دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اصولی که برای نگهداری از لاکپشت ها در خانه به دردتان می خورد

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

لاکپشت ها یکی از حیواناتی می باشند که تقریبا هیچ سر و صدایی ندارند و شما می توانید از آن ها در منزل نگهداری کنید. در این مطلب همراه ما باشید تا نحوه نگهداری از این موجودات را به شما آموزش بدهیم.

اگر فکر می کنید که توانایی نگهداری از لاکپشت را دارید، باید برخی نکات مهمی درباره غذا و محل زندگی این جانوارن بدانید. در ادامه نکات مهمی که در این کار به شما کمک می کند را برایتان مطرح می کنیم.

نگهداری از لاکپشت

نگهداری از لاکپشت

بسیاری از افراد علاقه مند اند تا یک حیوان خانگی ساکت و بدون دردسر داشته باشند از این رو به لاکپشت ها فکر می کنند. اگر می خواهید از این جانوران نگهداری کنید باید بدانید که آن ها نباید غذای مانده مصرف کنند و دادن غذای کهنه به لاکپشت ها می تواند بیماری های بسیار خطرناکی در آن ها ایجاد کند. در واقع این جانوران دارای عمر بسیار درازی می باشند و اگر بتوانید از آن ها خوب نگهداری کنید اطمینان داشته باشید که بیش تر از انسان ها عمر می کنند. مواردی که می تواند منجر به کوتاهی عمر  آن ها شود عبارت اند از :

  • تحمل گرسنگی طولانی مدت
  • شرایط نا مناسب محل زندگی
  • نا متعادل بودن آب و هوا

دمای نگهداشتن لاکپشت ها

اگر می خواهید لاکپشت را در منزل نگهدارید باید دمای مناسب نگهداری آن ها را بدانید. لاکپشت ها در دمای بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد می توانند به خوبی زندگی کنند و عمری طولانی داشته باشند. لاک پشت ها در دماهای سرد تنبل می شوند و کم تر غذا می خورند از این رو ممکن است مریض شوند بنابراین بهتر است از هیتر آکواریوم استفاده کنید.

آب مناسب

در نظر داشته باشید که لاکپشت ها علاوه بر غذای مناسب به آب هم برای زنده ماندن نیاز دارند. برای داشتن لاکپشتی سالم و بدون بیماری بهتر است از آب های فیلتر شده استفاده کنید.

نحوه غذا دادن

باید بدانید که این حیوانات دارای رژیم های غذایی می باشند و شما باید قبل از غذا دادن به آن ها حتما از یک دامپزشک کمک بگیرید. در واقع لاک پشت ها علاوه بر غذای اصلی به غذای میان وعده هم احتیاج دارند. در هفته دو الی سه بار می توانید غذای لاکپشت را جداگانه به او بدهید. غذا های کهنه می تواند منجر به ایجاد میکروارگانیسم شود. بیش ترین غذایی که می توانید به این جانوران بدهید عبارت اند از :

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • کرم خاکی
  • سخت پوستان
  • ماهی های کوچک
  • نوزاد موش
  • جلبک
  • بخش سبز برگ
  • انواع میوه ها

نکات بهداشتی مهم برای نگهداری از حیوانات خانگی

نکات بهداشتی

برای نگهداری از لاکپشت ها باید نکات بهداشتی را رعایت کنید تا لاکپشت شما بیمار نشود. در ادامه روش های حفظ بهداشت در نگهداری از این جانوران را برایتان مطرح می کنیم.

نظافت محیط زندگی

برخلاف سایر حیوانات لاکپشت ها نمی توانند چیزی یاد بگیرند و محیط زندگی خود را تمیز نگهدارند از این رو تمیز کردن محل زندگی آن ها با شما می باشد. وجود مدفوع لاکپشت در محیط زندگی اش می تواند بیماری های بسیار جدی برای او ایجاد کند. بهتر است محل زندگی این موجودات را حداقل ماهی یکبار تمیز کنید.

حمام نور لاکپشت

شاید باورتان نشود ولی حمام نور برای لاکپشت ها اهمیت بسیار زیادی دارد و منجر می شود که بیماری های پوستی گریبانگیر لاکپشت شما نشود و لاک را سالم نگه می دارد. در واقع باید بدانید که لاک پشت ها نمی توانند ویتامین دی را ذخیره کنند و به جای آن از اشعه های UVB خورشید استفاده می کنند تا کمبود هایشان جبران شود.

شستن روزانه

زمانی که به لاکپشت غذا دادید بهتر است او را یکبار با آب گرم بشویید و سپس در مکانی که زندگی می کند قرار دهید.

نکته : قبل از این که لاکپشتی بخرید بهتر است آن را نزد دامپزشک ببرید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

بیماری های لاکپشت

بیماری های لاکپشت

افرادی که می خواهند از لاکپشت نگهداری کنند باید بدانند که این موجودات ممکن است به چه بیماری هایی دچار شود تا بتوانند به سرعت آن ها را شناسایی کرده و به درمان بپردازند. بیماری های لاکپشت عبارت اند از :

  1. بیماری متابولیک استخوان که در اثر کم تحرکی و تغذیه نامناسب ایجاد می شود.
  2. ناراحتی و زخم معده در لاک پشت ها شایع می باشد و این بیماری به دلیل کمبود مواد معدنی ایجاد خواهد شد بنابراین باید حواستان به تغذیه لاکپشت خانگی خود باشد.
  3. بیماری های ریوی نیز بر اثر بوران شدید هوا صورت می گیرد و ممکن است لاک پشت شما را گرفتار کند.

خواب زمستانی

لاکپشت ها با شروع فصل سرما خواب زمستانی را تجربه می کنند. بهتر است محیط مناسب را برای آن ها ایجاد کنید زیرا لاک پشت هایی که خواب زمستانی ندارند زود تر از سایرین آسیب می بینند. در نظر داشته باشید که یک هفته قبل از خواب زمستانی نباید به آن ها غذا بدهید و مکانی مناسب برای خواب آن ها تدارک ببینید.

تولید مثل در لاکپشت ها چگونه است؟

باید بدانید که لاک پشت های جوان تخم گذاری ندارند. در واقع تا زمانی که سن لاکپشت ها به ۳۰ تا ۵۰ برسد تخم گذاری ندارند ولی بعد از این سن می توانند تا ۱۰۰ سالگی به تولید مثل خود ادامه بدهند. بین هر تخم گذاری دو الی چهار سال فاصله می افتد و لاک پشت های ماده سعی می کنند برای تخم گذاری به محل زندگی خود باز گردند. هر دوره ای که لاکپشت تخم گذاری می کند بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ عدد تخم می گذارد. باز شدن تخم های این جانوران ۵۵ الی ۶۰ روز زمان نیاز دارد.

تکنیک تشخیص لاکپشت نر از ماده

باید بدانید که از روی ظاهر نمی توانید تشخیص بدهید که کدام لاکپشت نر است و کدام یکی ماده است. یک تکنیک وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن جنسیت لاکپشت خود را تعیین کنید. برای استفاده از این روش باید لاک پشت را برعکس در دست بگیرید و به پوشش زیر شکم آن نگاه کنید. اگر لاکپشت شما نر باشد زیر شکمش بیضی شکل است و در صورتی که ماده باشد زیر شکمش پهن است.

نگهداری از لاکپشت

انواع لاک‌ پشت ها

لاک پشت ها شامل دو نوع آبی و خاکی هستند که لاک پشت های آبی نیز به دو دسته دیگر تقسیم می شوند، برخی از این لاک پشت ها همه عمر خود را در آب هایی مثل اقیانوس سپری می کنند و تعدادی دیگر به محیط هایی همچون رودخانه نیاز دارند تا هم در آب باشند و هم در بیرون از آب به دنبال غذا بوده و حمام آفتاب بگیرند.

ویژگی های لاک پشت آبی

  • اغلب اوقات در آب زندگی می کنند.
  • چنگال های بلندی دارند.
  •  بین انگشت های آنها همچون پای اردک پرده دارد.
  • طول عمر آنها ۲۰ سال تا ۴۰ سال می باشد.
  • همه چیز خوار می باشند (هم گیاه خوار و هم گوشت خوار).
  • لاک آنها برای شنا مناسب است.

ویژگی های لاک‌ پشت‌ خاکی

  • در خشکی زندگی می کنند.
  • دارای پاهای پهن و درشت هستند.
  • طول عمر آنها به ۸۰ تا ۱۵۰ سال می رسد.
  • این نوع لاک پشت ها، علاوه بر گیاه خواری، حلزون، حشره و کرم نیز می خورند.
  • لاک این لاک پشت ها به حالت گنبدی شکل می باشد.

نگه داری از لاکپشتها

فضای لازم برای نگهداری لاک پشت خاکی

لاک پشت های خاکی به فضای وسیعی برای گشت و گذار نیاز دارند و محیط در نظر گرفته شده برای آنها باید بیرون از خانه به صورت آفتابگیر و نیز دارای فضاهایی سایه دار باشد. همچنین لاک پشت در این مکان احساس امنیت داشته باشد.

فضایی که لاک پشت خاکی در آن زندگی می کند باید از رطوبت مناسب برخوردار باشد، از این رو می توانید از یک لایه کود گیاهی بدون رطوبت در محل زندگی لاک پشت استفاده کنید.

اگرچه این لاک پشت ها برای زندگی به آب نیاز ندارند، اما می توانید هر چند وقت یکبار آنها را داخل آب ولرم بگذارید تا مقدار آب مورد نیاز بدنشان تامین شود، البته یک ظرف کم عمق برای آب آشامیدنی نیز احتیاج دارند.

فضای لازم برای نگهداری لاک پشت آبی

یک لاک پشت ها بالغ آبی به یک آکواریوم با حجم تقریبا ۴۰۰ لیتر آب نیاز دارند به طوری که عمق آب دو برابر طول لاک پشت بوده و فضای آبی نیز ۴ تا ۶ برابر طول لاک پشت باشد. ضمن اینکه لاک پشت به مکانی برای خشک شدن و آفتاب گرفتن نیاز دارد و باید به تعویض مرتب آب و فیلتر اساسی آن توجه شود تا از بروز قارچ و مشکلات دیگر جلوگیری شود. مراقبت از لاکپشت

امیدواریم با این مطلب بتوانید به خوبی از لاکپشت خانگی خود مراقبت کنید و آن را از بیماری هایی که ممکن است برایش ایجاد شود محافظت کنید. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه نگهداری مرغ عشق، نگهداری از گربه و نگهداری از قناری را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *