دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی جامع شیائومی می ۱۰ و شناخت قابلیت های این گوشی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

 شیائومی در نیمه اول سال جاری دو گوشی پرچمدار خود به نامهای می ۱۰ و می ۱۰ پرو را معرفی و روانه بازار نمود. در این مطلب قصد داریم به بررسی گوشی شیائومی می ۱۰ بپردازیم. این اسمارتفون به لطف تراشه ای قدرتمند، صفحه نمایش ۹۰ هرتزی و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی محصولی جذاب بوده و قیمت آن در زمان عرضه حدود ۵۷۲ دلار گزارش شده است.

 گوشی پرچمدار شیائومی می ۱۰ در فوریه ۲۰۲۰ رونمایی و به بازار عرضه شد. این اسمارتفون از تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۵، صفحه نمایش آمولد ۹۰ هرتزی، دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل، اسپیکرهای استریو، حافظه پرسرعت و باتری بزرگ ۴۷۸۰  میلی آمپر ساعتی بهره می برد. در این مقاله به بررسی شیائومی می ۱۰ می پردازیم.

 بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می ۱۰

یکی از برندهایی که روز به روز در کشور ما با استقبال روبرو شده و توجه زیادی از بازار را به خود جلب نموده، برند شیائومی می باشد. در بازار از این برند در همه رده ها نماینده شایسته ای از گوشی های اقتصادی(دو/سه میلیونی) تا پرچمدار (بیشتر از ۲۰ میلیون)حضور دارد. با توجه به اینکه گوشی های پرچمدار با قیمتهایی حدود ۱۰۰۰-۱۵۰۰ دلار به فروش می رسند اما محصولات اقتصادی و کارامد شیائومی مرکز توجه می باشند. شیائومی در نیمه اول سال جاری(۲۰۲۰) دو گوشی پرچمدار خود با نامهای می ۱۰ و می ۱۰ پرو را معرفی و روانه بازار کرد. این دو پرچمدار با برچسب قیمتی حدود ۶۰۰ و ۸۰۰ دلار تقریبا در همه زمینه ها بهترین های بازار را مورد چالش قرار می دهند. در این مطلب قصد داریم به بررسی شیائومی می ۱۰ بپردازیم که حدود شش ماهی از معرفی آن(فوریه ۲۰۲۰) می گذرد. این گوشی یکی از قوی ترین های بازار کشور بوده و از قابلیت شبکه ۵G نیز پشتیبانی می کند.

طراحی

بررسی شیائومی می ۱۰ نشان می دهد زبان طراحی بسیار آشنایی دارد چرا که با مشاهده آن سری می نوت ۱۰ یادآوری می شود. گوشی شیائومی می ۱۰ مانند دیگر گوشی های امروزی ترکیبی از فلز و شیشه بوده که کیفیت ساخت خیلی خوبی دارد. طراحان خوش سلیقه شیائومی، طراحی می ۱۰ را با ویژگی های گوشی های هوشمند پرطرفدار به طرزی هنرمندانه تلفیق نموده و به بازار ارائه کرده اند. فرقی نمی کند از قاب رویی یا زیرین به گوشی نگاه کنید در هر حالتی شما را شگفت زده خواهد کرد و خیلی سریع گوشی سامسونگ گلگسی S10 Plus در ذهن شما تداعی شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در پنل جلویی شاهد صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچی با حاشیه های باریک هستیم که در یکی از گوشه ها(سمت چپ) حفره نمایش تعبیه شده است. اندازه این حفره تقریبا با آنچه در پرچمداران اخیر سامسونگ شاهد بودیم مشابه است ولی این حفره تا حدودی از گوشه صفحه نمایش فاصله داشته و به قسمت میانی متمایل گشته که عادت کردن به آن زمان بر می باشد.

پنل پشتی نیز ساختاری هولوگرامی داشته و رقص نوری هیجان انگیزی را به نمایش می گذارد. در این پنل دوربین های چهارگانه با آرایشی عمودی یکپارچگی قاب پشتی را بر هم زده و نمای مدرنی را به وجود آورده اند. با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی شیائومی می ۱۰ و می ۱۰  جز در پنل شیشه ای مات نسخه پرو در سایر موارد هیچ تفاوتی بایکدیگر ندارند. پنل جلو و پشتی این دو اسمارتفون از جنس گوریلاگلاس ۵ می باشد که آن ها را پله ای پایین تر از پرچمدارن امروزی با گوریلاگلاس ۶ قرار داده است.

همانطور که پیشتر اشاره شد شیائومی می ۱۰ با بدنه فلزی/ شیشه ای کیفیت ساخت خوبی دارد اگرچه به راحتی چشم ها را مجذوب خود نمی سازد. نمایشگر در پنل جلویی تقریبا کل این نما را به خود اختصاص داده و خمیدگی لبه ها نیز بر زیبایی آن افزوده است. دوربین سلفی در حفره بالای این صفحه جای گرفته و از بابت مشاهده محتوا مزاحمتی ایجاد نمی کند البته می توانست کوچکتر طراحی شود. انحنای لبه های صفحه نمایش در مقایسه با می نوت ۱۰  کمتر شده و این امر بهبود زاویه دید را به دنبال دارد. حسگر اثر انگشت شیائومی می ۱۰ در نیمه پایینی نمایشگر تعبیه شده و اغلب عملکرد سریع و دقیقی را به اجرا می گذارد.

با توجه به ابعاد بدنه(۹* ۷۴.۸* ۱۶۲.۵ میلیمتر) این اسمارتفون می توان گفت با گوشی بزرگی روبرو هستیم. ضمنا وزن حدود ۲۰۸ گرمی آن به همراه ضخامت ۹ میلی متر و بدنه لغزنده نشان از این دارد که ارگونومی دستگاه مورد انتقاد است. در ادامه به بررسی بیشتر پنل پشتی شیائومی می ۱۰ می پردازیم. پنل شیشه ای و براق پشتی در برابر تابش نور افکت های زیبایی را به نمایش گذاشته و خمیدگی لبه های این بخش نسبت به شیائومی می ۹ بسیار بیشتر شده و این امر در دست گرفتن می ۱۰ را راحتتر ساخته است.

 

دوربین های چهارگانه در این پنل شامل دوربین اصلی، ماکرو و سنجش عمق درون یک قاب جای گرفته که این قاب برجستگی قابل توجهی دارد و این امر با توجه به ضخامت بدنه دستگاه اندکی آزاردهنده به نظر می رسد. در بخش پایینی این قاب دوربین فوق عریض تعبیه شده که برآمدگی آن تاحدی کمتر بوده و در زیر آن فلش ال ای دی دوگانه در نظر گرفته شده است.

فریم آلومنیومی می ۱۰ ظاهر صیقلی و براقی داشته که رنگ آن با پنل پشتی بسیار هماهنگ می باشد. در بخش پایینی فریم شاهد خروجی اسپیکر، میکروفون مکالمه، پورت یو اس بی type-c و پورت سیمکارت هستیم. باید اشاره کرد که می ۱۰ تنها از یک سیمکارت پشتیبانی نموده و فاقد جایگاه کارت حافظه می باشد.

در لبه راست کلیدهای پاور و تنظیم صدا حضور دارند که دسترسی آسانی دارند و لبه سمت چپ هم فاقد پورت یا کلیدی می باشد. بررسی ها نشان میدهد شیائومی می ۱۰ به دو اسپیکر اختصاصی برای پخش صدا مجهز شده که صدای استریو را به صورت متوازن از لبه های بالا و پایین پخش نمایند. در لبه بالایی دستگاه، عضو جدایی ناپذیر گوشی های تولید چین یعنی فرستنده مادون قرمز مشاهده می شود و در لبه پایین نیز شاهد حضور سیمکارت هستیم.

 

صفحه نمایش

شیائومی می ۱۰ مجهز به نمایشگری ۶.۶۷ اینچی با پنل آمولد می باشد که بنا به ادعای شرکت سازنده بهترین نمایشگر در میان همه محصولات آن ها می باشد. بررسی ها نشان می دهد نمایشگر شیائومی می ۱۰ با می ۱۰ پرو تفاوتی ندارد و یک صفحه نمایش غول پیکر با حاشیه های باریک از می ۱۰ مورد انتظار است. این نمایشگر علاوه بر کاهش حاشیه هایش، روی لبه ها نیز با شیب بسیار ملایمی همراه شده و حفره تعبیه شده در سمت چب و بالای صفحه ظاهری خاص به آن داده است.

صفحه نمایش شیائومی می ۱۰ با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل، تراکم پیکسلی ۳۸۶ پیکسل در اینچ را به ارمغان می آورد. از این نظر یک پله پایین تر از دیگر پرچمداران مطرح قرار می گیرد ولی ناگفته نماند که رزولوشن فول اچ دی همچنان وضوح مناسبی را جهت مشاهده انواع محتوا فراهم ساخته و ضمنا روی مصرف باتری تاثیر مثبتی دارد. نرخ تازه سازی این نمایشگر ۹۰ هرتز بوده که شاید نسبت به نرخ تازه سازی پرچمداران با صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز کمتر باشد ولی در نمایشگر با نرخ تازه سازی بیشتر از ۶۰ هرتز، اجرای بازی و انیمیشن ها نرم و روان تر خواهد بود.

در بررسی ها مشخص شد حداکثر روشنایی نمایشگر شیائومی می ۱۰ در حالت دستی ۵۲۰ نیت می باشد که در حالت خودکار به ۸۵۰ نیت خواهد رسید و این امر نشان از این دارد که در محیط های روشن به راحتی و بدون دردسر می توان از آن بهره برد. در بخش تنظیمات سه پروفایل(خودکار، اشباع و اصلی) برای شخصی سازی رنگ ها در نظر گرفته شده و نمایشگر به صورت پیشفرض روی حالت خودکار قرار دارد. که در این حالت رنگ ها با توجه به نور محیط تغییر می کنند ضمنا می توان دمای رنگها را نیز در این حالت به دلخواه عوض کرد.

در حالت اشباع رنگها به طرز اغراق آمیزی به نمایش گذاشته می شوند تا حس اولد بودن پنل نمایشگر بیشتر انتقال یابد. ولی اگر مایلید رنگها دقیقتر نمایش داده شوند حالت اورجینال یا اصلی را برگزینید. در این حالت فضای رنگی صفحه نمایش به DCI-P3 تغییر یافته و خطای رنگی نسبت به دوحالت قبلی بسیار کمتر می شود. همچنین یک منوی پیشرفته نیز برای تنظیم رنگها وجود دارد تا گزینه هایی مانند دمای رنگی، فضای رنگها، اشباع شدگی ، کنتراست و … را به شکل دستی تنظیم کنید.

با این وجود باید گفت دقیق ترین رنگها مربوط به حال اورجینال می باشد. در پایان بررسی نمایشگر شیائومی می ۱۰ باید اشاره کرد که این صفحه نمایش از استاندارد HDR10+ و پوشش Widevine L1 DRM نیز پشتیبانی می کند و با نرخ ۹۰ هرتز خیال شما را از بابت سرعت اجرای فرمان های لمسی و بازیهای نسبتا سنگین تاحدود زیادی آسوده خواهد ساخت. به طور کلی کیفیت بالای نمایشگر همراه با کنتراست فوق العاده و غلظت رنگی بالا هر محتوایی را به زیبایی نمایش می دهد.

اسپیکر

از تغییرات اساسی می ۱۰ اسپیکرهای این گوشی می باشد. بنا بر بررسی های صورت گرفته شیائومی می ۱۰ به اسپیکر دوگانه مجهز شده است که یکی در لبه بالایی و دیگری در لبه پایینی قرار دارد. به این ترتیب می توان می ۱۰ را جزو معدود گوشی های هوشمندی دانست که از دو اسپیکر مجزا برخوردار است و اسپیکر دوم آن اسپیکر مکالمه نمی باشد.

می ۱۰ به لطف این اسپیکرها صدایی با حجم زیاد، بسیار شفاف و متعادل با بیس های عمیق ارائه می کند. از این رو میتوان گفت با یکی از بهترین پرچمدارها در زمینه اسپیکر مواجه ایم که به راحتی می تواند با بالارده های بازار رقابت کند. در پایان باید اشاره کرد که شیائومی می ۱۰ فاقد جک هدفون ۳.۵ میلی متر بوده و درون جعبه نیز هدفون USB-C وجود ندارد. با این وجود توسط دانگل داخل جعبه می توان هدفون های دیگر را به دستگاه وصل کنید. خروجی صدای هدفون با حمایت از خروجی ۲۴ بیتی ۱۹۲ کیلوهرتزی برای طرفداران موسیقی باکیفیت، راضی کننده خواهد بود.

 

سخت افزار

شیائومی گوشی می ۱۰ خود را در بخش سخت افزاری به تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ مجهز کرده است که در حال حاضر قدرتمندترین تراشه کوالکام می باشد. این تراشه پردازنده مرکزی ۸ هسته ای دارد که شامل سه کلاستر می باشد. کلاستر مرغوب یک هسته قدرتمند با فرکانس کاری ۲.۸۴ گیگاهرتز دارد و کلاستر بعدی دارای سه هسته سریع از نوع cortex-A77 با حداکثر فرکانس ۲.۴۲ می باشد و در نهایت کلاستر سوم ،چهار هسته کم مصرف cortex-A55 با حداکثر فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز دارد.به این ترتیب می توان گفت تفاوت پردازنده مرکزی اسنپدراگون ۸۶۵ با ۸۵۵ در استفاده از هسته سریعتر cortex-A77  به جای cortex-A76 بوده که ۲۵ درصد بازه بیشتر و ۲۵ درصد کاهش مصرف باتری را به دنبال دارد. ضمنا فرکانس کاری همه هسته ها مشابه با نسل قبلی بوده و تغییری نیافته اند.

می توان گفت می ۱۰ یکی از گوشی های قدرتمند بازار است که با تراشه این چنینی و ۸ گیگابایت حافظه رم از پس هر کاری بر می آید. بعد از چند روز بهره گیری از این اسمارتفون به راحتی پی می برید که چه توان بالایی در اجرای همزمان برنامه ها و بازی های سنگین دارد و بعید به نظر می رسد بتوان این غول سخت افزاری را به چالش کشید. توان سخت افزاری شیائومی می ۱۰ از لحاظ اپلیکیشن های بنچمارک معتبر (آنتوتو، گیگ بنچ ۴و۵) و پی سی مارک مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن در تصویر زیر ملاحظه می کنید.

اعداد فوق نشان می دهد می توانید با خیال راحت به اجرای برنامه ها و بازی ها بپردازید. در حقیقت این نتایج در دنیای اندروید به ندرت تکرار می شوند و از این نظر گوشی هایی مجهز به اسنپدراگون ۸۶۵ یا ۸۶۵+ به عنوان رقیب می ۱۰ محسوب می شوند. در ادامه باید گفت تراشه بکار رفته در می ۱۰ را پردازشگر گرافیکی آدرنو ۶۵۰ که یکی از قوی ترین های بازار موبایل است همراهی می کند که از پس اجرای تمام بازی های روز بر می آید. بنا بر ادعای کوالکام این پردازنده گرافیکی با ویژگی های اختصاصی الیت گیمینگ و دسکتاپ فوروارد رندرینگ تجربه Rendering واقعی و گیمینگ در حد دستکتاپ فراهم می سازد. زیرا آدرنو ۶۵۰ نخستین پردازنده گرافیکی گوشی هوشمند می باشد که از طریق درایورها بروزرسانی می شود.

بررسی ها نشان می دهد پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ بکار رفته در شیائومی می ۱۰ همان پردازنده جنجالی می باشد که در گلگسی s20 مخصوص آمریکا استفاده شده است و با تکیه بر این ویژگی توجه بسیاری از مشتریان آمریکایی را به خود جلب کرده است. این تراشه را رم ۸ و ۱۲ گیگابایت با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت همراهی می کند. ضمنا می ۱۰ از فناوری ۵G پشتیبانی می کند که منتقدان را حیرت زده ساخته است.

قدرت سخت افزاری شیائومی می ۱۰ با اجرای کال آو دوتی گوشی هوشمند با بالاترین تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم ماکزیمم بررسی شد که نشان داد فقط حدود ۳۰ درصد CPU  و GPU را درگیر کرده و چنانچه همزمان محتویات صفحه با وضوح کامل و نرخ ۹۰ هرتز ضبط شود کلا ۵۰درصد قدرت سخت افزاری دستگاه استفاده می شود. در مورد بازی آسفالت ۹ هم اعداد مشابهی حاصل شد جز این که مصرف GPU حدودا  به ۶۰ درصد رسید. این اعداد از کنسول گیم توربو حاصل شده که موقع اجرای بازی فعال می گردد.

حافظه پرسرعت UFS 3.0 نیز موجب افزایش سرعت عملکرد شیائومی می ۱۰ می شود و در بررسی ها مشخص شد سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در این حافظه به ترتیب حدود ۱۳۳۲ و ۶۶۷ مگابایت بر ثانیه می باشد که رقم های قابل توجهی هستند. اما جای تاسف است که می ۱۰ از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی کند. باید گفت امکانات ارتباطی این گوشی کامل بوده و شامل شبکه ۵G ، وای وای ۶، بلوتوث ۵.۱ ، مادون قرمز و پشتیبانی از کدک های پخش صدای حرفه ای و … می باشد.

در پایان بررسی سخت افزاری شیائومی می ۱۰ باید اشاره کرد روی تراشه به کار رفته در این اسمارتفون پردازنده دیجیتالی Hexagon 698 تعبیه شده که موجب بهبود عملکرد ki شده و همچنان از ترکیب HVX,GPU,CPU و هسته های تنسور بهره می برد. نکته جالب این که همه این موارد دست به دست هم داده تا نسل پنجم موتور هوش مصنوعی در این تراشه نسبت به نسل قبلی تا دو برابر سرعتش بیشتر شود. پردازنده سیگنالی تصویر هم اسپکترا ۴۸۰ می باشد که سرعت قابل توجهی دارد. به طور کلی می توان گفت این ترکیب سخت افزاری موجب شده می ۱۰ در همه زمینه  ها عملکرد سریعی را به نمایش بگذازد.

نرم افزار

در بخش نرم افزاری بررسی ها حاکی از آن است سیستم عامل شیائومی می ۱۰ به صورت پیش فرض بر پایه اندروید ۱۰ می باشد که رابط کاربری جدید MIUI نسخه دوازدهم آن را همراهی می کند. این رابط کاربری امکانات بسیار متنوعی را در اختیار قرار می دهد و از قابلیت شخصی سازی وسیعی پشتیبانی می نماید و تا مدت ها می توانید موارد جدید در آن کشف کنید اگر از کاربران قدیمی شیائومی نباشید. از سویی ممکن است بعضی گزینه های معمولی و پرکاربرد را در منوی تنظیمات شلوغ و ناآشنای دستگاه نیابید.

آیکون ها در MIUI 12 طراحی زیبا و یکدستی دارند که احتمال می رود با هر سلیقه ای جور دربیاید. همه برنامه ها در صفحات متوالی قرار می گیرند مگر این که کشوی اپ ها را از منوی تنظیمات هوم اسکرین فعال سازید. در این وضعیت با جابجایی به بالا از هر قسمت صفحه وارد کشوی اپ ها خواهید شد. اپلیکیشن ها در دسته های مختلف نظیر ابزارهای سرگرمی، ارتباطی، بازی، عکاسی و … گروه بندی می شوند.

می ۱۰ به صورت پیش فرض دارای دو تم اصلی و ده ها پس زمینه می باشد ولی حالت جدیدی به نام سوپروالپیر هم در منوی تصاویر پس زمینه حضور دارد. در این قسمت می توان کره زمن یا سیاره سرخ را به عنوان دو تم اصلی انتخاب کرد. سیاره به شکل کوچک در صفحه همیشه روشن  و به صورت کمی بزرگتر در صفحه قفل نمایش داده می شود و بعد در صفحه هوم یکی از جذابیت های جغرافیایی این دو سیاره نمایش داده می شود. می توان سوپروالپییر را از ویژگی های چشم نواز لانچر دانست که برای دوستداران فضا جذاب خواهد بود.

در کنار مرکز کنترل استاندارد اندروید ۱۰ نسخه جدیدی از کنترل مرکزی نیز طراحی شده که از بخش تنظیمات می توان آن را فعال کرد. در این وضعیت با سوایپ از نیمه راست صفحه به پایین، کنترل سنتر گشوده می شود و با سوایپ از نیمه سمت چپ نیز نوتیفیکیشن ها را خواهید دید.

از قابلیت های شخصی سازی لانچر MIUI 12 می توان به این مورد اشاره کرد که می توان هنگام تشخیص اثرانگشت، انیمیشن قفل صفحه را از بین چهار گزینه زیبا انتخاب کرد. تنظیمات نمایشگر همیشه روشن و لاک اسکرین هم که بماند.

از ویژگی های جالب MIUI 12 این است که امکان نمایش افکت های صوتی روی صفحه قفل(لاک اسکرین) وجود دارد. برای این کار به منوی Sound&Vibration و بخش sound effects رفته و یکی از چهار گزینه را انتخاب نمایید تا موقع پخش موزیک لاک اسکرین منحصربه فردی داشته باشید . البته چند درصدی از ذخیره باتری را به کار خواهدگرفت.

در پایان بخش بررسی نرم افزاری شیائومی می ۱۰ این است که در این اسمارتفون برنامه ای به نام سکیوریتی وجود دارد که از طریق آن می توانید وضعیت امنیتی برنامه ها را بررسی کنید. حافظه رم را خالی نموده و یا از وضعیت باتری آگاهی یابید. ضمنا اپ دیگری به نام cleaner نیز وظیفه حذف فایل های اضافی و خالی کردن رم و… را برعهده دارد.

دوربین

اگر قصد دارید گوشی شما از لحاظ عکاسی حرفه ای عمل کند می توان گفت شیائومی می ۱۰ با برخورداری از دوربین اصلی چهارگانه و سلفی حفره ای نیاز شما را برای یک عکاسی باکیفیت کاملا مرتفع خواهد ساخت. بررسی ها نشان می دهد دوربین شیائومی اصلی ترین عامل تفاوت می ۱۰ با نسخه پرو می باشد به این خاطر که قیمت پایین تری دارد. در واقع شاید دوربین های چهارگانه می ۱۰ و می ۱۰ پرو از لحاظ ظاهری یکسان باشند ولی از نظر حسگر و لنزها با یکدیگر تفاوت دارند و نسخه پرو امکانات بیشتری ارائه می دهد. ناگفته نماند حسگر اصلی در هر دو نسخه معمولی و پرو یکسان می باشد.

در پنل پشتی شیائومی می ۱۰ دوربین اصلی شامل یک لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.69 با فوکوس خودکار( به جای فوکوس لیزری در نسخه پرو)، یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی فوق عریض با دریچه دیافراگم F/2.4 ، لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو با گشودگی دیافراگم F/2.4، و بالاخره یک لنز ۲ مگا پیکسلی عمق سنج با دهانه دیافراگم F/2.4 می باشد. برخلاف تصور در این گوشی دوربین تله فوتو مشابه با نسخه پرو درنظر گرفته نشده است که برای این محصول پرچمدار جای انتقاد دارد. ضمنا این سیستم دوربینی را فلش ال ای دی دوگانه((در نسخه پرو فلش سه گانه) همراهی می کند.

انتظار می رود خروجی تصویر دوربین اصلی به طور پیش فرض ۲۷ مگاپیکسل باشد ولی در بررسی ها مشخص شد تصاویر خروجی رزولوشن ۲۵ مگاپیکسل دارند که علت این امر به صورت رسمی بیان نشده است. رابط کاربری دوربین شیائومی می ۱۰ مشابه دیگر گوشی های اخیر این برند می باشد . حالت های مختلف دوربین نظیر پرتره ، فیلمبرداری و … روی نوار بالای دکمه شاتر در نظر گرفته شده که با حرکت به راست یا چپ می توان بین آن ها سوایپ کرد. در بالای این نوار کلیدهایی برای سوایپ بین دوربین های مختلف وجود دارد که در حقیقت زاویه های دید متنوعی را به اجرا می گذارد. از بخش بالای رابط کاربری نیز می توان به گزینه هایی مانند هوش مصنوعی، فلش ال ای دی و … دسترسی داشت.

در ادامه باید گفت حالت پرو نیز امکانات خوبی داشته و در این بخش امکان استفاده از هر سه دوربین اصلی، ماکرو و فوق عریض فراهم می باشد.بررسی ها نشان می دهد با دوربین اصلی می ۱۰ در محیط های با نور کافی عکس هایی با کیفیت شایسته یک پرچمدار به ثبت خواهد رسید. این دوربین در حالت پیش فرض از فیلتر ۴به ۱ بهره می برد که نتیجه آن عکس هایی با جزئیات زیاد، رنگهای زنده، رنج دینامیکی گسترده و نویز کنترل شده است. البته این نتایج در صورتی که همه تنظیمات از جمله HDR روی حالت خودکار باشد حاصل می شود. در غیر این صورت چنانچه HDR روی حالت دستی فعال باشد احتمالا تصاویر بیش از حد شارپ بوده یا روشن تر به ثبت می رسند.

 

با دوربین فوق عریض نیز در محیط های روشن تصاویری با رنگهای زنده، رنج دینامیکی وسیع و جزئیات خوب با نویز بیشتر از دوربین اصلی به ثبت خواهند رسید. هرچند می ۱۰ فاقد دوربین تله فوتو اختصاصی می باشد ولی عملکرد آن از لحاظ زوم قابل قبول گزارش شده است. در بالای کلید شاتر زوم ۲ برابری مشاهده می شود که در حقیقت برش از حسگر اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل را فراهم می کند. اما فقدان دوربین تله فوتو در هنگام ثبت تصاویر پرتره خود را نشان می دهد. می ۱۰ برای ثبت عکس های پرتره به دوربین اصلی و سنجش عمق تکیه می کند. عملکرد این گوشی از نظر تشخیص لبه های سوژه معمولی بوده و باید گفت برای یک پرچمدار ۲۰۲۰ جای انتقاد است و انتظار بیشتری می رفت.

در نهایت به دوربین ماکرو می رسیم. عملکرد این دوربین مناسب ارزیابی شده هرچند رزولوشن ۱۲۰۰*۱۶۰۰ قادر نیست وضوح بالایی برای گزینه هایی مانند چاپ تصاویر فراهم سازد اما جزئیات تصاویر قابل قبول می باشد. ضمنا این دوربین از فوکوس خودکار بهره می برد که کار کردن با آن را راحتتر نموده و با بازه عکاسی بین ۲-۱۰ سانتی متر امکان ثبت تصاویر خلاقانه را به شما می دهد.

قابل ذکر است در محیط های کم نور نیز می توانید با دوربین اصلی تصاویری با جزئیات خوب، رنگهای زنده و نویز کم به ثبت برسانید ولی توجه کنید که نور بخش های هایلایت در این حالت به خوبی تحت کنترل در نمی آیند. برای رفع این مشکل از حالت شب بهره بگیرید. این امر کمک به شارپ بیشتر جزئیات تصاویر کمک کرده و نویز بهتر کنترل شود. عکسها ثبت شده در زوم ۲ برابری نیز جزئیات پایین و نویز زیادی دارند که استفاده از حالت شب تاحدی کیفیت تصاویر را بهبود می بخشد. ناگفته نماند که دوربین اصلی از لرزشگیر اپتیکال و الکترونیکی نیز پشتیبانی نموده و این در حالی است که دوربین فوق عریض لرزشگیر الکترونیکی دارد.

ناگفته نماند به لطف پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ و حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی گوشی می ۱۰ توانایی فیلمبرداری در رزولوشن ۸k را دارد که آن هم با توجه به محدودیت های فعلی کابرد چندانی ندارد. ضمنا می ۱۰ قادر به فیلمبرداری ۴k در دو نرخ فریم ۳۰ و ۶۰ هرتز بوده و قابل ذکر است در دوربین فوق عریض امکان فیلمبرداری با نرخ فریم ۶۰ فراهم نمی باشد. با این وجود می توان در حالت زوم دوبرابری به فیلمبرداری ۴k,8k پرداخت که به نوعی نبود دوربین تله فوتو را جبران می نماید. نکته عجیب این که قابلیت صحنه آهسته در فریم ریت های ۲۴۰ و ۹۶۰ وجود نداشته و از این نظر می ۱۰ پایین تر از رقبا قرار می گیرد.

در پایان بخش بررسی دوربین شیائومی می ۱۰ به دوربین سلفی آن می رسیم. شیائومی برای می ۱۰ حسگر سلفی ۱۰ مگاپیکسلی مشابه با نسخه پرو را در نظر گرفته است. رزولوشن این حسگر ۲۰ مگاپیکسل بوده و گشودگی دهانه دیافراگم آن f/2.0 می باشد. با دوربین سلفی می توانید در محیط های با نور کافی تصاویری با کیفیت بسیار خوب به ثبت برسانید. که این تصاویر دارای جزئیات زیاد و رنگهای زنده هستند. با این وجود میزان جزئیات در حد یک لنز ۲۰ مگاپیکسلی نبوده و رنج دینامیکی آنچنان گسترده نیست. در محیط های کم نور نیز جزئیات تصاویر کاهش یافته و نویز بیشتر می شود.

باتری

شیائومی گوشی می ۱۰ را به باتری بزرگ ۴۷۸۰ میلی آمپرساعتی مجهز ساخته که در مقایسه با نمونه استفاده شده در نسخه پرو حدود ۲۸۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت بیشتری دارد. به نظر می رسد شیائومی با قرار دادن دوربین های کوچک در می ۱۰ توانسته از فضای موجود برای افزایش ظرفیت باتری بهره بگیرد. موقعی که با باتری بزرگ روبرو هستیم می توان با اطمینان بالایی گفت که از بابت شارژدهی مشکلی پیش نخواهد آمد که این امر در مورد می ۱۰ نیز صادق است.

در بررسی قدرت شارژدهی باتری مشخص شد می توان با شیائومی می ۱۰ در حالت ۹۰ هرتزی حدود ۱۸ ساعت و در حالت ۶۰ هرتزی حدودا بیست ساعت به تماشای ویدیو پرداخت که رکورد خیلی خوبی بوده و می ۱۰ را جزو بهترین پرچمداران سال جاری قرار می دهد.

ضمنا این گوشی از شارژ سیمی و بیسیم با توان ۳۰ وات پشتیبانی نموده و امکان شارژ معکوس ۵ وات نیز برای آن فراهم شده است. از طریق تجهیزات درون جعبه شیائومی می ۱۰ می توان در عرض نیم ساعت حدود ۵۲ درصد باتری را شارژ کرد و شارژ کامل گوشی حدود ۷۵ دقیقه زمان می برد که با توجه به ظرفیت باتری تایم خیلی خوبی ارزیابی می شود. ولی در عین حال نمی تواند سریعترین باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *