دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلزدگی زناشویی چطور پیش می آید و چگونه آن را از بین ببریم؟

  • ساناز براتی
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

دلزدگی زناشویی چیست و چه رفتارهایی باعث بروز این مشکل می گردد؟ برای یافتن پاسخ این سوال و همچنین آشنایی بیشتر با این موضوع در این مطلب همراه ما باشید.

زندگی زناشویی بعد از گذشت سالها ممکن است دچار تکرار و روزمرگی شود و باعث بروز دلزدگی زناشویی شود. اغلب زوجینی که دچار این مشکل می شوند رفته رفته روابطشان رو به سردی رفته و بیشتر به همخانه شباهت دارند تا زن و شوهر.

بررسی مشکل دلزدگی زناشویی

دلزدگی بین زوجین به ویژه آنهایی که تازه ازدواج کرده اند و روزهای اولیه زندگی مشترک را تجربه می کنند موضوعی تقریبا غیر ممکن می باشد. ولی با گذر زمان و به تدریج ممکن است برخی از زوجین نسبت به هم سرد شده و دچار تکرار و روزمرگی شوند، بیشتر زوجینی که دچار این مشکل می شوند در آخر کار شبیه به هم خانه خواهند شد. مشکل دلسردی و دلزدگی بین زوجین در بیشتر موارد برای اغلب زوج ها و در مقطع زمانی کوتاه اتفاق می افتد اما ماندن در این حالت باعث مشکل خواهد شد. با وقوع این مشکل به تدریج صمیمیت ها از بین رفته و حس خستگی عمومی بر آن عارض می گردد. دلزدگی در زوجین در بدترین حالت باعث طلاق عاطفی شده و به از بین رفتن زندگی مشترک می انجامد. این مشکل علائم و نشانه هایی را به همراه دارد و به دلایل مختلفی برای زوجین اتفاق خواهد افتاد، برای بررسی بیشتر این موضوع و روش های کمک به بهبود آن در ادامه مطلب همراه ما باشید.

دلزدگی یا بی میلی زناشویی

دلزدگی بین زوجین چیست؟

دلزدگی زناشویی روندی تدریجی در زندگی است که کم کم به زندگی وارد می شود و به قدری موثر است که باعث تغییر و تحول در زندگی می گردد. دلزدگی در زوجین باعث می شود تا طرفین از رابطه احساس ناراحتی داشته باشند و تمایلی برای حل مشکلات زندگی از خود نشان ندهند. اشخاصی که این مشکل را تجربه می نمایند، امیدی به حل مشکلات نداشته و ناامید بودن احساس پوچی و تنهایی به فرد منتقل می کند و در نتیجه موجب افسرده شده فرد می شود. حس نداشتن یک حامی در زندگی فرد را بیش از هر چیزی به افسردگی دچار می کند و باعث بروز طلاق عاطفی می گردد.

دلزدگی بین زوجین یا بی میلی

دلایل بروز دلزدگی از همسر

در مواردی که ازدواج با توقعات بالا و غیر منطقی آغاز می گردد، زمان زیادی نمی گذرد که زوجین به دلیل برآورده نشدن خواسته های خود از هم دلزده و خسته می شوند. در چنین شرایطی کوچکترین مسئله، بسیار بزرگ جلوه می کند. حال اگر دو طرف در زندگی مشترک خود خواسته هایشان را با صداقت بیان نکنند و برای حل مشکلات خود تلاشی نکنند زمان زیادی نمی گذرد که با انبوهی از مشکلات رو به رو می شوند. دلایل سردی بین زوجین و دلزدگی زناشویی بسیار متنوع می باشد. در ادامه با برخی از مهمترین این دلایل آشنا خواهیم شد:

  • توقعات غیر منطقی و غیر واقع بینانه:

زمانی که توقعات شما در زندگی بالا رود و توقعات غیر منطقی و غیر واقع بینانه ای داشته باشید و همسرتان توانایی برآورده کردن آنها را نداشته باشد، مطمئنا با دیدن واقعیت های زندگی دلزده و دلسرد خواهید شد. داشتن توقعات بالا در هر شرایطی می تواند باعث ایجاد دلزدگی در زوجین شود. زندگی قدم به قدم پیش می رود و باید برای رسیدن به خواسته های خود تلاش کنید و کم کم به جلو بروید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

وازدگی زناشویی

  • گذشتن از مرحله هیجانات:

همانطور که اغلب تجربه دارید، شروع یک زندگی مشترک همیشه با اتفاقات و تازگی ها و هیجانات مختلفی همراه است. زوجین در آغاز زندگی مشترک همدیگر را دوست دارند، برای هم کادو می خرند و همدیگر را غافل گیر می کنند، ولی در اغلب موارد با گذشت زمان این موضوع ها کم کم کمرنگ می شود و از این رو زنان سکوت مردها را به خاطر بی احساس بودن آنها و مردان محبت نکردن زنان را دلیل بر نامهربان بودنشان می دانند. نداشتن رابطه جنسی و هیجان در آن نیز یکی از موارد ایجاد دلزدگی در زندگی می باشد.

دلزدگی بین زن و شوهر

  • بیان نکردن احساسات:

برخی از زوجین و البته اکثر آنها از گفتن احساسات خود خودداری می نمایند و زمانی که دلیل آن را می پرسیم می گویند که خودش باید متوجه احساس ما می شد!، حال اگر قرار بود چشم  ابروها حرف بزنند که دیگر نیازی به زبان نبود، اگر شما نیز در زندگی خود در عوض صحبت کردن به دنبال کشف حرف های هم هستید بدانید که سریعتر از آن چیزی که فکر کنید سوء تفاهم ها باعث دلزدگی در زندگیتان خواهند شد.

بررسی دلزدگی زناشویی

چطور می توان به دلزدگی پی برد؟

در حالت کلی از سه وجه مختلف جسمی، روانی و عاطفی می توان به وجود دلزدگی در بین زوجین پی برد. این سه وجه با علائم زیر شناخته می شوند:

  • علائم عاطفی دلزدگی:

از جمله علائم عاطفی دلزدگی در زوجین کمبود عمومی اشتیاق، فرسودگی عاطفی، بی احساسی و کمبود علاقه می باشند. اشخاص دلزده شاید احساس کنند که با داشتن تلاش زیاد به اندازه خیلی کم به نتیجه مورد نظر و دلخواه خود خواهند رسد. این افراد نسبت به حالات عادی سریعتر عصبانی می شوند و حس می کنند که دیگر توانایی خوشگذرانی و شوخ طبیعی خود را از دست داده اند.

دلزدگی بین زوجین

  • علائم روانی دلزدگی:

دلزدگی زناشویی از جنبه روانی بیشتر خود را به شکل خود باوری و داشتن نظر منفی گرایانه نسبت به روابط به ویژه رابطه با همسر نشان می دهد. وجود حس ناامیدی و سرخوردگی فقط نسبت به همسر نیست بلکه در برخی موارد در مورد ناکامی خود حس وحشتناکی دارند. این افراد زمانیکه خود را در آینه می بینند به دلیل وجود چین و چروک در صورت خودشان را دوست ندارند. وجود چنین احساساتی در زندگی، بر رابطه ها و توانایی در عشق ورزیدن تاثیر گذار است.

  • علائم جسمی دلزدگی:

افراد دلزده از لحاظ جسمی نیز دارای مشکلاتی می شوند، احساس کسالت، سردردهای مزمن، بی اشتهایی یا پرخوری، بی حالی و دردهای شکم در اغلب افراد دلزده دیده می شود. همچنین نداشتن رابطه جنسی نیز از علائم جسمی دلزدگی زناشویی می باشد.

علائم دلزدگی بین زن و شوهر

ارتباط بین دلزدگی زوجین و رابطه جنسی

کاملا مشخص و واضح است که رابطه جنسی بخش مهمی از زندگی زوجین می باشد. هر موضوعی که باعث آسیب رسیدن به این رابطه شود، می تواند باعث بر هم زدن کانون خانواده شده و همچنین به فروپاشی آن بیانجامد. دلزدگی و رابطه جنسی با هم رابطه علت و معلول دارند. در افرادی که فقط رابطه جنسی را دلیل بر ازدواج می دانند با از بین رفتن رابطه جنسی به هر دلیلی از ارتباط با همسر خود دلزده می گردند. هنگامی که سرد شدن رابطه جنسی دلیل دلزدگی زناشویی باشد زوجین به منظور حل شدن مشکل خود باید حتما و خیلی زود به مشاور مراجعه کرده و کمک بخواهند. علاوه بر این کمال گرایی جنسی نیز از باورهای غیر منطقی و غلطی است که موجب دلزدگی می شود. از این رو نباید همیشه از همسر خود توقع داشته باشید که در همه حال و در هر شرایطی رابطه جنسی داشته باشد. با شناخت تفاوت های بین خود و همسرتان و شناسایی توقعات خود از بروز این مشکل جلوگیری نمایید.

دلزدگی زناشویی چیست؟

راهکارهای درمان دلزدگی

برای حل مشکل دلزدگی زوجین و بهبود روابط روش های درمانی و راهکارهای مختلفی وجود دارند که در ادامه به معرفی این درمان ها می پردازیم:

  • منطقی کردن توقعات و منصفانه بودن توقعات:

همانطور که گفتیم داشتن توقعات بالا یکی از دلایل دلزدگی در زندگی می باشد. اغلب توقعات بالا به دلیل مقایسه نمودن اتفاق می افتند. برای حل این مشکل همواره نکات مثبت زندگی خود را برجسته ببینید و تلاش نمایید تا با کمک هم نقاط منفی را کمتر نمایید. از همسر خود چیزی را توقع داشته باشید که در توانش باشد.

دلزدگی زناشویی چگونه است؟

  • ذهن خوانی نکنید:

ذهن خوانی یعنی نسبت به افکار و احساسات دیگران فرضیه ای منفی بسازیم و با انجام هر حرکت یا حرفی فرضیه خویش را پروبال بدهیم. برای حل این مشکل تلاش نمایید و تمرین کنید تا برداشت های خود را به دیگران نسبت ندهید و در عوض آنها فکر نکنید.

  • نخواهید که ذهنتان را بخوانند:

از همسرتان توقع نداشته باشید که از خط و خطوط چهره شما و یا از تن صدا و لابه لای حرف هایی که می زنید، منظورتان را به خوبی کشف نماید. داشتن درخواست های بدون ابهام و واضح خیلی ساده تر و آسان تر از حل نمودن معماهایی است که اگر حل نشود، فاصله بینتان را بیشتر می نماید.

دلزدگی زوجین

  • تازه نگه داشتن رابطه:

در ماه های آغازین ازدواج همه چیز پر هیجان و تازه می باشد و این موضوع کاملا طبیعی است که با گذشت زمان زندگی کمی تکراری و ساده شود. از این رو با گذشت زمان باید یاد بگیرید که چگونه به زندگی خود هیجان و تازگی را وارد کنید. رفتن به سفر، هدیه دادن، غافلگیر نمودن یکدیگر و روش های دیگر می تواند باعث تازه ماندن رابطه ها شود. در طول سال روزهای زیادی وجود دارند می توانید به همدیگر هدیه بدهید، بدون مناسبت یا با مناسبت به یاد همدیگر باشید اما در اینکار دچار تکرار و زیاده روی نشوید.

  • همدیگر را به شکل افراطی محدود ننمایید:

در برخی موارد بگذارید تا همسرتان کمی از وقت خود را با دوستان یا خانواده اش سپری نماید، به کلاس های مختلف برود و برای خود حریمی شخصی داشته باشد و از آن لذت ببرید تا دلزدگی زناشویی برایتان ایجاد نشود.

دلزدگی زوجین و درمان آن

  • به ظاهر خود برسید:

رسیدن به ظاهر و آراسته بودن علاوه بر این که باعث لذت بردن همسرتان می گردد، باعث می شود تا خودتان نیز سر ذوق آمده و انرژی بگیرید. پوشیدن لباس های زیبا و آراسته، داشتن آرایش هایی مناسب، استفاده از عطر و … باعث انرژی بخشیدن به خودتان و افزایش جذابیت های جنسی برای همسرتان خواهد شد.

  • تفاوت های خود را به رسمیت بشناسید :

توجه داشته باشید که هر چقدر اطلاعات شما در مورد جنس مخالف افزایش یابد، احتمال دلزدگی در زندگی با همسر کمتر خواهد بود، زیرا در این صورت ذهنیت شما نسبت به همسرتان بازتر است، در نتیجه شناخت و درک بهتری نسبت به وی خواهید داشت و طبیعتا از طریق درک متقابل، شادی و نشاط به زندگی تان برمی گردد.

دلزدگی از همسر

عده ای از زوج ها علاقمند به هدیه دادن و هدیه گرفتن در مناسبت های مختلف زندگی خود هستند، برخی ممکن است با یک کتاب و یا حتی کمک در زمینه بچه داری و کار های خانه شاد شوند و عده ای دیگر نیز باید با آنها در زمینه های مختلف گفتگو کرد، بنابراین با هر روش ممکن, تلاش کنید تا گرد و غبار کدورت و مشکلات از زندگیتان زدوده شده و نور واقعیت به وجودتان تابیده شود.

  • کمال گرایی را کنار بگذارید:

از کمال گرایی دوری کنید، زیرا این خصوصیت در ابعاد مختلف زندگی آسیب زا بوده و موجب دلزدگی زناشویی خواهد شد، باید همه چیز خود اعم از شرایط جنسی و جسمی تا وضعیت مادی را متعادل سازید، همچنین توقعتان از زندگی را متعادل ساخته و در این زمینه می توانید با مشاور مشورت کنید.

دل زدگی زناشویی

  • مشاور قبل از ازدواج را اهمیت دهید :

از طریق مشاوره, زوج ها متوجه می شوند که هیجاناتی که در ابتدای زندگی آنها وجود داشته، موقتی هستند، البته عشق و دوست داشتن در طول زندگی دائمی می باشند و می توان از طریق مهارت های مختلف این کار را ممکن بسازید، حال مشاوره روانشناسی، زوجین را با واقعیت های زندگی آشنا کرده و در صورت وجود مشکلات می تواند راهکا رهای درستی در اختیارشان قرار دهد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *