دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چطور از دعوای بین خواهر و برادر جلوگیری کنیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۵ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با علل اصلی دعوا های بین کودکان آشنا می کنیم و راه کار هایی را برای جلوگیری و یا کاهش این دعوا ها به شما بیش نهاد می دهیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

والدین اولین الگو های هر فرزندی می باشند. کودکان از شما والدین می آموزند که چگونه با یکدیگر و دیگران برخورد کنند از این رو بهتر است قبل از هر کاری رفتار خود را اصلاح کنید تا بتوانید فرزندانی به باربیاورید که در مواقع عصبانیت بتوانند خشم خود را کنترل کنند و بهترین رفتار را از خود بروز بدهند.

علت دعوای بین کودکان چیست؟

علت دعوای کودکان

شاید شما هم مانند بسیاری از والدین ندانید که علت اصلی دعوای بین خواهر و برادر شما هستید. گاهی ممکن است بین خواهر و برادر ها مشکلاتی بوجود بیاید و شما با ندانم کاری و رفتار نا مناسب موجب تشدید این دعوا ها شوید و مشکلات را بزرگ تر کنید و به کودک این احساس تبعیض را تحمیل کنید. درست است که شما به گفته خودتان بین فرزندانتان فرق نمی گذارید و آن ها را به یک اندازه دوست دارید ولی گاها نا خواسته این احساسات را در قلب آن ها ایجاد می کنید. باید بدانید که کودکان بسیار حساس می باشند و خیلی سریع همه چیز را درک می کنند. همه والدین بین بچه اول  و دوم، بچه درسخوان و تنبل و با ادب و پرخاشگر فرق می گذارند و این فرق گذاشتن تنها برای خودشان قابل رویت نیست وگرنه کودکان همه چیز را می فهمند و همین فهم سریع باعث ایجاد دعوا ها، شب ادراری ها، پرخاشگری و حسادت و حتی ناخن جویدن در بین کودکان می شود.

جلوگیری از دعوای بین خواهر و برادر

اگر فرزندان شما هم با یکدیگر نمی سازند و مدام در حال دعوا می باشند بهتر است از راه کار هایی برای رفع مشکلات آن ها استفاده کنید. در ادامه تعدادی راهکار به شما آموزش می دهیم.

جویا شدن

بهتر است علت دعوای آن ها را جویا شوید تا بتوانید راه حلی برای آن ها بیابید. کودکان زمانی که در حال دعوا می باشند بسیار عصبی اند و حرف هایی می گویند که از ته دل آن ها نیست. برای این کار لازم است تا ابتدا آن ها را آرام کنید و از هر کدام از آن ها بخواهید که علت این دعوا را برای شما بگویند. در صورتی که کودکان با پرخاشگری حرف می زنند بهتر است به آن ها نشان بدهید که به حرف هایشان گوش نمی دهید تا یاد بگیرند با آرامش حرف بزنند.

دعوای بین خواهر و برادر

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تنبیه کنید

گاهی ممکن است مجبور شوید که یکی را تنبیه کنید. باید بدانید که این روش نا درستی می باشد و شما باید همه را با هم تنبیه کنید. عواقب تنبیه بدنی بسیار زیاد می باشد تا حد ممکن باید از این تنبیه بپرهیزید. می توانید آن ها را از صحبت کردن با یکدیگر منع کنید قطعا آن ها نمی توانند چنین چیزی را تحمل کنند و سعی می کنند تا کم تر دعوا کنند.

تشویق کنید

اگر می خواهید جزء والدین موفق باشید باید بتوانید حداقل یکی از ویژگی های آن ها را داشته باشید و فرزندانتان را همان گونه که هستند بپذیرید. کودکان مدت بسیار زیادی را با صلح و آرامش در کنار یکدیگر اند و رابطه خوبی با یکدیگر دارند بهتر است در این زمان ها آن ها را تشویق کنید تا بتوانید با مرور زمان دعوا های بین آن ها را کاهش بدهید.

توجه به کودک آسیب دیده

اگر در بین دعوا ها به کودکی آسیب وارد شد بهتر است ابتدا به وی توجه کنید و تا مدت کوتاهی نسبت به کودک آسیب رسانده بی توجه باشید تا درک کند کاری که انجام داده است زشت بوده و هیچ کس آن کارش را نمی پسندد.

برنامه ریزی

برنامه ریزی کردن می تواند خیلی از مشکلاتی که بین کودکان هست را از بین ببرد. بیش تر بچه ها برای دیدن تلویزیون و برنامه ای که دوست دارند مشکل دارند و شما می توانید با یک برنامه ریزی دقیق ساعات مشخصی را برای دیدن برنامه هایشان در نظر بگیرید تا اختلافات میان آن ها کاهش یابد.

پیش داوری ممنوع !

هیچ وقت نباید در دعوای بین خواهر و برادر پیش داوری کنید. در واقع این کار شما باعث بر انگیخته شدن حس حسادت در طرف مقابل می شود و آن ها گمان می کنند که شما یکی را بیش تر از دیگری دوست دارید و گاها دعوا ها تشدید می شود.

در دعوای بین کودکان پیش داوری نکنید.

تقسیم کنید

اگر دعوای بین کودکان بر سر انجام برخی از کار ها می باشد می توانید نوبت انجام دادن کار ها را تقسیم کنید و وظایف دقیق آن ها را یاد آور شوید تا دعوایی بین آن ها پیش نیاید.

آرامش در خانه

در نظر داشته باشید که با آرام کردن محیط در خانواده می توانید از دعوا های بسیاری بین خواهر و برادر ها جلوگیری کنید. بسیاری از کودکانی که آرامش در خانه آن ها نیست در مدرسه و در حین بازی با همسالانشان خشونت و پرخاشگری های خود را بروز می دهند که این هم به دلیل ناراحتی هایی می باشد که نمی توانند به موقع بروز بدهند.

همرنگی با جمع

تقویت مهارت اجتماعی در کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و شما می توانید با این کار از خشونت و پرخاشگری آن ها بکاهید. بسیاری از کودکان به دلیل نداشتن این مهارت در برخورد با دیگران به مشکل می خورند و چون نتیجه آن چیزی نمی شود که آن ها انتطارش را دارند سعی می کنند با زور و دعوا نتیجه را تغییر بدهند.

دعوای بین خواهر و برادر

قانون داشته باشید.

سعی کنید با داشتن قانون از زور گیری کودکتان جلوگیری کنید. کودک باید بداند که با زور نمی تواند چیزی را مال خودش کند و اگر می خواهد این کار را انجام بدهد باید تنبیه شود تا زمانی که یاد بگیرد برای داشتن چیزی باید تلاش کند و صبور باشد. در ضمن همه افراد خانواده باید از این قانون پیروی کنند.

پر کردن زمان بیکاری

بیش تر بچه ها بیکاری را دوست ندارند و این بیکاری ممکن است منجر به سر رفتن حوصله آن ها شود از این رو سعی کنید زمان خالی کودکتان را پر کنید تا از روی بیکاری با یکدیگر دعوا نکنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *