دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به دیدنی های گمیشان و شناخت زیبایی های این منطقه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

دیدنی های گمیشان شامل جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی هستند یکی از مهم ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری در این منطقه تالاب گمیشان است که دارای زیبایی های بی حدی است و مورد توجه گردشگران زیادی است. این تالاب و طبیعت آن بسیار دوشت داشتنی هستند از سوی دیگر گمیشان دارای جاذبه های مهم دیگری همچون موزه و خانه های تاریخی می باشد که با آن آشنا می شوید.

تا کنون نام گمیشان را شنیده اید؟ منطقه ای بکر و دست نیافته از خطه گلستان با جاذبه های توریستی بی شمار که می توانید این بار در سفر خود به این خطه از آن دیدن کنید گمیشان منطقه ای زیبا از جمله شهرهای ساحلی زیبا و دوست داشتنی است که  در حاشیه دریای خزر واقع شده است و  تا سال ۱۳۸۸ از توابع بندر ترکمن به شمار می آمده است و بعد از استقلال از این منطقه به یکی از جاذبه های توریستی و شهرهای گلستان تبدیل شده است. وجود جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای دوست داشتنی در این شهر موجب می شود تا هر ساله گردشگران زیادی از جاذبه های آن بازدید کنند از مهم ترین دیدنی های این منطقه می توان به تالاب گمیشان با زیباترین چشم اندازهای اشاره نمود که در ادامه با آن آشنا می شوید. مردمان این منطقه دارای فرهنگ و آداب و رسوم ویژه ای هستند و بد نیست بدانید که یکی از دلایل جذابیت های چنین مناطقی برای گردشگران وجود تنوع فرهنگی آن و سنت های ارزشمندی است که هنوز در میان آن ها حفظ شده است و امروزه به عنوان یکی از جاذبه های توریستی و فرهگی از آن ها یاد می شود. خیلی از گردشگرانی که قصد سفر به این منطقه را دارند ترجیح می دهند تا چند روزی را در این منطقه اقامت داشته باشند از این جهت گردشگران عزیز می توانند با خیالی آسوده سفر کنند زیرا این شهر دارای اقامتگاه های بوم گردی است.

دیدنی های مهم گمیشان را بشناسید:

در سفر به مناطق بکر همچون گمیشان می توانید زیبایی های متعددی را مشاهده کنید اینگونه از مناطق نه تنها دارای جذابیت های طبیعی و چشم اندازهای بکر هستند بلکه دارای ارزش های فرهنگی می باشند خیلی از گردشگران در سفر خود به این منطقه دوست دارند تا تجربه اقامت در خانه های قدیمی این منطقه را داشته باشند و چنین تجربه هایی بی شک برای هر فردی خاطره انگیز خواهد بود. با وجود اقامتگاه های بوم گردی که در این مناطق هستند این امکان وجود دارد تا گردشگران به راحتی سری دلنشین به این مناطق داشته باشند و برای شب نیز در این اقامتگاه ها اسکان داشته باشند.

 

تالاب گمیشان:

این تالاب بسیار زیبا یکی از بهترین دیدنی های گمیشان می باشد که می تواند هر گردشگردی را حیرت زده نماید. هر چند که برای بازدید از آن لازم است تا مجوز محیط زیست استان گلستان را به همراه داشته باشید که این بخش مشکل بازدید از این تالاب دیدنی می باشد. در این تالاب شگفت انگیز پرندگانی همچون عقاب دریایی، فلامینگو، غازهای‌ وحشی و … وجود دارد که در فصل سرما از کشور روسیه به این تالاب سفر می کنند تا یک فصل با هوای گرم تری را در شهر گمیشان زندگی کنند. اگر قصد سفر به استان گلستان را دارید این تالاب در شهر گمیشان یکی از مهم ترین مکان های دیدنی استان می باشد.

زیبایی های گمیشان

خانه تاریخی سلیم:

یکی از قدیمی ترین خانه های شهر گمیشان خانه تاریخی سلیم می باشد که با توجه به کم شدن خانه های کاهگلی و چوبی در این شهر می تواند شما را به گذشته ببرد. قدمت این خانه به حدود ۱۰۰ سال پیش باز می گردد و یکی دیگر از دیدنی های گمیشان در استان گلستان می باشد. این خانه قدیمی همه روزه برای بازدید عموم باز می باشد و اتاق های آن با اشیاء قدیمی تزئین شده و می تواند یک روز تفریحی را برای هر گردشگری بسازد. همچنین افراد زیادی همه روزه برای ثبت عکس و خاطرات به خانه سفر می کنند و در آن عکس های زیبایی به ثبت می رسانند.

دیدنی های گمیشان

  •  آرون گروپس

موزه مردم شناسی گمیشان:

قدمت این موزه به دوره اول پهلوی بازمی گردد و برای مردم گمیشان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. بازدیدکنندگان می توانند در طول سفر خود به این موزه سفر کنند و با آداب و رسوم و آیین های خاص مردم گمیشان بیشتر آشنا شوند. همچنین در این موزه مردم شناسی صنایع دستی و هنرهای سنتی مردم این شهر وجود دارد. این مکان دیدنی را بخش های زیادی از جمله زیورآلات سنتی، حصیر بافی و … می باشد که از اهمیت ویژه برخوردار است. علاوه بر این دوره های کارگاه آموزش صنایع دستی قوم ترکمن در این مکان برگزار می شود که علاقه مندان می توانند با ثبت نام از دوره های آموزشی این موزه استفاده نمایند.

بنای تاریخی گمیشان

گلفشان نفتیجه:

یک پدیده بسیار جذاب در نزدیکی شهر گمیشان که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و همه ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. این گِل افشان در مقایسه با گل افشان های جنوب ایران دارای غلظت و روانروی کمتری هستند. جنس این گل افشان از ماسه می باشد و بخش های از آن از جنس گل هستند که جالب توجه می باشد. این مکان طبیعی در این شهر بسیار دیدنی است و پیشنهاد می کنیم حتما از آن بازدید نمایید. دهانه این گلفشان شکلی شبیه به کراترهای آتشفشانی کوچک دارد و یک پدیده فوق العاده محسوب می شود.

تالاب گمیشان

در این شهر زیبا و دوست داشتنی خانه های قدیمی زیادی وجود دارد که قدمت آن ها به دوران قاچار باز می گردد. شهر گمیشان بعد از گرگان مرکز استان گلستان بیشتر خانه قدیمی را دارا می باشد و اگر علاقه مند به معماری های سبک قدیمی هستید می توانید یک شب را در یکی از این خانه ها استراحت نمایید. اجاره یک شب از این خانه های قدیمی می تواند گذشته های دور را برای شما تداعی نماید.

این منطقه یکی از دیدنی های گلستان است و با وجود زیبایی های طبیعی و فرهنگی خود هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند همانطور که می دانید گلستان دارای دیدنی های مختلفی است و از دیگر دیدنی های آن می توان به دیدنی های ترکمن صحرا اشاره نمود که در لینک می توانید بیشتر با آن آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *