دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علت آبی بودن صندلی هواپیما چیست؟

  • ساناز براتی
  • ۳ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

در حال حاضر رنگ صندلی مسافران در هواپیما آبی رنگ می باشد، دلیل آبی بودن صندلی هواپیما ایجاد حس آرامش و امنیت بیشتر در مسافران و همچنین کاهش استرس و اضطراب ناشی از پرواز می باشد.

اگر تا کنون سوار هواپیما شده باشید حتما رنگ آبی صندلی ها شما را جذب کرده اند، به جز چند مورد تمامی صندلی های هواپیماها آبی می باشند. اغلب مردم بر این باورند که آبی بودن صندلی هواپیما به خاطر الهام گرفتن از رنگ آبی آسمان می باشد، ولی مطمئنا این توضیح قانع کننده نیست و دلایل دیگری برای انتخاب این رنگ وجود دارد.

دلیل آبی بودن صندلی هواپیما

در حال حاضر اغلب شرکت های هواپیمایی مثل امریکن ایرلاین یا هواپیمایی بریتانیا و خطوط هواپیمایی در سراسر جهان از تونالیته های مختلف رنگ آبی در صندلی های کابین هواپیما استفاده می کنند، این موضوع تصاوفی نیست و حتما انتخاب رنگ آبی دلیل بخصوصی دارد. همانطور که اکثرا می دانید رنگ آبی ویژگی های مثبت زیادی دارد و باعث افزایش اعتماد بنفس، کارایی، آرامش، خونسردی، تامل و آرامش می شود.

 آبی بودن صندلی هواپیما به چه دلیلی است؟

نیگل گود، یکی از طراحان هواپیما که در حدود ۳۰ سال فضای داخلی هواپیما ها را برای خطوط هواپیمایی به ویژه ایرباس طراحی می نماید در این مورد چنین می گوید:

کار طراحان تقویت برند هواپیمایی و ساخت آن می باشد، ولی نگرانی اصلی ما طراحان ارائه دادن فضای داخلی ای است که حداکثر راحتی را به منظور به وجود آوردن محیطی دلپذیر فراهم نماید. تمام تلاش ما برای به وجود آوردن تجربه سفری کم استرس می باشد و استفاده از رنگ آبی به خاطر ایجاد حس آرامش به این موضوع کمک می کند. هدف اصلی در طراحی به وجود آوردن حس آرامش مانند تجربه در خانه بودن است به همین دلیل خطوط هوایی دوست دارند از رنگ های ملایم برای القای حس طبیعی استفاده نمایند.

 علت آبی شدن صندلی در هواپیما

رنگ آبی و امنیت مسافران

در اغلب موارد بیشتر قضاوت ها در مورد محصولات برندها و کمپانی های مختلف بر اساس رنگ های انتخابی آنها صورت می گیرد. همانطور که کاملا مشخص اسا هواپیما یکی از پرسرعت ترین و راحت ترین وسائل در حمل و نقل می باشد که در مورد آن سوالات زیادی برای افراد ایجاد می شود. مثلا هواپیما چطور ساخته می شود؟ و یا اینکه چرا شیشه های هواپیما گرد هستند؟ و بسیاری سوالات دیگر، با سوار شدن به هواپیما شاید این سوال نیز برایتان پیش آمده باشد که چرا بیشتر صندلی ها در هواپیماها آبی هستند؟ هیچ گاه هواپیمایی را نخواهید یافت که از رنگ هایی مثل قرمز، زرد و یا مشکلی برای صندلی های خود استفاده کرده باشد.

  •  آرون گروپس

 دلیل آبی شدن صندلی هواپیما

دلیل آبی بودن صندلی هواپیما امنیت مسافران می باشد. شاید برایتان عجیب باشد که از امنیت مسافران صحبت کردیم اما باید بدانید که سفرهای هوایی بسیار استرس زا هستند و اغلب افراد با سوار شدن به هواپیما دچار استرس و ترس از پرواز می شود، حال فکر کنیدد که اگر ۳۰ روز ماه را در حال سفر باشید به چه میزان استرس به شما وارد خوهد شد. اغلب افراد همیشه با سوار شدن به هواپیما به این موضوع فکرر می کنند که اگر اتفاقی بیافتد در آسمان هیچ کاری از دستشان بر نخواهد آمد، بعلاوه نشستن در کنار افرادی که هیچ شناختی از آنها ندارید نیز می تواند باعث بروز استرس شود. از این رو تمامی شرکت های هواپیمایی و طراحان هواپیما همواره به دنبال روش هایی برای کم نمودن استرس و کاهش آن به کمترین حد ممکن و همچنین ایجاد محیطی با حس آرامش و امنیت بیشتر می باشند. یکی از مهمترین کارهایی که به منظور کاهش استرس و ایجاد حس امنیت برای مسافران در هواپیما ایجاد شد تغییر در رنگ صندلی هواپیما بوده است. طراحان برای انتخاب رنگ مناسب از تکنیک های روانشناسانه بهره گرفته و با در نظر گرفتن تمام عوامل رنگ آبی را برای صندلی های هواپیما در نظر گرفته اند.

صندلی هواپیما و رنگ آبی آنها

حتما تعجب کرده اید که پشت پرده این موضوع خیلی ساده و آبی بودن صندلی هواپیما دلایل روانشناسانه نهفته است. در کل دلیل اصلی و علمی انتخاب رنگ آبی پر رنگ در صندلی های هواپیما ها این موضوع می باشد که سایه های تیره ی رنگ آبی سبب می شوند تا مواد شیمیایی آرامش بخشی در بدن آزاد شود و باعث می شود تا مسافرها حس خوبی در هواپیما داشته باشند و استرس کمتری را حس نمایند.

 آبی بودن رنگ صندلی هواپیما

متخصصان روانشناسی درباره رنگ آبی چنین می گویند: آبی جزء رنگ هایی می باشد که انسان به محض دیدن این رنگ احساس آرامش می یابد و به شکلی در او راحتی فکر و خیال افزایش خواهد یافت. برخلاف رنگ قرمز که به شکلی نشان دهنده هشدار می باشد و احساس مراقبت و هوشیاری را در فرد افزایش می دهد، رنگ آبی و آسمان آبی هر دو باعث می شوند تا حس آرامش و شفافیت و سکون درونی و امنیت در فرد زنده شود.

 آبی بودن صندلی هواپیما ها

بعلاوه رنگ آبی نشان هنده ی تنفس و تپش های قلب می باشد، به همین خاطر است که در زمان ریلکس کردن و تمرین مدیتیشن از رنگ آبی استفاده می شود. رنگ آبی باعث ایجاد حس اعتماد شده و از این رو در اغلب مصاحبه های کاری و اولین ملاقات و قرار کاری این رنگ در لباس استفاده می گردد. پس طبیعی است که در هواپیما به دلیل ایجاد اعتماد بنفس و حس امنیت از این رنگ برای صندلی ها استفاده می شود. آبی بودن صندلی در هواپیما در کل به خاطر مسافران و جلب رضایت آنهاست. بعلاوه رنگ آبی باعث می شود تا احساسات در افراد تغییر یابند و بر طبق مطالعات انجام شده در این مورد وجود مایعات آبی رنگ در لیوان نیز باعث افزایش عطش و تشنگی در افراد خواهد شد. رنگ آبی همچنین حس سرما را به فرد انتقال می دهد.

رنگ آبی در صندلی هواپیما

به خاطر دلایل گفته شده ایرلاین ها بر این عقیده هستند که رنگ آبی به مسافران کمک می نماید تا حس راحتی بیشتری تجربه نمایند. در گذشته در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی از ایرلاین ها خواسته شد تا در کابین خود از صندلی های قرمز رنگ استفاده نمایند ولی بعد از گذشت مدتی این دستور لغو شد زیرا رنگ های گرم مثل قرمز باعث ایجاد خشونت و فریاد در مسافران می شد. از آن به بعد از رنگ آبی در صندلی های هواپیماها استفاده می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *