دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گیر افتادن عاطفی به چه معناست؟ و چطور درمان می شود؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قصد داریم شما را با اختلال گیر افتادن آشنا کنیم و روش های درمانی این اختلال را برایتان بگوییم. با دانستن نشانه های این اختلال می توانید سریع تر اقدام کنید تا مشکلات بعدی برای شما ایجاد نشود.

بسیاری از افراد قبل از همه چیز و دانستن مطالبی درباره این احساسات نا امید می شوند این نا امیدی افسردگی آن ها را تشدید می کند و باعث بروز بیماری های دیگر می شود. از این رو اگر احساس می کنید که دچار گیر افتادن عاطفی شده اید، بهتر است ادامه این مطلب را از دست ندهید.

گیر افتادن عاطفی

گیر افتادن عاطفی چیست؟

بسیاری از افراد احساس می کنند که در زندگی گیر افتاده اند و نمی توانند کاری انجام بدهند از این رو احساس شرمندگی می کنند و فکر می کنند معیوب اند. این احساسات برای بسیاری از افراد سنگین می باشد و تا حدود بسیار زیادی دردناک است. افرادی که دچار این اختلال می باشند ویژگی های مخصوصی دارند که شما می توانید آن ها را به راحتی تشخیص بدهید. در ادامه این ویژگی ها را برای شما بررسی می کنیم.

داشتن حالت دفاعی

زمانی که افراد در احساسات خود گیر می کنند حالت دفاعی به خود می گیرند زیرا نمی خواهند آن احساس شرمندگی را تجربه کنند. در واقع این حالت دفاعی نوعی پاسخ به آن احساسات درونی می باشد. در این حالت بیش تر افراد دیگران را مقصر می داند و مسئولیت کار های خود را به صفر می رساند.

کمال گرایی

یکی از ویژگی های دیگری که این افراد دارند احساس کمال گرایی آن ها می باشد زیرا با این کار سعی دارند تا نواقص خود را نادیده بگرند و تا حدود بسیار زیادی هم موفق می شوند. در نظر داشته باشید که پیامد های کمال گرایی در جوانان بسیار زیاد است.

عذر خواهی مداوم

بسیاری از افرادی که درگیر این اختلال می باشند مدام در حال عذر خواهی می باشند و حتی اگر مقصر نباشند هم این کار را انجام می دهند. در واقع احساس شرمندگی درونی آن ها را وادار به این کار می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

چگونه از افکار منفی رهایی یابیم؟

راه های درمان

باید بدانید هر بیماری و اختلالی درمانی دارد و باید به دنبال آن باشید و سریعا نا امید نشوید. در ادامه راه های رهایی از گیر افتادن عاطفی  را برایتان مطرح می کنیم.

پیدا کردن مکانی آرام

اگر می خواهید از گیر افتادن عاطفی  رها شوید ابتدا باید مکانی آرام پیدا کنید تا بتوانید در آن جا حواس پرتی خود را به صفر برسانید. باید به طور منظم به این مکان بروید و در آن جا بنشینید و به موسیقی و صدای درونی خود گوش کنید. زمانی که در این مکان قرار گرفته اید می توانید احساسات خود را بشناسید و علت آن ها را دریابید و به رفع مشکلات بپردازید.

جست وجو کنید

بهتر است پس از شناسایی احساساتتان آن ها را کاوش کنید تا بتوانید احساسی که شما را وادار می کند تا بقیه احساسات را نادیده بگیرید پیدا کنید. این احساس را بسیاری از افراد کشف نمی کنند و برای این کار باید به یک روان درمانگر مراجعه کنند تا بتوانند از این مشکل رهایی یابند.

بیان کنید.

هیچوقت از بیان کردن احساساتتان نترسید و سعی کنید همه آن ها را به زبان بیاورید. در واقع با این کار احساس آرامش بیش تری پیدا می کنید و می توانید تا حدود بسیار زیادی از این اختلال دور شوید. پنهان کاری احساسات می تواند مسیری تاریک در ذهن شما ایجاد کند و روز به روز شما را بیش تر درگیر کند.

استراحت کنید

در نظر داشته باشید که در یک جلسه نمی توانید این کار ها را انجام بدهید از این رو لازم است استراحت کنید و در صورتی که احساس می کنید قادر به انجام دادن ادامه این کار هستید مراحل بعدی را انجام بدهید.

گیر افتادن عاطفی

درمان

این مرحله در افراد مختلف فرق می کند و هر فردی با توجه به میزان این اختلال ممکن است چند جلسه طول بکشد تا به آغاز درمان برسید. اگر توانستید احساس خود را درک کنید می توانید برای روند بهبودی خود برنامه ریزی کنید. برای درمان باید کار های بسیار زیادی انجام بدهید و برخی از عادات خود را ترک کنید. اگر فکر می کنید که دوستان شما باعث به وجود آمدن این اختلال می شوند بهتر است دوستان جدید برای خود پیدا کنید.

اگر می خواهید واقعا از این احساسات رها شوید می توانید مرز ها و اهداف خود را برای زندگی تعیین کنید و سعی کنید برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید تا از این احساسات رها شوید. انسانی که هدف نداشته باشد به مرور زمان مشکلات بسیاری در زندگی او بوجود می آید. سعی کنید احساسات خود را کنترل کرده و از آن ها برای رسیدن به هدفتان استفاده کنید و افکار منفی را از خود دور سازید. هر از چند گاهی مسیر خود را کنترل کنید تا از مسیرتان دور نشوید و هیچ وقت هم سعی نکنید که کار های خود را به گردن دیگری بیندازید و همیشه کار های خود را گردن بگیرید. در زیر با چند راهکار موثر برای رهایی از این مشکل عاطفی آشنا می شوید :

گیر انداختن عاطفی

پیدا کردن مکان آرام

با پیدا کردن یک مکان آرام در منزل که کمترین میزان حواس پرتی را به دنبال دارد، می توانید این مشکل را برطرف کنید، برای این منظور به طور منظم به مکانی آرام بروید و با گذراندن اوقات خود در این مکان به صدای درونی تان گوش دهید، حال در این مکان قادر به گوش دادن صدای درونی خود  بوده و می توانید عناصر و احساسات خود را شناسایی کنید و در نهایت بعد از شناسایی احساسات خود، از علت اصلی آن آگاهی پیدا کنید.

کاوش در عمق احساسات خود

به هنگام بررسی صدای درونی تان، متوجه می شوید که احساس بسیاری از احساسات دیگر شما را خواهد پوشاند؛ مثلا امکان دارد در مورد موضوعی احساس عصبانیت کنید، ولی معمولا این عصبانیت، احساسات عمیق تری همچون ترس یا درد را پنهان کرده یا می پوشاند، انجام این مرحله نیاز به کاوش بیشتر و شناختن احساسات کشف نشده می باشد.

حال در صورتی که قادر به تشخیص درست احساسات خود نیستید و یا احساسات بسیاری هستند که با آنها مواجه هستید، در طی هفته پیش رو، خود و احساسات تان را مدنظر قرار دهید و مجدداً مراحل کاووش در احساسات را از سر بگیرید.

گیر افتادگی عاطفی

شناسایی ریشه

این کار را می توانید با پرسیدن یک سوال از خود شروع کنید؛ از خود بپرسید که آیا ریشه این احساس را پیدا کرده اید و یا هنوز با مسائل سطحی درگیر هستید، مثلا زمانی که احساس افسردگی دارید؛ ممکن است احساساتی همچون نا امیدی و غمگینی را تجربه کند، باید اطمینان پیدا کنید که هیچ احساس پنهانی ندارید، و ریشه اصلی گیر افتادن عاطفی را پیدا کنید.

در اینجا می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه روانشناسی، رهایی از وسواس فکری و اختلال فومو  را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *