دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

برای از بین بردن حلزون باغچه چه اقداماتی انجام دهیم؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی حلزون ها از دسته موجودات جانداری می باشند که می توانند باغ یا باغچه کاشته شده را در طول فصول رشد مورد حمله قرار دهند که ما در این مقاله سعی داریم جهت خلاص شدن از این مشکل شما را با برخی از روش های از بین بردن حلزون های باغچه آشنا نماییم.

بهتر است بدانید که حلزون در واقع از دسته جانواران بی مهره است که می تواند هم در آب و هم در خشکی زندگی خود را بگذراند و تنها معدودی از آن ها جزو آفات محصولات کشاورزی محسوب می شوند. خانواده این جانور بی مهره پلی فاژ هستند یعنی محصولات مختلف کشاورزی را مورد حمله قرار می دهند و خسارات شدیدی را بر محصولات وارد خواهند کرد.

چگونگی از بین بردن حلزون

توجه داشته باشید که حلزون ها در واقع از آفات مهم کشاورزی به شمار می آیند که تقریبا هر فردی که با باغ یا باغچه سروکار دارد با این حشره نیز آشنایی کاملی خواهد داشت. این جانور معمولا در مناطق مرطوب و پرباران دیده می شود و از آنجایی که به گیاهان و درختان صدمه وارد می کند از بین بردن آن مورد توجه اغلب کشاورزان قرار گرفته است. جالب است بدانید که تا به امروز بیش از ۳۰ هزار گونه مختلف از حلزون را زیست شناسان شناسایی کرده اند. این دسته از جانداران بی مهره معمولا از مکیدن برگ ها، پوست درختان، گل و میوه ها لذت می برند و زمانی که جز حلزون های باغی کوچک و آسیب پذیر هستند جوانه ها و شاخ و برگ گیاهان و علف ها برای تغذیه ترجیح می دهند.  توجه داشته باشید که حلزون های باغی دو جنسی می باشند و بنابراین همه آن ها توانایی تخم گذاری تخم را دارند که این موضوع خود یک مشکل بزرگ تر در باغ ها ایجاد می کند و مسئولیت کشاورزان را دو چندان خواهد کرد.

چگونگی از بین رفتن حلزون ها

راه های کار از بین رفتن حلزون ها:

همانطور که متوجه شدید حلزون ها می توانند همانند آفات برای مزارع کشاورزی و حتی محصولات پر خطر باشند و خسارات زیادی را در این زمینه بر کشاورز تحمیل کنند که همین موضوع مورد توجه اغلب کشاورزان قرار گرفته و آن ها را در پی روش هایی برای دفع حلزون ها وا داشته به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از روش های دفع آفات ارگانیک از جمله از بین بردن حلزون های باغ بپردازیم:

از ماء الشعیر یا شیر تله ای برای زیر گیاهان مهم خود درست کنید:

توجه داشته باشید که می توانید از ماء الشعیر یا شیر تله ای در زیر گیاهان خود استفاده کنید و از آنجایی که حلزون ها تنها از یک متری این تله ها رد می شوند بهتر است فقط برای باغچه های کوچک از آن استفاده نمایید. برای ساخت این تله در ابتدا باید یک فنجان بلند را به صورت شیب دار به سمت لبه ی خاک و داخل آن قرار دهید به طوری که لبه ی فنجان تقریبا ۵.۱ سانتی متر بالاتر از خاک قرار بگیرد تا سوسک های شکارچی حلزون ها را به دام نیاندازد. حال باید نیمی از فنجان را پر از شیر کنید و هر چند روز یک مرتبه آن را تعویض نمایید. اگر چنانچه حلزون ها از داخل فنجان بالا آمدند ترکیبی از عسل، مخمر و آب را کمی بجوشانید تا حالت چسبناکی پیدا کند.

روش های دفع حلزون

از آرد ذرت استفاده کنید:

همچنین می توانید برای از بین بردن حلزون های باغچه خود از آرد ذرت نیز استفاده نمایید. آرد ذرت اگرچه قیمت کمی دارد اما حلزون های زیادی را جذب نمی کند و برای انجام این روش در ابتدا بایستی یک یا دو قاشق آرد ذرت را درون یک شیشه بریزید و روی باغچه قرار دهید. حلزون ها با خوردن این ماده آرد درون شکمشان پف کرده و در نهایت آن ها را می کشد.

  •  آرون گروپس

تله انسانی بسازید:

می توانید برای از بین رفتن حلزون ها اقدام به ساخت تله انسانی بکنید زیرا حلزون ها عاشق مکان های سایه دار و مرطوب مانند زیر تخته های چوبی، گلدان گل و یا جعبه های مقوایی هستند. پس از ساخت تله لازم است مادام آن را بررسی کنید و حلزون های پیدا شده را در مسافتی دور از خانه بیندازید. همچنین می توانید برای نتیجه گیری بهتر از پوست مرکبات، برگ کلم و مواد غذایی که حلزون ها جذب آن می شوند نیز در فضای تله خود استفاده نمایید.

ساخت تله برای از بین بردن حلزون ها

باغچه را خشک نگه دارید:

توصیه می شود که فضای باغچه را خشک نگه دارید و اگرچه این روش آنی نیست اما خشک نگه داشتن آن بهترین روش کنترل حلزون است. گیاهان خود را در اوایل تا اواسط صبح آبیاری نمایید به طوری که خاک تا پیش از شب کامل خشک شود. توصیه می شود که از آبیاری قطره ای برای به حداقل رساندن استفاده از آب بهره بگیرید. چمن ها را به صورت منظم کوتاه کنید و از مالچ های آلی مانند کاه یا علف در این روند استفاده نکنید و به جای آن از گیاهان خاص مالچ درست کنید زیرا گیاهانی همچون برگ بلوط یا ساقه توتون و تنباکو مشابه مانعی برای حلزون ها عمل می کنند و در صورت استفاده از این گیاهان تنها لازم است فاصله ای کافی در میان آن ها برقرار باشد تا جریان هوا به خوبی ورود داشته باشد.

بر روی سطوح غیر خاکی نمک بپاشید:

برای انجام این روش بایستی نواری فلزی بر روی زمین پهن کنید و مقداری نمک بر روی آن بریزید تا با چسبیدن به بدن حلزون موجب بیرون کشیده شدن رطوبت از بدن آن شود. به این نکته توجه داشته باشید که نمک برای گیاهان و خاک نیز سم می باشد پس تنها باید آن را روی نوار فلزی بریزید و بر روی آن آب بپاشید تا باعث پژمردگی گیاهان و فرسودگی خاک نشود.

خسارات حلزون ها به باغات

گیاهانی را بکارید که حلزون ها را فراری می دهند:

به طور کلی برخی از گیاهان به دلیل طعم و مزه خود و یا حتی سموم خود باعث فراری دادن حلزون ها می شوند و از آن ها می توان به گیاهانی از جمله زنجبیل، نعناع، کلم پیچ، سیر، کلم بروکلی، کاسنی و پیاز اشاره کرد.

از پرندگان به نفع خود استفاده کنید:

جالب است بدانید که یکی از بزرگ ترین شکارچیان حلزون ها پرندگان هستند که گونه هایی از جمله اردک ها، مرغ ها و گنجشک ها از یک وعده غذایی مانند حلزون نهایت لذت را می برند. به همین خاطر شما می توانید تعدادی حلزون بگیرید و در معرض دید پرندگان قرار دهید، پس از مدتی آن ها به جست و جوی باغچه شما برای یافتن حلزون عادت خواهند کرد. همچنین می توانید از مرغ نیز برای پاکسازی روزمره باغچه خود استفاده کنید البته که آن را زیرنظر بگیرید که علاوه بر حلزون ها گیاهان را نیز نخورند.

بر روی حلزون ها آمونیاک اسپری نمایید:

توجه داشته باشید که شما می توانید با استفاده از محلول آمونیاک ماده ای کشنده برای از بین بردن حلزون ها درست کنید. برای ساخت این روش باید یک قسمت از آمونیاک خانگی ساده را با ۶ قسمت آب ترکیب نمایید و سپس آن را درون یک بطری اسپری بریزید و آن را بر روی حلزون ها اسپری نمایید. البته در این روند باید مراقب باشید که در حین استفاده به طور مستقیم به گیاهان اسپری نکنید زیرا در طولانی مدت باعث سوخته شدن برگ ها خواهد شد.

استفاده از روش های نوین برای دفع حلزون ها

از متالدئید استفاده نمایید:

بهتر است بدانید که در واقع متالدئید درمان قطعی حلزون ها می باشد اما مصرف آن محدودیت هایی دارید و لازم به ذکر بگوییم که استفاده از آن برای حیوانات خانگی از جمله سگ بسیار سمی خواهد بود. لازم است متالدئید را در جایی قرار دهید که سگ یا گربه آن را مصرف نکند. از آنجایی که این ماده در روز های گرم و خشک بهترین اثرگذاری را خواهد داشت اما زیر نور خورشید نباید قرار بگیرد و به همین خاطر تنها هنگام عصر در زیر برگ ها قرار دهید. این ماده اثرات زیست محیطی منفی دارد که به همین منظور توصیه می شود از متالدئیدی با دوز پایین برای این کار استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *