دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

واقعیت مجازی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

  • سحر هودانلویی
  • ۴ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

واقعیت مجازی از فناوری های جدید و امروزی می باشد که در صنایع مختلف، از کاربرد های بسیاری برخوردار شده است.

واقعیت مجازی از دیگر تکنولوژی های عصر نوین است که به فرد اجازه می دهد تا در محیطی کاملا شبیه سازی شده به صورت رایانه ای اندرکش ارتباط برقرار کند. بسیاری از محیط های این شرایط از تجهیزات منحصر برای اندرکش تصویری انسان با رایانه برخوردار می باشد که گفتنی است، تنها گروه محدودی از آن ها حسگر های صوتی و یا لمسی را برای استفاده کاربر، دارا می باشند.

همچنین قابل به ذکر می باشد که نوع دیگری از واقعیت مجازی وجود دارد که توسط تصویر های پانورامای ۳۶۰ درجه تشکیل می شود و در واقع واقعیتی از آن چه که در ما وجود دارد برای دیگر افراد به اشتراک می گذارد. این فناوری نوین و با کیفیت سبب شده تا افراد بسیاری بتوانند با استفاده از امکانات و تجهیزات منحصر به خوبی از موقعیت های بسیاری دیدن کنند.

واقعیت مجازی چیست؟

آشنایی با واقعیت مجازی

در صورتی دیگر از این فناوری می توان این گونه یاد کرد که محیطی چند رسانه ای و همه جانبه می باشد که در واقع یک محیط شبیه سازی شده توسط کامپیوتر است. این تجهیزات به خوبی می تواند حضور فیزیکی فرد را در محل و یا شرایط مجازی به صورت واقعی شبیه سازی کند. همچنین بسیاری از محیط های این شرایط در ابتدا تجربه های دیداری برای شما رقم می زند که می توانید از طریق صفحه کامپیوتر و یا دستگاه های برجسته بینی به آن متصل شوید. در این میان دیگر وسیله های شبیه سازی شده وجود دارند که می توانند از اطلاعات حسی دیگری به مانند تولید و ایجاد صدا نیز برخوردار باشند.

در موارد پیشرفته تر نیز دستگاه های لمسی از اطلاعات لمسی دیگری برخوردار می باشند که از آن ها می توانید در صنایع پزشکی، بازی سازی و نظامی استفاده های کثیری به عمل آورید.

  • شرایط شبیه سازی شده

طبیعی است که محیط های شبیه سازی شده با محیط کاملا واقعی از تفاوت های چشم گیری برخوردار باشند. در مثالی از این عبارت می توان به محیط برخی از بازی های رایانه ای اشاره کرد که در عصر امروز با ایجاد محیطی واقعی به ایجاد سرگرمی و افزایش هیجان در افراد منجر می شود. در این فناوری دیگر محدودیت هایی به مانند پردازش توان، رزولوشن صفحه نمایش و پهنای باند وجود دارد که تنها عده محدودی متوجه آن می شوند. با این حال فناوری واقعیت مجازی از طرفداران بسیاری با توجه به مشکلات گفته شده، برخوردار است که از این رو پیش بینی می شود، در آینده ای نه چندان دور بتوان به روش های مقرون به صرفه ای برای کاهش هزینه ها و دسترسی به این تکنولوژی دست پیدا کرد.

گفتنی می باشد که هدست های این فناوری از تجهیزات و نرم افزار های بسیاری برای گوشی های موبایل برخوردار می باشند که بسیاری از آن ها را می توانید به صورت رایگان و یا برخی از ورژن های غیر رایگان ان را با استفاده از گیفت کارت و یا فروشگاه های اپ استور خریداری کنید.

  •  آرون گروپس

کاربرد پزشکی واقعیت مجازی

معرفی کاربردهای این فناوری

فناوری واقعیت مجازی را می توان در بسیاری از صنایع مشاهده کرد که از کارآمدی بسیار خوبی برخوردار می باشند. از این رو در ادامه مطلب به جمع آوری کاربرد های عمده این فناوری برای شما پرداخته ایم.

  • توریستی و گردشگری

از اصلی ترین کاربردهای این فناوری می توان به گردشگری اشاره کرد که به وسیله آن می توانید تصاویر و ویدئو های با کیفیت را با ۳۶۰ درجه مشاهده کنید. گفتنی است که افراد موجود در این عرصه، فیلم های با کیفیتی از مکان های گردشگری و تاریخی تهیه می کنند که با مشاهده آن ها، به وسیله عینک می توانید با وجود فرسنگ ها فاصله، شرایط را به گونه ای احساس که گویی در آن جا قرار گرفته اید.

با وجود این فناوری دیگر به مسافرت در مسافت های طولانی نیاز نیست.

  • اماکن اجاره ای و تحت فروش

در استفاده دیگر از آن می توان به خرید و فروش مکان های منحصر با مشاهده بیرون و مکان فضا های مرتبط، اشاره کرد. در این فناوری؛ فرد بدون حضور در منطقه فوق، بسیاری از جنبه های آن جا را به وسیله هدست این فناوری بررسی و مشاهده می کند.

قابل به ذکر است که از واقعیت مجازی در این کاربرد می توانید پیش نمایش های طرح نما داخلی بسیاری از آپارتمان ها را مشاهده کنید.

  • بازی و سرگرمی

در عصر امروز اگر بتوان صنعت بازی و گیم را از کاربرد های اصلی این تکنولوژی به شمار نیاورد، باید این گونه گفت گه بی شک وسیله ای مجهز برای ایجاد سرگرمی می باشد. امروزه می توان بسیاری از سینما ها را مجهز به فیلم های ۳ بعدی در میان آورد که از این رو اپلیکیشن های بسیاری به مانند Oculus Cinema برنامه ریزی شده اند تا بتوانند شرایطی را برای ایجاد شرایطی عمیق و موثر برای بیننده ایجاد کنند. افراد در این شرایط می توانند فیلم و انیمیشن های مورد علاقه خود را به صورت پرده ای بسیار بزرگ و مجازی مشاهده کنند و در بسیاری از مواقع احساسی به مانند حضور در موقعیت منحصر را بچشند.

کاربرد واقعیت مجازی در بازی و سرگرمی

اگر در گروه افراد علاقه مند به تصاویر و ویدئو های ورزشی هستید، گفتنی می باشد که شرکت های تولید کننده پلتفرم واقعیت مجازی به مانند livvel like vr از استادیوم کاملا مجازی برخوردار می باشد که می توانید هیجان و تجربه حضور در بسیاری از مسابقات و بازی های مورد علاقه خود بپردازید. این موقعیت دلچسب را می توانید با بهترین دوست خود در حالی که به راحتی در کاناپه لم داده اید، مشاهده کنید.

  • بهداشت و درمان

گفتنی می باشد که در عصر امروز، صنایع بهداشت و درمان با وجود موسسه های دارای تصاویر کامپیوتری به تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها می پردازند. این صنعت از افراد استقبال کننده بیشتری برخودار می باشد، چرا که شبیه سازی هایی از قبیل شرکت های معتبر تولید کننده دریافت می شود که به وسیله آن ها می توان به تشخیص درست و دقیقی از بیماری ها پرداخت. چرا که در این روش آناتومی استخوان های انسان با مدل های سه بعدی در اختیار پزشک قرار می گیرد که در گروه امن ترین و موثر ترین روش ها برای پیدا کردن برخی تومور ها به شمار می آید.

  • فضا نوردی

اگر جز افراد مطالعه گر در رابطه با آسمان و ستاره های مختلف می باشید، حتما متوجه شده اید که یکی از دغدغه های اصلی در عصر امروز برای دانشمندان ناسا، پیدا کردن سیاره ای جدید برای حیات آدمی می باشد. از این رو بسیاری از تکنولوژی های واقعیت مجازی به وجود آمدند تا بتوانند از طریق آن به روبات های فرود آمده در سیاره مریخ دسترسی پیدا کند تا به وسیله آن نیز از جان فضانوردان خود حمایت کنند.

گفتنی می باشد که در لابراتور های jet propulsion ناسا، محقان هدست های بسیاری را با تجهیزات سنجش حرکات مربوط به xbox one و kinrct2 مرتبط کرده اند تا به کمک آن بتوانند یکی از بازو های رباتیک را به وسیله دستان اپراتور کنترل کنند.

  • موزه

با استفاده از این فناوری می توانید علاقه خود را نسبت به فرهنگ و تاریخ بیشتر کنید. به وسیله این تکنولوژی می توانید بلافاصله و در لحظه ای کوتاه به موزه های جهانی لور پاریس، آکروپولیس و موزه گوگنهایم واقع شده در نیویورک وارد شوید. در عین شرایط بسیاری از موزه ها با توسعه دهندگان فضای مجازی همکاری کرده اند که به سبب آن کاربر های گرامی می توانند به صورت فیزیکی در موزه ها حضور پیدا کنند.

کاربرد واقعیت مجازی در مشاهده موزه ها و امکان فرهنگی

در سال های گذشته موزه بریتیش لندن آخر هفته خود را به واقعیت مجازی اختصاص داده بود که در پی این روند نیز موزه تاریخ آمریکا به بسیاری از تماشاگران خود این امکان را داد تا با عینک های مجازی به مشاهده مناطق باب دلخواه خود بپردازند.

  • خودرو سازی

در پی دهه های متعدد بسیاری از تولید کنندگان خودرو از طراحی تا تولید آن به کمک واقعیت مجازی نیاز دارند. گفتنی می باشد که شرکت فورد با کمک هدست های واقعیت مجازی توانسته است که یکی از مرکز های مجازی برای توسعه دهندگان خودرو های بدون راننده اختصاص داده شود.

همچنین در یکی از آزمایشگاه های این شرکت که واقع شده در بورن میشیگان می باشد، کارمندان بسیاری می توانند واقعیت مجازی پوشیده را که از صندلی در خوردو های تولید نشده برخوردار می باشد، ورود پیدا کند و به بررسی داخل و بیرون تولید شده های فرضی خود بپردازند.

  • دادگاه

در این قضایا گفتنی می باشد که عکس های ۲  بعدی و ثابت می تواند ابزار کافی و مورد نیاز برای بررسی صحنه های جرم به شمار آید. قابل به ذکر است که مشاهده یکی از صحنه های جرم به شکل ۳ بعدی می تواند به تجسم و تصور افراد به اشیا منجر گردد که در این رابطه کمک رسان موثری به شمار می آید. بسیاری از محققان دانشگاه زوریخ اطلاعاتی منتشر کرده اند که نشان دهنده هدست های واقعیت مجازی برای بازسازی اتفاقات و صحنه های جرم در دادگاه به میان می آید.

همچنین این محققان به خوبی متوجه شده اند که می توانند با استفاده از تکنولوژی های ارتباطی به تجسم و فهم بهتر و دقیقی از جزئیات یک موضوع بپردازند که فهم آن را برای عموم ساده تر می کند و در ادامه نیز قدرت تصمیم گیری را برای اثبات مجرمیت و عدم آن بالا می برد.

معرفی کاربرد های واقعیت مجازی

هدست های واقعیت مجازی در چند گروه قرار دارند؟

اگر شما نیز بعد از مطالعه این مطلب، بیش از قبل به خرید فناوری واقعیت مجازی متمایل شده اید، توصیه می شود ادامه مطلب را جهت آشنایی با انواعی از هدست های این فناوری مطالعه نمایید تا به خوبی در رابطه با آن اطلاعات داشته باشید.

  1. هدست مجازی سامسونگ به نام؛ Samsung Gear VR
  2. کارل زابین که در اصطلاحی دیگر کارل زایس وی آر وا نیز شناخته می شود.
  3. فیس بوک که به نام آلبولوس ریفت می باشد.
  4. اچ تی سی یو که می توان با نام دیگر اچ تی سی ویو نیز شناسایی اش کرد.
  5. هدست مجازی فونیکس که به طور کلی در ۳ نسخه؛ وان، لایت و پلاس موجود می باشد.
  6. هدست مجازی با نام جهانی BOBO VR Z4
  7. ویر گلاس
  8. هدست VR BOX 2
  9. گوگل که در اصطلاحی دیگر گوگل کارد بورد نیز شناخته می شود.
  10. عینک واقعیت مجازی به نام SM VR که الهام گرفته شده از گوگل کاردبرد می باشد.
  11. سامسونگ با نام گر وی آر
  12. سونی کامپیوتر انترتیمنت که پروژه مورفیس را دارا است.
  13. هومیدو
  14. فیبروم
  15. سی مور
  16. دارویس
  17. فونیکس پلاس
  18. هدست هایی با نام Oculus
  19. وی آر اسپیس که ساخته شده توسط ایران است.

معرفی واقعیت مجازی

تمایز واقعیت مجازی از واقعیت افزوده در چه چیزی می باشد؟

قابل به ذکر  است که یکی از اشتباهات رایج در بین جوامع ایران این می باشد که فناوری مجازی را با واقعیت افزوده اشتباه می گیرند و گاها هر دوی آن ها را در یک منظور خطاب می کنند که خطایی بسیار بزرگ می باشد، چرا که در بین این دو فناوری تمایزات قابل چشم گیری وجود دارد. در توضیحی دیگر می توان این گونه بیان کرد که واقعیت افزوده از اطلاعاتی برخوردار می باشد که در آن تصاویر ۳ بعدی با اطلاعاتی به شکل متن و یا تصویر به روی دیگر تصویری از موجود زنده و یا شی موجود قرار می گیرد، که می توان به وسیله دوربین موبایل و یا تبلت به نمایش آن ها و سپس مشاهده شان پرداخت. البته گفتنی می باشد که این فناوری از محدودیت های منحصری نیز برخوردار می باشد که سبب شده فرایند آن در مراحل کندی طی شود.

در توضیحی دیگر که فناوری مجازی می باشد، باید این چنین گفت که برخی از اپلیکیشن های مجازی به کمک دوربین های پشت تلفن همراه و یا قرار گرفته در هدست، به پخش تصاویر ضبط شده و یا اطلاعات و محتوا های ۳ بعدی که ترکیبی از یک دیگر می باشد، می پردازند.

آشنایی با انواع هدست های واقعیت مجازی

اگر شما نیز از مطالعه این بخش مجله های دانستنی علمی لذت برده اید، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبطی به مانند معرفی هدست واقعیت مجازی جدید که تولید شده سامسونگ می باشد و شبیه سازی درک پشه از محیط به وسیله ی کلاه واقعیت مجازی سونی را به وسیله کلیک به روی آن ها، مطالعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *