دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شناخت عوارض لنز چشمی و نحوه کاهش اثرات منفی استفاده از لنزها

  • شقایق ایران دوست
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

لنز ها یکی از برترین اختراعات بشر می باشد و بسیاری از افراد بدون آن که از عوارض آن ها با خبر باشند از این وسیله استفاده زیادی می کنند. در این مطلب همراه ما باشید تا ببینید لنز هایی که استفاده می کنید ممکن است چه بیماری های چشمی برای شما ایجاد کند.

لنز ها یکی از اختراعات هوشمندی می باشند که انسان ها می توانند بدون نیاز به عینک به خوبی ببینند و از سنگینی عینک ها رهایی یابند. البته امروزه انواع مختلفی از لنز ها ایجاد شده این که افراد می توانند برای زیبایی از آن ها استفاده کنند.

عوارض لنز

عوارض لنز

لنز ها نکات مثبت بسیار زیادی دارند ولی در کنار این نکات عوارضی هم دارند و می توانند مشکلاتی برای چشم های شما ایجاد کنند. در ادامه عوارض این لنز ها را برای شما بیان می کنیم.

مسدود شدن راه اکسیژن چشم

یکی از مشکلاتی که لنز ها برای چشم ها ایجاد می کنند این است که از رسیدن اکسیژن به چشم ها جلوگیری می کنند و این امر می تواند مشکلات بسیاری برای شما ایجاد کند. برای رسیدن اکسیژن بیش تر به چشم ها می توانید از لنز های سیلیکونی استفاده کنید زیرا این لنز ها می توانند اکسیژن را به مقدار کمی عبور بدهند.

خشکی چشم ها

خشک شدن چشم و راه های درمان خشکی چشم یکی از سخت ترین کار ها می باشد. در صورتی که شما به طور مداوم از این وسیله استفاده کنید دچار کمبود اشک و خشکی چشم می شوید. خشکی چشم یکی از بیماری هایی می باشد که علل مختلفی در ایجاد شدن آن نقش دارند و منجر به سوزش و تحریک پذیری و قرمزی چشم ها می شود. در صورتی که این بیماری درمان نشود ممکن است باعث خراش قرنیه شما شده و قرنیه شما زخم شود.

مصرف همراه با دارو

رمانی که از لنز ها با دارو های مختلفی استفاده می کنید تحریک پذیری چشم ها افزایش می یابد. از دارو هایی که همزمانی آن ها با لنز ها مشکلات جدی ایجاد می کند دارو های ضد بارداری و قرص های پیشگیری از حاملگی می باشد.

  •  آرون گروپس

تغییر در قرنیه

زمانی که همیشه از لنز استفاده می کنید ممکن است قرنیه شما آسیب ببیند و ماهیت آن تغییر کند و بازتاب آن کاهش می یابد. در واقع این مشکل یکی از بازتاب های مغزی می باشد و زمانی که شیء خارجی در چشم قرار می گیرد مغز سعی می کند تا از آسیب دیدن چشم جلوگیری کند و اگر شما لنز را به مدت طولانی استفاده کنید مغز سعی می کند آن را نا دیده بگیرد.

ساییدگی قرنیه با استفاده مداوم از لنز

ساییدگی قرنیه

یکی از مشکلات اساسی و مهم ساییدگی قرنیه می باشد. زمانی که شما از لنز استفاده می کنید ممکن است در اثر گذر زمان قرنیه شما سایش پیدا کند. البته این مشکل بیش تر در اثر خارج نکردن لنز ها از چشم ها رخ می دهد زیرا لنز ها در طی روز می توانند باکتری و ویروس های بسیار زیادی را جذب کنند و مشکلات چشمی و عفونت ها چشمی را برایتان ایجاد می کند.

ورم چشم ها

اگر از لنز ها برای مدت زمان بسیار زیادی استفاده کنید ممکن است چشم هایتان ورم کند و قرمز شود. در واقع لنز ها می توانند با ایجاد محیط مرطوب مکان مناسبی برای میکروب ها باشند.

نکته : در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم هایتان لنز ها را قبل از خواب از چشم ها خارج کنید.

عوارض لنز و پتوز

پتوز همان افتادگی پلک ها می باشد. در نظر داشته باشید که اگر به مدت طولانی از لنز استفاده کنید و آن ها را در حین خواب از چشم هایتان خارج نکنید مشکلاتی مانند پتوز برای شما ایجاد می شود. در شرایط پتوز فرد نمی تواند پلک هایش را باز کند. بهتر است از لنز های نرم و انعطاف پذیر استفاده کنید تا این مشکلات کم تر برای شما ایجاد شود.

زخم های باز

در نظر داشته باشید که زخم های باز شامل عفونت های باکتریایی و قارچی و انگلی می شود و ممکن است روی چشم ها با استفاده مداوم و نادرست از لنز ها این زخم ها ایجاد شود و کوری دائمی را برایتان ایجاد کند.

جلوگیری از اثرات منفی لنز ها

همانطور که گفتیم در برخی از موارد عوارض لنز بسیار زیاد می باشد و شما می توانید با استفاده از روش های آسان از عوارض لنز ها جلوگیری کنید و آن ها را تا حد الامکان کاهش بدهید.

  • لنز ها را بیش از حد نگهداری نکنید و آن ها را زود به زود تعویض کنید.
  • تست لنز تماسی معمول خود را از دست ندهید و همیشه توسط یک پزشک معاینه شوید این کار به شما کمک می کند تا از آسیب های چشمی دور بمانید.
  • درمان به موقع می تواند از آسیب های بسیار جدی جلوگیری کند.

مراقبت از لنز ها

استفاده مناسب از لنز ها می تواند از همه نکات منفی آن جلوگیری کند برای این لازم است که به خوبی مراقب لنز هایتان باشید. نکات مهمی که در این مورد به شما کمک می کند عبارت اند از :

  • استفاده از لنز در مدت زمان مناسب
  • رعایت بهداشت در حین استفاده
  • ضد عفونی کردن لنز ها
  • مراجعه به تست لنز در مراجع مخصوص

نکته : در نظر داشته باشید که اگر در موعد مقرر به مراکز تست لنز بروید می توانید از بیماری های بسیار زیاد چشمی جلوگیری کنید و اگر مشکلی برای شما وجود دارد سریعا آن را درمان کنید تا آسیب های جدی تری نبینید.

عوارض لنز

در نظر داشته باشید که فواید لنز ها بسیار زیاد می باشد و شما می توانید با استفاده مناسب و صحیح از این فواید بهره مند شوید. نباید از لنز ها در حین ورود به استخر و آب کلر دار استفاده کنید و همچنین اگر لنز زیبایی به چشم دارید بهتر است نزدیک گاز و یا شعله آتش قرار نگیرید زیرا این لنز ها ممکن است مشکلات بسیار زیادی برای شما ایجاد کند و موجب آسیب های جدی شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *