دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با روستای زیبا و مرموز زرگر در استان قزوین

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

روستای زرگر یکی از روستاهای پر جاذبه و دیدنی در قزوین است این روستا با وجود قومیت های مختلفی که در خودی جای داده است دارای اهمیت می باشد وجود فرهنگ ها و ارزش های سنتی در این مرز نیز موجب شده است تا گرشگران زیادی به آن جذب شوند. این روستا در سال های اخیر مورد توجه توریستان زیادی بوده است و از جاذبه های طبیعی زیای برخوردار می باشد.

روستای زرگر یکی از مهم ترین روستاهای واقع در غرب تهران است این روستا در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از غرب تهران واقع شده است و از توابع شهرستان آبیک قزوین استاین روستای زیبا و عجیب یکی از جاذبه های توریستی در قزوین به شمار می آید که دارای جذابیت های بی شماری است و مورد توجه گردشگران زیادی است. زبان مردمان این منطقه رومانو زرگری است یکی از جذابیت های فرهنگی مهم در این منطقه وجود تنوع زبان های مردمان است جالب است بدانید مردمان این روستا دارای قومیت های ترکی، آریایی، فارسی، ایرانی و اروپایی هستند شغل اغلب مردمان در این مناطق کشاورزی و دامداری است ملت این روستا بیش از هر چیز به پیشینه تاریخی خود می بالند مهمان نوازی مردمان این منطقه موجب شده است تا هر ساله گردشگران زیادی از جاذبه های این منطقه بازدید کنند و در میان گردشگران جذابیت زیادی داشته باشد. تاریخچه این روستا بسیار طولانی و غنی است و می تواند یکی از مهم ترین و قدیمی ترین روستاهای ایران باشد که مورد توجه افراد زیادی است این روستا دارای مجموعه ای از جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی می باشد که می توانید در ادامه این بخش با آن ها آشنا شوید.

روستای زرگر

روستای زرگر قزوین را بشناسید:

حقیقتی مبهم و ناشناخته که در این روستا نهفته است آن را به یکی از جاذبه های جذاب و دست نیافتنی تبدیل کرده است همانطور که پیش از این اشاره شد زبان مادری مردمان این روستا زبان زرگری است و این منطقه به دلیل تنوع بومی و قومیتی که در خود جای داده است بسیار با اهمیت است. بازدید از این روستا می تواند شما را با یکی از مهم ترین مناطق قزوین آشنا کند روستایی که جست و جوگری در آن توجه هر جوینده ای را به خود جلب می کند این روستا ریشه ای تاریخی و فرهنگی دارد و با سفر به این مناطق می توانید از نزدیک سبکی سنتی با ارزش های فرهنگی از زندگی روستایی را مشاهده کنید.

جاذبه های زرگر

شاید یکی از مسائل جالب توجهی که در سفر به این روستای زیبا توجه شما را همانند دیگر گردشگران به سوی خود می کشاند این است که چگوه مردمان این منطقه به زبان لاتین می نویسند، زبان ترکی و فارسی را به خوبی صحبت می کنند و اغلب آن ها نیز زبان رومانی دارند این ویژگی موجب می شود تا تنوع فرهنگی زیادی را در میان مردمان این منطقه مشاهده کنید و از این رو است که خیلی از گردشگران دوست دارند به این روستای عجیب و مرموز سفر کنند.

افسانه های این روستا:

در روستای زرگر افسانه های مختلفی نهفته اند که با تاریخ و فرهنگ این منطقه گره خورده است افسانه های مختلفی که از این روستا روایت می شود از سوی افراد کهنسال روایت شده است مردمان این منطقه دارای قومیت های مختلفی هستند و در میان آن ها افراد پیر زیاد هستند. در گذشته اجدادی که در این روستا ساکن بوده اند زبان روسی داشته اند که این نیز می تواند ریشه در تاریخ آن ها داشته باشد اما چیزی که در این افسانه ها وجود دارد این است که مردمان این روستا از قبیله های رومانوها بوده اند این قبیله ها در قرن ها پیش وارد ایران شده اند و به دلیل اینکه از قبایل عشایر بوده اند در بخش های مختلفی از کشور به ویژه در این روستا پراکنده شده اند.

جاذبه های زرگر

  •  آرون گروپس

رومانوها در طول تاریخ نژادی از ایرانی های اصیل بوده اند و این قوم به دلیل رشادت ها و شجاعتی که داشته اند بسیار شناخته شده اند به ویژه در دوران سلطنت صفویان این قومیت نقش مهمی در حفاظت از کشور داشته اند و رشادت های زیادی را رقم زده اند. مردمان رومانی این روستا دارای ویژگی های خلقی مساعدی هستند و اغلب افرادی مهمان نوزا می باشند برخی از این افراد نیز اصالتی یونانی دارند و از اهالی ایتالیا هستند این افراد به زبان ایرانی نیز بسیار مسلط هستند.

فرهنگ مردمان زرگر:

مردمان این روستا دارای فرهنگ و آداب و رسوم ویژه ای هستند زنان این روستا در سال های اخیر چندان پیشرفتی نداشته اند و نقش مهمی در اجتماعات این روستا ندارد در فرهگ و آداب و رسوم این روستا زنان زمانی که همسرشان فوت می کند هرگز ازدواج نخواهند کرد و مردان آن ها نیز هیچ گاه به همسرانشان خیانت نمی کنند. افرادی که در این روستا خلاف می کنند و کاری خلاف قانون روستا و عرف انجام می دهند از میان جامعه طرد می شود و دیگر ارزش اجتماعی ندارند. مردان این روستا نیز دارای فرهنگ و رفتارهای ویژه ای هستند تعصب و آداب و رسمی که هنوز در میان مردمان روستای زرگر حفظ شده است بسیار با اهمیت است. نوع لباس پوشیدن مردمان این منطقه نیز حاکی از فرهنگ و سنت های بومی آن ها است لباس های سنتی و زیبای مردمان این روستا برای گردشگران بسیار جذابیت دارد به نحوی که با پوشیدن این لباس های محلی عکس یادگاری ثبت می کنند.

طبیعت زرگر

جوانان این روستا افرادی با نشاط هستند و پویایی ویژه ای دارند بیشتر فعالیت های آن ها در زمینه کشاورزی و دامداری است و به دلیل رونقی که در این فعالیت ها دارند توانسته اند بخش مهمی از نیازهای خود را تامین نمایند در حل حاضر این روستا یکی از مناطق توریستی محسوب می شود که با وجود جاذبه های مختلف خود مورد توجه است و یکی از جاذبه های توریستی قزوین است و نگاهی به دیدنی های قزوین در لینک می تواند شما را با جاذبه های این استان آشنا کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *