دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به تاریخچه بورس در ایران و جهان

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

بورس که زمانی تشکیل شده است و چگونه این اتفاق رخ داده است؟ این سوال ممکن است در ذهن بسیاری از افراد ایجاد شده باشد که در این مقاله به این سوال پاسخ داده و بازار های مهم بورسی را برای شما معرفی می کنیم.

بورس و چگونگی شکل گیری آن را در ایران و جهان برای شما بیان می کنیم و شما می توانید با استفاده از بورس سرمایه اندک خود را چند برابر کنید.

تاریخچه بورس

تاریخچه بورس

شکل گیری بورس و تجمع سرمایه و تامین نیاز های مالی شرکت های تازه تاسیس و توسعه نیافته و یا شرکت های در حال سقوط یکی از کار هایی می باشد که از گذشته تا کنون رواج داشته است. این بازار منسجم و قانون مند می باشد و پیوسته و شفاف است. در واقع بورس همان شراکت و تقسیم سود و زیان مالی می باشد. با بورس شرکت ها می توانند سرمایه مورد نیاز خود را بدست آورده و در صورتی که سود و زیانی کسب کنند باید آن را تقسیم کنند. باید بدانید که اولین بار در جهان بورس در قرن ۱۵ میلادی ایجاد شده و در آن زمان کسبه و تاجران در بلژیک در مقابل خانه بزرگ زاده ای به نام واندر بورس جمع می شدند و کالا هایی که داشتند را به حراج می گذاشتند. باید بدانید که بورس هم یک واژه تاریخی می باشد و از آن جا که واژه بانک در اروپا برای مبادلات پولی انجام می شد و مردم در گذشته روی نیمکت هایی می نشستند و به مبادلات می پرداختند ایجاد شده است و بعد ها مراکزی که وظیفه مبادلات پول را به عهده گرفتند به بانک معروف شدند  واژه بنک در زبان ایتالیایی به معنای نیمکت بود. بورس هم مانند بانک در قرن ۱۵ میلادی ایجاد شده است. از آن تاریخ به بعد مکان هایی که مردم به حراج کالا های خود می پرداختند، توسعه یافته تر شد و به آن بورس می گویند.

بورس در گذشته

بورس در گذشته

بورس در گذشته نظم و قانون خاصی نداشت و هر کسی می توانست در آن به فعالیت بپردازد  اما به مرور زمان نظم و انظبات خاصی گرفت و افراد قبل از دریافت کد بورسی نمی توانند وارد آن شوند و فعالیت کنند. با گذشت زمان بیش تر تالار های مسقف بورسی شکل گرفت و بازرگانان و صرافان و دلالان برای خرید فروش ابتدا به آن جا می رفتند و بعد در فضا های دیگر به خرید و فروش می پرداختند.

اولین فروش سهام

در زمان های گذشته دلالان دنبال راهی برای کاهش زیان های خود بودند و تنها راهی که پیدا کردند شراکت بود و آن ها می توانستند زیان هایی که می بینند را بین شرکا تقسیم کرده و کم تر ضرر کنند برای همین هم هر یک از شریک ها به نسبت شراکتی که داشتند ضرر ها و زیان ها را متحمل می شدند. اولین شرکت سهام داری که در روسیه ایجاد شد ماسکوی بود. این شرکت در سال ۱۵۵۳ میلادی با تجمع سرمایه مردم روسیه در همین کشور ایجاد شد. باید بدانید که با بورس افراد می توانند سرمایه و شریک های بیش تری برای خود پیدا کنند بدون آن که آن ها را ببینند و یا بشناسند.

  •  آرون گروپس

بزرگ ترین بورس در جهان

بزرگ ترین بازار بورس در حال حاضر بورس نیویورک می باشد. بعد از شروع فعالیت های بورسی به تدریج کشور های بسیاری از آن استفاده کردند و تا کنون  تقریبا همه کشور ها دارای بورس شدند.

بزرگ ترین بازار بورس کدام است؟

بورس در ایران

مطالعات و تحقیقات نشان می دهند که تاریخچه بورس در ایران در سال ۱۳۱۵ هجری شمسیمی باشد و بورس ایران در این سال ایجاد شده است. در این سال فردی به نام لوترفلد توانست با استفاده از اساس نامه ای خاص درباره بورس بورس را در ایران ایجاد کند ولی همزمان با این کار جنگ جهانی دوم رخ داد و تاسیس بورس حدودا ۲۰ الی ۲۵  سال عقب افتاد. در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی قانون تشکیل بورس در مجلس تصویب شده و به بانک مرکزی ابلاغ شد. پس از یک سال مردم توانستند فعالیت های رسمی خود را شروع کنند و به خرید و فروش بپردازند.

چهار بورس بزرگ در ایران

بعد از این که تاریخچه بورس را برای شما معرفی کردیم در ادامه چهار بورس بزرگ کشور را نیز برای شما مطرح می کنیم.

بورس اوراق بهادار

در این بورس اوراق بهادار تهران سهم دارد که در آن سهام شرکت ها و سایر اوراق خرید و فروش می شود.

فرا بورس

در این بازار سهام شرکت هایی به خرید و فروش می رسد که بنا به هر دلیلی  نتوانستند در بورس اوراق بهادار شرکت کنند.

بورس کالای ایران

بورس کالای ایران فعالیت بسیار زیادی دارد و افراد می توانند محصولات پر فروشی مانند پتروشیمی، فلزات و محصولات کشاورزی را خرید و فروش کنند و سود بسیار زیادی کسب کنند.

بورس انرژی

این بازار بورسی تازه می باشد و افراد می توانند در آن داد و ستد هایی درباره حامل های انرژی با محوریت برق را انجام دهند. این نوع  بورس یکی از مهم ترین ها می باشد و افراد بسیار زیادی را به خود جذب کرده است.

فرا بورس چیست؟

در ادامه می توانید مقاله آرگا را در زمینه  پر کاربرد ترین مفاهیم بورس را مشاهده کنید و دانش خود را افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *