دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

قوانین حوادث ناشی از کار و دستورالعمل های آن

  • مریم صبوری
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

حوادث ناشی از کار زمانی اتفاق می افتد که حین انجام کار برای شخص بیمه شده (کارگر) رخ دهد، چه در کارگاه چه در خارج محوطه کارگاه به دستور کارفرما عهده دار وظیفه اش باشد. در نهایت قوانین از نظر بازرسان و کارشناسان قضایی مشخص شده و جبران خسارت بر عهده مقصر می شود.

یکی از حادثه هایی که بسیار برای کارگران به اشکال مختلف به چشم می خورد میزان اتفاق هایی است که در کارگاه ها رخ می دهد. این نوع حادثه اغلب برای کارگر هایی که در بخش کارگاه های پرس کاری یا برش کاری کار می کنند ایجاد می شود. بیشترین موارد اتفاق در حادثه زمانی است که بین کارگران و کارفرمایان ایجاد تنش می شود. که ما به منظور از بین بردن هر گونه پیچیدگی در این رابطه توضیحات و قوانین آن را برای شما معرفی خواهیم کرد با مجله آرگا همراه باشید.

حادثه حین کار

تعریف حادثه ناشی از حین کار

زمانی که حادثه ناشی حین کار اتفاق می افتد به هر حوادث و اتفاقاتی که در جریان آن کارگران و یا کارفرمایان صدمه جسمی و جانی ببینند در چارچوب قانون کار تعریف شده باشد گفته می شود. این موقعی است که حادثه به شکل مستقیم یا غیر مستقیم به فعالیت فرد در حوزه کاری اش صدمه بزند مربوط می شود. تا جایی که اگر حادثه ایاب و ذهاب با سرویس متعلق به کار و شغل منجر به صدمه شود شامل حوادث ناشی از کار می شود. در این صورت بیمه گذاران تامین اجتماعی باید حق دیه و غرامت شخص آسیب خورده را بر عهده بگیرند. تعریفی دیگر وجود دارد که دید صندوق تامین اجتماعی بوده به این صورت که در ماده قانون شصت تامین اجتماعی بر حسب این جور اتفاقات که در حین انجام وظیفه برای فرد صورت گیرد که در محل خروجی کارگاه یا در راه رفت و آمد کارگر به محل کار و منزل رخ دهد. چنانچه شخص بیمه شده برای نجات سایر بیمه شده ها و همراهی به آن ها دچار شده باشد طبق مقررات مشمول حمایتی حادثه حین کار شده و بیمه قرار می گیرد.

مسئولیت حوادث کاری

دستورالعمل و قوانین حوادث ناشی از کار

براساس مسئولین کیفری حادثه نظر کارشناسان رسمی و بازرسان کار دادگستری بر طبق رای قضایی وظیفه مقصر حادثه می باشد. طبق ماده نود و پنج قانون کار مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط بهداشت وظیفه مسئول یا کارفرما می باشد که در ماده هشتاد و پنج قابل ذکر است. اگر بر اثر رعایت نکردن مقررات مذکور از طرف کارفرما یا مسئولین واحد حادثه ای اتفاق افتاده باشد مسئول یا کارفرما از لحاظ کیفری و حقوقی شخص مذکور مجازات های مندرج در این قانون مسئول می باشد.

حوادث ناشی از کار

  •  آرون گروپس
  • تجزیه و تحلیل حادثه

در اولین مرحله از تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار متعلق به جمع آوری داده های حوادث و تشکیل بانک اطلاعاتی با بکارگیری نرم افزار های تخصصی آماری است. مراحل به ترتیب متغیر ها توصیف و بررسی می شود که با استفاده از روش آماری توصیفی امکان پذیر است و عوامل بررسی شده آسیب حین کار را در آزمون آماری مشاهده می کند. سپس ضرایب را تعیین و ارائه کرده و راه حل های لازم را در خصوص کاهش حوادث حین کار با توجه به عوامل بررسی می نماید.

درباره قانون حوادث ناشی از کار

  • بررسی و رسیدگی 

سپس برای مرحله بررسی و رسیدگی به حادثه در حوزه کار بعضی از کارگران انواع مشاغل که در حین کار انجام وظیفه می کنند. در محیط کار یا همینطور خارج از کارگاه منجر به اتفاق شوند که بیشترین این وقوع ها به خاطر رعایت نکردن مقررات ایمنی و محافظت فنی و بهداشتی از لحاظ بی دقتی و سهل انگاری و اجرا نکردن اصول ایمنی از سوی بیمه شده همان کارگر است. در زمینه مراحل بررسی حوادث ناشی از کار ابتدا کارگر آسیب دیده یا اولیای دم برای شکواییه طرحی به دادخواست مراجع قضایی اعلام می کنند. سپس شکواییه آسیب دیده از طرف مقام قضایی بررسی شده و آن را به کلانتری مربوط ارجاع می دهد. که بعد شخص آسیب دیده برای تشکیل پرونده با مراجعه به کلانتری و ارجاع نامه به اداره بازرسی کار شهرستان و استان وقوع چگونگی حادثه و گرفتن برگه اخذ کسب نظر پزشکی قانونی صورت می پذیرد.

تمامی قوانین حوادث ناشی از کار

سپس بعد از آن فرد آسیب دیده همان کارگر برای تعیین میزان حادثه و آسیبی که دیده نظر کتبی پزشکی قانونی را به کلانتری ارجاع می دهد. بعد به اداره بازرسی کار شهرستان (استان) برده و نامه کلانتری را برای بررسی صحنه وقوع حادثه به بازرس کار تحویل می دهد. بعد به کلانتری زیربط برده و برای بررسی پرونده تنظیمی به کلانتری مراجعه می نماید که با راهی شدن به محل حادثه گزارشی تنظیم کرده و طبق شواهد و قرائن مذکور با شهود حادثه مثل کارفرما و بقیه افراد صورت می پذیرد. در نتیجه گزارش تحویل از طرف اداره سازمان تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان به کلانتری شهرستان منظور به مرجع قضایی برای تعین قصور هر یک از طرفین در بروز حادثه صورت می گیرد. که تمامی مراحل در اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی رایگان صورت پذیر است و فقط برای اعتراض هر یک از طرفین به نظر بازرس کار با نظر مقام قضایی مستلزم پرداخت هزینه کارشناسی می باشد. که در آخر کار کارفرما وظیفه دارد بعد وقوع حادثه نسبت به تکمیل فرم و ارسال آن به اداره کل تعاون کار و رفاه و سازمان تامین اجتماعی اقدام نماید.

حوادث ناشی از کار بر عهده کیست؟

  • وظیفه کارفرما برای پیشگیری از حادثه

هنگامی که حوادث ناشی از کار رخ می دهد سبب از کارافتادگی یا فوت فرد حادثه دیده می شود. که خانواده شخص از لحاظ روحی و روانی بسیار تحت فشار می باشند و بار ی به دوش آن ها اضافه شده که طبق قانون کارفرما در برخورد حادثه در کارگاه حود مسئول به شخص آسیب دیده حین کار است که باید پاسخگو باشد. پس برای پیشگیری از حوادث داخل کارگاه که آسیب های ناگواری را بر جا می گذارد، سازمان بیمه و کارفرما و خانواده شخص آسیب دیده و در نهایت جامعه مکلفند که همه با اتخاذ تدابیر اقداماتی به استاندارد سازی محیط کار ترخیص نمایند.

مسئولیت کارفرما و بازرسان در کارگر آسیب دیده

مسئولیت کیفری حادثه حین کار بر دوش کیست؟

در قانون حوادث ناشی از کار سوالی که مطرح می شود مسئولیت کیفری بروز حوادث رعایت نکردن نکات ایمنی بر عهده چه شخصی است؟ در این جا کارشناسان رسمی دادگستری و بازرسان اداره کار برای بررسی صحنه وقوع اعلام نظر می کنند. در بررسی های فنی توسط نماینده دادگستری و نماینده اداره کار مشخص شد که علت اتفاق افتاده چه بوده است. اگر طبق نتیجه ها معلوم شود کارفرما در تامین و تهیه وسایل ایمنی و مقررات کوتاهی کرده است تمام هزینه های حادثه بر عهده کارفرما می باشد که باید رعایت نماید. ولی اگر کارفرما همه تجهیزات ایمنی را در اختیار کارگران قرار داد و در مورد مقررات کار با آن ها صحبت کرد دیگر مسئولیتی در این قبال ندارد. پس با کوتاهی کارگران حادثه ای در محیط کار به وجود بیاید و به شخصی (کارگر) و کارگاه آسیب وارد شود مسئولیت تمامی اش بر دوش کارگر است که در این جا قانون مقصر را شناسایی کرده و از کارفرما حمایت می کند.

همچنین می توانید در لینک های مقابل نحوه دریافت بیمه بیکاری و بیمه تکمیلی را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *