دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های خوش طعم کردن انواع گوشت به سبک سرآشپزهای معروف دنیا

  • سحر هودانلویی
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

گوشت در وعده های غذایی از جایگاه منحصری برخوردار می باشد که افزون طعمی خوش به آن بسیار تاثیر گذار است. برای آشنایی با روش های موثر خوش طعم کردن گوشت در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

امکان دارد، تا به حال شما نیز اصطلاح مرینیت کردن را از زبان بسیاری از آشپزان قهار شنیده باشید. در این رابطه هم ممکن است که این نام برایتان کمی عجیب و غریب به نظر برسد و دوست داشته باشید که اطلاعات بیشتری از آن کسب کنید. گفتنی است که مرینیت کردن؛ همان خوش طعم کردن گوشت مرغ، گوسفند، ماهی و هر وعده غذایی که ماده اصلی آن برای طبخ به افزودن طعمی دیگر نیاز داشته باشد، می گویند.

اولین اقدام برای انجام این کار این است که بهترین قسمت گوشت را در نظر داشته باشید، به این صورت که راسته، قلوه گاه و ماهیچه در گروه بهترین قسمت های گوشت به حساب می آید که برای طبخ غذا نیز بهترین گزینه به شمار می آید. در این رابطه اگر به طور کلی بتوان نظر داد، باید گفت که به طور کلی طعم گوشت گوسفند از گوساله خیلی بهتر می باشد. همچنین خواص گوشت گوسفند از گوشت گوساله بیشتر می باشد که خوب است در حین خرید قسمت های تازه و سالم آن را انتخاب کنید، همچنین ترجیحا بهتر است به خرید قسمت های چربی دار گوشت اقدام نکنید.

نکاتی مهم در رایطه با خوش طعم کردن گوشت

معرفی انواعی از روش های خوش طعم کردن گوشت

طعم دار کردن گوشت نیز به گروه های گفته شده در ادامه تقسیم می شود.

  • مرینیت کلاسیک

برای طعم دار کردن گوشت به روش کلاسیک، به مواد گفته شده در ادامه مطلب نیاز دارید.

  1. ۳ عدد موسیر تازه و خرد شده
  2. ۱ قاشق غذا خوری آویشن
  3. ۳ قاشق غذا خوری شکر قهوه ای
  4. ۱ چهارم لیوان سویا
  5. ۳ قاشق غذا خوری سس ورستر شایر
  6. ۲ قاشق غذا خوری سرکه بالزامیک
  7. ۱ سوم لیوان روغن مایع
  • فلفلی

جهت استفاده از روش فلفلی برای مرینیت کردن گوشت، می بایست مواد گفته شده را تهیه کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  1. ۱ و نیم قاشق غذا خوری نمک
  2. ۲ قاشق چایی خوری فلفل قرمز
  3. ۱ قاشق چایی خوری پودر سیر
  4. ۱ چهارم لیوان آب
  5. ۱ چهارم لیوان روغن کانولا
  6. ۲ قاشق غذا خوری سرکه سفید

خوش طعم کردن گوشت به چه معناست؟

  • ایتالیایی

مرینیت ایتالیایی نیز از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد که روش آن به شرح موارد زیر است.

  1. ۱ و نیم لیوان سس قرمز
  2. ۱ قاشق غذا خوری سس سویا
  3. ۱ سوم لیوان سس فرانسوی و یا هزار جزیره
  4. ۱ سوم لیوان عسل
  5. نصف قاشق غذا خوری پودر سیر
  • مرینیت ایرانی

برای مرینیت کردن گوشت به سبک ایرانی باید در مرحله اول؛ گوشت ها را به خوبی بشویید و خشک کنید، آن را تبدیل به اسلایس های خیلی نازک کنید و سپس با خلال دندون سطح آن را سوراخ کنید تا مواد به درون گوشت نفوذ کند. استفاده از خلال دندان به این صورت است که حفره ها به روی گوشت قابل مشاهده نمی باشد و در ادامه نیز کار خود را به خوبی انجام می دهد. برای استفاده از این روش باید مواد گفته شده در ادامه مطلب را آماده کنید.

  1. ۱ لیوان ماست موسیر
  2. ۱ سوم لیوان سس قرمز
  3. ۲ قاشق چایی خوری فلفل قرمز
  4. ۱ چهارم لیوان روغن زیتون
  5. نصف لیوان زعفران دم کرده
  6. ۳ قاشق غذا خوری آبلیمو
  7. ۱ قاشق مربا خوری پودر سیر
  8. ۱ قاشق مربا خوری پودر موسیر
  9. ۱ لیوان پیاز رنده شده

طعم دهنده های گوشت کدام اند؟

در این رابطه می توانید از زنجبیل، کیوی، پاپایا و یا آناناس نیز استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که زمان آن باید بسیار کوتاه باشد. چرا که قرار گیری طولانی مدت و در حدود ۲ ساعت این مواد به روی گوشت سبب می شود تا بافت های آن نرم و له شود.

همچنین قابل به ذکر است که محلول های اسیدی به مانند آبلیمو، نمک و سرکه اگر بیش از ۲ ساعت به روی گوشت ها باقی بمانند می توانند بافت آن را سفت و سخت کنند. از این رو توصیه می شود که گوشت را در مواد گفته شده بخابانید و در ۲ ساعت آخر این مواد را اضافه کنید. خوب است گوشت ها را در پلاستیک زیپلاس بکوبید و سپس درون ظرف های درب دار به داخل یخچال بگذارید.

توصیه هایی که به افزایش طعم گوشت منجر می شود

در ابتدای فرایند خوش طعم کردن گوشت باید توجه داشته باشید که می خواهید گوشت را در چه نوعی طبخ کنید. انواع پخت گوشت شامل خورشتی، کبابی و استیک است که با مشخص کردن نوع هر یک، سپس اقدام به تهیه آن کنید. نکات گفته شده در ادامه مطلب، می تواند به مرینیت کردن گوشت در آشپزی هایتان منجر گردد.

  1. برای کبابی کردن گوشت، خوب است ۳ ساعت قبل از طبخ در کیوی رنده شده، نمک، فلفل قرمز، مقدار کمی سس مایونز و کره قرارش دهید.
  2. همان طور که می دانید خواص گوشت مرغ بسیار متعدد است که برای طبخ آن باید از شب قبل در مخلوط آبلیمو، فلفل دلمه ای، روغن زیتون، فلفل سیاه، زعفران و مقدار کمی نمک قرار بگیرد.
  3. برای طعم دار کردن گوشت و افزودن مزه ای خوش به گوشت قرمز برای کباب، باید به وسیله چاقو بافت پشتی گوشت را قبل از قرار گیری در مواد به مقدار کمی باز کنید.
  4. مخلوطی از زعفران، نمک، فلفل سیاه و سرکه در کنار یک دیگر می توانند طعم دهنده ای عالی برای طبخ گوشت ماهی به شمار آیند.
  5.  اگر تمایل به طبخ گوشت گوسفند و یا مرغ دارید، خوب است قبل قرار دادن در مواد، آنان را با ترکیبات همچون پیاز، فلفل سیاه و مقدار کمی زرد چوبه در روغن تف دهید و سپس به خوبی سرخ کنید. در این روش می توانید، علاوه بر افزودن طعم خوش به گوشت از نظر ظاهر نیز بافت آن را سالم نگه دارید.

معرفی روش های خوش طعم کردن گوشت

  • افزودن طعم و عطری منحصر به گوشت طبخ شده

  1. برای پیچیدن عطری خوش در فضا و به هنگام طبخ گوشت مرغ، خوب است از تعدادی ساقه کرفس و فلفل دلمه ای استفاده کنید.
  2. برای طبخ گوشت به روش استیکی؛ می بایست آن را از روز قبل در مخلوطی به شرح سرکه، روغن کنجد، نمک، فلفل قرمز، فلفل دلمه ای، برگ کرفس خام و مقدار کمی آب گوجه فرنگی بخوابانید.
  3. توجه داشته باشید که گوشت گوسفند باید با آب سرد و گوشت مرغ با آب گرم طبخ گردد. در این صورت طعم خوشی به خورشت بخشیده می شود. توجه داشته باشید که برای هر مرغ کامل به ۱ لیوان آب نیاز دارید و بیش از این سبب می شود تا طعم مرغ از بین برود.

نکاتی که در طبخ گوشت باید در نظر داشته باشید

نکته هایی که در ادامه گفته شده است، می تواند در افزودن طعم خوش و به یاد ماندنی گوشت تاثیر به سزایی ایفا کند.

  • طبخ کامل استخوان های گوشت

هنگامی که استخوان را طبخ می کنید، باید توجه داشته باشید که در خارج شدن مواد غذایی از درون آن به چند قطره سرکه و تعدادی گوجه فرنگی نیاز دارید. قابل به ذکر است که آب گوشت از خواص بسیار متعددی برای استخوان و عملکرد های بدن برخوردار است که باید از مصرف آن غفلت نکنید.

  • در دمای مناسب از آن نگهداری کنید

از مهم ترین نکات در تهیه کباب که متاسفانه بیش از نیمی افراد به آن اهمیت نمی دهند، نگهداری از گوشت خام در دمای مناسب است. گفتنی است بهترین دما برای نگهداری از گوشت کبابی ۶ الی ۸ درجه سانتی گراد در بالای صفر است چرا که نگهداری از گوشت خالص در دمای بیش از ۸ درجه می تواند به فساد آن منجر گردد.

توصیه های مهم خوش طعم کردن گوشت

برای حفظ دمای مطلوب محل گوشت کبابی، باید آن را ساعاتی قبل از طبخ به محیط بیرون و خارج فریز انتقال دهید. همچنین به هنگام خروح از منزل و حمل آن، می توانید به درون کلمنی یخ قرارش دهید تا دمای محل بر هم نریزد. گوشت کبابی را باید بعد از جا به جایی تمامی وسایل از درون یخچال خارج کنید، چرا که  از فاسد شدن آن جلوگیری شود.

  • شستشوی گوشت قبل از فریز

در هنگام ذوب گوشت یخ زده، به همراه آن شیره ای خارج می گردد که سرشار از املاح و ویتامین است. از این رو پیش از فریز کردن گوشت آن را به خوبی شستشو دهید تا در زمان ذوب آن نیز بتوانید از شیره گوشت استفاده کنید.

  • فریز کردن گوشت

خوش طعم کردن گوشت را خوب است؛ قبل از فریز انجام دهید. برای این کار خوب است که ۳ الی ۴ ساعت آن ها را در مخلوطی از سرکه، برگ بو، زعفران، سیر و پیاز رنده شده قرار دهید و سپس به فریز آن بپردازید. اگر گوشت یا استخوان را ۴۸ ساعت در آب دارای سرکه بخوابانید و سپس به درون یخچال نگهداری کنید از مدت طبخ کمتری برخوردار می شوید که به علاوه آن طعم خوش و منحصر به فردی هم دارا می شود.

  • افزودن طعم و مزه

همان طور که مطالعه کردید برای خوش طعم شدن گوشت باید آن را در ترکیبات منحصری بخوابانید. خواباندن گوشت به این معناست که به وسیله ادویه و چاشنی های مختلف در طی چند ساعت آغشته اش کنید و سپس به طبخ پبردازید. اگر  به روش  های گفته شده گوشت را طعم دار وسپس درون فریزر نگهداری کنید، گفتنی می باشد که هر گاه آن را از فریز خارج کنید و بپزید، طعم خوش و لذیذش را دارا است.

خواص گوشت گوسفند چیست؟

گوشت مرغ به ۳ الی ۴ ساعت زمان برای خوابیدن در مواد نیاز دارد که این زمان برای گوشت ماهی ۳۰ دقیقه است. توجه داشته باشید که به هنگام طبخ، شیره خارج شده گوشت را بردارید و به رویش بریزید تا طعم منحصرش دو چندان شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *