دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترفندهای جالب برای تازه نگه داشتن سیر

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در این بخش از آرگا شما را با روش های نگهداری از سیر آشنا می کنیم و نکات مهمی را درباره این کار به شما آموزش می دهیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

با آمدن بهار می توانید سیر های بسیار خوش طعم و زیبایی را در بازار ببینید که همان سیر ها دیگر در پاییز و زمستان یافت نمی شود و اگر بتواند سیر پیدا کنید قطعا آن طعم و بوی سیر بهاری را ندارد.  اگر می خواهید سیر را با بهترین شکل در خانه نگهدارید و از خراب شدن آن ها جلوگیری کنید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تازه نگه داشتن سیر

تازه نگه داشتن سیر

برخی از افراد سیر را در باغچه های خودشان نگهداری می کنند و برخی دیگر سالانه مقدار بسیار زیادی سیر را خریداری می کنند. همه ما می دانیم که اگر نتوانیم از سیر ها به خوبی نگهداری کنیم ممکن است جوانه بزنند و قابل استفاده نباشند. بنابراین چندین راه نگهداری از سیر را برای شما بیان می کنیم تا در طول سال بتوانید از سیر های تازه استفاده کنید.

تازه نگه داشتن سیر در دمای اتاق

در حین خرید بهتر است توجه بسیار زیادی به سیر ها داشته باشید و از خرید سیر های آسیب دیده و له شده خود داری کنید این سیر ها در آینده نه چندان دور جوانه می زنند. برای نگهداری سیر ها به مدت طولانی سیر هایی را بگیرید که آسیب ندیده اند وآن ها را در کیسه های مشبگ و یا سبد های حصیری قرار بدهید و در اتاق بگذارید. سیر هایی که دارای ساقه های انعطاف پذیری می باشند را می توانید به هم ببافید ولی اگر ساقه سیر ها خشک می باشد بهتر است از این کار خودداری کنید زیرا ممکن است سیر ها از هم بپاشند. رطوبت مناسب و دمای بین ۱۵ تا ۱۸ درجه بهترین دمایی می باشد که می توانید سیر را در آن نگهدارید و از آن به مدت طولانی استفاده کنید. نگهداری سیر در فصل زمستان کمی سخت می باشد زیرا دمای اتاق بالا می رود و باعث خشک شدن آن ها می شود. اگر این اتفاق در زمستان برای شما افتاد تنها راهی که دارید این است که از این سیر ها در سوپ و آش استفاده کنید تا تمام شوند.

نگهداری از سیر در دمای اتاق

نگهداری در یخچال

یکی دیگر از کار هایی که می توانید برای تازه نگه داشتن سیر انجام بدهید این است که از یخچال استفاده کنید. در نظر داشته باشید که سیر ها بعد از بیرون آمدن از یخچال جوانه می زنند و اگر می خواهید از این روش استفاده کنید بهتر است سیر ها را زمانی از یخچال در بیاورید که تا چند ساعت بعد آن ها را مصرف می کنید. این روش برای افرادی که مقدار زیادی سیر تهیه می کنند مناسب نیست زیرا فضای یخچال های خانگی برای این کار مناسب نمی باشد.

  •  آرون گروپس

سرخ کردن سیر

یکی دیگر از راه های تازه نگه داشتن سیر سرخ کردن آن در روغن می باشد. برای استفاده از این روش بهتر است فضای بازی را انتخاب کنید و سیر ها را خوب سرخ کنید تا خوب خشک و سوخاری شوند. سیر های سرخ شده را درون یک ظرف پلاستیکی در دار بریزید و آن را در یخچال نگهداری کنید. این روش باعث می شود که سیر ها جای کم تری را اشغال کنند.

نگهداری در فریزر

منجمد کردن سیر یکی از راه های نگهداری آن می باشد اما سیر هایی که منجمد شده اند مزه و بوی سیر های تازه را ندارند. تنها مزیت این کار این است که شما می توانید در فصل هایی غیر از بهار و تابستان از سیر استفاده کنید و از خواص سیر بهره مند شوید. برای استفاده از این روش نیاز است تا سیر ها را درون غذا ساز بریزید و آن را با کمی آب مخلوط کنید و بعد از چند دقیقه روی قالب های یخ بریزید. این قالب ها را زمانی که خوب یخ زدند از فریزر خارج کرده و درون ظرف در بسته ای قرار بدهید و دوباره به فریزر بر گردانید و زمانی که نیاز به سیر داشتید می توانید از این سیر ها استفاده کنید.

نگهداری از سیر ها درون فریزر

استفاده از دستگاه

دستگاه میوه خشک کن یکی دیگر از دستگاه های مفیدی است که در آشپزخانه ضروری می باشد. با استفاده از این دستگاه می توانید سیر ها را به خوبی خشک کنید و زمانی که نیاز داشتید از آن ها استفاده کنید. در واقع بعد از خشک شدن سیر ها می توانید آن ها را پودر کنید و درون ظرف در بسته ای قرار بدهید. این کار مزیتی دارد که آن هم جا گیری کم سیر ها می باشد. این سیر های خشک شده را می توانید در یخچال و یا حتی در دمای محیط قرار بدهید.

استفاده از روغن های طعم دار

می توانید سیر هایی که خشک کرده اید را درون روغن های طعم دار بریزید و از آن ها برای سالاد و یا سایر غذا ها استفاده کنید. این ترکیب بسیار خوش طعم می باشد و به غذا های شما طعم و مزه خاصی می بخشد.

نکته مهم  : در نظر داشته باشید که سیر تازه را به هیچ عنوان در روغن نگهداری نکنید زیرا این ترکیب محیط بسیار مناسبی برای رشد باکتری بوتولیسم می باشد و می تواند خطرات بسیار زیادی برای شما و دیگران داشته باشد. اگر سیر تازه را با روغن مخلوط کردید باید آن را در کم تر از دو هفته مصرف کنید و یا آن را دور بریزید.

 

کباب کردن سیر

کباب کردن یکی از راه های تازه نگه داشتن سیر می باشد و این روش مورد پسند بسیاری از افراد قرار می گیرد زیرا طعم و بوی سیر ها حفظ می شود و شما هر زمانی که بخواهید از آن ها استفاده کنید بوی سیر تازه در خانه می پیچد. البته بعد از کباب کردن سیر ها در فر می توانید آن را درون ظرفی در دار بریزید و در فریزر به مدت طولانی تر نگهداری کنید. اگر شما هم سیر بسیار زیادی خریداری کرده اید و می خواهید آن ها را به مدت طولانی نگهداری کنید می توانید سیر ها را با پوست درون فر قرار بدهید و به راحتی بستر نگهداری طولانی آن ها را فراهم کنید. برای پختن سیر ها باید قابلمه ای را با روغن زیتون چرب کنید و سیر ها را درون آن قرار داده و با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۴۵ دقیقه بپزید.

با سیر های جوانه زده چکار کنیم؟

 

سیر ترشی درست کنید

در مقاله های پیشین طرز تهیه سیر ترشی را به شما آموزش داده ایم. آخرین راه نگهداری از سیر ها این است که آن ها را با سرکه نگهدارید. سیر ها بعد از آن که مدتی در سرکه بمانند نرم می شوند و شما می توانید به راحتی از آن ها در سالاد ها استفاده کنید. برای این کار لازم است تا سیر ها را بشویید و آن ها را به صورت بوته ای و یا حبه ای درون شیشه ای بریزید و نمک و سرکه را به آن ها اضافه کنید. با این روش می توانید تا سالیان سال سیر ها را در یخچال خود نگهدارید و هر زمانی که دوست داشتید از آن ها استفاده کنید.

جوانه زدن سیر

شاید سوال بسیاری از شما ها این باشد که اگر سیر جوانه بزند باید چه کنیم؟ آیا باید همه آن ها را دور بریزیم یا مصرف جوانه های سیر مضر است؟ ابتدا باید بگویم که جوانه زدن سیر امری طبیعی می باشد و هرچقدر که هوای اتاق گرم باشد سیر ها زود تر جوانه می زنند. نمی توان گفت جوانه زدن سیر نشان دهنده فاسد بودن آن است بلکه نشان می دهد سیر ها کهنه هستند و مدت زمان زیادی از چیدن آن ها می گذرد. خوردن جوانه های سیر برای بدن ضرر دارد و نباید از آن ها استفاده کنید. اگر سیر های شما جوانه زده است می توانید جوانه های آن را جدا کرده و از بقیه سیر استفاده کنید بنابراین با این کار هم سیر ها حیف نمی شوند و هم سلامت شما تضمین شده است. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه سبک زندگی مشاهده کنید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *