دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی ساز کالیمبا و نحوه کوک کردن آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

شناختن ساز ها به یادگیری بهتر شما کمک می کند. اگر می خواهید ساز کالیمبا را تهیه کنید بهتر است در ادامه این مقاله همراه  ما باشید تا با این ساز بهتر آشنا شوید نحوه کوک کردن آن را بیاموزید

آفریقا یکی از کشور هایی می باشد که مردمان بسیار شادی دارد و ساز های بسیاری در این کشور به صورت محلی و بومی بوجود آمده است. در این بخش یکی از این ساز های بومی این کشور را برای شما معرفی می کنیم.

ساز کالیمبا

معرفی ساز کالیمبا

آفریقا یکی از کشور هایی می باشد که ساز های بسیار زیادی دارد و بسیاری از ساز هایی که در جهان وجود دارد ساز های آفرقایی می باشد. ساز کالیمبا یکی از همین ساز ها می باشد و افراد بسیاری را مجذوب خود کرده است. منشاء اصلی این ساز در کشور آفرقا، کنگو و زیمباوه می باشد. موسیقی فلکور یکی از موسیقی های محلی می باشد که در سر تا سر دنیا بر اثر ذوق و ذائقه مردم آن منطقه ایجاد می شود بنابراین نمونه های مختلفی از این ساز در آفریقا وجود دارد که نام های گوناگونی دارند. این ساز در اوایل قرن بیستم شناسایی شد و در دسترس عموم قرار گرفت. ساز کالیمبا را یک فرد اتنوموزیکولوزیست زمانی کشف کرد که در حال سفر به روستا های آفریقا بود. این ساز یکی از ساز هایی می باشد که برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ به صورت اسباب بازی برای بچه ها ارائه شد و کم کم در جهان شناخته شد. شنیدن صدای این ساز در شب و نواختن قطعه «ملودی شب» یکی از بهترین انتخاب ها برای آمیخته شدن با این ساز موسیقی می باشد.

ساز کالیمبا

ساختار کالیمبا

در نظر داشته باشید که این ساز از خانواده ساز های تیغه ای می باشد و خودش صدا تولید می کند. زمانی که شما شروع به نواختن با این ساز می کنید با ارتعاش هر تیغه صدایی ایجاد می شود. این ساز نمونه های دیگری هم دارد که می توان به زنبورک اشاره کرد. تیغه های این ساز زیبا روی جعبه چوبی صوتی قرار گرفته اند و روی جعبه حفره هایی وجود دارد. این حفره ها به دلیل افزایش صدا ایجاد شده اند. در برخی از موارد این ساز با استفاده از نیروی مغناطیس و آهن ربا می تواند صدایی که ایجاد می شود را تقویت کند بنابراین برای این کار قطعه ای کوچک از آهن ربا درون جعبه نصب می شود.

نت ها

زمانی که شما ساز کالیمبا را تهیه می کنید در هنگام باز کردن جعبه آن می توانید برچسب های رنگی را مشاهده کنید که مخصوص نت ها می باشد و شما باید آن ها را روی تیغه ها بچسبانید. در نظر داشته باشید که این برچسب ها دارای نت های دو C،‌ر D، می E ، فا F ،‌سل G ، لا A و سی B می باشد.

  •  آرون گروپس

نواختن ساز آفریقایی

باید بدانید که برای نواختن هر سازی باید آن را بیاموزید و هر ساز روش های متفاوتی برای یادگیری دارد. کالیمبا یکی دیگر از آلات موسیقی می باشد که نواختن آن نیازمند ظریف کاری می باشد. البته شایان ذکر است که یادگیری این ساز نسبت به بقیه راحت تر است و شما می توانید نت ها را روی ساز مشاهده کنید.

کالیمبا و نت های آن

اندازه کالیمبا

کالیمبا یکی از ساز های بسیار کوچک می باشد که وزنی ندارد و شما می توانید آن را با خود حمل کنید. طول و عرض و ارتفاع حدودی این ساز ۱۸ سانتی متر،‌۱۳ سانتی متر و ۳ سانتی متر می باشد. وزن این ساز کوچک بستگی به نوع چوب و تیغه های آن دارد که به صوت حدودی وزنی بین ۲۰ تا ۴۰۰ گرم دارد.

نحوه کوک کردن کالیمبا

همانطور که می دانید هر سازی برای زیبا نواختن نیازمند کوک بودن می باشد. کوک کردن کالیمبا کاری بسیار آسان است و وسیله ای مخصوص دارد. شما می توانید با استفاده از چکش مخصوص ضربه های را به بالا و پایین تیغه ها بزنید تا تیغه ها تنظیم شوند و ساز شما کوک شود. با این کار شما هرچقدر طول تیغه کاهش یابد صدایی که از ساز می شنوید زیر تر بوده و هرچقدر طول تیغه ها زیاد شود صدایی که شنیده می شود بم تر خواهد بود. البته برای راحتی کار خود می توانید از یک تیونر  استفاده کنید. تا زمانی که صفحه تیونر قرمز می باشد ساز شما کوک نیست. زمانی که صفحه تیونر سبز شد به معنی کوک شدن ساز شما می باشد.

ساز های محلی و بومی آفریقایی

ساز ها می توانند موجب آرامش درونی شوند و استرس را از افراد دور کنند از این رو توصیه می کنیم تا زمانی که استرس دارید به ساز ها پناه آورده و از آن ها برای رها شدن و پیدا کردن احساس آرامش استفاده کنید. سعی کنید یک نوع ساز را در زندگی خود یاد بگیرید. این ساز آفریقایی یکی از ساز هایی می باشد که یادگیری و کوک کردن آن کاری بسیار آسان است و نیازی به صرف وقت بسیار زیادی برای آموزش ندارید. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه ساز سنتور، ساز هنگ درام و انواع ساز را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *