دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به دلایل و روش های درمان آبریزش چشم

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با علل آبریزش چشم ها و عوارض آن آشنا می کنیم و روش های درمانی را برایتان مطرح می کنیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آبریزش چشم ها یکی از مواردی می باشد که بسیاری از افراد از آن نالان می باشند و در سدد رفع آن بر می آیند. در ادامه این مطلب شما را با روش های درمانی آن آشنا می کنیم.

درمان آبریزش چشم

آبریزش چشم

در نظر داشته باشید که اگر چشم هایتان بیش از حد آبریزش دارند ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند و به چشم هایتان آسیب هایی وارد شود بنابراین بهتر است آن را درمان کنید. اشک ها نقش بسیار زیادی در سلامت چشم ها دارند و می توانند بر توانایی دید اثرات منفی داشته باشند. در نظر داشته باشید که آبریزش در چشم ها نشان می دهد که اشک های شما بیش از حد تولید می شود و کیسه های اشکی قادر به نگهداری از آن ها نیستند برای همین به بیرون ترشح می شوند. این مشکل ممکن است برای هر فردی ایجاد شود ولی بیش ترین شیوع آن در کودکان زیر ۲ سال و افرا  بالای ۶۰ سال می باشد.

دلایل آبریزش چشم ها

در نظر داشته باشید که آبریزش چشم ها می تواند علل مختلفی داشته باشد که این علل را عبارت است از :

  • التهاب چشم ها
  • ماندن بسیار طولانی در هوای سرد
  • سوختگی چشم ها
  • زخم شدن چشم ها
  • میدود شدن مجاری اشکی
  • آلرژی

عوارض آبریزش

در نظر داشته باشید که هر چیز بیش از حدی مضر است از این رو اشک های بیش از حد نیز می تواند مشکلاتی برای افراد ایجاد کند. در ادامه این عوارض را برای شما بیان می کنیم.

  •  آبریزش چشم ها ممکن است چشم ها را تحریک کند و موجب خارش و سوزش در چشم ها شود.
  • اشک بیش از حد می تواند چشم ها را قرمز کرده و به نور حساس کند.
  • آبریزش در چشم ها اگر درمان نشود می تواند فشار خون را در چشم ها افزایش داده و در نتیجه باعث ایجاد درد چشم ها می شود.

عوارض آبریزش چشم ها

  •  آرون گروپس

درمان آبریزش چشم

در نظر داشته باشید که برای درمان هر بیماری باید ابتدا علل آن را شناسایی کنید. باید بدانید که می توانید آبریزش چشم ها را به سادگی درمان کنید. در ادامه چندین راه درمانی را برای شما بیان می کنیم.

شستوشوی مکرر با آب

در نظر داشته باشید که بیش تر آبریزش چشم ها به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و گرد و غبار می باشد از این رو بهتر است چشم های خود را به صورت مکرر با آب بشویید. این کار باعث خروج مواد اضافی از چشم ها شده و آبریزش را کاهش می دهد.

استفاده از کمپرس گرم

برای استفاده از کمپرس آب گرم می توانید مقداری آب جوش را در ظرفی بریزید و پارچه ای را داخل آب بگذارید و این پارچه را به مدت یک دقیقه روی پلک های خود قرار بدهید. می توانید این روند را هر ده دقیقه یک بار انجام بدهد. بعد از یک ساعت می توانید چشم هایتان را بشویید. این کار را دو بار در روز انجام بدهید تا آبریزش چشم ها را متوقف کنید.

نکته : در نظر داشته باشید که از آب ظرف برای شستن چشم ها استفاده نکنید.

کمپرس سرد

استفاده از این روش مانند روش قبلی می باشد و شما می توانید آب سرد را در ظرفی بریزید و پارچه ای تمیز را با آن آب خیس کنید و آب آن را بگیرید و به مدت ۱ دقیقه بر روی چشم های خود قرار بدهید. می توانید این کار را تا ۱۵ دقیقه انجام بدهید و سپس چشم های خود را یک بار با آب شیر شستوشو دهید.

اشک بیش از حد نشانه چیست ؟

شیر مادر

برخی از گزارشات نشان می دهد که شیر مادر می تواند به درمان عفونت های چشمی کمک کرد و آبریزش را کاهش می دهد. برای از بین بردن اشک بیش از حد در چشم نوزادان کافی است چند قطره از شیر مادر را در چشم نوزاد بریزید. می توانید این کار را روزی سه الی چهار بار تکرار کنید.

روغن کرچک

بسیاری از محققان یافته هایی را کشف کردند که نشان می دهد استفاده از آب و روغن می تواند در کاهش آبریزش چشم اثرات بسیار زیادی داشته باشد. شما می توانید یک قطره از روغن کرچک را درون هر چشم بریزید. بهتر است این کار را دو بار در روز انجام بدهید.

نکته : برای استفاده از این روش باید از روغن خالص استفاده کنید.

گل عینک

یکی از راه های درمانی استفاده از دارو های گیاهی می باشد. برای درمان آبریزش چشم ها می توانید از گل خوش و یا گل عینک استفاده کنید. برای استفاده از این روش درمانی می توانید این گل را در آب جوشانده و سرد کنید و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز این محلول را روی چشم های خود قرار بدهید.

استفاده از گلاب

گلاب دارای خواص آنتی سپتیک و ضد درد می باشد. استفاده از گلاب می تواند علامت های آبریزش را کاهش دهد بنابراین می توانید به صورت روزانه از گلاب استفاده کنید تا آبریزش چشم ها را کاهش دهید.

گلاب در کاهش مشکلات چشمی اثرات بسیار زیادی دارد

بابونه

یکی دیگر از روش های درمانی استفاده از گیاه بابونه می باشد. برای این کار باید به مدت ۱۰ دقیقه بابونه را در آب بجوشانید و اجازه بدهید سرد شود. این محلول را روی پلک های خود قرار بدهید و سه الی چهار بار در روز این کار را تکرار کنید.

امگا ۳

سعی کنید در رژیم غذایی خود از امگا سه استفاده کنید. مواد دارای امگا ۳ شامل ماهی قزل آلا،ماهی خال مخالی، ساردین ها و شاه ماهی می باشند. البته به غیر از ماهی ها سبزیجات، سویا، آجیل ها و دانه ها نیز از امگا سه برخوردارند. می توانید با استفاده از این مواد در برنامه غذایی خود آبریزش چشم ها را کاهش دهید.

استفاده از سرکه سیب

در نظر داشته باشید که سرکه سیب می تواند عفونت های چشمی را درمان کند از این رو پیشنهاد می کنیم که از سرکه و آب به نسبت یک به سه برا شستن چشم های خود استفاده کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر می توانید این کار را دو یا سه بار در روز انجام بدهید.

خیار

برای درمان آبریزش چشم می توانید از چند قطعه خیار استفاده کنید. برش هایی از خیار را روی پلک ها قرار بدهید و ۵ دقیقه صبر کنید و سپس چشم های خود را با سرد بشویید.

درمان آبریزش چشم

زرد چوبه

زردچوبه یکی از موادی می باشد که خاصیت بسیار زیادی دارد و شما می توانید از آن برای درمان آبریزش چشم ها استفاده کنید. برای این کار باید زرد چوبه را با آب مخلوط کرده و آن را چند دقیقه بجوشانید. اجازه بدهید محلول خنک شود و با استفاده از پنبه این محلول را به پلک های خود بزنید.

تخم گشنیز

برای درمان آبریزش چشم ها می توانید از تخم گشنیز استفاده کنید. این ماده خواص بسیار زیادی دارد و می تواند منجر به تسکین التهابات شود بنابراین این ماده را بجوشانید و پس از خنک شدن چشم های خود را با آن شستوشو دهید.

استفاده از چای

برای راحتی کار می توانید از چای کیسه ای استفاده کنید و سپس این کیسه ها را در یخچال قرار داده و سری بعد هم از آن ها استفاده کنید. البته از چای دم کرده هم می توانید برای این کار استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

آب و نمک

در سال های دور از آب و نمک به عنوان یک محلول ضد عفونی کننده استفاده می کردند. برای درمان اشک های بیش از حد خود می توانید از این محلول استفاده کرده و آن را کاهش بدهید.

برای درمان آبریزش چشم ها باید اشک های مصنوعی را قطع کنید.

نکات مهم

در نظر داشته باشید که زمانی که دچار آبریزش چشم ها می شوید باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه آن ها را برای شما بیان می کنیم.

  • در صورتی که احساس می کنید ماده خارجی در چشم های شما وجود دارد نباید آن ها را مالش بدهید زیرا ممکن است چشم شما آسیب ببیند.
  • قبل از لمس کردن چشم هایتان بهتر است دست هایتان را با آب و صابون بشویید.
  • با خوردن آب هویج به صورت روزانه تا حدودی مشکلات چشمی خود را درمان کنید.
  • اگر مبتلا به خشکی چشم ها می باشید بهتر است اشک های مصنوعی را برای مدت کمی متوقف کرده تا آبریزش قطع شود.
  • در هنگام خواب لنز های خود را از چشم هایتان خارج کنید.
  • در حین دوش گرفتن از لنز استفاده نکنید.
  • در هنگام شنا کردن بهتر است از لنز استفاده نکنید.
  • هنکامی که از خانه خارج می شوید بهتر است از عینک دودی استفاده کنید.
  • وسایل آرایشی چشم شما شخصی می باشد و نباید آن را با دیگران شریک شوید زیرا ممکن است ناقل بیماری های چشمی بوده و مشکلات خود را به دیگران انتقال بدهید.

در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل سایر مقالات آرگا را در زمین درمان خشکی چشم ها و درمان گل مژه را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *