دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه جلوگیری و درمان شکنندگی مو با روش های طبیعی

  • سحر هودانلویی
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

مو در جذابیت افراد تاثیر به سزایی قائل می باشد که از این رو می بایست، توجه ویژه ای به سلامت آن داشته باشید. در این مطلب به معرفی روش های موثر و طبیعی درمان شکنندگی مو پرداخته ایم.

موی سالم و درخشان در افزایش جذابیت افراد نقش به سزایی ایفا می کند. این عامل می تواند عزت نفس شما را افزایش دهد و در برخورد های اجتماعی نسبت به ظاهر خود با دید مثبت تری نظر دهید. طاسی، کم پشتی و نازک شدن تار مو می تواند از عوارض عدم رسیدگی به آنان باشد که در نهایت با بخشیدن جلوه ای ناخوشایند به ظاهر، می تواند اعتماد به نفس شما را خدشه دار کند. در برخی مواقع این عامل افراد را تا سر حد ابتلا به بیماری افسردگی نیز می کشاند که برای حفظ سلامتی هم شده باید توجه ویژه ای به سلامت مو های خود داشته باشید.

اگر شما نیز به دنبال روش های مطمئن و خانگی برای درمان شکنندگی مو خود هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا انواعی از ماسک های موثر برای موی سرتان را معرفی کنیم.

معرفی روش های درمان شکنندگی مو

جلوگیری از شکنندگی مو

قابل به ذکر می باشد که موی ضعیف، شکنندگی، نازکی و عدم زیبایی آن می تواند به عوامل متعددی وابسته باشد که تمامی آن ها قابل تشخیص و در نهایت درمان می باشند. خشکی بیش از حد پوست سر و یا چربی بیش از اندازه می تواند نمونه ای از این عوامل باشد که ژنتیک نیز در ادامه گروه دیگری قرار گرفته است. شرایط هورمونی همچون یائسگی، مصرف قرص های ضد بارداری، برنامه غذایی نامناسب، استرس، ابتلا به عفونت های قارچی و در برخی مواقع نادر بیماری سرطان از دیگر علت های بروز ضعف مو به حساب می آید. مواردی که گفته شد از عوامل درونی به حساب می آمدند که عوامل خارجی شامل محیط زیستی همچون نور خورشید، آلودگی هوا، کلر های موجود در آب، دستگاه تهویه و گرمایشی می باشد و تاثیر خود را به صورت غیر مستقیم بر مو های شما می گذارد.

  • ریزش موی سر

گفتنی است که ریزش مو در طی روز و به صورت ۱۰۰ الی ۱۵۰ تار امری عادی می باشد که نیازی به نگرانی نیست؛ چرا که به طور میانگین به روی سر هر  فرد نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ تار مو قرار گرفته است. همچنین با ریزش هر تار مو، مویی دیگر جایگزین می شود که این روند تا میانسالی برای هر انسانی رخ می دهد که پس از آن کاهش و سپس به طور کامل متوقف می شود.

در برخی مواقع شکنندگی مو موجب می شود که تار مو خیلی زودتر از حالت عادی ریزش پیدا کند، این شرایط به طور معمول نزدیک به پوست سر و ریشه مو بروز پیدا می کند که البته گفتنی می باشد برای موهای ضخیم بیش از دیگر افراد اتفاق می افتد. در صورتی که شکنندگی مو برای افراد دارای موی نازک اتفاق بیفتد، می تواند به ریشه مو آسیب بزند که در نهایت به سمت ساقه پیش روی کرده و سبب دو تیکه شدن آن می شود.

نکاتی مهم در رابطه با پیشگیری از شکنندگی مو

معرفی طبیعی ترین روش های درمان شکنندگی مو

در ادامه روش های خانگی و ماسک های طبیعی بسیاری برای درمان شکنندگی مو ذکر کرده ایم که به راحتی می توانید منجر به افزایش ضخامت مو و سلامت آنان شوید.

  •  آرون گروپس
  • روغن آرگان

خواص روغن آرگان برای مو بسیار متعدد است که به وسیله آن می توان سلامت و زیبایی مو را تضمین کرد. از این رو ۴ الی ۵ قطره از روغن آرگان را کف دست خود بریزید و سپس به ماساژ پوست سر و موهایتان بپردازید. استفاده از این روش درمان به صورت مستقیم است که باید ۱ الی ۲ ساعت پس از مصرف به شستشوی آنان بپردازید. می توانید این کار را در طی شب انجام دهید تا به خوبی تاثیر خود را بر ریشه موهایتان قائل شود.

این روغن را در طی هفته ۱ الی ۲ مرتبه انجام دهید.

  • شی باتر

در این روش درمان شکنندگی مو می بایست، ۱ قاشق چای خوری شی باتر را بین دست های خود بریزید و آن ها را تا زمانی که به خوبی آب شوند ماساژ دهید. حالا آن را به روی موهای خشک شده خود بزنید و اجازه دهید که تا استحمام بعدی به روی موهایتان باقی بماند. گفتنی است که خواص شی باتر بسیار موثر است که با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید.

  • آلوئه ورا

آلوئه ورا با تاثیرات فوق العاده ای که برای پوست و مو دارد از خواص ضد باکتریایی و قارچی نیز برخوردار می باشد که در نهایت به پیشگیری از بروز شوره و درمان شکنندگی مو منجر می شود. برای تهیه این ماسک می بایست؛ ژل آلوئه ورا را با روغن بادام ترکیب کنید و سپس به موهای خود بزنید. خواص آلوئه ورا برای مو بسیار متعدد است که در این رابطه می توانید ژل آن را به تنهایی اعمال کنید.

تاثیر تخم مرغ در درمان شکنندگی مو

  •  تخم مرغ

از بهترین روش های درمان برای مشکلات مو می توان به تخم مرغ اشاره کرد. این ماده از شکنندگی مو جلوگیری می کند و در نهایت به نرم شدن آن ها منجر می شود. گفتنی است که در صورت ترکیب تخم مرغ با دیگر مواد طبیعی می توان زیبایی و طراوت را به مو های خود هدیه دهید. در ابتدای تهیه این ماسک باید ۱ عدد تخم مرغ را با مقداری از روغن های طبیعی مناسب برای مو ترکیب کنید و سپس به روی پوست سر ماساژ دهید.

اجازه دهید مواد به مدت ۱ ساعت به روی موهایتان باقی بماند، سپس با آب شستشو دهید. گفتنی است که در صورت ترکیب تخم مرغ با حنا نیز می توان رنگی دیگر به صورت طبیعی به موهای خود ببخشید.

  • آب پیاز

آب پیاز را می توان درمانی فوق العاده برای پیشگیری از شکنندگی مو در نظر گرفت. از این رو پیاز ها را رنده کرده و آبشان را به خوبی بگیرید. پیاز غنی از گوگرد می باشد که برای تقویت ریشه و رشد موهایتان بسیار موثر عمل می کند. روش استفاده از آب پیاز به آسانی صورت می گیرد؛ به این صورت که آب پیاز را به صورت مستقیم به روی موهای خود بریزید، اجازه دهید مدتی باقی بماند و سپس آن ها را شستشو دهید.

  • ماساژ روغن داغ

به طور رایج، فقدان مواد مغذی می تواند عامل شکنندگی مو گردد. برای تامین این مواد می بایست موهای خود را با کمک روغن های داغ طبیعی ماساژ دهید. این کار را می توانید با روغن هایی همچون نارگیل، زیتون و بادام انجام دهید، چرا که با مرطوب کردن سطح ریشه مو از شکنندگی آن جلوگیری می کنید. افزودن مقداری ویتامین e می تواند بر تاثیر این عامل بی افزاید.

از این رو در شب قبل به وسیله هر یک از روغن های گفته شده موهای خود را چرب کنید، کلاهی بر سر کنید و سپس بخوابید تا صبح روز بعد به شستشوی آن اقدام کنید.

تاثیر سس مایونز در درمان شکنندگی مو

  • ترکیب روغن زیتون و سس مایونز

از دیگر روش های درمان شکنندگی مو می توان به ترکیب سس مایونز، روغن زیتون و سرکه سفید اشاره کرد. مواد گفته شده را با یک دیگر مخلوط کنید و سپس به روی موهای خود بزنید تا خشک شود. پس از آن به وسیله آب کربنات به شستشو اقدام کنید و توجه داشته باشید که روغن زیتون و سس مایونز تامین کننده عالی برای موهای آسیب دیده شما به حساب می آید که در ادامه سرکه سفید نیز به صافی و درخشان شدن موهای شما می انجامد.

  • موز

موز سرشار از پروتئین، چربی و پتاسیم است که به خوبی موهایتان را تقویت و در نهایت به درمان شکنندگی مو منجر می شود. برای تهیه ماسک مورد نظر؛ موز را به همراه روغن زیتون و مقداری عسل ترکیب کنید و سپس به روی موهای خود بزنید تا به خوبی تمامی پوست سر تان را در بر گیرد. به موهایتان ۱۵ دقیقه زمان دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید تا به پرپشتی و زیبایی آنان منجر گردد.

  • روغن هویج

برای تهیه این ماسک مو باید ۶ الی ۷ قطره از روغن هویج را با روغن هایی همچون زیتون و نارگیل ترکیب کنید. حالا مراحلی را که در ادامه گفته ایم، انجام دهید.

  1. ۶ الی ۷ قطره از روغن هویج را به صورت مستقیم در پوست سر و موهای خود بزنید.
  2. حالا دیگر روغن های گفته شده را نیز به موهایتان بمالید و زمانی به مدت ۱ الی ۲ ساعت به آن اختصاص دهید و سپس به شستشو بپردازید.
  3. توجه داشته باشید که این روش را باید در طی هفته به مراتب ۲ الی ۳ انجام دهید.

تاثیر روغن هسته انگور در درمان شکنندگی مو

  • روغن هسته انگور

در این رابطه باید ۲ الی ۳ قاشق چایی خوری هسته انگور را به روی پوست سر خود ماساژ دهید. سپس به وسیله کلاه حمام، موهای خود را بپوشانید تا روغن به مدت ۱ الی ۲ ساعت، و یا از شب تا صبح به روی موهایتان باقی بماند. استفاده ۱ مرتبه از این روش و در طی هفته می تواند تاثیر به سزایی به روی موهایتان شما قائل شود.

  • روغن نارگیل

۱ الی ۲ قاشق سوپ خوری روغن نارگیل را به روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس به وسیله کلاه حمام به مدت ۱ الی ۲ ساعت و یا شب تا صبح موهای خود را بپوشانید. تکرار این ماسک در طی هفته و به صورت ۱ مرتبه بسیار تاثیر گذار است.

  • روغن بابونه

روغن بابونه از تاثیرات فوق العاده ای به روی مو برخوردار می باشد که  از این رو می بایست، ۳ الی ۴ قطره از روغن بابونه را در ۱ الی ۲ قاشق سوپ خوری روغن نارگیل و یا زیتون ترکیب کنید. حالا آن را به روی پوست سر خود اعمال کنید و اجازه دهید زمانی در طی ۱ ساعت بگذرد. سپس به وسیله شامپو موهایتان را شستشو دهید و در طی هفته ۱ الی ۲ مرتبه این ماسک را تکرار کنید.

  • سیر

در این روش درمان شکنندگی مو باید ۶ الی ۷ حبه سیر را به خوبی خرد کنید و سپس درون ظرفی دارای روغن زیتون و یا روغن نارگیل بریزید. مواد را به مدت ۱ الی ۲ هفته در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید و سپس به روی موهای خود بزنید.

ترکیب را پس از ۱ ساعت پاک کنید و در طی هفته ۱ الی ۲ مرتبه به تکرار این ماسک بپردازید.

تاثیر ویتامین E در درمان شکنندگی مو

  • افزودن ویتامین e به شامپو های خود

ویتامین e در رابطه با سلامتی موهای شما تاثیری فوق العاده به همراه دارد. برای این روش درمان می بایست، قرص این ویتامین را از داروخانه ها خریداری کنید و سپس به روی آن سوراخی ایجاد کنید تا روغن آن به خوبی خارج گردد. با افزودن این روغن به شامپوی خود می توانید علاوه بر پاکیزگی موهای خود، سلامت آن ها را تضمین کنید.

  • انواع ویتامین

ویتامین C، بیوتین و D3 در ارتفای سلامتی مو تاثیر به سزایی دارا می باشند. اگر مایلید که فولیکول های مو به تغذیه صحیح خون بپردازند می بایست این ویتامین ها را در بدن تامین کنید.

توجه داشته باشید که ویتامین C تاثیر به سزایی در کلاژن سازی دارد که در نهایت به تشکیل رگ های خونی منجر می شود.

همچنین ویتامین D3 با تولید ترکیبات موثر همچون کراتین و بیوتین به رشد مو منجر می شود که در نهایت از ریزش مو نیز جلوگیری می کند.

گفتنی است که با گنجاندن ویتامین هایی همچون مرکبات، تخم مرغ، پنیر و سبزیجات تازه در وعده های غذایی خود، می توانید این ویتامین ها را به صورت طبیعی دریافت کنید. در این رابطه می توانید با پزشک مربوطه نیز مشورت هایی را برای دریافت ویتامین به صورت مکمل و دارو داشته باشید.

نکاتی که در رابطه با سلامت موی خود باید رعایت کنید

آشنایی با عوامل آسیب زا به سلامتی مو

توصیه هایی در ادامه مطلب گفته شده است که با رعایت هر یک از آن ها می توانید به صورت غیر مستقیم در درمان شکنندگی مو، زیبایی و سلامتی آن ها تاثیر موثری قائل شوید.

  1. از این رو مو خوره موهای خود را صورت پیوسته کنترل کنید و هر ماه به ماه در کوتاهی و مرتب کردن آن ها غفلت نکنید.
  2. استفاده از وسایل گرمایشی همچون اتو و سشوار را به حداقل برسانید و حد امکان از آن ها دوری کنید.
  3. از شانه زدن موهایتان در زمان خیسی و رطوبت پیشگیری کنید.
  4. در دفعات متعدد و به صورت  پیوسته اقدام به رنگ مو نکنید و اگر به این اقدام تمایل  دارید می توانید از رنگ موهای طبیعی که ضرری برایتان در پی ندارد، استفاده کنید.
  5. پوست سر و موهای خود را در طی هفته با روغن های طبیعی ماساژ دهید.
  6. جهت مراقبت از زیبایی موهایتان، استفاده از نرم کننده مناسب موهای خود را فراموش نکنید.
  7. از شستشوی مو به صورت روزانه جلوگیری کنید چرا که در طولانی مدت آسیب جدی به بافت موهایتان وارد می کند.
  8. از برنامه غذایی مناسب با وعده های غذایی مغذی پیروی کنید. مصرف خوراکی هایی همچون سبزیجات تازه، ماهی، گوشت لخم و مایعات می تواند تاثیر به سزایی در زیبا تر شدن موهایتان قائل شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *