دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش گل پرنده بهشتی و دستورالعمل کاشت و تکثیر آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

توجه داشته باشید که گیاه پرنده بهشتی از دسته گیاهان بومی مناطق آفریقایی جنوبی شناخته شده که به دلیل زیبایی فراگیری که دارد مورد پسند عامه افراد قرار گرفته و به همین منظور در این مطلب سعی داریم شما را با روش ها و دستورالعمل کاشت و پرورش گل رنده بهشتی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی یکی از مناسب ترین گل ها برای هدیه دادن گل پرنده بهشتی یا استرلیتزیا است که گلبرگ های آن مانند اسمش یک پرنده زیبا در اوج پرواز است و به همین دلیل می توان این گیاه را از دسته گل های خاص برای دسته گل، انواع سبد گل یا تاج گل دانست و شما می توانید با رعایت چند نکته ابتدایی اقدام به پرورش گل پرنده بهشتی زیبا بکنید.

چگونگی پرورش گل پرنده بهشتی

بهتر است بدانید که گیاه پرنده بهشتی در واقع از دسته گیاهان علفی همیشه سبز و دائمی به شمار می آید که با نام استرلیتزیا نیز شناخته می شود و از گیاهان بومی آفریقای جنوبی می باشد. همچنین این گیاه با نام های دیگری مانند پرنده بهشی گل زبان پرنده، گل درنا و منقار دنیا نیز معروف می باشد که همگی دائمی، حساس به سرما و همیشه سبز می باشند. این گیاه زیبا دارای برگ هایی نسبتا روشن و تخم مرغی شکل با رگه های ارغوانی و قایق مانند است که در هنگام باز شدن گل ها به صورت افقی در می آیند. گل های پرنده بهشی دارای کاسه ای نارنجی و جام آبی رنگی می باشند و روی هم رفته شباهت بسیار زیادی به سر پرندگان دارند. معمولا گل های این گیاه به صورت تدریجی باز می شوند و اغلب به صورت گل بریده در گل فروشی ها به فروش می رسند ولی می توان خود گیاه را در محیط خانه و درون گلدان های بسیار بزرگ پرورش داد. جالب است بدانید که در واقع گیاه استرلیتزیا گیاهی است که می تواند خود را با هر شرایطی منبطق کند و از مقاومت بسیار خوبی در برابر باد برخوردار می باشد. از آنجایی که انجام فرآیند تعویض گلدان بایستی تسریع در سرعت رشد گیاه می شود توصیه می شود که از انجام آن غفلت نکنید.

 

چگونگی پرورش گل پرنده بهشتی

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه پرنده بهشتی:

توجه داشته باشید که کاشت و تکثیر این گیاه نیاز به هنرمندی و صبر زیادی دارد زیرا بذر های این گیاه به رنگ قهوه ای بوده و دارای توده ای از کرک های نارنجی است و با این وجود تکثیر بذر ها در دستگاه تکثیر کننده در دمای ثابت ۲۴ درجه سانتی گراد حدود ۶ ماه طول خواهد کشید.

پس از گذشت این مدت زمان و هنگامی که بذرها تبدیل به جوانه شدند می توانید آن ها را به مکان اصلی جابه جا کنید و درون گلدانی با قطر ۹ سانتی متر حاوی مقداری کمپوست گلدانی و پیت ماس بکارید.

می توانید این گیاه زیبا را در اواسط تا اواخر بهار با روش تقسیم بوته هم تکثیر کنید و برای این کار باید ابتدا خاک بستر را مرطوب نمایید و گیاه را از گلدان اصلی خارج نمایید و با دقت هر گیاه جدیدی را که دارای ۳ الی ۴ برگ است به آرامی از گیاه مادر جدا کنید و درون بستری حاوی خاک مناسب بکارید.

  •  آرون گروپس

حال بایستی گلدان های حاوی قلمه گل پرنده بهشتی را در دمای ۲۰ درجه ساتی گراد و نور مناسب ولی دور از تابش نور مستقیم پرورش دهید و همچنین خاک را نسبتا مرطوب نگه دارید.

دستورالعمل کاشت بذر گیاه پرنده بهشتی

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل بهشتی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از شرایط مورد نیاز برای پرورش گل پرنده بهشتی بپردازیم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که این گیاه همواره به ویژه در روند رویش خود نیاز به آبیاری فراوان دارد تا جایی که خاک آن اصلا خشک نشود و کمی رطوبت را دارا باشد. پرنده بهشتی نیز مانند سایر گیاهان دوره استراحت و خواب دارد که نزدیک به مرداد ماه است و در طول این دوران بایستی آبیاری را خیلی کمتر کنید تا ریشه های گیاه نسوزند و در فصول رشد گلدهی گیاه تضمین گردد.

انجام آبیاری مورد نیاز گیاه پرنده بهشتی

دما:

به طور کلی گل پرنده بهشتی کمی حساس است و سرمای بالا و نزدیک به انجماد می تواند به آن صدمه وارد کند و به همین خاطر بهتر است در صورت سرد شدن بیش از حد هوا بر روی آن یک پلاستیک بکشید و یا آن را در ابتدا درون یک گلدان بزرگ بکارید تا امکان انتقال آن به فضای خانه یا گلخانه فراهم باشد. در کل می توان گفت که این گیاه آب و هوایی معتدل و رو به گرما را دوست دارد و به همین دلیل در شمال کشور و یا باغ های ساحلی از رشد بسیار خوبی برخوردار می باشد.

خاک:

بهتراست بدانید که گل پرنده بهشتی برای رشد نیاز به خاکی با زهکشی مناسب دارد تا آب اضافی درون گلدان بتواند به راحتی خارج شود و همچنین می توانید برای بستر از ترکیب خاک های پرلیت، خاک برگ و تقویت کننده استفاده نمایید.

استفاده از خاکی غنی برای پرورش گل پرنده بهشتی

کوددهی:

اگر قصد پرورش گل پرنده بهشتی را دارید باید بدانید که این گیاه در طول فصول رشد یعنی فصل بهار و تابستان نیاز به کوددهی منظم دارد و در صورتی که امکان کوددهی منظم به آن را ندارید می توانید خاک سطحی را با خاکی غنی از مواد معدنی تعویض نمایید تا گیاه به خوبی تغذیه شود. همچنین توصیه می شود که در طول فصول پاییز و زمستان نیز کوددهی را کم و یا کاملا متوقف نمایید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل پرنده بهشتی

نور:

به طور کلی این گیاه برای رشد نیاز به نور متوسط و زیاد دارد و در صورت دریافت مقدار نور کم متمایل به سایه ممکن است گلدهی چندانی نداشته باشد و یا حتی گل های متولد شده آن از بین بروند. البته توجه داشته باشید که استفاده از نور مصنوعی نیز می تواند برای گلدهی و رشد این گیاه مناسب باشد. توصیه می شود که از قرار دادن گیاه خود در معرض نور مستقیم خورشید خودداری نمایید.

زمان پرورش گیاه

بهترین زمان برای تکثیر و کاشتن بذر گل پرنده بهشتی، فصل بهار می باشد، لازم است بذرها در گلدان کشت شوند و بعد از حدود ۱۱ تا ۱۳ ماه به باغچه انتقال دهید.

زمان مناسب برای تقسیم بوته و کاشت ریزوم ها در اواسط مرداد است، توجه داشته باشید که به هنگام گل دادن گیاه نباید از برگ، ریزوم و بوته گیاه برای قلمه گیری استفاده کنید، زیرا انجام این کار موجب توقف گلدهی و خشک شدن گلها می شود.

پرورش گیاه پرنده بهشتی

گلدهی گیاه پرنده بهشتی

به منظور گلدهی گل پرنده بهشتی، باید این گیاه در دمای بسیار پایینی نگهداری شود، در کشورمان ایران این گل در فصل زمستان گل می دهد و بعد از کاشت جوانه های گیاه پرنده بهشتی، تا اولین گلدهی گیاه, سه سال به طول می انجامد، عملکرد این گل با افزایش سن گیاه بیشتر می شود به طوری که بعد از گذشت ۵ تا ۶ سال، در فصل رشد گیاه, شاهد گلهای بیشتری خواهید بود.

تعویض گلدان

با تعویض مرتب گلدان، می توانید شاهد افزایش رشد گیاه باشید، حال در صورتی که می خواهید این گیاه رشد بیشتری داشته باشد بهتر است هر ساله گلدان آن را عوض کنید، همچنین از گلدان های عمیق استفاده کنید تا فضای کافی برای ریشه ها وجود داشته باشد.

پرورش گلهای پرنده بهشتی

امیدواریم با مطالعه این مطلب از پرورش گل پرنده بهشتی با نکات نگهداری و تکثیر این گیاه آشنا شده باشید، در صورت تمایل برای آشنایی با روشهای پرورش گلها و گیاهان مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *