دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ویژگی های آمپول فیلگراستیم و اطلاعاتی که قبل از تزریق آن باید بدانید

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با داروی فیلگراستیم آشنا کرده و نحوه عملکرد و عوارض آن را برایتان بازگو می کنیم. همراه ما باشید تا با موارد احتیاطی این دارو بیش تر آشنا شوید.

داروی فیلگراستیم یکی از دارو هایی می باشد که نیاز است با آن آشنا شوید. این دارو را در حین شیمی درمانی استفاده می کنند تا فردی که شیمی درمانی می شود دچار عفونت نشود. در نظر داشته باشید که این دارو موارد استفاده دیگری هم دارد که در ادامه آن ها را برای شما بیان می کنیم.

آمپول فیلگراستیم

آمپول فیلگراستیم

یکی از دارو هایی که در این بخش به شما معرفی می کنیم داروی فیلگراستیم می باشد. نام لاتین این دارو FILGRASTIM و نام دارویی آن Neupogen است. داروی فیلگراستیم در رده بندی محرک های مغز استخوان قرار می گیرد و فروش این دارو تنها با نسخه پزشک قانونی است.

موارد مصرف

آمپول فیلگراستیم را برای بیماری های مختلفی استفاده می کنند که این موارد عبارت اند از :

  • درمان نوتروپینی بعد از شیمی درمانی برای کاهش عفونت ها
  • درمان بیماری نوتروپینی برای کسانی که این بیماری به طور مادر زادی در آن ها وجود دارد.
  • درمان ایدز
  • آنمی آپلاستیک
  • درمان آگرانولوسیتوز

موارد منع مصرف داروی فیلگراستیم

همانطور که می دانید دارو های بسیار زیادی هستند که موارد منع مصرف دارند زیرا ممکن است استفاده از این دارو مشکلات بسیار زیادی برای برخی از افراد ایجاد کند. بنابراین افرادی که حساسیت به پروتئین ها و دارو های مشتق از ECOLI دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

مقدار مصرف

برای استفاده از داروی فیلگراستیم باید نظر پزشک را بدانید ولی به طور کلی  مصرف این دارو به چند نکته بستگی دارد که عبارت است از :

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  •  سن بیمار
  • نوع و شدت بیماری
  • نحوه واکنش به دوز اولیه دارو
  • سایر شرایط پزشکی که پزشک باید از آن آگاهی داشته باشد.

مقدار مصرف داروی فیلگراستیم

نکته : در نظر داشته باشید که دوز مصرفی این دارو برای بزرگسالان در صورتی که بیماری خاصی نداشته باشند ۵ تا ۱۲ میکرو گرم بسته به وزن فرد می باشد. این دارو بعد از ۲۴ ساعت تاثیر خودش را می گذارد.

عوارض جانبی

بسیاری از دارو های شیمیایی عوارضی دارند ولی با توجه به نیاز فرد مورد استفاده قرار می گیرد زیرا اثر بخشی آن بسیار بیش تر از ضرر های آن می باشد. در ادامه عوارض جانبی داروی فیلگراستیم را برای شما بیان می کنیم و باید بدانید که این دارو در بخش های مختلف بدن اثرات متفاوتی می گذارد.

تاثیر بر اعصاب مرکزی

اگر داروی فیلگراستیم بر اعصاب مرکزی اثرات منفی خود را بگذارد فرد مصرف کننده دچار مشکلاتی مانند خستگی مزمن، تب شدید، سردرد و ضعف می شود.

عوارض قلبی عروقی

اگر آمپول فیلگراستیم بر قلب و عروق اثرات منفی داشته باشد فرد مصرف کننده با مشکلات بسیار جدی رو به رو می شود که این مشکلات شامل آریتمی، درد قفسه سینه، سکته قلبی و افت فشار خون شدید می باشد که اگر به زودی متوجه عوارض آن نشویم جان فرد در خطر می افتد.

اثر فیلگراستیم بر دستگاه گوارش

یکی دیگر از مشکلاتی که با مصرف این دارو ممکن است به سراغ شما بیاید مشکلات گوارشی می باشد. مشکلاتی که این دارو برای دستگاه گوارش ایجاد می کند عبارت است از یبوست، اسهال، موکوزیت، تهوع، استوماتیت و استفراغ.

مشکلات خونی با استفاده از فیلگراستیم

با مصرف داروی فیلگراستیم ممکن است دچار مشکلات خونی مانند لوکوسیتوز و ترومپوسیتوپنی شوید. اگر از قبل مشکلات خونی دیگری دارید بهتر است از این دارو استفاده نکنید و یا جهت اطمینان بیش تر مشکلات خود را با پزشک در میان بگذاید.

مشکلات تنفسی

یکی از عوارضی که این دارو برای بدن دارد ایجاد مشکلات تنفسی می باشد. این مشکلات اغلب در قالب سرفه نمایان می شوند ولی بهتر است پس از مصرف این دارو تنها نمانید زیرا ممکن است دچار تنگی نفس شدید شوید و به کمک نیاز داشته باشید.

درد شدید

داشتن درد شدید یکی دیگر از عارضه هایی می باشد که این دارو از خود به جای می گذارد. اغلب این درد ها از بالای  معده شروع می شود و تا بخش هایی از شانه ادامه پیدا می کند.

نکته : برخی از افراد ممکن است دچار پارگی طحال شوند از این رو پیشنهاد می کنیم اگر درد داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوارض آمپول فیلگراستیم

موارد احتیاطی

در نظر داشته باشید که برخی از شرایط نیازمند احتیاط بیش تر در مصرف دارو می باشد از این رو باید بدانید که موارد احتیاطی این دارو کدام است و چه افرادی باید برای مصرف فیلگراستیم احتیاط کنند. در ادامه این موارد را برای شما عنوان می کنیم.

بارداری

یکی از مورادی که شما باید احتیاط بسیار زیادی برای مصرف این دارو داشته باشید دوران بارداری می باشد. در دوران بارداری داروی فیلگراستیم برای جنین شما مضر است و ممکن است آسیب های جبران نا پذیری ایجاد کند.

شیر دهی

توصیه می شود که از این دارو در دوران شیر دهی استفاده نشود و یا اگر از این دارو استفاده می کنید نباید به کودک خود شیر بدهید. برای مطمئن شدن می توانید نظر پزشک خود را در این باره جویا شوید.

عملکرد آمپول فیلگراستیم

داروی فیلگراستیم یکی از اشکال مصنوعی فاکتور محرک رشد است. این دارو می تواند مغز استخوان را وادار کند تاگلبول های سفید زیادی را تولید کند و به همین ترتیب می تواند عفونت را کم کند.

شرایط نگهداری

این دارو نیازمند مراقبت بسیار زیادی نمی باشد همین که آن را در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهدارید کافی است ولی اگر داروی فیلگراستیم به مدت بک روز در دمای اتاق بماند باید آن را دور بیندازید.

نکات مهم

اگر شما هم مصرف کننده این دارو می باشید بهتر ات نکاتی را درباره این دارو بدانید و در مصرف آن احتیاط کنید.
  1.  به تاریخ این دارو توجه داشته باشید و از دارو های تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید. زیرا داروی تاریخ مصرف گذشته اثری ندارد و ممکن است مشکلات دیگری را برای شما ایجاد کند.
  2. از عوارض دیگر این دارو درد استخوانی می باشد که در صورتی که کم و ضعیف است می توانید برای تسکین از مسکن ها استفاده کنید ولی اگر درد شما بسیار زیاد باشد باید از مخدر ها برای تسکین استفاده کنید.
  3. دقت کنید که این دارو در سی دقیقه اول می تواند آلرژی را بروز دهد از این رو بهتر است قبل از مصرف حتما آن را تست کنید.
  4. در صورتی که دچار مشکلات تنفسی هستید حتما باید زیر نظر پزشک از این دارو استفاده کنید زیرا ممکن است دچار تنگی نفس شوید و جانتان به خطر بیفتد.

شرایط نگهداری از فیلگراستیم

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی های شما می باشد و بهتر است از این دارو بدون اطلاع پزشک استفاده نکنید. برای استفاده از داروی فیلگراستیم حتما باید پیشینه پزشکی خود را به پزشک مربوطه توضیح دهید تا در صورت تداخل و منع مصرف راه حلی دیگر برای درمان شما پیدا کند. در ضمن باید بدانید که خود درمانی کار اشتباهی می باشد و بهتر است برای استفاده از آمپول فیلگراستیم زیر نظر پزشک باشید. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه اطلاعات دارویی،‌ آمپول اچ سی جی و آمپول کتورولاک را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *