دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تئوری جهان های موازی و دانستنی های جالب درباره جهان های موازی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که بر اساس نظریه های مختلفی که وجود دارد متوجه خواهیم شد جهان های موازی خارج از جهان واقعی شکل گرفته اند که یکی از آن ها تئوری جهان های موازی است که ما در این مقاله سعی داریم شما را با این جهان دور از واقعیت آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی فیزیک دانان کواتیمی دانشگاه کالیفرنیا کشف عجیبی کرده اند به گونه ای که نشان می دهد جسمی که در مقابل یک فرد قرار گرفته و دیده می شود در واقع می تواند به صورت همزمان در جهانی موازی نیز حضور بیابد و جالب است بدانید که این کشف به واسطه ی ذره ای کوچک و فلزی به قطر یک تار مو انجام گرفته که با این حال نیز می توان آن را چشم غیر مسلح مشاهده نمود.

آشنایی با تئوری جهان های موازی

بهتر است بدانید که جهان های موازی در واقع جهان هایی هستند که می توانند وقایع طبیعی و قوانین فیزیکی متفاوتی با جهان ما داشته باشند و در واقع این جهان ها تئوری وجود واقعیت های جداگانه در کنار واقعیت کنونی را تعریف می کند. اگر قرار باشد به زبان ساده تر بگوییم تمامی آن چیزی که به عنوان جهان پیرامونمان می شناسیم در یک ذره با چگالی بی نهایت قرار داشته است و سپس بر اساس نظریه مه بانگ یا بیگ بنگ باعث گسترش و انبساط آن در یک فضای سه بعدی شده است. بعد ها انرژی عظیم این انفجار اولیه رو به سردی گذاشت و نور شروع به درخشیدن کرد و سرانجام قطعات کوچک شروع به شکل دادن مواد بزرگ تر مانند ستاره ها، کهکشان ها و سیارک ها کردند. امروزه محدودیت هایی که تکنولوژی در مشاهده اطراف ما ایجاد نموده به قدری زیاد است که حتی توانایی رصد بخش اعظمی از آنچه درون این جهان است را نداریم چه رسد به مشاهده آن چیزی که شاید خارج از جهان ما وجود داشته باشد. به طور کلی ما از شکل دقیق منحنی زمان و فضا آگاهی زیادی نداریم و یک نظریه قابل توجه در این زمینه این است که فضا و زمان مسطح می باشند و تا بی نهایت ادامه دارند و در واقع چنین تعبیری از فضا و زمان امکان وجود جهان های دیگر را ممکن می داند. جالب است بدانید که اگر قرار باشد مکانیک کوانتوم و نحوه ی رفتار زیرواحد های اتمی ذرات را چارچوب مطالعه خود در حول چند جهانی قرار دهیم و سرانجام به نظریه ی جهان های خواهر خواهیم رسید.

ویژگی جهان های موازی

انواع جهان های موازی:

به طور کلی دانشمندان تاکنون چهار نوع جهان موازی متفاوت برای تشریح کرده اند و هم اکنون پرسش کلیدی وجود یا عدم جهان چند گانه نیست بلکه سوال بر سر تعداد سطوحی است که چنین جهان می توان داشته باشد. یکی از نتایج متعدد مشاهدات کیهان شناسی اخیر این بوده است که جهان های موازی دیگر مفهموی خیال پردازانه و انتزاعی صرف نیست. به نظر می رسد که اندازه فضا بی نهایت است. اگر اینگونه باشد بالاخره در جایی از این فضا هر چیزی که امکان پذیر باشد واقعیت خواهد یافت و اصلا مهم نیست که امکان پذیری آن تا چه حد نامتحمل است. توجه داشته باشید که فراسوی محدوده دید تلسکوپ های ماف نواحی دیگری از فضا کاملا شبیه آنچه که پیرامون ماست وجود دارند و ان نواحی یکی از انواع جهان های موازی هستند. دانشمندان حتی می توانند محاسبه کنند که این جهان ها به طور متوسط چقدر با ما فاصله دارند و مهم تر از همه اینکه تمامی اینها فیزیک حقیقی و واقعی می باسند. زمانی که کیهان شناسان با نظریاتی روبه رو می شوند از استحکام لازم برخوردار نیستند نتیجه می گیرند که جهان های دیگر می توانند ویژگی ها و قوانین فیزیکی کاملا متفاوتی داشته باشند و در واقع وجود این جهان ها بسیاری از جنبه های پرسش بنیادی در خصوص ماهیت زمان و قابل درک بودن جهان فیزیکی را پاسخ داد.

انواع جهان های موازی

یک جهان موازی چگونه به وجود می آید:

توجه داشته باشیدکه نظریه جهان های موازی در واقع یک تئوری و یک ایده کلی می باشد و بدین معنی است که راجع به بخش های مختلف آن نیز تئوری های متفاوتی وجود دارد. برای مثال در رابطه با منشاء پیدایش و تعداد جهان های موازی هم تئوری های مختلفی وجود دارد.

در اینجا به بیان یکی از پرطرفدار ترین تئوری ها در این رابطه می پردازیم که به مولد بودن جهان های موازی اشاره دارد. پس دقت داشته باشید که این تئوری صرفا یکی از چندین و چند تئوری هایی است که در رابطه با نحوه پیدایش و تعداد جهان های موازی وجود دارد و بر این فرض است که به هیچ وجه نظریه جهان های موازی درست نیست. پس متنی که در ادامه مطالعه می کنید حقیقت محض نیست و صرفا یک تئوری پر طرفدار در رابطه با منشاء پیدایش و تعداد جهان های موازی است:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در ابتدا کلا یک ماده در کل هستی وجود داشته که آن ماده چگالی یک جهان را در خود جای داده بود و سپس این ماده از درون منفجر شده و بدین ترتیب بیگ بنگ را به وجود آورده است. به طور کلی از لحظه به وجود آمدن بیگ بنگ هر زمانی که یک اتفاقی افتاده مثلا یک ماده شکل گرفته جهانی نیز به وجود آمده که در آن جهان هرگز آن اتفاق نیافتاده و آن ماده به وجود نیامده است.

منشا یک جهان موازی

جهان های موازی کجا هستند؟

توجه داشته باشید که اگر تئوری جهان های موازی را قطعی بدانیم آن وقت به یک تئوری بسیار پرطرفدار و البته جالب در رابطه با مکان جهان های موازی برمی خوریم. این تئوری می گوید که تمامی جهان های موازی دقیقا درون یک نقطه قرار گرفته اند اما در حال ارتعاش با فرکانس های مختلف هستند و به همین خاطر بی نهایت جهان موازی در آن واحد در یک مکان ثابت قرار گرفته اند. همچنین تئوری های دیگری نیز در این رابطه وجود دارند اما تئوری هایی که بیان شد یکی از پرطرفدار ترین ها محسوب می شود.

آیا می توان به جهان های موازی سفر کرد؟

به طور کلی پاسخ این سوال به اندازه طولانی و پیچیده است که نه تنها در قالب این مقاله نمی گنجد بلکه حتی در یک کتاب هم نمی توان آن را به صورت کامل پوشش داد. اما پاسخ کوتاهی که می توان به این سوال داد این است که حداقل با علم کنونی بشر احتمال سفر به جهان های موازی نزدیک به صفر است. البته که فانتزی هایی در این زمینه وجود دارند که مثلا مرگ می تواند انسان را به جهانی موازی ببرد اما واضح است که هرگز نمی توان این موضوع را به صورت علمی مطرح نمود و در نتیجه نمی تواند آن را به صورت علمی رد یا تایید نماید.

چگونگی سفر به تئوری جهان های موازی

بهتر است بدانید که با این وجود از نظر علم احتمال سفر به جهان های موازی حتی اگر وجود آن را نیز قطعی بدانیم نزدیک به صفر است مگر اینکه در آینده علم و تجهیزات بشر آنقدر پیشرفته شوند که بتواند منحنی فضا و زمان را تحت کنترل خویش در بیاورد و البته این موضوع نیز بعید خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *