دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش گل گوش گرگی و طریقه کاشت و تکثیر این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که گوش گرگی از گیاهان بومی مناطق گرمسیری می باشد که روش کاشت بسیار راحتی دارد و در این مطلب سعی داریم به بیان راه های کاشت، تکثیر و پرورش گل گوش گرگی بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه گوش گرگی از دسته گیاهان بالارونده می باشد که در دسته خانواده گل های شیپوریان قرار گرفته و اغلب به تکیه گاه های چوبی سرشار از خزه نیاز دارد تا ریشه های هوایی اش در آن رشد کنند. از آنجایی که این گیاه زیبا معمولا مناطق گرمسیری را می پسندد شما می توانید آن را در مناطق گرمسیر بیابید و مورد پرورش قرار دهید.

پرورش گل گوش گرگی

بهتر است بدانید که گل گوش گرگی در واقع از دسته گیاهان بومی کلمبیا است که ارتفاعش به بیش از ۲ متر می رسد و اغلب به صورت بالارونده قوی که از هر گره ریشه های هوایی بیرون می آیند رشد می کند. برگ های این گیاه نیزه ای شکل و به طول ۲۴ سانتی متر می باشند که می توانید آن ها را در رنگ های سبز براق متمایل به مسی مشاهده نمایید و همچنین ساق ها و دمبرگ های آن نیز به رنگ ارغوانی و وقتی که برگ ها ظاهر می شوند به رنگ قرمز تغییر می کنند. این گونه از فیلودندرون بالارونده و احتیاج به تکیه گاه چوبی پوشانده از خزه دارد تا ریشه های هوایی گیاه در آن رشد کند. توصیه می شود که خزه های تکیه گاه را به وسیله غبارپاشی مرطوب نگه دارید. به طور کلی شکل برگ های گوش گرگی در هنگام جوانی بیضی کشیده است و به تدریج با ظهور پیچ و خم هایی در آن ها شکل ویلن به خود می گیرند.

چگونگی پرورش گل گوش گرگی

دستورالعمل پرورش و تکثیر گیاه گوش گرگی:

توجه داشته باشید که این گیاه زیبا در واقع از سه طریق کاشت بذر، فلمه زنی و تقسیم بوته مورد تکثیر قرار می گیرد که ما در ادامه مراحل آن ها را به صورت کامل بیان کرده ایم و می توانید برای کاشت این گیاه زیبا از آن ها بهره بگیرید:

برای تکثییر گل گوش گرگی بایستی یکی از ساقه های سالم گیاه را که بدون آفت نیز است را انتخاب نمایید و از فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری آن را به صورت مورب و با کمک قیچی باغبانی یا چاقوی تیز که قبلا ضد عفونی کرده اید جدا نمایید.

حال برگ های انتهایی قلمه را جدا و تنها یک یا دو برگ بر روی ساقه باقی بگذارد تا بیشتر انرژی گیاه صرف ریشه زایی شود.

دستورالعمل کاشت گیاه گوش گرگی

  •  آرون گروپس

به طور کلی قلمه های گیاه گوش گرگی در آب و خاک ریشه دار می شوند و به این منظور قلمه را در گلدان کوچکی حاوی خاک مخصوص گیاه بکارید.

گلدان حاوی قلمه را در محلی گرم و با دریافت نور کافی خورشید دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید. همچنین می توانید برای ایجاد شرایط گلخانه ای سطح گلدان را با نایلون فریزری شفاف بپوشانید و چند سوراخ بر روی سطح پلاستیک ایجاد کنید.

توصیه می شود که تا زمان ریشه دار شدن گیاه سطح خاک قلمه ها را همواره مرطوب و نه خیس و غرقابی حفظ کنید.

پس از گذشت حدود دو ماه قلمه های کشت شده ریشه دار خواهند شد و شما می توانید گیاه را به مکان اصلی خود انتقال دهید.

راه های پرورش گیاه گوش گرگی

شرایط مورد نیاز برای کاشت گیاه گوش گرگی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول لازم برای پرورش گل گوش گرگی پرداخته ایم که می توانید از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری:

از آنجایی که نیاز آبی گل گوش گرگی متوسط است بهتر است خاک گلدان را مرطوب و نه خیس و غرقابی نگه دارید. توجه داشته باشید که آبیاری زیاد این گیاه می تواند باعث زرد شدن برگ ها و به تدریج نابودی آن شود. لازم است با توجه به شروع فصل سرما از میزان آبیاری بکاهید زیرا نیاز آبی گیاه کم خواهد شد. توصیه می شود در هنگام آبیاری حتما خزه های قیم گیاه را نیز با اسپری آبیاری نمایید تا آب مورد نیاز ریشه هایی هوایی گیاه نیز تامین شود.

ابیاری لازم برای رویش گیاه گوش گرگی

نور:

به طور کلی نیاز نوری این گیاه متوسط می باشد و قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید می تواند باعث سوختگی برگ های آن شود. بهترین مکان برای پرورش گل گوش گرگی فضای آپارتمان یا محل کار در مقابل پنجره های بدون پرده شمالی است که گیاه می تواند روند رشد خود را به خوبی طی کند.

دما:

گل گوش گرگی در واقع از گیاهان بومی مناطق گرمسیر می باشد که ممکن است در دمای کمتر از ۱۳ درجه سانتی گراد آسیب ببیند. به طور کلی دمای مناسب برای نگهداری از این گیاه در طول روز ۲۱ الی ۲۴ درجه سانتی گراد و در طول شب ۱۵ الی ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد.

خاک:

توجه داشته باشید که برای بستر گیاه گوش گرگی بایستی ترکیبی از خاک برگ، ماسه و خاک را تهیه نمایید و همچنین می توانید از انواع خاک گلدانی سبک و حاصلخیز نیز برای نگهداری از این گیاه زیبا استفاده نمایید.

شرایط لازم برای پرورش گل گوش گرگی

کوددهی:

توصیه می شود که برای تغذیه گیاه گوش گرگی از کودهای مخصوص گیاهان زینتی مطابق دستورالعمل هر دو هفته یک مرتبه در طول فصل رشد یعنی از فروردین ماه تا اوایل مهر ماه به رشد بهتر و بیشتر گیاه کمک می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *