دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش کاشت موسیر و اصولی که باید برای رشد آن رعایت کنید

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

توجه داشته باشید که موسیر در واقع از گیاهان بومی مناطق آسیا می باشد که اصول پرورش آن راحت است و به همین منظور ما در این مقاله سعی داریم به بیان روش های کاشت موسیر و نحوه مراقبت از آن بپردازیم.

به طور کلی موسیر نوعی پیاز با طعم بسیار ملایم تر از پیاز است که البته برای مصرف خام یا استفاده در سوپ مناسب نمی باشد. این پیاز را می توان از طریق بذر یا پیازچه در فصل های پاییز یا اوایل بهار کاشت نمایید و تنها نکته مهمی که بایستی در این روند بدان توجه داشته باشید تامین زهکشی ایده آل خاک است تا بذور موسیر بتوانند به خوبی رشد کنند.

آشنایی با کاشت موسیر

بهتر است بدانید که پیاز موسیر در واقع بومی نواحی غربی قاره آسیا می باشد که با گذر زمان توسط فرانسوی ها به اروپا انتقال داده شده و عده ای از موطنان آن را کوهستان های فلسطین می خوانند. در کشور ما کاشت موسیر مرسوم نبوده و نیست ولی این گیاه به صورت وحشی در کوهستان ها رشد می کند و برخی از افراد در فصل بهار و تابستان اقدام به جمع آوری موسیر از کوهستان ها و فروش آن ها می پردازند. به طور کلی بذر موسیر از دسته گیاهان است که به آسانی رشد می کند و شما می توانید در فضای منزل با صرف انرژی و هزینه بسیار محدودی به پرورش آن بپردازید. توجه داشته باشید که موسیر متعلق به خانواده پیاز ها می باشد و بیشترین شباهت را با سیر دارد ولی بر خلاف آن فاقد هر پوششی می باشد. موسیر در واقع از طریق بذر کشت می شود و انتخاب بذر خوب یکی از مهم ترین قسمت عملیات پرورش آن می باشد. این گیاه دارای عطر و طعم ملایمی بوده و از برگ ها و غدده زیرزمینی آن برای تهیه انواع غذاها و ترشیجات استفاده می شود. از جمله خواص درمانی موسیر می توان به خاصیت ضد عفونی کنندگی آن، رفع تنگی نفس و اغلب بیماری های عصبی و تقویت نیروی جنسی اشاره کرد.

چگونگی کاشت موسیر

مراحل و دستورالعمل کشت بذر موسیر:

برای کاشت بذر موسیر در ابتدا بایستی گلدان مورد نظر را با خاک مناسب برای کشت موسیر شامل خاک شنی سبک همراه با حاصلخیزی بالا و زهکشی خوب پر کنید.

اکنون باید پیاز های موسیر را به آرامی جدا کنید و در عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خاک بکارید. توجه داشته باشید که هنگام کاشت بذر نباید تمامی غده ها را در زیر خاک فرو کنید زیرا که باید قسمتی از آن بیرون از خاک باشد.

پس از کاشت لازم است تا بستر را به صورت کامل آبیاری نمایید. البته که در دفعات بعدی نیاز به آبیاری زیاد نیست زیرا آب اضافی موجب پوسیدگی ریشه موسیر می شود.

دستورالعمل کشت موسیر

  •  آرون گروپس

پس از گذشت ۱ الی ۲ هفته که پیازچه شروع به رشد کرد و جوانه زد بایستی قسمت بالایی پیاز موسیر را با لایه ای خاک نرم بپوشانید و برای این کار می توانید در حدود ۵ سانتی متر خاک اطراف آن بریزید تا قسمت های پایین ساقه و یقه پیاز موسیر ترد و سفید رنگ شده و به صورت تازه خوری قابل استفاده باشد.

جالب است بدانید که پس از گذشت ۱۰۰ روز از زمان کشت پیاز های موسیر قابل برداشت و استفاده هستند و می توان بهترین زمان برای برداشت موسیر را پیش از گلدهی آن دانست.

توصیه می شود که با مشاهده اولین برگ های زرد و قهوه ای در گیاه آبیاری را متوقف نمایید و بوته ها را از بستر خارج کنید. برای رفع این مشکل می توانید گیاه را چند روزی در مقابل نور خورشید قرار دهید تا کامل خشک شود و سپس پیاز ها را دسته بندی کنید و در جایی خنک با جریان هوا آویزان و در ماه های بعد از آن استفاده نمایید.

روش های کاشت بذر گیاه

دستورالعمل برداشت موسیر:

توجه داشته باشید که در واقع برداشت موسیر موقعی است که برگ ها در حال زرد شدن و پژمرده شدن باشند. هنگامی که این علائم در گیاهتان پیدا شد بایستی در یک روز آفتابیس غده ها را از داخل زمین بیرون بیاورید و چند روزی آن را در مقابل آفتاب قرار دهید تا خشک شود. سپس آن ها را دسته بندی نمایید و در جایی خنک و با جریان هوا آویزان کنید.

چگونگی برداشت گیاه موسیر

مزیت های کشت موسیر در زمین زراعی

  • برطرف کردن نیاز آبی با رطوبت خاک
  • مقاوم بودن به خشکی
  • میزان بالای تقاضای محصول

به دلیل وجود این مزیتها، امروزه کشت موسیر در زمین های زراعی شهر های مختلف همچون  آوج و دهگلان رواج پیدا کرده است.

کاشتن موسیر در گلدان

در ابتدا خاک مناسبی از لومی شنی سبک به همراه پیت ماس با حاصلخیزی زیاد و زهکشی خوب آماده کنید، سپس زیر گلدان را مقداری پرلیت و سنگ بریزید تا ضمن تامین زهکشی، موجب حفظ رطوبت شود، سپس روی آن را خاک بریزید.

پرورش موسیر

اکنون پیازچه ها را مطابق اندازه آنها جدا کنید و بعد آنها را در عمق ۲ تا ۳ سانتیمتری خاک قرار دهید، سپس روی پیازچه ها را خاک بریزید، دقت کنید که قسمتی از پیازچه موسیر خارج از خاک قرار گیرد و بعد از کاشتن موسیرها باید بلافاصله آن را آبیاری کنید.

آبیاری موسیرها باید به اندازه باشد و زمانی که سطح خاک گلدان خشک شد باید این کار را انجام دهید، البته از آبیاری زیاد خودداری کنید، زیرا آبیاری بیش از حد این گیاه موجب پوسیدگی پیازچه ها خواهد شد.

حدود یک تا دو هفته طول می کشد تا موسیر ها جوانه بزنند، اکنون مقداری خاک نرم به محیط کشت موسیر در گلدان بیفزایید تا قسمت بالایی گیاه را نیز به زیر خاک رفته و پوشانده شود.

بعد از ۳ ماه از کاشتن موسیرها در گلدان، برگ ها به تدریج زرد می شوند و لازم است تا آبیاری را متوقف کنید، در این زمان پیاز های موسیر آماده برداشت و قابل استفاده هستند.

نحوه کاشتن موسیر

شرایط مورد نیاز برای پرورش موسیر:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت موسیر در خانه پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

به طور کلی موسیر از دسته گیاهانی است که برای رشد نیاز به مراقبت آبیاری زیادی ندارد اما باید به یاد داشته باشید که برای رشد مناسب گیاه آبیاری متناوب و منظم آن لازم می باشد. توصیه می شود که تا زرد شدن برگ های گیاه آبیاری را انجام دهید و با مشاهده اولین برگ زرد روند آبیاری را کاهش دهید.

نور:

به طور کلی موسیر از دسته گیاهانی می باشد که نور را دوست دارند و برای رشد مناسب و ایده آل خود نیاز به بستری با نور کامل دارد. لازم است گیاه خود را در طول روز حداقل ۶ الی ۸ ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید.

شرایط مورد نیاز برای کاشت گیاه

خاک:

توجه داشته باشید که کلید اصلی برای کاشت موسیر و برداشت محصول آن تامین بستری با خاک زهکشی شده است. به طور کلی توصیه می شود که از خاک های شنی، سیلتی و لومی که به خوبی زهکشی شده اند برای بستر استفاده نمایید هر چند که می توانید در این روند از تقویت کننده های خاک مانند پرلیت نیز استفاده نمایید.

در صورت تمایل برای آشنایی با کاشت گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *