دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش تکثیر گل رز با سیب زمینی در چند مرحله ساده

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

جالب است بدانید که تکثیر گل رز با سیب زمینی نیاز به مهارت خاصی ندارد و شما می توانید به راحتی با توجه به مراحلی که در این مطلب بیان کرده ایم روند تکثیر را به خوبی انجام دهید با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع قلمه زدن و تکثیر گل رز با سیب زمینی نیاز به مهارت و تجهیزات خاصی ندارد و در واقع کاری ساده به نظر می آید. اما دارای نکاتی است که باید شما بدان توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از تکثیر این گیاه بگیرید. به طور کلی سیب زمینی موجب می شود تا شاخه ها رطوبت خود را پیش از ریشه زنی از دست ندهند و مواد غذایی بیشتری در اختیار گیاه قرار بگیرد.

آشنایی با تکثیر گل رز با سیب زمینی

توجه داشته باشید که استفاده از قلمه یکی از راه های شایع برای تکثیر گل رز و گل محمدی می باشد که برای انجام آن بایستی در دو زمان از سال قلمه تهیه کنید قلمه های تهیه شده از چوب سبز که در انتهای فصل گلدهی از ساقه های بدون گل و به طور ۱۰ سانتی متر تهیه می شوند. از آنجایی که قلمه های گل رز دارای برگ می باشند بایستی تعداد برگ های آن را کاهش دهید و تنها یک دسته برگ در انتهای قلمه نگه دارید همچنین می توانید از همان یک دسته نیز تعدادی برگچه را حذف نمایید تا روند قلمه زنی و تکثیر به خوبی صورت گیرد.

چگونگی تکثیر رز با سیب زمینی

وسایل لازم برای تکثیر گیاه رز:

یک سیب زمینی

گلدان گل

بطری های پلاستیکی

چاقو تیز

  •  آرون گروپس

دستورالعمل تکثیر و قلمه زنی گیاه رز:

توجه داشته باشید که برای قلمه زنی و کاشت گل رز توسط سیب زمینی بایستی قلمه ها را از ساقه های سالم، جوان و سبز انتخاب نمایید و در واقع بهترین زمان برای قلمه زنی دوران گلدهی گیاه می باشد که دیگر شاخه ها گل ندارند. با این وجود نیز می توانید در روش قلمه زنی گل رز با سیب زمینی تکثیر گیاه را در هر زمانی از سال انجام دهید و تنها برای انحام این کار بایستی مراحلی را که در ادامه بیان کرده ایم طی کنید:

وسایل لازم برای تکثیر گل رز

در ابتدا بایستی شاخه هایی که را که طولشان بین ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر می باشد انتخاب نمایید و ساقه ای را که برای قلمه زنی انتخاب کرده اید باید به کلفتی یک مداد، راست و فاقد پیچ و تاب باشد.

قلمه را به صورت اریب از گیاه مادر جدا نمایید و به این نکته دقت داشته باشید که محل برش ساقه دقیقا در زیر جوانه باشد.

حال بایستی برگ های اضافی ساقه را جدا نمایید و تنها یک جفت برگ در قسمت بالایی ساقه نگه دارید تا بیشتری انرژی گیاه صرف ریشه زایی شود. همچنین بهتر است تیغ ها را از نیمه زیر قلمه نیز جدا کنید.

اکنون باید چند عدد سیب زمینی متوسط و درشت را انتخاب کنید و با چاقوی تیز حفره هایی داخل آن ایجاد نمایید. سپس قلمه های رز را درون حفره فرو کنید و سیب زمینی ها را داخل خاک گلدان یا باغچه قرار دهید. بهتر است بدانید که سیب زمینی موجب خواهد شد تا شاخه ها رطوبت خود را پیش از ریشه زنی از دست ندهند و بدین ترتیب مواد غذایی بیشتری در اختیار گیاه قرار خواهد گرفت.

روش های تکثیر گیاه رز

توجه داشته باشید که پس از قرار دادن سیب زمینی درون گلدان باقیمانده خاک را بر روی آن بریزید و در صورتی که قصد دارید قلمه ها را درون باغچه بکارید در قسمتی از باغچه که در طول روز آفتاب گیر است چاله ای به عمق ۱۵ سانتی متر حفر کنید و سپس کف آن را با ماسه ای نرم به ضخامت ۲ سانتی متر بپوشانید و بعد سیب زمینی ها را جایگذاری کنید و اطراف آن را با ماسه بپوشانید.

توصیه می شود که گلدان حاوی قلمه ها را در محیطی روشن اما دور از نور مستقیم خوشید قرار دهید و دمای محیط را بر روی ۱۸ الی ۲۰ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. به طور کلی در زمینه تکثیر گل رز با سیب زمینی حفظ رطوبت هوا و بستر بسیار حیاتی می باشد و می توانید با استفاده از روش کشیدن یک پلاستیک شفاف بر روی قلمه ها و یا غبارپاشی روزانه به حفظ رطوبت هوا کمک کنید. توجه داشته باشید که محیط کشت بایستی همواره مرطوب باشد تا ریشه ها شکل بگیرند.

بهتر است بدانید که ریشه دهی گل رز با این روش ممکن است حدود چندین هفته زمان ببرد.

اصول قلمه زنی گل رز

پس از گذشت چندین هفته ریشه ها در اطراف و داخل سیب زمینی تشکیل می شوند و لازم به ذکر است بدانید که پس از ریشه دار شدن گل رز نیازی به جدا کردن سیب زمینی نیست و گیاه روند رشد خود را به خوبی طی خواهد کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *