دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چطور می توانیم ایده پردازی در کودکان را تقویت کنیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با تقویت ایده پردازی در کودکان آشنا می کنیم و راه های بسیاری را به شما پیشنهاد می دهیم که با استفاده از آن ها می توانید فرزندان خود را خلاق کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ایده دادن و ایده پردازی توسط کودکان می تواند به رشد ذهنی و جسمی آن ها کمک کند. هر والدینی دوست دارد که فرزندش را به بهترین نحو تربیت کند ولی باید بدانید که تربیت والدین نباید جلوی پیشرفت و ایده پردازی کودک را بگیرد و او را سرکوب کند.

ایده پردازی در کودکان

ایده پردازی در بچه ها

باید بدانید که ایده داشتن در زندگی می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد شود و آن ها را به داشتن آینده ای بهتر ترغیب کند. در واقع بهتر شدن زندگی آن ها در دستان شماست و نباید موجب سرکوب ایده های کودکتان شوید. این کار یکی از ویژگی های رفتاری هر انسانی می باشد و هر فردی می تواند در قالب شخصی و یا کاری ایده پردازی کند. امروزه بسیاری از جوامع برای آینده خود ایده پردازی می کنند و این کار را در مراکز پژوهشی آینده شناسی انجام می دهند. در نظر داشته باشید که شما به عنوان یک مادر یا پدر می توانید ایده پردازی های کودک خود را افزایش دهید.

نحوه تقویت ایده پردازی در کودکان

تقویت ایده پردازی یکی از کار های اصلی هر پدر و مادری می باشد و شما می توانید با این کار به افزایش اعتماد به نفس فرزند خود کمک کنید. در ادامه راه هایی را برای تقویت ایده پردازی در کودکان پیشنهاد می دهیم.

زمان کافی

در نظر داشته باشید که برای کودک خود وقت کافی بگذارید و ساعاتی را با او همراه شوید. در حین وقت گذراندن با کوکان باید وارد دنیای آن ها شوید و با آن ها وقت بگذرانید.  بازی کردن با کودک می تواند خلاقیت کودک را بالا ببرد و شما با همین کار ساده می توانید رابطه بسیار نزدیکی با فرزندان خود بسازید و جزء والدین موفق شوید. توجه داشته باشید که بازی های انتخابی شما باید متناسب با سن کودک باشد.

ایجاد فضای مناسب

باید بدانید که داشتن یک فضای مناسب و امن برای کودکان در ایده دادن آن ها تاثیر های بسیار زیادی دارد و شما باید بتوانید این فضا را برای آن ها بوجود بیاورید. در این فضای مناسب کودک می تواند به راحتی با شما حرف بزند و ایده های خود را بیان کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

برای ایده پرداز شدن فرزند خود وقت کافی برای آن ها بگذارید

استفاده از داستان ها

در نظر داشته باشید که برای تقویت ایده دادن در کودکان باید داستان ها را نیمه رها کنید و از آن ها بخواهید که بقیه داستان را کامل کنند. داستان ها مخصوص آخر شب نیستند و شما می توانید هر زمانی از روز برای کودک خود داستان بگویید و ایده های آن ها را برای ادامه داستان ها جویا شوید.

فضای پرسش

بهتر است جو خانه خود را جوری تنظیم کنید که کودک شما بتواند سوال هایش را بدون ترس و واهمه از شما و یا والد دیگرش بپرسد. روحیه پرسشگر داشتن در کودک موجب تقویت ایده پردازی در کودکان می شود و سعی کنید سوالات کودک خود را از روی بی حوصلگی و با لحن بد پاسخ ندهید. برای ایده پرداز شدن کودک خود باید خوب به حرف آن ها گوش دهید و جواب های درست و منطقی به آن بدهید ولی آن ها را نا امید نکنید. خود شما هم می توانید پرسش هایی از کودکان داشته باشید تا بتوانید آن ها را به سمت ایده دادن سوق بدهید برای مثال می توانید از آن ها بپرسید که اگر دلفین ها راه می رفتند چه اتفاقی می افتاد؟ و یا می توانید از آن ها بپرسید که تفاوت های بین فیل و زرافه در چیست؟

دیدن تلویزیون را برای کوک خود محدود کنید

محدود کنید

باید یک سری از فعالیت های فرزندان خود را محدود کنید تا به آن ها آسیب های جدی وارد نشود. زمانی که فضای مجازی و تلویزیون به میان می آیند زمان گفت و گوی شما با فرزندان حدودا ۸۰ درصد کاهش می یابد. شما می توانید با استفاده از محدود کردن ساعات استفاده از این وسایل آن ها را ایده پرداز کنید. بسیاری از محققان توصیه می کنند که کودکان زیر ۲ سال تلویزیون نبینند.

کتاب بخوانید

اگر فرزند شما به مدرسه نرفته است و سن کمی دارد می توانید برای آن ها کتاب بخوانید. در واقع این کار به آن ها کمک می کند تا بتوانند با استفاده از قدرت تخیل خود داستان را مجسم کنند و در برخی از قسمت های داستان نظراتی هم بدهند. برای کودکان بهتر است کتاب داستان های بزرگ و با رنگ های شاد انتخاب کنید زیرا این کتاب ها از نظر کودک جذاب تر اند.

ایده پردازی در کودکان

موسیقی و ایده پردازی در کودکان

یکی از کار هایی که می توانید برای کودکان انجام بدهید و آن ها را خلاق کنید استفاده از موسیقی است. باید بدانید زمانی که کودک آواز می خواند و یا با وسایلی که به دستش می رسد صدا تولید می کند در واقع در حال بروز استعداد های خود است و شما باید از آن ها حمایت کنید. سعی کنید خودتان وسایل بازی و آهنگ زدن را برای کودک خود مهیا کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *