دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت گرفتگی عضلات و روش های خانگی درمان آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۸ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از اختلالات رایج در بین اکثر افراد گرفتگی عضلات بدن می باشد. در این مطلب به طور کامل و جامع علل این مشکل و روش های درمان آن با استفاده از روش های خانگی و طب سنتی را مورد بررسی قرار می دهیم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

تقریبا هر فردی در طول زندگی خود گرفتگی عضلات را تجربه کرده است. این موضوع اغلب بین افرادی که به فعالیت های ورزشی خاصی مشغول هستند رایج می باشد. در حقیقت، تقریبا ۳۹% دوندگان دوی ماراتون، ۷۹% ورزشکاران و ۶۰% دوچرخه سواران این مشکل را تجربه کرده اند. در این مطلب روش های درمان انقباض عضلات با استفاده از طب سنتی و روش های خانگی را بررسی خواهیم کرد.

علت گرفتگی عضلات چیست؟

این انقباضات غیرارادی و ناگهانی در گروه های مختلف ماهیچه ای اتفاق می افتد. ماهیچه هایی که اغلب دچار انقباض می شوند عبارتند از: ماهیچه پشت ساق پا و جلو یا پشت ران. گرفتگی عضله همچنین ممکن است در دیواره شکمی، بازوها، دست ها و پاها اتفاق بیفتد. درد شدید رایج ترین نشانه آن می باشد. همچنین ممکن است با تورم، درد و التهاب همراه باشد. در بعضی موارد توده ای سخت در زیر پوست در بافت ماهیچه تشکیل می گردد. گرفتگی و انقباض عضله ممکن است از چند ثانیه تا ۱۵ دقیقه و حتی بیشتر طول بکشد. در موارد زیادی عوامل مشکل زا برای گرفتگی عضلانی و علل بیماری ناشناخته است. اگرچه، در بیشتر مواقع علت گرفتگی عضله به دلیل استفاده زیاد از ماهیچه با انجام برخی تمارین ورزشی اتفاق می افتد، اما دلایل دیگر می تواند آسیب به ماهیچه، کمبود آب، کمبود مواد معدنی مثل کلسیم، منگنز یا پتاسیم، سندرم پای بی قرار، فشار روی عصب نخاعی، حاملگی، نارسایی کلیه، دیابت و کم کاری تیروئید باشند.

     علل و درمان خانگی گرفتگی عضلانی

راهکار هایی برای پیشگیری از گرفتگی عضله

به منظور پیشگیری و کاهش احتمال گرفتگی عضله توصیه هایی وجود دارد که در زیر با این موارد آشنا می شوید :

  • سطح آمادگی جسمانی خود را افزایش دهید.
  • گرم کردن و سرد کردن کامل بدن در زمان ورزش و انجام بازی های ورزشی
  • نوشیدن مقدار زیاد آب و مایعات در قبل، بعد و نیز در طول تمرینات ورزشی به طوری که رنگ ادرار شما روشن و شفاف شود.
  • انجام تمرینات کششی به طور روزانه به خصوص قبل و بعد از ورزش و قبل از خواب
  • رژیم غذایی شما به خصوص برای افراد باردار باید حاوی مقدار کافی مواد مغذی همچون کلسیم، پتاسیم و منیزیم باشد و حتما از میوه و سبزیجات در برنامه غذایی خود داشته باشید.
  • ماساژ به طور منظم می تواند موجب کاهش تنش عضلانی شود.
  • از کفش مناسب استفاده کرده و از پوشیدن کفش پاشنه پلند تا جایی که ممکن است خودداری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی های کافین دار و الکلی پرهیز کنید و یا مصرف آنها را محدود نمایید.
  • دوچرخه سواری کردن و یا استفاده از دوچرخه ثابت راهکار مناسبی برای ورزیده شدن عضله می باشد.
  • میزان ورزش خود را به طور ناگهانی زیاد نکنید و به شکل تدریجی آن را افزایش دهید.
  • مولتی ویتامین را به صورت روزانه مصرف کنید.

گرفتگی عضله

نکته : در صورت مصرف دارو هایی که با گرفتگی عضله شما در ارتباط می باشد، در این صورت پزشک شما داروی جایگزینی را برای تان تجویز خواهد کرد.

اگر به طور مداوم دچار گرفتگی عضله می شوید، حتما باید در رابطه با این مشکل با پزشک خود مشورت کنید زیرا علت آن می تواند ناشی از عارضه هایی همچون سندرم پای بی قرار باشد. حال در صورت بروز مداوم این گرفتگی ها و انقباضات و نیز شدت آنها و اختلال در خواب پزشک ممکن است دارو هایی را برای شل کردن عضله برای تان تجویز نماید.

  •  آرون گروپس

درمان گرفتگی عضله با استفاده از روش های خانگی

اغلب برای گرفتگی عادی عضلات دارو مورد نیاز نمی باشد. برای سرعت بخشیدن به زمان بهبود یافتن و کاهش ناراحتی می توانید برخی از داروهای خانگی و سنتی ساده را مورد استفاده قرار دهید. حرکات کششی و ماساژ عضله گرفته شده را آغاز کنید همچنین می توانید از کمپرس گرم برای آزادسازی عضله استفاده کنید. تا پایان مطلب با مطالعه روش های خانگی درمان گرفتگی و انقباضات عضله ای همراه ما باشید.

گرم کردن یا گرفتن دوش آب داغ

گرفتن دوش با وان آب داغ در کاهش گرفتگی عضلانی موثر می باشد. آب داغ که گرمای آن قابل تحمل است روی عضله گرفته قرار گیرد. گرما باعث از بین رفتن گرفتگی عضله و شل شدن آن می گردد.

کمپرس سرد

پس از کمپرس گرم اولیه یا بهبود درد، از کمپرس آب سرد روی عضله منقبض شده برای تسکین کامل گرفتگی عضلانی استفاده کنید. دمای سرد درد را آرام خواهد کرد و تورم را کاهش می دهد و اجازه می دهد عضله منقبض شده آرام شود.

انقباض عضلات

علاوه بر این که گرفتگی عضلانی رفع می شود کمپرس سرد، درد را با انقباض رگ های خونی کاهش می دهد.

  • چند عدد تکه یخ را در دستمالی نازک بپوشانید و آن را روی ناحیه مورد نظر برای ۱۵ دقیقه قرار دهید. برای یک تا دو روز این عمل را هر دو ساعت یک بار انجام دهید.
  • گزینه دیگر گرفتن دوش آب سرد برای آرام سازی درد عضله می باشد.

استفاده از نمک برای رفع گرفتگی عضله

برای درمان گرفتگی عضلات می توان همچنین از نمک استفاده کرد. منیزیم موجود در نمک گرفتگی عضلانی را بهبود می بخشد.

  • وان حمام را با آب گرم پر کنید.
  • دو فنجان نمک به آن بیافزایید و آن را کاملا هم بزنید.
  • برای ۲۰ دقیقه در آن بنشینید.
  • معمولا این حمام پس از رفع گرفتگی عضلانی یک بار مورد نیاز است اما در صورت نیاز می توانید روز بعد نیز این درمان را تکرار کنید.
  • توجه: افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی، فشار خون بالا یا دیابت نباید از آن استفاده کنند.

سرکه سیب برای گرفتگی عضلانی

سرکه سیب

سرکه سیب تصفیه نشده بدلیل دارا بودن مقدار زیاد پتاسیم در رفع گرفتگی عضلانی موثر می باشد. یکی از عمده ترین دلایل گرفتگی عضله مکرر کمبود پتاسیم در بدن است. علاوه بر آن چند ماده مغذی دیگر در سرکه سیب وجود دارد که به کنترل تعادل مایعات در بدن کمک می کند بنابراین از کمبود آب بدن پیشگیری می کند.

  • یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید. این نوشیدنی مقوی را روزی یکبار برای پیشگیری از گرفتگی عضلات پا و دست بنوشید.
  • برای پیشگیری از گرفتگی و انقباض عضلات پا در شب یک قاشق چایخوری عسل و سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری کلسیم لاکتات در نصف لیوان آب گرم ترکیب کنید. این محلول را روزی یکبار و در شب حدودا یک ساعت قبل از خواب میل نمایید.

خردل زرد

جالب توجه است، خردل زرد نیز همچنین برای درمان گرفتگی عضلانی در چند دقیقه مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل احتمالی آن این است که محتوی استیک اسید موجود در آن تولید استیل کولین در بدن را افزایش می دهد. این یک انتقال دهنده عصبی است که عملکرد عضله را بهبود می بخشد و درد و سوزش را از بین می برد. به سادگی می توانید یک قاشق چایخوری خردل زرد را با شیر گرم میل نمایید و یا آن را با آب نمک مخلوط نمایید و بنوشید.

روغن گل میخک

روغن گل میخ دارای ویژگی ضد تورمی است که به کاهش تورم و التهاب عضله منقبض شده کمک می کند. ویژگی بی حس کننده روغن گل میخک به کاهش درد کمک خواهد کرد.

  • مقداری روغن گل میخک را کمی گرم کنید.
  • آن را روی ناحیه مود نظر بمالید.
  • برای پنج دقیقه محل را ماساژ دهید. در صورت نیاز فرآیند را دوباره تکرار کنید.

رزماری و گرفتگی عضلانی

استفاده از گیاه رزماری برای درمان گرفتگی عضلات

رزماری دارای ویژگی ضد تورمی می باشد که به آرام کردن درد بافت ماهیچه التهاب یافته کمک می کند. تاثیر گرم کنندگی دارد که باعث آرامش می شود. زمان بهبود را سرعت می بخشد زیرا به سرعت از طریق پوست جذب می شود.

  • سی گرم از برگ های رزماری را در یک شیشه مربا قرار دهید و شیشه را با آبجوش پر کنید. در ان را بپوشانید و اجازه دهید برای سی دقیقه دم بکشد. یک پارچه را در محلول گرم قرار داده و پس از خیس شدن آن را روی ناحیه مورد برای ده تا پانزده دقیقه نظر قرار دهید. وقتی درد آرام شد از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • یک یا دو قاشق رزماری خشک شده را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. برای ده دقیقه دم بکشد و آن را صاف کنید. این چای را دو تا سه بار در روز بنوشید.

حرکات ورزشی برای گرفتگی عضلانی

انجام تمرینات کششی برای کاهش درد عضله منقبض شده

اجرای تمرینات کششی ساده می تواند به از بین رفتن گرفتگی عضلانی کمک کند. ماهیچه گرفته شده را با حرکتی ایستا و آرام برای ۱۵ تا ۳۰ ثانیه بکشید و محل مورد نظر را مالید تا آرام شود. شما همچنین می توانید به شنا بروید. حرکت عضله در آب به کشیده شدن آن و کاهش سوزش کمک می کند. علاوه بر آن، آب سرد به کاهش تورم و درد کمک می کند.

ماساژ برای درمان گرفتگی عضله ها

ماساژ

عضله منقبض شده را می توانید ماساژ دهید این عمل به شما کمک می کند تا سوزش و سفت شدن عضله کاهش یابد. عضله گرفته شده را با حرکات طولانی ماساژ دهید تا آرام شود. پس از ماساژ ناحیه مورد نظر را با پارچه گرم ببندید.

نوشیدن مایعات

از آنجا که کمبود آب بدن یکی از دلایل اصلی گرفتگی عضله پا می باشد. نوشیدن مایعات به رفع این مشکل کمک خواهد کرد.

چای بابونه

این چای حاوی اسید آمینه ای به نام گلیسین می باشد که به آرام شدن عضله گرفته شده کمک می کند. برای کاهش گرفتگی عضلانی حداقل ۵ فنجان از این چای را روزانه بنوشید.

گرفتگی عضلات

عسل

برای پیشگیری از گرفتگی عضلانی ساق پا و پایتان روزانه دو قاشق چایخوری عسل را همراه با غذا میل نمایید.

برای اثر بخشی سریعتر کاهش گرفتنی و انقباض عضلات باید علت گرفتگی عضلات را دریافت که معمولا بر اثر تمرینات ورزشی فشرده صورت می گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *