دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

گاز گرفتن سگ و اقداماتی که بعد از آن باید انجام دهید

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

همانطور که می دانید یکی از بد ترین بیماری هایی که از سگ ها و سایر حیوانات به انسان منتقل می شود هاری می باشد. این بیماری در صورتی انتقال می یابد که حیوانی هاری داشته باشد و شما را گاز بگیرد. در ادامه اقدامات لازم پس از گاز گرفتگی را بیان می کنیم.

اگر شما هم حیوانات خانگی دارید ممکن است در خطر هجوم آن ها قرار بگیرید. باید اقدامات اولیه درباره درمان گاز گرفتگی حیوانات خانگی مانند گربه و سگ را بلد باشید تا بتوانید در صورت لزوم اقدامات مناسب را انجام بدهید.

گاز گرفتن سگ ها

حمله سگ ها

مورد حمله قرار گرفتن توسط سگ های خانگی و غیر خانگی امری شایع است و ممکن است هر لحظه رخ بدهد. باید بدانید  که گاز گرفتن حیواناتی مانند سگ ها ممکن است خطراتی برای شما به همراه داشته باشد بنابراین باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. زمانی که سگی شما را گاز می گیرد احتمال ابتلا به هاری بسیار زیاد است بنابراین باید بتوانید خودتان را مصون نگه دارید و سریعا اقدامات لازم را انجام بدهید.

اقدامات لازم پس از گاز گرفتن سگ

در نظر داشته باشید که در صورت  گاز گرفتن سگ باید اقداماتی را انجام بدهید. در ادامه این اقدامات را برای شما بیان می کنیم.

  • دور زخم را نبندید بگذارید زخم باز بماند.
  • ناحیه مورد نظر را با آب و صابون و یا آب و نمک شستشو دهید. در صورتی که در خانه الکل دارید می توانید برای تمیز کردن زخم از الکل استفاده کنید.
  • در واقع با این اقدامات می توانید چرک و بزاق سگ را از محل زحم پاک کنید.
  • محل زخم را بالا تر از قلب خود نگهدارید تا دچار تورم نشوید.
  • در طی ۲۴ ساعت آینده حتما به پزشک مراجعه کنید و برای پیشگیری از عفونت ها حتما آمپول بزنید.

درمان گاز گرفتگی توسط حیوانات

درمان گاز گرفتی

در نظر داشته باشید که گاز گرفتگی توسط سگ ها را با توجه به شدت آن درمان می کنند. اگر شما دچار خراش جزئی شده باشید زخم شما را تمیز می کنند و واکسن تجویز می کنند و در صورتی که شما دچار خراش های عمیق شده باشید چند نوبت به شما دارو های دیگر می دهند تا دچار هاری نشوید. در موارد بسیار زیادی پزشکان محل زخم را بخیه نمی زنند ولی اگر این زخم روی صورت باشد و یا مناطق حساسی را در بر بگیرد آن را بخیه می زنند.

  •  آرون گروپس

نحوه واکسن زدن

در نظر داشته باشید که واکسن زدن برای گاز گرفتگی حیوانات مختلف متفاوت می باشد و باید باید بدانید که مورد هجوم سگ ولگرد قرار گرفتن با سگ خانگی متفاوت است. اکثر حیوانات خانگی واکسیناسیون می شوند و خطرات کم تری دارند.

اگر حیوان خانگی باشد

در صورتی که جای زخم شما در اثر گاز گرفتن حیوان خانگی باشد سه نوبت واکسن برای شما تزریق می شود. یکی را همان روز حادثه برایتان تزریق می کنن، واکسن دوم را سه روز بعد تزریق می کنند و سومین واکسن را یک هفته بعد تزریق می کنند.

نحوه تزریق واکسن بعد از گاز گرفتگی

اگر حیوان ولگرد شما را گاز بگیرد

در صورتی که سگی ولگرد شما را گاز گرفته باشد نوبت های واکسیناسیون از سه بار به ۸ الی ده بار بار افزایش می یابد. در نظر داشته باشید که پس از تزریق سوم به فاصله یک هفته باید پنج تا هفت تزریق دیگر انجام بدهید. این کار موجب افزایش ایمنی بدن می شود و شما را از هاری حفظ می کند.

شرایط خطرناک

اگر حیوان خانگی شما را گاز بگیرد ممکن است دچار عفونت بشوید. باید بدانید که اگر دیابت، بیماری های کبدی، ریوی، سرطان و یا ایدز دارید ممکن است توانایی سیستم ایمنی شما کم باشد. اگر علامت های عفونت را دارید باید به یک پزشک مراجعه کنید.  گاز گرفتن سگ ممکن است منجر به شکستن استخوان و آسیب دیدن رشته های عصبی شود بنابراین بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. یکی دیگر از شرایطی که ممکن است برای شما ایجاد شود در صورتی می باشد که شما ۵ سال واکسن کزاز تزریق نکرده اید اگر چنین است می توانید از آمپول های تقویتی کمک بگیرید.

عوارض گاز گرفتگی

گاز گرفتن سگ ممکن است برای شما مشکلات و عوارضی به همراه داشته باشد. در ادامه عوارض را به صورت خلاصه بیان می کنیم.

  • ایجاد عفونت شدید
  • ایجاد مننژیت
  • شکستگی ها و صدمات نخاعی و عصبی
  • آسیب دیدگی عروقی

حیوانات بسیار زیادی گاز می گیرند

افرادی که در خطر اند

گاز گرفتگی توسط حیوانات باعث ایجاد تخریب های پوستی و بافت های زیر پوستی انسان می گردد و معمولا یک یا چند ناحیه از بدن مورد صدمات بسیار جدی قرار می گیرد. گاز گرفتگی توسط هر حیوانی ممکن است رخ بدهد ولی بیش تر حیواناتی مانند سگ، گربه، موش، موش خرما، خرگوش و حیوانات وحشی گاز می گیرند. مورد هجوم قرار گرفتن توسط سگ ها  ۸۵ تا ۹۰ درصد بیش تر از سایرین حیوانات می باشد. باید بدانید که سگ ها تنها در صورتی گاز می گیرند که احساس خطر کنند. بیش تر سنین که دچار گاز گرفتگی می شوند بین ۵ تا ۱۴ سال می باشند. پسران دو برابر دختران دچار این مشکل می شوند زیرا سگ ها بیش تر به پسران مشکوک می شوند.

در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه سلامت ، تقویت سیستم ایمنی و درمان عفونت معده را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *