دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی مشخصات و کیفیت هواوی  y7p و قابلیت های این تلفن هوشمند

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

هواوی با معرفی گوشی y7p در فوریه ۲۰۲۰ بار دیگر محصول میان رده مقرون به صرفه دیگری را به بازار تلفن همراه ارائه کرد. اما این بار y7p جزو اقتصادی ترین گوشی های این شرکت محسوب می شود. بنا به گفته هواوی گوشی y7p امکانات جذابی را در اختیار کاربر قرار می دهد و حتی برخی مشخصات یک گوشی بالا رده را نیز با خود همراه کرده است. با بررسی بیشتر گوشی زیبا و مدرن y7p همراه این مطلب از آرگا باشید.

گوشی هواوی y7p میان رده چینی جدیدی است که در ابتدای سال ۲۰۲۰ به بازار موبایل معرفی شد. طبق ادعای شرکت سازنده این اسمارتفون مقرون به صرفه ترین بوده و در همه زمینه ها از  بهترین فناوری ها بهره می گیرد تا کیفیت بالایی را در اختیار کاربر قرار دهد. در این مطلب قصد داریم به وارسی بیشتر خصوصیات ظاهری و  عملکردی هواوی y7p بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی و بررسی گوشی هواوی y7p

شرکت هواوی در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی(۶ فوریه) از گوشی میان رده و مقرون به صرفه y7p  رونمایی کرد. بنا به گفته این شرکت گوشی y7p با طراحی مدرن و امکانات جذاب بهترین و بالاترین فناوری ها را با خود همراه کرده به طوری که حتی بعضی ویژگی های یک گوشی بالارده را نیز در خود جای داده است. این اسمارتفون در برخی بازارها با نام هواوی p40 Lite E نیز عرضه می شود هرچند از لحاظ قیمت و مشخصات سخت افزاری با سری بالا رده P40 شباهت زیادی ندارد. y7p  نسبت به دیگر اعضای خانواده خود با بهره مندی از چیپست Kirin 710F (مشابه هواوی Y9s)،سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی در دوربین سه گانه و طراحی نسبتا بدون حاشیه با حفره درون نمایشگر (مشابه نوا۵T) قیمتی پایین تر داشته به نحوی که در ردیف مقرون به صرفه ترین گوشی های شرکت هواوی قرار می گیرد.

با توجه به استقبال فراوانی که از محصولات میان رده و اقتصادی به خاطر قیمت معقول و متعارفشان دیده می شود شرکت های فعال در زمینه گوشی های هوشمند همواره تلاش دارند تا قابلیت های محصولات این چنینی شان را افزایش داده  تا انتخاب های با ارزش خرید زیادتری را در اختیار کاربرانشان قرار دهند. می توان گفت هواوی y7p نیز یکی از تلاش های موفق در این رابطه بوده که با بهره مندی از استانداردهای طراحی و ساخت، هم از لحاظ خصوصیات فنی و عملکردی و هم قیمت در وضعیت مناسبی قرار دارد. در ادامه قصد داریم به بررسی تخصصی تر گوشی y7p  بپردازیم تا شما عزیزان با جدیدترین عضو خانواده سری Y هواوی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی سریع با مشخصات گوشی هواوی y7p

  • ابعاد: ۸.۱* ۷۶.۱ * ۱۵۹.۸ میلیمتر
  • وزن: ۱۷۶ گرم
  • نمایشگر: ۶.۳۹ اینچی با رزولوشن ۷۲۰*۱۵۶۰ پیکسل
  • دوربین اصلی: سه گانه( ۴۸، ۸ و ۲) مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.0
  • چیپست: KIRIN 710F
  • `پردازنده گرافیکی: MALI-G51
  • سیستم عامل: اندروید ۹.۰ پای با رابط کاربری EMUI 9.1
  • باتری: ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری
  • حافظه: رم ۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت
  • جک ۳.۵ میلی متری: دارد
  • حسگرها: حسگر اثر انگشت (پشت گوشی)، شتاب سنج، حسگر مجاورتی، قطب نما

طراحی

بررسی ها نشان می دهد گوشی هواوی y7p از ظاهر مدرن و زیبایی بهره می برد. بدنه پلاستیکی آن در پنل پشتی از طراحی دو رنگ(آبی و مشکی) موسوم به گرادیان برخوردار است که در نسخه آبی رنگ این امر کاملا مشهود خواهد بود. جنس این پنل از پلی کربنات بوده و با قرار گرفتن در نور مستطیلی در اطراف قاب پشتی دیده می شود. این گرادیان رنگی در قاب پشتی نه تنها هنگامی که گوشی را در زوایای خاص نگه دارید بلکه در همه زوایا قابل مشاهده است به ویژه در رنگ آبی این طیف رنگی تا لبه های گوشی نیز امتداد می یابد.

  •  آرون گروپس

بنابراین چنانچه از سمت راست با چپ به بدنه y7p نگاه کنید به جای یک رنگ دو رنگ را خواهید دید. به این صورت که در رنگ آبی در بالای قاب پشتی رنگ سبز دیده می شود و با رفتن به پایین قاب رنگ آبی به تدریج نمایان می شود. قابل ذکر است که در نسخه مشکی رنگ از یک رنگ کاملا مشکی استفاده شده تا برای افرادی که طرفدار طرح ساده تر هستند نیز گزینه انتخابی وجود داشته باشد ولی باز هم در زمان تابش نور رنگ ها را شاهد خواهید بود. ناگفته نماند آثار انگشت بر روی بدنه پلاستیکی گوشی برجای می ماند.

در ادامه بررسی پنل پشتی هواوی y7p  به حسگر اثر انگشت می رسیم که با عملکرد سریع و قابل اعتماد عمق مناسبی داشته و در مکان مناسبی تعبیه شده به نحوی که دسترسی به آن راحت خواهد بود. بهره گیری از یک حسگر فیزیکی به جای حسگر اثر انگشت درون نمایشگر سرعت استفاده از آن را جهت بازگشایی قفل صفحه بالاتر نموده و این دستگاه می تواند تا پنج اثر انگشت مختلف را شناسایی و ذخیره نماید. در عین حال این امکان نیز فراهم شده تا از آن برای بازنمودن قفل فولدرها و برنامه ها بهره بگیرید. در ادامه بررسی پنل پشتی هواوی y7p  باید به دوربین های سه گانه آن اشاره  کرد که درون ماژول برجسته ای در کنار فلش به شکل عمودی تعبیه شده اند و شامل سنسورهای اصلی، اولتراواید و تشخیص عمق می باشند.

در پنل جلویی y7p نمایشگر گوشی فضای نسبتا زیادی را به خود اختصاص داده است. در بالای صفحه نمایش سمت چپ حفره ای جهت حضور دوربین سلفی تعبیه شده است. بررسی ها نشان می دهد این سبک طراحی برای دوربین سلفی موجب شده تا y7p در این رنج قیمتی نسبت به رقبایش کاملا متفاوت و مدرن تر به نظر برسد. y7p  با ابعاد ۸.۱* ۷۶.۱ * ۱۵۹.۸ میلیمتر و با احتساب باتری حدود ۱۷۶ گرم وزن دارد و هرچند اندکی سبک به نظر می رسد ولی حس یک گوشی ارزان قیمت را نخواهید داشت. حتی از لحاظ طراحی حس یک گوشی گرانقیمت و کاملا حرفه ای را القا می کند. می توان گفت این وزن و ابعاد نگهداری و استفاده از گوشی را با یک دست خیلی راحت ساخته و گوشه های خمیده آن نیز ضریب راحتی استفاده از گوشی را بیشتر می کند.

در سمت راست دستگاه شاهد حضور کلیدهای پاور و ولوم هستیم و در بالای گوشی میکروفون دوم حضور دارد.

در سمت چپ گوشی پورت های سیمکارت و کارت حافظه قرار دارد که از کارت های میکرو اس دی تا ۵۱۲ گیگابایت پشتیبانی نموده و دارای دو پورت سیمکارت نانو می باشد.

در لبه پایین دستگاه جک هدفون اسپیکر، میکرفون اصلی و درگاه میکرو یو اس بی حضور دارد هرچند در زمانه درگاه یو اس بی سی این امر چندان خوشایند نبوده اما در هر حال قرار است این گوشی مقرون به صرفه باشد. صدای بلندگو مناسب بوده ولی با بالارفتن صدا انتظار صدای عالی نمی توان داشت.

نمایشگر

هواوی y7p به نمایشگری ال سی دی با اندازه ۶.۳۹ اینچ با رزولوشن ۷۲۰*۱۵۶۰ پیکسل مجهز شده است. بررسی ها نشان می دهد این صفحه نمایش تولید رنگ، اشباع و تضادرنگی مناسبی را برای دستگاهی با این قیمت عرضه می دارد. زوایه دید نمایشگر خوب بوده فقط مشاهده محتوا تحت نور مستقیم خورشید ممکن است اندکی دشوار باشد. وضوح ۷۲۰ پیکسلی این صفحه نمایش تماشای محتوا را به اندازه کافی شفاف و با کیفیت به نمایش می گذارد.

حاشیه های اطراف صفحه نمایش در بخش بالای گوشی به خاطر بکارگیری حفره جهت میزبانی از دوربین سلفی به طرز چشمیگیری باریک شده و این همان علتی است که به هواوی اجازه داده تا نرخ نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه دستگاه را به اندکی بالاتر از ۹۰ درصد برساند که این امر موجب شده ظاهر هواوی y7p  جذاب و حرفه ای به نظر برسد.

هواوی برای نمایشگر حالت Eye comfort را قرار داده تا نور مضر آبی را فیلتر نماید و توصیه می شود در ساعات پایانی شب اگر به کار با گوشی خود مشغول هستید این گزینه را فعال کنید. چنانچه نگران حفره موجود روی نمایشگر هستید می توانید والپیرهای جذابی را برای پوشاندن این امر پیدا کنید. در عین حال در تنظیمات گوشی گزینه هایی برای پنهان سازی حفره دوربین سلفی با یک نوار سیاه وجود دارد. هر چند تصور نمی شود که کاربران با دیدن آن مشکلی داشته باشند.

دوربین

در پنل پشتی گوشی هواوی y7p دوربینهای سه گانه با آرایشی عمودی حضور دارند که شامل یک لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 ، یک لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 و یک لنز عمق سنج ۲ مگاپیکسلی با درچه دیافراگم f/2.4 می باشند. این دوربین ها کیفیت مناسبی داشته و لنز ۴۸ مگاپیکسلی توانسته هواوی y7p را به یکی از اقتصادی ترین گوشی های موجود در بازار که مجهز به سنسوری با وضوح بالا باشد تبدیل کرده است.

از ویژگی های این دوربین حالت نایت مود است که امکان عکاسی با نور کم را فراهم می آورد و ویژگی دیگر این که در این دوربین فناوری ترکیب هر چهار پیکسل در یک پیکسل جهت ایجاد یک عکس ۱۲ مگا پیکسلی با پیکسل های بزرگتر وجود دارد که قادر است نور زیادتری را از یک صحنه ثبت نماید اما نکته ای که وجود دارد این است که در این حالت نمی توان از رزولوشن ۴۸ مگا پیکسلی سنسور استفاده کنید. هر چند اندازه تصویر ۱۲ مگاپیکسلی دارای وضوح کافی است ولی در نور مناسب در تنظیمات دوربین حالت ۴۸ مگاپیکسلی را انتخاب کنید تا تصویر دقیق تر و با جزئیات بیشتر به ثبت برسانید.

از سنسورهای اولتراواید و تشخیص عمق نیز در شرایط نور کافی می توانید بهترین استفاده را برده و تصاویر پرتره جذابی تهیه کنید. قابل ذکر است هواوی y7p برای کاربران حرفه ای تر حالت پرو با امکان تنظیمات دستی ISO ، فوکوس خودکار، سرعت شاتر و مدت زمان قرار گیری در معرض نور و … را فراهم ساخته است. هر چند حالت نرمال خودکار در بیشتر مواقع کارساز خواهد بود.

در ادامه به بررسی دوربین سلفی گوشی هواوی y7p می پردازیم. y7p در پنل جلویی درون حفره نمایشگر دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 تعبیه کرده است. در بررسی ها مشخص شد که این دوربین در بیشتر مواقع کیفیت مناسبی داشته حتی زمانی که پشت به نور قرار گرفته باشید. هرچند تصاویر آنچنان واضح نیستند ولی کیفیت کلی کار مناسب می باشد.

سخت افزار

به بررسی سخت افزاری هواوی y7p می پردازیم. در این گوشی چیپست دوزاده نانومتری KIRIN 710F  هشت هسته ای به کار رفته است که چهار هسته پردازشی آن ۲.۲ گیگاهرتزی Cortex- A73 بوده و چهار هسته دیگر ۱.۷ گیگاهرتزی Cortex – A53 می باشد. در ضمن پردازنده گرافیکی MALI-G51 نیز این چیپست را همراهی می کند. با توجه به این چیپست می توان گفت y7p ارازن ترین گوشی بهره مند از چنین تراشه ای است. اگرچه که این چیپست به اندازه تراشه های سری کایرین ۹۰۰ قدرتمند نیست ولی از پس کارهای روزانه به خوبی بر آمده و در اجرای بازی ها نیز موفق عمل می کند. به طور مثال اجرای بازی محبوب آسفالت ۹ با نرخ فریم مناسب بر روی این گوشی امکان پذیر بوده و حتی این اسمارتفون در برخی بازی ها از حالت High Frame نیز پشتیبانی می کند. در ادامه قابل ذکر است این چیپست را یک رم ۴ گیگابایتی با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت همراهی می کند.

نرم افزار

گوشی y7p را از لحاظ نرم افزاری به سیستم عاملی بر پایه اندروید ۹.۰ پای سرویس موبایل هواوی به نام HMS با رابط کاربری EMUI 9.1 مجهز شده است. ناگفته نماند که سرویس موبایل هواوی پس از تحریم این شرکت جایگزین سرویس موبایل گوگل به نام GMS شده است. قابل ذکر است در گوشی های هواوی در حالت پیش فرض خبری از برنامه های پلی استور و گوگل نیست. البته می توان برای دانلود و نصب اپ های اندرویدی روی گوشی از اپ گالری یا دیگر مارکت های روی گوشی استفاده کنید. این مورد به معنی محدودیت دریافت بروزرسانی اندروید و یا مشکل در نصب اپ های اندرویدی نبوده و همچنین هواوی دائما HMS را بهبود بخشیده به نحوی که روزانه برنامه های برتر زیادی را به اپ گالری اضافه می کند.

نکته قابل انتقاد در این بخش استفاده از اندروید ۹ و رابط کاربری EMUI 9.1  می باشد چرا که بیشتر گوشی های جدید با اندروید ۱۰ ارائه می شوند یا به آن بروزرسانی شده اند و بهتر بود که هواوی اسمارتفون جدیدش را به جای انتظار برای ارائه بروزرسانی اندروید ۱۰ با همین نسخه اندروید عرضه می نمود. با این وجود رابط کاربری EMUI 9.1 عملکردی خوب و روان داشته و  تجربه کاربری خوبی را به همراه خواهد داشت.

باتری

اسمارتفون جدید و جذاب هواوی y7p از یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد و درون جعبه آن یک شارژر ۱۰ واتی حضور دارد که می تواند توسط پورت micro USB دستگاه را شارژ نماید. هرچند این روزها اکثر گوشی های میان رده دارای باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی هستند ولی با توجه به رابط کاربری به کار رفته ر این گوشی که مصرف شارژ باتری را به بخوبی کنترل و مدیریت می کند می توان گفت این میزان ظرفیت باتری مناسب می باشد.

در بررسی ها مشخص شد برای استفاده روزانه از گوشی یک روز کامل می توان از شارژ باتری بهره برد به شرطی که سراغ بازی و اجرای برنامه های سنگین نروید و نور نمایشگر هم روی گزینه خودکار باشد. در این حالت حتی می توان تا روز دوم هم تاحدودی از شارژ باتری استفاده نمود. در پایان باید گفت شارژر ۱۰ واتی نیز سریع نبوده و در صورت خالی شدن کامل باتری باید برای شارژ کامل آن دو ساعت صبر کنید.

جمع بندی

در پایان بررسی گوشی میان رده هواوی y7p می توان از جمله ویژگی های مثبت این اسمارتفون به قیمت مناسب، دوربین سه گانه ۴۸ مگاپیکسلی، طراحی تمام صفحه با حفره  دوربین سلفی در قاب جلویی، حاشیه های باریک و چیپست کارمد اشاره کرد و از نکات منفی آن به عدم حضور سرویس گوگل اشاره نمود البته این عامل نکته منفی بزرگی نبوده چرا که هواوی همواره در حال بهبود سرویس HMS می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *