دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی خواص ماءالشعیر و طرز تهیه این نوشیدنی با روش سنتی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که ماءالشعیر به دلیل فواید بسیار زیادی که برای سلامتی دارد مورد استفاده عموم قرار گرفته و در این مطلب سعی داریم شما را با برخی از خواص ماءالشعیر آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی ماءالشعیر نوشیدنی گازدار بدون الکل می باشد که از عصاره جوانه ی جو تهیه می شود و دارای ترکیباتی مانند ساکارز، گلوکز و ویتامین C، ویتامین های گروه B، اسید های آلی، انواع آمینواسیدها و املاح گازدار است که محبوبیت فراوانی در میان علاقه مندان نوشیدنی به دست آورده است.

آشنایی با خواص ماءالشعیر

به طور کلی ماء الشعیر به عنوان یک نوشیدنی هم مقداری از مایعات بدن را تامین می کند و هم چون یک نوشیدنی تخمیری محسوب می شود مقداری از عصاره مالت، رازک و مخمر ها در تهیه آن استفاده می شود و سرشار از ویتامین های مختلفی می باشد و به همین منظور می تواند بخشی از ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین نماید. بهتر است بدانید که از ۲۰ نوع اسید آمینه ضروری تنها ۱۶ مورد در این نوشیدنی موجود بوده اند و در هر لیتر از آن تقریبا ۲۰ میلی گرم ویتامین C وجود دارد. علاوه بر این ترکیبات مالت موجود در این نوشیدنی جز کربوهیدرات ها می باشد و مواد حاصل از آن درون بدن متابولیزه شده و مقداری انرژی تولید خواهد کرد. به همین خاطر یکی از مهم ترین خواص ماء الشعیر این است که مقدار زیادی از آب مورد نیاز بدن را تامین می کند و بخش مهم تر اینکه ویتامین های ضروری بدن را فراهم می سازد مخصوصا ویتامین های گروه B که برای متابولیسم کربوهیدرات ها در طول روز بدان نیاز داریم.

خواص ماءالشعیر برای سلامتی

طرز تهیه ماء الشعیر سنتی:

توجه داشته باشید که برای تهیه این ماء الشعیر بایستی ۵۰ گرم جوی پوست کنده را با ۴ لیوان آب روی حرارت ملایم به مدت ۴۰ الی ۵۰ دقیقه بجوشانید و در همان حالتی که داغ هستند صاف کنید و در محیطی خنک نگهداری نمیاید تا کاملا سرد شوند. به طور کلی از این ۴ لیوان بیش از ۳ لیوان ماء الشعیر به دست می آید که به مدت دو روز قابل نگهداری درون یخچال می باشند. بهتر است بدانید که نوشیدنی ماء الشعیر نباید ژله ای و غلیظ باشد و اگر جو استفاده شده مرغوب باشد رنگ ماء الشعیر ملایم و کمرنگ خواهد بود.

فواید نوشیدنی ماء الشعیر:

همانطور که متوجه شدید ماء الشعیر سرشار از مواد و ویتامین های مغذی می باشد که می تواند انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کند و به همین منظور در ادامه شما را با برخی از خواص ماءالشعیر آشنا خواهیم کرد:

رفع تشنگی:

به طور کلی ماء الشعیر از دسته نوشیدنی هایی است که از جوانه جو تهیه شده و تشنگی را تا حدود زیادی دفع می کند و در واقع این نوشیدنی کمک می کند که تشنگی شما بهتر و سریع تر از نوشیدن آب رفع شود. همچنین نوشیدنی ماء الشعیر می تواند بر کاهش دمای بدن در طول روز های گرم به ویژه در افراد گرم مزاج تاثیر بگذارد. بهتر است بدانید که ماء الشعیر به دلیل داشتن خاصیت دفع کنندگی صفرا از بدن برای افراد دارای پوست خشک بسیار مفید می باشد و موجب بهبود وضعیت پوستشان خواهد شد.

نوشیدن ماءالشعیر و فواید آن برای بدن

  •  آرون گروپس

رفع استرس و اختلالات عصبی:

بهتر است بدانید که ماء الشعیر در واقع سرشار از ویتامین های گروه B است که این ویتامین ها به صورت محلول در آب وجود دارند و در سنتز میانچی های عصبی نقش بسیار زیادی دارند و می توانند موجب کاهش استرس و بسیاری از اختلالات عصبی شوند. همچنین این نوشیدنی به خاطر خاصیت سردی و رطوبت بخشی که دارد می تواند در مواردی مشکلات عصبی را بهبود ببخشد و همچنین تمدد اعصاب برای افرادی که دچار تنش وکلافگی ناشی از بالا رفتن حرارت بدنشان هستند شود.

سلامت پوست و مو:

توجه داشته باشید که ویتامین های موجود در خواص ماءالشعیر از سطوح پوست محافظت می کنند و برای سلامت آن مفید هستند. به طور کلی مصرف این نوشیدنی باعث روشن تر شدن پوست، شفافیت و قابل انعطاف شدن پوست می شود و شستشو دادن صورت با این محلول می تواند تا حدود زیادی لک های صورت را رفع کند. برای انجام این کار بایستی یک پنبه را آغشته به ماء الشعیر کنید و روزی دو الی سه مرتبه محل لک ها را بمالید و پس از اینکه بر روی صورت کامل خشک شد با آب ولرم بشویید. همچنین ماء الشعیر به دلیل سلنیوم موجود می تواند به بهبود خاصیت کشسانی پوست کمک و از شل شدن آن جلوگیری نمایید.

مصرف به اندازه نوشیدنی ماءالشعیر

دفع سنگ کلیه:

همچنین ماء الشعیر قابلیت دفع سنگ کلیه را نیز دارا می باشد و به همین منظور به افرادی که سنگ کلیه دارند توصیه می شود این نوشیدنی را مادام مصرف کنند زیرا ماء الشعیر خاصیت ادرار آور بودن دارد و باعث شستشوی کامل کلیه ها خواهد شد که طی شست وشو و و انجام عمل ادرار سنگ از کلیه به راحتی دفع می شود. توجه داشته باشید که نوشیدن بیش از حد ماء الشعیر نیز برای مثانه خوب نیست و بایستی بر اساس دستورات طب سنتی برای اصلاح املاح و بر طرف کردن این مشکل ماء الشعیر را با انواع روغن ها از جمله روغن بابونه، روغن بادام و روغن زیتون میل نمایید تا آسیبی به مثانه وارد نشود.

رفع التهاب روده و درمان یبوست:

به طور کلی عصاره مالت جو حاوی فیبر های غذایی محلول می باشد که می تواند التهاب روده، یبوست و مشکلات معده را رفع کنداما نوشیدن بسیار زیاد آن به دلیل نفاخ بودن برای افرادی که دچار یبوست هستند مناسب نیست زیرا با مصرف ماء الشعیر راه خروج مواد زائد از شکم بسته خواهد شد.

تاثیر ماءالشعیر بر روی عملکرد های بدن

کاهش خطر بیماری های قلبی و انواع سکته ها:

توجه داشته باشید که فیبر های موجود در خواص ماءالشعیر علاوه بر تنظیم عملکرد روده موجب کاهش خطر بیماری های قلبی و بعضی از انواع سرطان ها می شوند. به طور کلی ماء الشعیر دارای مقدار زیادی کاروتنوئید ها و آنتوسیانین می باشد که عملکرد خون رسانی قلب را بهبود می بخشد و ابتلا به پرفشاری خون را کاهش خواهد داد و بدین ترتیب از بدن در برابر سکته های قلبی محافظت می کند.

پاکسازی دستگاه ادراری:

بهتر است بدانید که در واقع ماء الشعیر به درمان عفونت های دستگاه ادراری کمک می کند زیرا فواید جو برای سلامتی بسیار است و در واقع بهترین مورد برای کمک به پاکسازی دستگاه ادرار تحریک شده محسوب می شود و در صورتی که با عفونتی دردناک و شدید مواجه هستید حتما از آبجو پوست دار استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *