دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص و مزایای نوشیدن چای ریحان برای سلامتی

  • مریم صبوری
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

اگر دمنوش ریحان را با عسل میل نمایید موجب رفع گلودرد و تب و سرماخوردگی و آسم خواهد شد که حالت تهوع و بی خوابی را از بین می برد. ما در ادامه مقاله با خواص چای ریحان آشنا می شویم باشد که مورد رضایت شما همراهان عزیز قرار بگیرد.

گیاه ریحان سرشار از آهن و کلسیم و ویتامین K و مواد مغذی زیادی می باشد که به عنوان یک ضد عفونی کننده، آرامبخش، ادرارآور بوده که در جهت درمان اسهال و نفخ و معده و بی اشتهایی کمک فراوانی می کند. این گیاه معطر با ارتفاع بیست تا پنجاه سانتی متری دارای برگ های بیضی شکل با ساقه کرک دار و گل های سفید رنگ و قرمز می باشد. که بهترین مکان و شرایط آب و هوایی اش گرم و آفتابی بوده و مورد استفاده بسیاری از مردم برای تهیه غذا کاربرد دارد. از ریحان در اکثر جاها به عنوان درمان کننده و مشکلات تنفسی و شکمی مورد استفاده قرار می گیرد که فواید زیادی برای بهبودی درد های روده ایی، زخم معده و نفخ، رفع بی اشتهایی، جلوگیری از سرطان، حفظ سلامت پوست و مو، بهبودی اسهال، رفع بی خوابی، معالجه عفونت ادراری و رفع زخم و التهابات دهانی دارد. با مجله آرگا همراه باشید.

درباره خواص چای ریحان چه می دانید؟

خواص چای ریحان

ریحان گیاهی سبز و معطر موجب محدود کردن فعالیت های رادیکال های آزاد می شود که در بدن رادیکال های آزاد فقط به سلول ها آسیب می زنند و باعث بروز بیماری های مختلفی می شوند. آنتی اکسیدان طبیعی موجود در آن از صدمه های پیری جلوگیری می کند تا محافظ پوست باشد. این گیاه سبزی انبیا می باشد که در آن ۸ فایده وجود دارد، در ادامه ۸ تا از بهترین خواص ریحان را معرفی می کنیم:

  1. هضم را آسان می کند.
  2. بازدم را خوشبو می کند.
  3. اشتها آور است.
  4. درد را از بدن بیرون می کند.
  5. بوی بدن را خوش می کند.
  6. جذام را از بین می برد.
  7. رگ و مجاری تنفسی باز می کند.
  8. در معده درد و عفونت را ار بین می برد.

خاصیت ریحان

ریحان از قدیم در منطقه آسیایی هند وجود داشته که دم کرده آن مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است برای تهیه چای ریحان ابتدا دو قاشق غذا خوری خرد شده را داخل آب جوش ریخته و بگذارید چند دقیقه ای دم بکشد سپس بعد هر وعده غذایی دو فنجان میل کنید.

  • مناسب سیستم ایمنی بدن

از بهترین خواص چای ریحان می توان به حفظ سلامتی بدن که به تحریک سیستم ایمنی می پردازد اشاره کرد. این دمنوش به خاطر داشتن آنتی اکسیدان محلول در آب می تواند به تحریک عملکرد سلول های سفید کمک کند تا بدن را از ورود عفونت ها مقاوم سازد.

  •  آرون گروپس

همه چی درباره خواص چای ریحان

  •  پیشگیری از سرطان

این دمنوش به علت حضور آنتی اکسیدان در گیاه موجب جلوگیری از نقص های کروموزمی می شود که به نوبه خود سبب کاهش احتمال تغییرات سرطانی و جهش سلولی خواهد شد. چای ریحان به عنوان یک عنصر از وجود و بازگشت سرطان جلوگیری می نماید.

  • کاهش التهاب

دمکرده ریحان به خاطر داشتن آنزیم هایی که از التهاب بدن کم می کند موجب کاهش بیماری های التهابی شده و در نهایت از بروز این بیماری ها در دراز مدت مثل: بیماری قلبی، آرتریت روماتوئید، دیابت پیشگیری می نماید.

خواص بی نظیر چای ریحان

  • خاصیت ضد باکتریایی

یکی از خواص چای ریحان توانایی جلوگیری از رشد باکتری ها را دارد که بر طبق مطالعات این گیاه می تواند عفونت و باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را کنترل و درمان نماید.

  • جلوگیری از افسردگی

دمنوش ریحان از فوایدی که دارد می تواند در برقرار آرامش اعصاب تاثیر فوق العاده ای بگذارد که با دارا بودن سروتونین و دوپامین حال روحی فرد را بهبود ببخشد. این چای در حفظ سلامت مغز و آرامش مفید بوده که یک داروی ضد افسردگی قوی می باشد که با مقدار بالای مس سبب افزایش سطح انرژی در درمان بی حالی و خستگی است.

خاصیت گیاه ریحان

  • بهبودی قلب و عروق

از دیگر خواص چای ریحان می توان به تاثیر فراوانش در سلامت قلب اشاره کرد که با جلوگیری از تجمع پلاکت و لخته شدن خون در بدن موجب کم شدن خطر سکته مغزی و حمله قلبی می شود که کاهش کلسترول را هم در دیواره رگ ها در پی دارد.

  • کنترل کننده استرس

استفاده از این دمنوش می تواند مانع از وجود ترشح کورتیزول شود که چای ریحان دارای ترکیبات موجود برای نقابله از استرس و بهبودی در اکسیداتیو و فشار خون می شود که با زیاد شدن میزان هورمون سروتونین به کم شدن اضطراب و استرس کمک می کند.

همه چیز درباره دمنوش ریحان

  • مناسب پوست صورت

برگ های ریحان با دارا بودن خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری قوی موجب از بین رفتن جوش و آکنه های پوستی می شود که اگر برگ تازه آن را استفاده نمایید لکه ها و جوش های سر سیاه پوست را از بین می برد. همچنین به خاطر وجود آنتی اکسیدان پوست را پاکسازی کرده و سلول های مرده را از میان برداشته و پوست صورت را جوان و درخشان و شفاف می نماید.

ماسک صورت ریحان

  1. برگ های تمیز و تازه ریحان را له کرده و به مدت یک ربع بر صورت بگذارید و بعد برداشته و با آب خنک بشویید و خشک نمایید.
  2. یک قاشق چای خوری پودر خشک شده ریحان را با زردچوبه و یآب ک عدد لیمو مخلوط کرده و بر صورت بزنید سپس بگذارید تا یک ربع بماند بعد با آب خنک بشویید.

دمنوش ریحان برای سلامتی

  • تنظیم متابولیسم کبد

طبق مشاهدات و مطالعات افرادی که به مدت۵ روز از چای ریحان استفاده کنند می توانند سطح بالایی از آنزیم های کبد را تنظیم کنند. به خاطر وجود آنتی اکسیدان موجود در آن باعث بهبودی عملکرد کبد شده که به درمان بیماری کبد چرب به ویژه در افراد الکلی کمک می کند.

  • مناسب دیابت و قندخون

این چای معجزه بخش می تواند سطح قند خون را کنترل کند و به کم شدن مقدار گردش خون کلسترول کمک کند. طبق تحقیقات ریحان موجب پایین آمدن گلوکز خون شده که برای درمان قند خون موثر است. همچنین با کم کردن سطح تری گلیسیرید خون به افراد دیابتی کمک می کند تا سندروم متابولیک را کم نماید. این در واقع از دمنوش های طبیعی و عالی برای درمان موثر فشار خون و دیابت و کلسترول می باشد.

فواید و خواص چای ریحان

  • مفید برای معده و دستگاه گوارش

اگر معده ضعیفی دارید پیشنهاد می کنیم از دمنوش ریحان استفاده نمایید که در طب سنتی بسیار از آن یاد شده است. در واقع برای درمان ریفلاکس معده، بی اشتهایی، کشتن انگل دستگاه گوارش و حتی گرفتگی و معده درد کمک می کند. این چای با حفظ تعادل اسیدی و قلیایی بودنش برای بدن هضم را آسان کرده و موجب ایمنی تحریکات روده می شود که باکتری های بدن خارج می کند.

  • تقویت میل جنسی

یکی دیگر از خواص چای ریحان در خصوص درمان ناباروری می باشد که به ویژه در آقایان می تواند کمبود اسپرم یا اختلالات نعوظ را درمان کند. این گیاه با افزایش سطح ترشحات تستوسترون هورمون اصلی تحریک جنسی را بالا برده و در نهایت به سلامت قوای جنسی و توانایی تولید مثل کمک می کند.

نکته: اگر از هر دارویی برای رفع بیماری خود استفاده می کنید برای مصرف چای ریحان حتما قبل آن با پزشک مشورت نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *