دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به عوارض کاشت مو و نحوه پیشگیری از بروز این مشکلات

  • سحر هودانلویی
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در عصر امروز بسیاری از افراد برای رهایی از کم پشتی و یا طاسی موی سر و ابروی خود، به فکر روش های درمانی همچون کاش می افتند که گفتنی است این موارد در طولانی مدت و یا زمان کوتاه ممکن است در کنار زیبایی که به چهره شما می بخشند، عواقب و عوارضی نیز برایتان به وجود آورد. برای آشنایی با عوارض کاشت مو در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

طبق آمار به دست آمده از این مراکز درمانی؛ مشخص شد که در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر به مراکز درمانی کاشت مو مراجعه کرده اند، این در حالی است که سال ۲۰۱۴ این آمار به شمارش ۱۱۲۴۰۹ نفر نیز رسید. همان طور که این اعداد و ارقام در کشور آمریکا روز به روز در حال افزایش است، جالب است بدانید که در کشور های آسیایی نیز این آمار از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ حدود ۲ برابر افزایش داشته است. همان طور که این روش درمان مورد استفاده بسیاری از عموم قرار می گیرد، خوب است بدانید که امکان ضرر رسانی به پوست شما را نیز فراهم می کند.  در این مقاله با عوارض کاشت مو آشنا می شوید.

ریزش مو مشکلی است که امروزه بسیاری از افراد به آن دچار هستند؛ از این رو برخی از افراد دست به عمل های زیبایی همچون؛ مزو تراپی و انجام انواعی از عمل های کاشت مو می زنند تا این مشکل خود را حل کنند. در برخی از مواقع سوال های بسیاری در رابطه با کاشت مو برای افراد به وجود می آید که توصیه می شود تا زمانی که به خوبی از جواب آنان اطلاع نیافته اند، از انجام هر اقدامی جلوگیری کنند.

از این رو در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا عوارض کاشت مو را تا علت بروز و روش های پیشگیری برای شما بیان کنیم.

علت ریزش موی شدید چیست؟

عوارض کاشت مو به چه معناست؟

عواقب و عوارض را به طور معمول در گروه اتفاقاتی قرار می دهند که نمی توان از بروز آن در بیشتر مواقع جلوگیری کرد و برخی از پزشکان آن را طبیعی نیز می نامند. قابل به ذکر می باشد که هنگامی بدن شما در برابر تغییری از خود واکنش نشان می دهد، به این معنا است که این رخداد، اتفاق خوبی نیست و یا حداقل برای فردی به مانند شما پیامد مثبتی به همراه ندارد. توجه داشته باشید که به هنگام کاشت مو برخی عوارض همانند تورم و قرمزی در پوست محل کاشت و برداشت شده گرافت ها امری طبیعی است که نباید با مشاهده آنان احساس خطر کنید.

برخی از عوارض کاشت مو، طبیعی است که در طی روند بهبود ایجاد شود، اما برخی دیگر از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چرا که این عمل زیبایی به علت افزودن جذابیتی در چهره شما رخ می دهد که هر گونه اشتباه در این کار می تواند مسبب بروز اتفاقی ناخوشایند شود. از این رو توصیه می شود برای عمل کاشت موی خود به پزشکانی با تجربه مراجعه کنید که در این رابطه از کادر درمانی آشنا با عوارض و روش های پیشگیری برخوردار باشد.

عواقبی که پس از عمل کاشت مو بروز می دهد

آشنایی با عوارض کاشتن مو

گفتنی است که عوارض کاشت مو در افراد متفاوت و متغیر می باشد؛ به این صورت که امکان دارد عمل کاشت برای برخی از مراجعه کنندگان مشکل چندانی به وجود نیاورد، این در حالی است که برخی دیگر در صورت عدم سازگاری مواد با پوست عوارض بسیاری را پس از عمل کاشت تجربه می کنند. مواردی که در ادامه مطالعه می کنید، به طور معمول رایج ترین عواقب عمل کاشت مو به حساب می آید.

  • ایجاد ورم در پس عمل های زیبایی

از شایع ترین عواقب کاشت مو می توان به ورم های پس از عمل جراحی اشاره کرد که به طور معمول بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند. از عواملی که در بروز این عارضه نقش دارند، می توان به جمع شدن مایعات میان بافتی در زیر پوست افراد اشاره کرد که به هنگام بروز، خارش های بسیاری را برای فرد به وجود می آورد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گفتنی است که بسیاری از محققان بر سر این موضوع تحقیقات بسیاری انجام داده اند، چرا که بیش از ۴۷ درصد از افرادی که این عمل را انجام می دهند، به تورم پس از جراحی نیز مبتلا می شوند. در سال ۲۰۱۴ مجله ای پزشکی با مضمون علت بروز این عواقب در پس کاشت های زیبایی منتشر کرد، که در آن به خوبی مشخص شد پس از بیرون کشیدن تمامی این مایعات بین بافتی می توان مشکل را رفع و درمان کرد. از این رو پس از مشاهده چنین علائمی، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا با مراجعه چندین جلسه درمانی، مشکل شما را رفع کند.

خونریزی پوست پس از عمل کاشت

  • خونریزی

قابل به ذکر است که شایع ترین عواقب کاشت مو، مربوط به خونریزی هایی می باشد که حدود ۳۷ درصد از مراجعه کنندگان آن را تجربه می کنند. این اتفاق به هنگام عمل بسیار اتفاق می افتد که  در این حین عملکرد های پزشکان را با مشکل مواجه می  کند. این عارضه در بیشتر مواقع به علت بی تجربگی و عملکرد های ناشیانه پزشک مربوطه انجام می گیرد.

  • ایجاد التهاب در فولیکول های مو

از دیگر عوارض کاشت مو بر اساس مطالعات انجام شده، می توان به ایجاد زخم و التهاب در ناحیه مورد نظر اشاره کرد. این عارضه را بسیاری از افراد پس از عمل زیبایی تجربه می کنند که دراین حالت فرد احساس خارش و آزردگی بسیاری در محل انجام گرفته عمل دارد. طبق مطالعات انجام شده درباره علت بروز این اتفاق مشخص شد که حدود ۲۹ درصد از افراد به علت جنس فولیکول های موی خود التهاب و زخم را پس از عمل های جراحی تجربه می کنند.

  • نازک شدن جنس مو

در بیشتر مواقع انجام این عمل های زیبایی تاثیرات مخرب و ناخوشایندی در نواحی مختلف موی سر می گذارند، که یکی از این اثرات ریزش موی شدید در برخی از نواحی مو می باشد. همچنین نازک شدن جنس موی سر از اتفاقات به نسبت شایعی می باشد که استرس و ترس بسیاری را برای افراد به وجود می آورد؛ چرا که این افراد قصد دارند مو های از دست رفته خود را بازگردانند که در این شرایط محل دیگری از موی سرشان دچار ریزش و یا نازکی می شود.

علت کم پشتی مو چیست؟

قابل به ذکر است که در برخی مواقع تمامی موهای ریخته شده جایگزین می شوند و پس از گذشت روند درمانی و مدت زمان مشخص، رویش مو به حالت طبیعی خود باز می گردد و از جنس اولیه خود نیز برخوردار می شود.

  • اختلال لیکن پلانوپیلاریس

این اختلال از دیگر شکل های التهاب حاد فولیکولی می باشد که پس از بروز زخم و التهاب بسیاری را در جای به جای موی سر ایجاد می کند. در این شرایط فولیکول های مو دچار تغییرات بسیاری می شوند که در نتیجه عفونت و زخم های پی در پی بر جای می گذارد. طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، در یکی از مجلات انگلیسی این گونه منتشر شد که برخی عوامل موثر در ایجاد این اختلال مربوط به جنس موی سر می باشد که در نهایت به ریزش موی سر در ناحیه ای مشخص و یا چندین منطقه منجر می شود.

خوشبختانه بروز این عارضه بسیار نادر می باشد که کمتر کسی به این گروه از عوارض کاشت مو دچار می شود. در این رابطه دیگر مطالعه ای به روی مراجعه کنندگان انجام شد که در طی سال تنها ۷ نفر به این عارضه مبتلا شدند که در قبل از آن این چنین شرایطی را دارا نبوده اند.

  • خارش

طبیعی است که به هنگام انجام عمل زیبایی کاشت مو، شکاف های بسیاری به روی پوست سر ایجاد شود که در این شرایط بسیاری از فولیکول های مو دچار خدشه و جراحت می شوند. در این شرایط خارش های آزار دهنده بسیاری در ناحیه تحت انجام عمل شده ایجاد می شود که بیماران به هیچ وجه نباید به آن دست بزنند و سعی کنند که آن ها بخارانند. چراکه با خاراندن هر ی کاز محل ها، زخم شکاف ها برداشته می شود که برای ترمیم هریک روند درمان طولانی تر می شود.

معرفی عوارض کاشت مو

قابل به ذکر است که برای کاهش این خارش ها می توان از شامپوهای غیر معطر و توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید که شدت خارش را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

  • بی حس شدن پوست سر

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ و در یکی از مجله های بین المللی منتشر یافت، این گونه مشخص شد که حدود ۱۰ درصد از افراد تحت عمل زیبایی انجام شده، بی حسی بسیاری را در برخی از مناطق سر خود تجربه می کنند. گفتنی است که این احساس تا هفته ها پس  از انجام عمل ادامه دارد که در برخی افراد نیز پس از گذشت چند روز شرایط به حالت عادی باز می گردد.

به بسیاری از مراجعه کندگان توصیه می شود که نسبت به این بی حسی ها توجهی نداشته باشند، چرا که پس از طی شدن روند درمان شرایط به حالت طبیعی باز می گردد و نیازی به اذیت کردن خود نیست.

  • سکسکه

سکسکه نیز از دیگر عوارض کاشت مو به حساب می آید که حدود ۴ درصد از افراد آن را تجربه می کنند. انجمن مربوط به ترمیم و مراقبت های پوست و مو علت این عارضه را تحریک های بیش از حد پایانه های عصبی در حین عمل جراحی می دانند، به این صورت که واکنش تحریک شبکه های عصبی گردن نسبت به این تغییرات سکسکه می باشد.

سکسکه های پس از عمل کاشت مو

برای درمان این عارضه و پیشگیری از بروز برای بسیاری از افراد قرص و دارو های استروئیدی تجویز می شود تا به سکسکه که عاملی آزار دهنده می باشد، گرفتار نشوند.

  • کیست

کیست نیز در اکثر مواقع محل کاشت مو را تحت تاثیر خود قرار می دهد. هنگامی که حجم بسیاری از مو به روی مناطقی از پوست سر کاشته می شود، می توان احتمال داد که بروز کیست نیز در این محلات افزایش می یابد. از نشانه های ظاهری این گروه از عوارض کاشت مو می توان به رنگ بنفش آن اشاره کرد که خوشبختانه خوش خیم می باشد و پس از ۲ الی ۳ هفته به طور کلی تمامی آنان ناپدید می شوند.

  • ایجاد زخم

به طور طبیعی در محل کاشت زخم های عرضی شکل و برآمده ایجاد می شود که احتمال بروز آن نیز بسیار کم می باشد. طبق آمار به دست آمده حدود ۱۵ درصد از افراد به این عارضه  پس از عمل جراحی مبتلا می شوند که به طور عمده در از بین بردن زیبایی آنان تاثیری ندارد. در برخی از مواقع با مو های اطراف این زخم می توان از مشاهده آنان جلوگیری کرد، اما در شرایطی دیگر موهای اطراف دچار ریزش می شوند که دیگر راهی برای مخفی کردن آنان باقی نمی ماند.

آشنایی با عوارض کاشت مو

گفتنی است که بسیاری از افراد با مشاهده این زخم ها به روی سر خود دچار رنجش بسیاری می شوند، که در این رابطه توصیه می شود افراد به آن توجهی نداشته باشند و یا موهای خود را تا حدی کوتاه نکنند که نشانه های وجود این زخم ها به روی سر بیش از قبل جلوه پیدا کند.

عوارض دیگر کاشت موها

در کنار موارد ذکر شده در بالا, علائم دیگری نیز وجود دارند که البته احتمال بروز آنها خیلی نادر است، اما باید بیمار از از این علائم آگاه باشد :

  • فولیکولیت : یک نوع التهاب پوستی است که به دلیل عفونت قارچی و باکتریایی رخ می دهد، زمانی که فولیکولیت اتفاق می افتد، فولیکول های مو مسدود خواهد شد، حال این عارضه با مصرف دارو های موضعی و یا خوراکی قابل درمان می باشد.
  • خط موی غیر طبیعی
  • رشد ضعیف موها بعد از پیوند

خطرات کاشت مو

آیا راهی برای پیشگیری از بروز این اتفاقات وجود دارد؟

از عوامل موثر در برخورداری از نتیجه مثبت پس از عمل جراحی می توان به کلینیک کاشت مو و مراقبت های پس کاشت مو اشاره کرد. هنگامی که کلینیک از دستگاه های به روز و جدید، پزشکان با تجربه و کادر درمانی حرفه ای برخوردار باشد احتمال ابتلا به عوارض کاشت مو را نیز تا حد قابل  توجهی کاهش می دهد. گفتنی است که ابتلا به برخی از عفونت و التهابات مربوط به عدم رعایت دستور العمل های مراقبت در پس از عمل جراحی می باشد که تمامی این عوامل به علت سهل انگاری بیمار و یا عدم ارائه اطلاعات مناسب درباره عوارض و عواقب این عمل زیبایی از سوی کلینیک های زیبایی می باشد.

افرادی که از انجام عمل زیبایی منع می باشند

گفتنی است که عمل های زیبایی مربوط به کاشتن مو  به نسبت بی خطر می باشند و عوارضی که در پی برای افراد بروز پیدا می کنند نیز موقتی می باشند. همچنین در این شرایط باید برخی از افراد از انجام این کار بپرهیزند چرا که علاوه بر انجام نگرفتن عمل به خوبی، ممکن است دیگر عواقبی نیز برایشان ایجاد شود که به زیبایی آنان خدشه جدی وارد می کند.

چه افرادی نباید عمل کاشت مو را انجام دهند

از این رو کسانی که در ادامه معرفی می شوند، توصیه می شود از انجام این کار خود داری کنند.

  1. افرادی که قسمت های اهدا کننده موی آنان بسیار ضعیف و کم پشت می باشد.
  2. خانم هایی که به نسبت دیگر افراد، از ریزش موی بسیار شدید برخوردار می باشند.
  3. کسانی که در گذشته سابقه ابتلا به زخم های کلوئیدی دارند. گفتنی است که زخم های کلوئیدی ظاهری بزرگ و برآمده دارند که پس از انجام عمل های جراحی بروز پیدا می کند.
  4. کسانی که از دارو های مسبب ریزش مو استفاده می کنند. گفتنی است که افراد سرطانی در طی شیمی درمانی از قرص هایی استفاده می کنند که شدت ریزش مو را در آنان افزایش می دهد.
  5. همچنین افرادی که شاخه مویشان به صورت غیر طبیعی رشد می کند و جلوه ای ناخوشایند دارا است باید از انجام عمل های زیبایی بپرهیزند.

مشکلات کاشت مو

زمان مراجعه به پزشک

کاشت موها و دوره نقاهت آن آسان و کم دردسر می باشد و تعداد کمی از افراد هستند که به علت مراجعه به کلینیک های غیر معتبر و پزشکان کم تجربه دچار برخی عوارض و معایب کاشت مو شده اند که در این صورت نیاز به مراجعه ضروری یا اورژانسی به پزشک دارند، بنابراین این قبیل افراد با مشاهده هر یک از علائمی که در زیر به آنها اشاره کرده ایم باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند :

  • داشتن تب بالا که با داروی تب بر کاهش و بهبود پیدا نکند.
  • خارش شدید، درد و سوزش به همراه قرمزی و التهاب که با مصرف دارو های مسکن، ضد التهاب و آنتی بیوتیک ها بهبود نیابد.
  • ورم شدید و دردناک ناحیه تحت کاشت
  • ترشح چرک از نواحی کاشت و مشاهده نواحی ملتهب زرد یا سفید رنگ
  • ملتهب و دردناک شدن نواحی کاشته شده
  • خونریزی زیاد و غیر قابل کنترل
  • وارد آمدن ضربه سنگین به ناحیه تحت درمان

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *