دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص دارویی و مزایای نوشیدن چای ماچا

  • ساناز براتی
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

چای ماچا بسیار خوشرنگ بوده و دارای طعمی شیرین عجیبی است که دارای خواص مختلفی برای سلامت بدن می باشد. نوشیدن دو فنجان از این چای در طول روز باعث بهبود عملکرد مغز، پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان و … خواهد شد.

ماچا، نوعی گیاه سبز رنگ با رنگ و بوی خوش است که دارای طعمی شیرین ظریف و پنهانی می باشد. رنگ این گیاه سبز زمردی است و در ژاپن بعد از برداشت این گیاه را پودر می کنند تا کلروفیل درون آن از بین نرود و به اصطلاح نسوزد.

آشنایی با خواص چای ماچا

چای ماچا نوعی چای با رنگ سبز زمردی بسیار خوشرنگی است که دارای طعم و عطری دلنشین و تا حدودی شیرین می باشد. در ژاپن این چای را با آسیب های گرانیتی مخصوصی پودر می کنند تا کلروفیل درون آن از بین نرود. پودر ماچا منحصر به فرد می باشد و دلیل آن نوع و نحوه کاشت این گیاه می باشد، درختچه های ماچا در طی زمستان به خواب زمستانی می روند و با نگهداری مواد معدنی در خودشان، با رسیدن فصل بهار و بیداری از خواب زمستانی به روش فتوسنتز، چای بهاره عالی و منحصر به فرد ماچا را تولید می کنند.

خواص مختلف چای ماچا

کشاورزان در ژاپن در اواسط ماه اردیبهشت در فصل بهار سایبان هایی بر روی درختچه های ماچا قرار می دهند که چوبی هستند و چهارچوب هایی از جنس آلومینیوم دارند. این سایبانها را به این دلیل می گذارند تا اندازه رسیدن نور خورشید به درختچه ها ۶۰ تا ۷۵ درصد کمتر شود، کاهش نور خورشید باعث خواهد شد تا طعم شیرین گیاه بالاتر رود و همچنین اسید آمینه های کوجود در آن بیشتر شوند. جالب است که بدانید در ژاپن برای برداشت این گیاه مراسم خاصی صورت می گیرد و ژاپنی ها به این گیاه اهمیت ویژه ای می دهند. در این مطلب می خواهیم شما را با خواص چای ماچا آشنا سازیم، همراه ما باشید.

خاصیت های چای ماچا برای سلامتی

دارا بودن آنتی اکسیدان به میزان بالا

یکی از مهمترین خواص چای ماچا دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد است. گیاه ماچا منبعی از کاتچین ها می باشد و سرشار از آنهاست. کاتچین در واقع نوعی از ترکیبات گیاهی در چایها می باشد که به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می نماید. همانطور که می دانیم وجود آنتی اکسیدان ها باعث حذف رادیکال های آزاد مضر خواهد شد. رادیکال ها ترکیباتی می باشند که امکان دارد به سلول های بدن آسیب برسانند و باعث بروز بیماری هایی مزمن گردند. نوشیدنی که با اضافه شدن پودر ماچا به آب داغ تهیه می شود دارای مواد مغذی است که در کل برگ وجود دارند یعنی هر چه پودر بیشتری استفاده شود کاتچین و آنتی اکسیدان بیشتری در نوشیدنی وجود خواهد داشت. با توجه به تحقیقات انجام شده در این باره کاتچین هایی که در گیاه ماچا وجود دارند حدود ۱۳۷ مرتبه بیشتر از دیگر چای های سبز می باشد. طبق مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شده مشخص شد که آسیب های وارد شده به خاطر رادیکال های آزاد در آنها با مصرف این نوشیدنی کاهش پیدا کرده است و فعالیت های آنتی اکسیدانی در آنها بهبود یافته است. اضافه کردن ماچا به رژیم غذایی باعث افزایش آنتی اکسیدان ها می شود که این موضوع علاوه بر پیشگیری از آسیب های سلولی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن خواهد شد.

خاصیت های چای ماچا

  •  آرون گروپس

محافظت نمودن از کبد

یکی از خواص مهم چای ماچا محافظت کردن آن از کبد می باشد. کبد عضوی در بدن می باشد که بسیار برای سلامتی ضروری و حیاتی می باشد و نقش بسزایی در سم زدایی کبد، تاثیر داروها و پردازش مواد مغذی بر عهده دارد. تحقیقات انجام شده درباره ماچا مشخص کرده است که داری خاصیت محافظت کنندگی از کبد می باشد. دانشمندان در طول ۱۶ هفته از این نوشیدنی به موش های دیابتی داده اند و متوجه این موضوع شده اند که این گیاه باعث محافظت از کلیه ها می شود و همچنین از آسیب به کبد پیشگیری می نماید. در یک تحقیق دیگر این نوشیدنی به ۸۰ نفر که دارای کبد چرب غیر الکلی بودند روزانه ۵۰۰ میلی گرم در طی ۹۰ روز داده شد. پس از گذشت ۱۲ هفته عصاره این گیاه باعث شد تا سطح آنزیم کبد به مقدار قابل توجهی کمتر شود. افزایش سطح آنزیم کبدی باعث آسیب رسیدن به کبد خواهد شد.

انواع خاصیت های چای ماچا

نوشیدن چای سبز در موارد زیاد برررسی شده است و همواره مشخص شده است که نوشیدن آن باعث کاهش ابتلا به بیماری های کبدی خواهد شد. البته علاوه بر این در موارد دیگری نیز تاثیر گذار هستند که نیاز به بررسی بیشتری بر روی انسان ها دارد.

چای ماچا و بررسی خاصیت های آن

تقویت کننده عملکرد مغز

یکی دیگر از خواص چای ماچا تقویت عملکرد مغز می باشد و برخی از ترکیبات موجود در گیاه ماچا باعث تقویت مغز خواهند شد،بر طبق مطالعه ای انجام شده در این مورد که بر روی ۲۳ نفر صورت گرفت، برخی از شرکت کنندگان در این تحقیق از نوشیدنی ماچا و یا میان وعده ای که دارای ۴ گرم پودر ماچا بود استفاده نمودند، در مقابل این افراد کسانی نیز بودن از چایهای معمولی استفاده کرده بودند. در نتیجه این تحقیق مشخص شد که مصرف ماچا باعث در این افراد باعث افزایش تمرکز و سرعت واکنش و حافظه شده است.

بررسی خاصیت های چای ماچا

در یک تحقیق دیگر مشخص شد که استفاده ۲ گرم ماچا یا چای سبز در طول روز باعث خواهد شد تا عملکرد مغزی در افراد کهنسال و مسن بهبود یابد. گیاه ماچا دارای کافئین بیشتری نسبت به چایی سبز می باشد و در هر ۱ گرم از پودر ماچا حدودا ۳۵ میلی گرم کافئین وجود داشته است. در حالت کلی اغلب تحقیقات انجام شده در این مورد نشان دهنده بهبود عملکرد مغزی، واکنش سریع، افزایش تمرکز و تقویت حافظه با مصرف ماچا بوده است. گیاه ماچا به دلیل داشتن ترکیبی به نام ال تی انین باعث اصلاح تاثیر کافئین می شود و هوشیاری را در افراد بیشتر می نماید و همچنین از کاهش انرژی ناشی از مصرف کافئین پیشگیری می نماید. ال تی انین فعالیت موج آلفا در مغز را افزایش داده و باعث به وجود آمدن آرامش و کاهش سطح استرس خواهد شد.

بررسی خواص چای ماچا

پیشگیری کننده از سرطان

گیاه ماچا دارای خواص مختلفی برای سلامت بدن می باشد به همین جهت مصرف آن باعث تقویت سلامتی می گردد. بر طبق مطالعات آزمایشی و مطالعات انجام شده بر روی حیوانات ترکیبات موجود در گیاه ماچا با پیشگیری از سرطان در ارتباط هستند. مصرف چای ماچا در موش هایی که سرطان سینه داشته اند باعث کاهش سرعت رشد تومور و کاهش اندازه تومور در آنها شده است. ماچا دارای ماده ای به نام اپی گالوکتیشن به میزان زیادی است که این ماده نوعی کاتچین می باشد و اثرات ضد سرطانی قدرتمندی دارد که این اثرات اثبات شده هستند. در یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر مشخص شده است که اپی گالوکتیشن موجود در گیاه ماچا باعث از بین رفتن سلول های سرطان پروستات خواهد شد. بعلاوه مصرف این گیاه تا حدوی باعث مقابله با سرطان پوست، سرطان ریه و سرطان کبد نیز خواهد شد و در این موارد تاثیر گذار خواهد بود. البته این نتایج بر روی حیوانات به دست آمده است و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه دارد.

چای ماچا و خاصیت های مفید آن

محافظت از قلب

یکی از مهمترین دلایل اصلی مرگ و میر در جهان ابتلا به بیماری های قلبی می باشد. حدود ۱/۳ از مرگ افراد بالاتر از ۳۵ بر اثر مشکلات قلبی است. نوشیدن چای سبز که دارای مواد مغذی مشابه با ماچا می باشد باعث مقابله با بیماری های قلبی می شود. مواد مغذی موجود در این نوشیدنی ها باعث کاهش سطح کلسترول ال دی ال یا همان کلسترول بد و همچنین کاهش سطح کلی کلسترول و تری گلیسیرید می شود. بعلاوه برای جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول ال دی ال نیز مفید می باشند، جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول باعث پیشگیری از بیماری های قلبی می شود. بر طبق مطالعات مختلفی که در این زمینه صورت گرفته مصرف نوشیدنی ماچا با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی در ارتباط می باشد. نوشیدن این ماده در کنار یک رژیم غذایی درست و سبک زندگی سالم باعث سلامت قلب و محافظت آن در مقابل بیماری ها می شود.

خاصیت های چای سبز ماچا

کمک به کاهش وزن

یکی دیگر از خواص چای ماچا کمک به کاهش وزن می باشد. در اغلب مکمل های کاهش دهنده وزن حتما اثری از چای سبز دیده می شود. این نوشیدنی در کاهش وزن بسیار شهرت دارد و مطالعات انجام شده در این مورد مشخص کرده اند که این نوشیدنی ها باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می شوند و به افزایش مصرف انرژی و سوزاندن چربی های اضافه کمک می نمایند. استفاده از این چای در زمان ورزش کردن باعث می شود تا چربی سوزی در بدن حدود ۱۷ درصد بیشتر شود. تحقیقات انجام شده بر روی ۱۴ نفر نشان داده است که مصرف مکمل حاوی عصاره این نوشیدنی سبز باعث مصرف انرژری در آنها به اندازه زیادی شده است.

خواص چای ماچا در تقویت قلب

روش تهیه نمودن نوشیدنی ماچا

تهیه این چای پر خاصیت خیلی ساده و راحت است و علاوه بر این جالب است بدانید که نوشیدنی ماچا دارای طعمی لذت بخش نیز هست. برای تهیه این نوشیدنی ۱ یا ۲ قاشق چای خوری حدود ۲ تا ۴ گرم از پودر ماچا را در یک فنجان ریخته و سپس به آن حدود ۶۰ گرم آب جوش اضافه نموده و با استفاده از هم زن مخصوص بامبو آن را با هم مخلوط نمایید. این همزن ها را می توانید از فروشگاهای تخصصی تهیه کنید. مقدار پود ماچا را می توانید بر حسب ذائقه خود کم یا زیاد نمایید. در صورتی که چای رقیق تری را دوست داشته باشید مقدار ماچا را به یک گرم کاهش دهید و آن را با ۹۰ تا ۱۲۰ میلی گرم آب داغ ترکیب نمایید. حال اگر چای را غلیظ تر می پسندید از ۴ گرم پودر ماچا در ۳۰ میلی گرم آب داغ استفاده نمایید.

بعضی از خواص چای ماچا

همچنین می توان از پودر ماچا برای تهیه پودینگ یا اسموتی استفاده نمایید. در استفاده از پودر ماچا تعادل بسیار مهم می باشد و استفاده بیش از حد از آن لزوما باعث نمی شود تا خواص آن افزایش یابد. مصرف روزانه بیش از شش فنجان از این چای باعث خواهد شد تا مشکلات کبدی بیشتر شوند و مصرف روزانه دو لیوان از این چای کفایت می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *