دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

با خواص اعجاب انگیز روغن گل سرخ آشنا شوید

  • مریم صبوری
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

روغن گل رز محمدی از بخار دادن گلبرگ های تازه و معطر به دست می آید که ترکیبات و تاثیرات بسیاری در طب سنتی و علم پزشکی دارد با ما همراه باشید تا بشتر درباره خواص روغن گل سرخ اطلاعات کسب نمایید.

اغلب افراد یکی از بهترین گل های زیبا و خوشبو را گل محمدی (سرخ) می دانند که بسیار در داستان ها آمده است و خواص روغن گل سرخ بسیار زیاد است با این حال خیلی از ویژگی های آن را نمی دانیم که در جانب پزشکی و سلامت به آن زیاد اشاره شده است. از این گل در جهت دارویی ضدباکتری، تصفیه کننده خون، ضد اسپاسم، مسهل صفرا، التیام دهنده زخم ها، قاعده آور، ضد التهاب و ضد افسردگی و تب، ضدعفونی کنندگی، بندآور خونریزی، ضد یبوست، آرامش دهنده اعصاب و مناسب برای سلامت کبد و رحم و معده می باشد. این گل نوعی گل رز معطر به حساب می آید که رایحه قوی دارد و اثرات مثبت او را در جهت روانی و احساسی برای سلامتی مشاهده می کنیم.

روغن گل سرخ یا گل محمدی

روغن گل سرخ چه خواصی دارد؟

گل رز محمدی به عنوان گل سرخ نوعی رز شناخته می شود که در تهیه گلاب نقش بسزایی دارد. فواید بی نظیر این گل مفید برای سلامت پوست و مو می باشد که نشاط آور بوده و در بسیاری از حکایات و افسانه ها درباره آن زیاد آمده است. روغن گل سرخ را با استفاده از روش تقطیری بخار گل محمدی تازه می گیرند که از ترکیباتی همچون کارون، اتانول، سیترونلول، فارنسول، متیل اژنول، نوتانول، سیترال، نرول و سیترونلیل به دست می آید. تاثیرات و خواص شگفت انگیزی که در این گل وجود دارد بسیار می باشد با مجله آرگا همراه باشید تا بیشتر درباره خاصیت بی نظیر این گل بدانید.

فواید و خواص روغن گل سرخ

کاهش دهنده اسپاسم های داخلی

همانطور که می دانید برخی از اسپاسم ها یا گرفتگی های داخلی ناشی از بیماری های روده یا سیستم تنفسی و حتی اسپاسم های عضلانی برای هر شخصی آزاد دهنده می باشد و در واقع به منظور تسکین درد  می توایند از این روغن در ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

  • از بین بردن باکتری ها

روغن گل سرخ دارای خواص ضد عفوتی کنندگی است و کمک زیادی به از بین بردن باکتری ها بیماری زا مانند باکنری ایجاد کننده اسهال، مسمومیت غذایی، وبا و حصبه می کند و همچنین مصرف آن عفونت های داخلی مانند عفونت معده، عفونت ادراری و عفونت معده و عفونت های مانند گوش و حلق و بینی نیز درمان می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • تصفیه کننده خون

ه دلیل اینکه ترکیبات موجود در گل سرخ باعث دفع سموم می شود از این رو، گل سرخ تصفیه کننده طبیعی به شمار می رود و در نتیجه سبب کاهش مشکلاتی مانند،؛ التهاب، بثورات پوستی، انواع آکنه و احتمال ابتلا به برخی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و سرطانی می شود.

  • تعادل هورمون ها

استفاده از این روغن در هورمون های بدن تعادل ایجاد می کند از این رو، این روغن مخصوص خانم ها نیز باشد و علاوه بر تعادل هورمون باعث پوست درخشان نیز می شود.

  • ضد ویروس و محافظ بدن:

روغن گل محمدی در راستای محافظ در برابر ویروس و واکسینه کردن نقش مهمی دارد که در برابر عفونت های ویروسی مراقبت می کند. برای پیشگیری از ورود ویروس ها به بودن که به مراتب جهش می یابند سیستم ایمنی بدن به آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا می شود. که یک عامل ضدویروسی باید استفاده شود تا بدن از عفونت در امان بماند.

  • تقویت کننده قابض:

یکی از خواص روغن گل سرخ موجب استحکام ریشه مو، پوست، لثه، تقویت کننده رگ های خونی، روده ها، عضلات، منقبضی ماهیچه ها و پیشگیری از ریزش مو و خرابی دندان ها می شود. همچنین این روغن باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک و کاهش استحکام عضلات شکمی و اندام ها می گردد که برای درمان انواع اسهالی مفید است و با منقبض کردن رگ های خونی متوقف شده جریان خون را از زخم ها خارج می کند.

روغن گل محمدی

  • آیا مصرف روغن گل سرخ برای کبد و صفرا مفید است؟

یکی از بهترین خواص روغن گل سرخ در رابطه با حفظ سلامت کبد است که موجب تقویت و عملکرد صحیح آن شده و در برابر عفونت محافظت می کند. این روغن ترشح بیش از حد صفرا و اسید و زخم را درمان می کند که جریان صفرا را از کیسه صفرا تسهیل می دهد و سبب تنظیم سطح اسید در خون و معده می گردد. روغن گل می تواند همراه با اسید های ترشح شده در معده به هضم غذا کمک کند و شما را از مقدار زیاد اسید معده و اسیدوز محافظت کند تا از خطر سرطان کلون و سندروم روده تحریک پذیر و یبوست در امان بمانید.

  • خواص روغن گل سرخ ضد اسپاسم:

روغن این گل به شکل شگفت انگیزی سیستم تنفسی و روده و سایر نقاط عضلانی بدن را در تمام اندام ها به شکلی تسکین و کمتر می نماید که در جهت درمان درد شکم، وبای تشنج، کشیدگی عضلانی و گرفتگی ها نقش موثری دارد.

آشنایی با خواص روغن گل سرخ

  • تصفیه کننده خون و ضد باکتری:

روغن گل با خنثی کردن و حذف کردن سموم بدن سبب پاک شدن خون می گردد که وقتی خون تصفیه و بدون هیچ سمومی داشته باشید دیگر با مشکل جوش و التهاب و زخم پوستی و بیماری های قلبی و سرطان دچار نمی شوید. روغن گل محمدی از بین برنده باکتری بوده که می شود در جهت بهبودی اسهال و تیفوئید و مسمومیت غذایی و وبا مورد استفاده قرار بگیرد. روغن عفونت های ایجاد شده در روده بزرگ و کوچک، معده، مجرای ادراری، چشم، زخم، گوش و حتی عفونت های روب پوست را بر طرف می کند.

  • قاعده آور:

این داروی سنتی سبب ترشح هورمون هایی می شود که قاعدگی را تحریک کرده و موجب تنظیم آن می گردد. روغن گل محمدی برای افرادی که دچار انسداد قاعدگی(قاعدگی نامنظم) هستند مفید است، که به عنوان یک قاعده آور طبیعی شناخته می شود. از فواید دیگر آن می تواند تسهیل در قاعدگی که به کمتر شدن گرفتگی ها و خستگی و حالت تهوع و درد پریودی و سندروم قبل یائسگی کمک می کند. طبق گفته ها گل سرخ می تواند خیلی از مشکلات زنانگی مثل: تومور رحم و خونریزی زیاد و بی نظمی و سندروم قاعدگی را حل کند.

روغن گل سرخ برای بهبودی

  • ضد التهاب و خونریزی:

با استفاده از این روغن می توانید حال فرد بیمار را که دچار تب شده را بهبود ببخشید و از التهاباتی نظیر؛ بلعیدن مواد سمی و عفونت میکروبی و سوهاضمه و کمبود آب بدن کمک کند. مصرف روغن گل باعث تسکین بسیاری از بیماری ها مثل: رماتیسم، نقرس، تب و آرتروز شده مفید برای افراد صدمه دیده و دچار خونریزی شده اند می شود که از ایجاد لختگی خون و خونریزی زیاد پیشگیری می نماید.

  • آرامبخش و ضد افسردگی:

اگر دچار اضطراب و افسردگی هستید و اعتماد و عزت به نفس خودتان را از دست داده اید از روغن گل محمدی استفاده نمایید تا قدرت ذهنی خود را بالا ببرید. مصرف روغن این گل موجب درمان افسردگی های حاد شده که توان فرد را بالا می برد و در نهایت به اعصاب آرام منجر می شود. که اگر فرد با کاهش حس روحی و روانی دسته و پنجه می زند او را بانشاط و فردی با افکار و احساسات مثبت می سازد.

آشنایی با خواص روغن گل سرخ

  • ضدعفونی و درمان کننده زخم:

یکی دیگر از خواص روغن گل سرخ در رابطه با ضدعفونی کنندگی اوست که اگر برروی زخم کشیده شود او را درمان کرده و از ایجاد عفونت جلوگیری می نماید. شما می توانید جایگزین لوسیون های ضدعفونی کننده از روغن گل در جهت بهبودی زخم ها استفاده کنید تا آلوده و عفونی نشود.

  • تقویت کننده پوست:

روغن گل سرخ برای افرادی که به زیبایی و ظهر خود اهمیت می دهند مناسب می باشد که در درمان آکنه و التهاب و آبله پوستی موثر است. همچنین استفاده موضعی سبب برطرف کننده جای زخم و ترک های پوستی زمان زایمان است که به دلیل وجود آنتی اکسیدان در روغن فرآیند بهبود پوست را دارد. که اگر با کمپرس آب سرد و ولرم زده شود در جهت درمان درد های مزمن و گرفتگی عضله و سردرد مناسب است.

خاصیت روغن گل سرخ برای سلامت کبد و صفرا

  • توان بخشی میل جنسی:

گل سرخ یا محمدی تاثیر فوق العاده ای در روابط عاشقانه دارد که عامل اصلی روغن آن است. عطر و بو روغن این گل موجب درمان اختلال نعوض و افزایش میل جنسی و احساسات می شود که ناباروری و سردی تمایلات جنسی را در همسران بخصوص در مردان بهبود می بخشد.

  • کاهش مشکلات معده و یبوست:

این روغن بسیار برای معده مفید بوده و او را آرام می سازد و از ایجاد التهاب او را تسکین می دهد. با مصرف آن معده به شکل مناسبی کار می کند و از ایجاد عفونت جلوگیری می نماید که برای محافظت از سوزش سردل، سوء هاضمه، تولید گاز اضافی معده، سندروم روده تحریک پذیر، سفتی مدفوع، نفخ، پیشگیری از سمیت مناسب می باشد. روغن گل محمدی از باقی مانده مدفوع در راستای روده بعد از دفع مدفوع جلوگیری می کند. این روغن معطر و خوشبو بسیار ملین و ضدیبوست بوده که هیچ عارضه ای ندارد و به شکلی می تواند برروی روده و مقعد تاثیر مفیدی بگذارد که در کاهش وزن نقش اساسی دارد.

خواص روغن گل سرخ چیست؟

 روغن گل محمدی این مزایا را هم دارد

  1. تنظیم و متعادل سازی در تولید هورمون های بدن
  2. مناسب پوست در جهت درخشان کنندگی و جوانی و طراوت
  3. موجب نشاط و حس شادی و انرژی بخش
  4. افزایش گردش خون و کاهش فشار خون و در نهایت سلامت قلب
  5. پیشگیری و درمان آسم و سردرد و کمبود آب بدن و ترشحات زنانه
  6. کاهش عفونت و تب و مناسب برای سرماخوردگی
  7. مناسب برای لاغری و جلوگیری از آلزایمر و پارکینسون
  8. دیگر خواص روغن گل سرخ مفید برای جوان سازی و پاکسازی پوست صورت

فواید روغن گل محمدی

عوارض استفاده از روغن گل سرخ

به  دلیل اینکه این روغن قوی می باشد به هیچ عنوان آن را به تنهایی استفاده نکنبد و باید با روغن حامل رقیق نمایید زیرا، استفاده آن به صورت خالص و غلیظ باعث به وجود آمدن حساسیت های پوستی و یا سردرد می شود و همچنین اگر در دوران بارداری و یا شیردهی هستید پیش از مصرف با پزشک مشورت نمایید و بهتر است به عنوان خوراکی از آن استفاده نکنید و برای ماساژ و بیماری های پوستی به شکل موضعی از این روغن کمک یگیرید زیرا، استفاده خوراکی آن باعث ایجاد مسمومیت می شود و چون این روغن از طریق پوست جذب بدن می شود بنابراین از مصرف بیش از اندازه آن بر روی پوست خودداری نمایید و این روغن را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

حرف آخر: از این روغن می توانید در جهت سردرد استفاده نمایید که ااگر عطر و غلظت او ملایم باشد بهتر است، چون رایحه قوی می تواند دوباره موجب سردرد شما شود. به خاطر مزیت قاعده آوری نباید در دوران بارداری استفاده گردد چون باعث سقط جنین می شود. می توانید برای کمتر شدن غلظت روغن گل سرخ آن را با روغن گل شمعدانی، یاسمن، میخک و روغن پالما روزا مخلوط کنید. همچنین می توانید برای آشنایی با خواص گل سرخ و خواص گلاب کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *