دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

علت آواز خواندن پرندگان چیست؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

آواز خواندن پرندگان را می توان یکی از بهترین موسیقی ها در طبیعت به حساب آورد که پر از رمز و راز جالب می باشد. ممکن است برای شما هم جا سوال باشد که علت آوازخواندن پرندگان چیست؟ برای دانستن پاسخ سوال همراه این مطلب از آرگا باشید.

پرندگان جزو زیباترین موجودات در طبیعت می باشند که با سر دادن آواز جذابیت و زیبایی شان را به رخ می کشند. هر پرنده آواز مخصوص به خودش را دارد و این آواز پرندگان از موسیقی های دلچسب در طبیعت است که با شنیدن آن قطعا حس دل انگیزی را تجربه خواهید کرد. حال این سوال ممکن است در ذهنتان شکل بگیرد که دلیل آواز پرندگان چیست؟ از این رو در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با علت این امر آشنا سازیم. همراه ما باشید.

چرا پرنده ها آواز می خوانند؟

  آواز پرندگان را می توان یکی از زیباترین موسیقی های طبیعت دانست که پر از رمز و رازهای جالب می باشد. پرندگان علاوه بر ظاهر زیبایشان، صدا و آوازهای مجذوب کننده و زیبایی هم دارند که در زمان های مختلفی از زندگی شان به اجرای این موسیقی دل انگیز می پردازند. چنانچه برای شما جای سوال است که علت آواز و نغمه سرایی پرندگان چیست؟ در  پاسخ باید گفت پرندگان به دلایل مختلفی به آواز می پردازند. ممکن است پرنده با هدف نشان دادن قلمرو زندگی اش شروع به آوازخوانی کند و با این کار به دیگر پرندگان اعلام کند که محدوده ای که در آن قرار دارد، قلمرواش بوده و فقط خودش حق محافظت از آنجا را دارد و هیچ پرنده دیگری اجازه ورود به محل زندگی اش را ندارد.

از دیگر دلایل آواز خواندن پرندگان می توان به این موضوع اشاره کرد که پرنده این کار را برای یافتن و جذب جفت انجام می دهد. پرنده ماده اغلب جذب زیبایی ظاهر و آواز و صدای پرنده نر می شود. از این رو چنانچه پرنده نری صدای زیبایی نداشته باشد در پیدا کردن جفت با مشکل روبرو می شود. البته ناگفته نماند که در میان انواع پرندگان برخی گونه های نر دارای آواز زیبا می باشند و در بعضی پرنده ماده نیز آواز می خواند. بر اساس اطلاعاتی که پرنده شناسان تا به امروز بدست آورده اند قابل ذکر است که در مواقع مختلف نوع و شدت آواز هر پرنده می تواند تغییر یابد به طور مثال برخی پرندگان برای دور کردن دشمنانشان آواز بلندتری سر می دهند و برای جذب جفت با صدای دلنشین تری به آواز می پردازند.

هر یک از پرندگان قانون خاصی برای آوازخوانی دارند و از این طریق شناخته می شوند، حتی پرنده های والد آن ها از روی صدا و آوازشان شناسایی می کنند. می توان گفت جذابیت تشخیص پرندگان از روی صدا کمتر از جذابیت آنها از روی ظاهر نیست. پرندگان هنگام آشیانه سازی بیشتر از همیشه آواز سر می دهند به طور مثال در فلوریدا پرندگان از دی ماه آوازخوانی را شروع و در پایان دوره آشیان سازی این آواز و صداها کمتر می شود.

  •  آرون گروپس

بیشتر پرندگان در فصل بهار و پاییز مهاجرت کرده و در طی سال در یک مکان ثابت قرار ندارند. این موجودات در طی این مدت از طریق ارسال سیگنال های ریز با یکدیگر در ارتباط هستند. در یک جمع بندی می توان گفت پرندگان از طریق آواز برای سایر پرنده ها و دیگر موجودات پیام ارسال نموده و قصد دارند تا موجودیت خود را به آنها ابراز کرده و از لانه، غذا و بچه هایشان محافظت کنند و یا هدفشان از آواز خواندن جذب همسر مناسب است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *