دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مراقبت های دوران بارداری و ۴ نکته کلیدی که باید به آن توجه کنید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

بارداری از دوران بسیار حساس در طول عمر زنان می باشد. سلامتی جنین و مادر در این دوران بسیار مهم است. از جمله مهم ترین مراقبت های دوران بارداری، تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان بودن است.

دوران بارداری؛ یکی از دوران پر خطر برای مادر و جنین محسوب می شود، از این رو یکی از شاخص های مهم در همه جوامع، شاخص مرگ و میر زنان باردار می باشد که خوشبختانه با پیشرفت علوم و دسترسی همه افراد جامع به خدمات بهداشتی این شاخص رو به کاهش است. با این حال افزایش آگاهی در این زمینه می تواند کمک زیادی به مادران و کودکان آینده این سرزمین کند.

مهمترین مراقبت های دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری

۱- بایدها و نبایدهای مراقبت های بهداشتی دوران بارداری

– از ابتدای بارداری، به طور منظم مراقبت های دوران بارداری و درمانی را انجام دهید. اینکه چندمین بارداری زن می باشد اهمیتی ندارد و مراقبت های بهداشتی در دوران حاملگی مهم و ضروری است. در این مراقبتهای بهداشتی، دکتر متخصص در هر بار ویزیت، سلامتی زن باردار و جنین را بررسی می کند و اگر مشکلی برای هر یک وجود داشته باشد، اقدامات اولیه به مادر و جنین کمک زیادی خواهد کرد.

بارداری و همه چیز در مورد آن

– دریافت مولتی ویتامین با ۰.۴ تا ۰.۸ فولیک اسید روزانه در دوران بارداری اهمیت دارد. مصرف اسید فولیک در مراحل اولیه بارداری خیلی مهم می باشد و در طول بارداری مصرف آن ادامه می یابد.

– در صورتی که از داروی جدیدی می خواهید استفاده کنید، یا اینکه مصرف دارویی را می خواهید متوقف کنید، حتما با پزشک خود آن را در جریان بگذارید. استفاده از برخی داروها در دوران بارداری، خطرناک است. به خاطر داشته باشید حتی مصرف بیش از حد داروها و محصولات گیاهی می تواند عوارض جانبی خطرناکی برای مادر و جنین داشته باشد. با این حال مصرف نکردن داروهایی که دکتر برای مادر باردار تجویز می کند نیز مضر است.

  •  آرون گروپس

– در دوران بارداری، مادر باید از تماس با اشعه ایکس اجتناب کند. اگر در این دوران ، مادر باردار نیاز به اقدامات دندان و یا عکس های تشخیصی داشته باشد، باید باردار بودن خود را به دندان پزشک یا پزشک متخصص اطلاع دهد تا مراقبت های بیشتری در زمینه درمانی صورت گیرد.

۲- بایدها و نبایدهای تغذیه ایی دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری

– خوردن انواع مواد غذایی جزء یکی دیگر از مراقبت های دوران حاملگی محسوب می شود. انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، غذاهای غنی شده از کلسیم و غذاهای با چربی سالم را برای دوران بارداری انتخاب کنید. همچنین نوشیدن مایعات به ویژه آب، باید به اندازه کافی دریافت شود.

– مادران باردار باید مطمئن باشند که مقدار مواد مغذی از جمله آهنی که دریافت می کنند، کافی است. چرا که دریافت مقدار کافی آهن، مادر را دچار بیماری کم خونی نمی کند و همچنین مقدار دریافت آهن به زایمان زودرس و وزن کم جنین در هنگام تولد، مرتبط است. خوردن انواع غذاهای سالم، تمام احتیاجات جنین برای رشد و تکامل را برطرف می کند. با این حال اگر خانم باردار، مطمئن نیست که تمام احتیاجات خود و جنین را برطرف می کند، باید زیر نظر پزشک، از مکمل ها استفاده کند.

– قبل از استفاده از میوه ها و سبزیجات، خوب آن ها را شستشو دهید. برای استفاده از انواع گوشت ها، مطمئن باشید آن ها کاملا پخته شده اند. مواد غذایی را به درستی آماده و مصرف کنید.

– از دیگر مراقبت های دوران حاملگی مطمئن بودن از سلامت مواد غذایی است به عنوان مثال از خوردن ماهی هایی که دارای مقدار زیادی جیوه می باشند، اجتناب کنید. مانند: اره ماهی

۳- بایدها و نبایدهای سبک زندگی دوران بارداری

– افزایش وزن یکی دیگر از فاکتورهای مهم و قابل کنترل و بررسی می باشد. دکتری که زن باردار تحت نظر او می باشد، در هر بار بررسی، وزن را چک کرده و به مادر باردار توضیحات لازم برای کنترل وزن و اینکه در هر ماه چقدر باید وزن اضافه شود را می دهد.

– مصرف سیگار، مواد مخدر و … خطر سقط جنین را دارد و آسیب های جبران ناپذیری را به مادر باردار می زند.

– انجام ورزش های هوازی از جمله پیاده روی در هوای آزاد با شدت متوسط، به مدت ۲ ساعت و نیم در طول هفته ، برای مادران باردار پیشنهاد می شود که می تواند تحت نظر دکتر در طول بارداری، این مقدار پیاده روی افزایش یابد. اگر قبل از بارداری به ورزش سنگینی مشغول بوده اید، بهتر است آن را با پزشک در میان گذاشته و زیر نظر پزشک به فعالیت های تخصصی بپردازید. چرا که ورزش های سنگین ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

ورزش و بارداری

– بهتر است مادر باردار، با آب خیلی گرم یا با آب با دمای بالا، حمام نکند و از رفتن به سونا و حمام آب گرم اجتناب کند.

– یکی از مهم ترین فاکتورهای مراقبت های دوران بارداری، کنترل استرس می باشد. مادران باردار باید به اندازه کافی استراحت کرده و بخوابند و استرس های خود را کنترل کنند.

– دریافت دانش و آگاهی های بیشتر در مورد حاملگی و زایمان جزء مراقبت های این دوران می باشد. مادران با مطالعه کتاب ها و تماشای فیلم ها و رفتن به کلاس هایی در زمینه حاملگی و زایمان می توانند اطلاعات خود را افزایش دهند و به زایمان بهتر مادران کمک می کند.

۴ – بایدها و نبایدهای محیط زیست دوران بارداری

– مادران باردار باید از مواد شیمیایی مانند: حشره کش ها، برخی پاک کننده ها، سرب و جیوه و … دوری کنند. همه محصولات مضر برای بارداری، دارای برچسب هشدار می باشند، به آن ها دقت کنید. برای اطمینان از بی خطر بودن محصولات شیمیایی، می توانید قبل از استفاده به پزشک خود اطلاع داده تا راهنمایی شوید.

– مادران باردار باید از تماس با حیوانات خانگی پرهیز کنند. این حیوانات، ویروس های خطرناکی را به مادر انتقال داده و خطر مرگ جنین را به همراه دارند.

– مادران باردار بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به بیماری ها هستند از این رو باید پیشگیری های لازم مانند شستشوی مرتب دست ها را انجام دهند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *