دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان خارش مقعد با نسخه های خانگی و موثر

  • ساناز براتی
  • ۲۵ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

خارش مقعد یکی از مشکلات شایع بین زنان و مردان است که با کمک راهکارهای خانگی به سادگی درمان می شود. برخی روش های درمانی خارش مقعد شامل استفاده از سیر، استفاده از روغن نارگیل، آلوئه ورا، ماست، بلغور جو، سرکه سیب و ریشه شیرین بیان می شود.

خارش مقعد یکی انواع مشکلاتی است که اکثر افراد از عنوان کردن آن خجالت می کشند. این مشکل در بیشتر موارد به راحتی درمان می شود و دلیل خیلی مهمی ندارد، اما در برخی از موارد ممکن است به خاطر وجود یک بیماری گوارشی در فرد باشد که نیاز به کمک پزشکی و جراحی خواهد داشت.

روش های خانگی درمان خارش مقعد

خارش مقعد یکی از مشکلات شایع در مقعد است که ممکن است بر روی مقعد و یا اطراف آن ایجاد شود. خارش مقعد در بیشتر موارد با یک احساس قوی نیاز به خارش همراه است، خارش مقعدی در اصطلاح با عنوان خارش شناخته می شود که نوعی تحریک پوستی است که می تواند به یک فاجعه تبدیل شود و فرد را دچار مشکلات مختلفی کند. خارش مقعد ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و در بیشتر موارد نیاز به درمان بخصوصی ندارد اما ممکن است به خاطر یک مشکل گوارشی در فرد ایجاد شود که در این صورت نیاز به مراجعه به پزشک و کمک گرفتن از او دارد. برای برطرف کردن خارش مقعد در خانه روش های مختلفی وجود دارند که در این مطلب به معرفی آنها می پردازیم.

مداوا شدن خارش مقعد

دلایل خارش مقعد

قبل از معرفی روش های درمان کننده این مشکل بهتر است با مهمترین دلایل بروز این مشکل آشنا شویم:

  • خارش مقعد ممکن است دلیل اصلی اولیه یا ثانویه داشته باشد.
  • برخی از تحریک کننده های پوست مثل صابون های بهداشتی.
  • برخی از وضعیت های پوستی مانند پسوریازیس و التهابات پوستی خیلی کم یا خیلی زیاد.
  • برخی از اختلال های وابسته به روده و مقعد
  • وجود زخم عمیق مقعدی
  • مشکلات بواسیر و شقاق
  • انتقال بیماری های عفونی جنسی و انگلی
  • برخی بیماری های داخلی مثل دیابت، زردی، لوسمی، بیماری تیروئید، غده های لنفاف و بیماری التهاب روده
  • مصرف برخی داروها مثل نیومایسن و کینیدین و داروهای شیمی درمانی
  • برخی مواد غذاها مانند فلفل تند

مداوای خانگی خارش مقعد

سرکه سیب

برای رفع خارش مقعد استفاده از سرکه سیب می تواند کمک کننده باشد. برای این منظور می توانید دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب رقیق نمایید و در طول روز دو مرتبه بنوشید. همچنین می توانید یک فنجان سرکه سیب را در آب حمام مخلوط کنید و حدود ۱۵ دقیقه در آن بدنتان را خیس نمایید، برای داشتن نتیجه سریعتر هر روز این روش را انجام دهید.

مداوای خارش مقعد

  •  آرون گروپس

رفع خارش مقعد به کمک سیر

روش دیگر برای درمان خارش مقعد استفاده از سیر است. سیر دارای خواص فراوانی برای سلامت بدن می باشد، برای استفاده از آن کافیست در طول روز ۲ تا ۳ حبه سیر را با معده خالی بخورید. همچنین می توانید در روشی دیگر ۲ حبه سیر را با نصف فنجان شیر جوشانده و بگذارید تا سرد شود و بعد آن را با معده خالی بخورید. برای داشتن نتیجه بهتر در طول هفته یک مرتبه از این روش استفاده نمایید.

خارش مقعد و مداوا نمودن آن

 آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی و بسیاری خواص دیگر می باشد که برای رفع خارش مقعد بسیار کمک کننده است. برای استفاده از آلوئه ورا باید در ابتدا ژل داخل آن را خارج کنید، بعد ژل را خیلی آرام در اطراف مقعد و محل خارش حدود ۵ تا ۸ دقیقه بمالید تا تاثیر خود را بگذارد و خارش را برطرف کند. هر چند ساعت یک مرنبه از این روش درمانی استفاده کنید تا زودتر بهبود یابید.

درمان خانگی خارش مقعد

برطرف کردن خارش مقعد با ماست

برای برطرف نمودن خارش مقعدی می توانید از ماست استفاده کنید، برای اینکار کافیست مقداری ماست را مستقیما بر روی محل خارش بمالید و بعد از گذشت حدود نیم ساعت آن را با آب گرم شسته و سپس با یک حوله تمیز خشک نمایید. در طول روز چند مرتبه از این روش درمانی استفاده کنید تا از شر خارش مقعد خلاص شوید.

استفاده از بلغور جو

در روشی دیگر می توانید از بلغور جو برای برطرف نمودن خارش مقعد استفاده نمایید. برای اینکار وقت حمام کردن یک یا دو فنجان بلغور جو را با خود به حمام ببرید و بلغورها را به وان آب گرم اضافه کنید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در وان بنشینید. برای درمان بهتر یک یا دو مرتبه در روز از این روش استفاده نمایید.

علاج خارش مقعد

دوری از مواد غذایی آلرژی زا

دوری از مواد غذایی آلرژیک در دسته درمان های خانگی خارش مقعدی قرار دارد. برخی از غذاها وجود دارند که باعث بروز خارش مقعد می شوند و با مصرف نکردن آنها مشکل برطرف خواهد شد. با داشتن این مشکل از مصرف مرکبات مثل لیمو و پرتقال دوری نمایید و از غذاهای تند مانند چیلی، فلفل یا هالوپینو نیز استفاده نکنید. بعلاوه خوراکی هایی مانند قهوه، چای، الکل و شکلات که باعث افزایش خارش می شوند را نیز کنار بگذارید تا مشکلتان برطرف شود.

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل را می توانید برای رفع خارش و سوزش مقعد استفاده نمایید. استفاده از روغن نارگیل بسیار ساده است، کافیست در طول روز چند مرتبه روغن نارگیل را در محل مورد نظر بمالید تا خارش و سوزش آن برطرف شود. همچنین می توانید از روغن نارگیل در پخت پز روزانه خود استفاده نمایید.
علاج خانگی خارش مقعد

مصرف فیبر را بیشتر کنید

در کنار درمان های خانگی رفع خارش مقعد، افزایش مصرف فیبر برای پیشگیری از یبوست روشی مناسب برای پیشگیری و رفع خارش مقعدی می باشد. مصرف روزانه فیبر برای رفع یبوست و بهبود دستگاه گوارش بسیار مهم است. برای این منظور از غذاهای حاوی فیبر بالا مانند کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز، آجیل، برنج قهوه ای، گندم سیاه، میوه های تازه، لوبیا، سیب زمینی، هویج، نخود و … استفاده نمایید. همچنین می توانید از مکمل های فیبر تحت نظر پزشک استفاده نمایید.

برطرف کردن خارش مقعد با کمک نمک فرنگی

نمک فرنگی در واقع ترکیبی از منیزیم و سولفات می باشد که خواص درمانی بسیاری دارد و از گذشته به منظور اهداف پزشکی بسیاری استفاده می شود. نمک فرنگی دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی بالایی است و کسالت و خستگی روزانه را رفع می کند. برای استفاده از نمک فرنگی یک تا دو پیمانه از آن را به وان حمام خود اضافه نمایید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن استراحت کنید و بعد از حمام حتما ناحیه مقعد خود را کاملا خشک کنید تا هر چه زودتر مشکل خارش مقعد شما برطرف شود.

درمان و رفع خارش مقعد در خانه

رفع خارش مقعد با کمک ریشه شیرین بیان

برای رفع خارش مقعد به ریشه شیرین بیان کبابی شده نیاز داریم. مقداری ریشه شیرین بیان کبابی را به همراه هل و میروبالان پوست مخلوط کنید و کاملا پودر نمایید، در ادامه یک چهارم قاشق چای خوری از پودر آماده شده را با یک قاشق چای خوری عسل و یک فنجان آب مخلوط نمایید و روزانه یک فنجان از آن بنوشید تا علائم خارش برطرف شوند.

درمان برای خارش مقعد

روش هایی برای پیشگیری از سوزش و خارش مقعدی

مسلما پیشگیری از هر مشکلی بهتر از درمان آن است. برای پیشگیری از خارش و سوزش مقعدی چند نکته مهم وجود دارند که به راحتی می توانید آنها را به کار ببندید و از سوزش و خارش مقعد پیشگیری نمایید. برخی از این موارد عبارتند از:

  • ناحیه پایین تنه را به خوبی خشک کنید: ناحیه مرطوب مکان مناسبی برای رشد انواع قارچ و باکتری می باشد به همین دلیل باید ناحیه مقعد خود را هر بار با دستمال توالت کاملا خشک نگه دارید.
  • پیاده روی داشته باشید تا باعث نفس کشیدن پوست شود و خون بیشتری جذب کند.
  • خاراندن را متوقف نمایید: خاراندن ناحیه مقعدی باعث برتر شدن شرایط و ملتهب شدن پوست می شود. برای بیشتر نشدن خارش باید خاراندن را تمام کنید تا به پوست آسیبی نرسد. در زمان خارش موقعیت نشستن خود را مدام تغییر دهید و یا بایستید و راه بروید، محل را خشک کنید تا رشد قارچ به حداقل برسد.
  • لباس زیر تنگ و چسبان نپوشید: لباس زیر تنگ باعث می شود تا احساس گرما در شما به وجود آید. باید از لباس های زیر نخی و آزاد استفاده کنید.
  • استرس را کنترل نمایید: با کنترل استرس خارش مقعد را از خود دور کنید.
  • از مصرف غذاهای آماده و فست فودها به دلیل ایجاد خارش مقعدی بپرهیزید.

درمان خارش مقعد در خانه

زمان مراجعه به پزشک

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بیشتر خارش های مقعدی به مراقبت های پزشکی نیازی ندارند. اما اگر خارش مقعد شما با موارد زیر همراه بود باید به پزشک مراجعه کنید:

  • داشتن خارش های مقعدی شدید و یا پایدار
  • وجود خونریزی از مقعد یا نشت مدفوع
  • وجود عفونت در ناحیه ی مقعد
  • دلیل خارش دائمی خود را نمی دانید.
  • برخی خارش های مقعدی با بیماری های پوستی در ارتباط است که باید به پزشک مراجعه شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *