دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

متقاعد کردن کودک با این ترفندها، خیلی ساده است

  • مریم صبوری
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

ما در این مقاله از مجله آرگا روش های متقاعد کردن کودک را برای شما والدین عزیزان به اشتراک می گذاریم تا با کمک و راهنمایی بتوانید این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارید با ما همراه باشد.

یکی راهبرد های نق نزدن بچه ها برای انجام وظایف امور روزانه متقاعد کردن آن هاست که باید برایشان انگیزه داشته باشند. برای قانع کردن آن ها و انجام کاری که نمی خواهید فرزندتان انجام دهد کاری دشوار می باشد که مسئله ساز و چالش برانگیز است. آن ها دوست دارند هر کاری که می خواهند را انجام داده و شما باید با یکسری تشویق ها آن را توقف نمایید. ما در این مقاله طبق نظریه روانشناسان شما والدین را در این جهت راهنمایی می کنیم تا از این روش ها برای ترغیب فرزندتان استفاده نمایید، با مجله آرگا همراه باشید.

کودک لجباز را چگونه قانع و متقاعد سازیم؟

روش های متقاعد کردن کودک

برای کودکان پذیرش و تحمل و خو گرفتن با محدودیت هایی که والدین تعیین می کنند کار راحتی نیست. بچه با حس کنجکاوی موجب سیری ناپذیری برای آزمایش اشیا و مواد جدید دارد که والدین از مجبوری برای حفظ نگهداری و امنیت فرزندشان در آرامش و سلامتی و نظم خانه یکسری محدودیت ها را به بچه تحمیل می کنند. تحمل و زیر بار نرفتن بچه های کله شق و کودک لجباز کار بسیار سختی است که همیشه والدین را به جدال می کشاند. اگر والدین به درستی با این شرایط کنار نیایند تبدیل به یک جنگ می شود که عواقب خوشی نخواهد داشت. عالی ترین روش متوقف شدن کشمش جنگی جلوگیری از آن در اول کار است که خیلی از اوقات والدین بر سر این که چرا فرزندانشان گوش به حرفشان نمی دهند شکایت می کنند. که ما در این مقاله راه کار هایی ساده را به پدر و مادر ها آموزش می دهیم تا با روشی درست به بهترین شکل کودک خود را قانع کنند.

روش های متقاعد کردن کودک

  • انتخابی را در پیش پایش قرار دهید.

به عنوان مثال از فرزند دلبندتان می خواهید که برای رفتن به بیرون یا مدرسه اش عجله کند که اگر دیدید به حرف شما گوش نمی دهد. برای او می توانید انتخابی را در جلوی راهش بگذارید که او را به هدفش هدایت کند این راه کار عالی برای متقاعد کردن او مناسب است. در برخی مواقع قدرت انتخاب دادن به کودک معجزه می کند موجب موافقت او با شما خواهد شد. پس با حق انتخاب مثلا از او بپرسید برای رفتن به میهمانی لباس قرمز را می پوشد یا سبز را و یا اگر از تمرینات تکلیفی مدرسه نافرمانی کرد از او بپرسید چه زمانی می خواهی تکالیفت را انجام دهی بعد از ظهر یا شب و چنان چه در موقع غذا خوردن مخالفت کرد از او بپرسید اول می خواهی هویج را امتحان کنی یا کلم را که این راه فوق العاده ای برای پذیرش است.

چگونه کودک را متقاعد کنیم؟

  •  آرون گروپس
  • همیشه کاری که می خواهید فرزندتان انجام دهد را بگویید.

بیشتر اوقات ما به آسانی وارد چرخه ایی از جملات منفی می شویم که به سرعت نق زدن را در پی دارد. پس همیشه کاری را بگویید که می خواهید کودکتان انجام دهد نه کاری را که انجام ندهد. مثلاین که بگوییم: اتاقت را نامرتب و نامنظم نگذار، چند دفعه بهت بگم خواهرت رو هل نده و یا کفش هایت را پرت نکن این ها مداوم در زندگی روزانه ما بسیار به کار می رود. بر همین اساس انتظار داریم که بچه مان آن چیزی که ما می گویم را انجام دهد. متقاعد کردن کودک تان با جملات منفی کارساز نیست پس باید از جملات مثبت استفاده کرد.

روش های متقاعد کردن کودک

  • ارتباط کلامی با فرزندتان برقرار کنید.

با ایجاد رابطه از طریق زبان می توانید با فرزند خود ارتباط برقرار کنید مثلا از جملاتی که استفاده می کنید برای ابزار قدرتمندی به تمایل زیاد او به گوش دادن استفاده کنید. یک راه کار عالی که خود را به جای قرار داده و از عباراتی مثل این که؛ من هم مانند تو می دانم که کلی کار باید انجام دهی و یا این که تو هم مثل من متوجهی هستی نوشتن تکالیف روی میز راحت تر و منظم تر است. بکار بردن کلمه (مانند) در جملات تمایل کودک را به شنیدن بیشتر می نماید که خیلی بهتر گوش به حرف دهد شما می توانید با عزت نفس بالای او در ارتباط با پدر و مادرش را بیشتر کرده و این ناخودآگاه موجب متقاعد کردن کودک می شود.

قانع کردن بچه با نظریه روانشناسی

  • با راهنمایی فرزندتان از او بخواهید تا از کلمه نمی توانم استفاده نکند.

در برخی از جملات واژه (نمی توانم) زیاد استفاده می شود که این موضوع موفقیت را از بین می برد. ما برای این که فرزندمان را از این عادت خارج کنیم برای او کار هایی که می تواند انجام دهد را پر رنگ تر جلوه دهیم. فرزند شما یکسره در حال تغییر است پس اگر الان نمی تواند کاری را انجام دهد حالتی گذراست. اگر کودک شما می گوید نمی توانم تمرین ریاضی را حل کنم به او بگویید: نه تو فقط نتوانستی راه حل مناسبی را برای او پیدا کنی مثلا از راه دیگری کمک بگیر. پس راه حل اصلی برای این که بیشتر شود راجع به مسائلی سخن بگویید که می تواند انجام دهد و آن ها را بیشتر به رویش بیاورید و راهنمایی و کمک کنید تا ذهن فرزندتان نسبت به مسائل باز تر شود.

چگونه کودک را متقاعد کنیم؟

  • قبل از انجام کاری از او قدردانی کنید.

اغلب ما عادت داریم بعد از انجام هر کاری از طرف مقابل مان تشکر کنیم اما چه اشکالی دارد قبل از کار این کار را انجام دهیم. که این روش برای بیشتر بچه ها جواب می دهد چون آن ها خیلی علاقه دارند از سمت والدین شان دیده شوند و تقدیر و تشکر بشنوند. پس اگر بار دیگه ایی که از او خواستید دست هایش را بشوید یا به سمت میز ناهار می آید تلویزیون را خاموش کند، خیلی زود از او سپاس گذاری کنید. چون در دفعه تشکر آن ها احساس مسئولیت بیشتری به خانواده پیدا می کنند.

کودک لجباز را چگونه قانع و متقاعد سازیم؟

  • پیوسته دلایل و انگیزه های خود را برایشان تعریف کنیم.

بیشتر ما ها بدون این که درک درستی از آن چه که از آن ها می خواهیم داشته باشیم انتظار داریم بچه آن کار را انجام دهد. ولی فقط با توضیح دادن است که می توانیم به متقاعد کردن کودک خود برسیم تا چرا ما این کار را از او می خواهیم این احتمال بیشتری دارد تا به حرف ما گوش دهد. مثلا؛ می توانید درخواست خود را این گونه بیان کنید، آیا می توانی صدای موسیقی ات را کمتر کنی؟ چون نیاز به تمرکز بیشتری روی کارمان داریم که می خواهیم انجام دهیم. و یا در هنگام خرید می توانیم از آن ها بخواهیم: آیا می توانی به من در بردن و جابجایی کیسه ها کمک کنی؟ برای این که تعدادشان زیاد من نمی توانم به یک باره همه آن ها را ببرم.

متقاعد کردن کودک از نظر روانشناسی

  • هنگام غر زدن فرزندتان عکس العمل مثبت داشته باشید.

بعضی از کودکان طبق عادتی که دارند نسبت به انجام هر کاری اول غر می زنند. پدر یا مادر می توانند با بازخوردی متناسب از جملات مثبت آن ها را راهنمایی کنند تا عادت خود را کنار بگذارند. مثلا: فرزندتان می گوید اه من خیلی گرمم است؟ شما با واکنشی که نشان می دهید می توانید بگویید تو برای خنک شدن چه حالتی را دوست داری/ می خواهی پنجره را باز کنی یا لباس روی ات را دربیاوری؟ این برخورد مثبت شما موجب کمتر غر و شکایت او خواهد شد که راه حلی خوب برای متقاعد کردن کودک شما به نظر می رسد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *