دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به دره توبیرون و راهنمای بازدید از این منطقه زیبا

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

تبیرون یکی از دره های معروف در دزفول است این دره دارای مناظر بسیار شگفت انگیزی است و از پیشینه تاریخی بسیار بالایی نیز برخوردار است چشم اندازهای زیا و فضای مناسبی که در این دره وجود دارد آن را به یکی از مکان های دیدنی در دزفول تبدیل کرده است. همانطور که می دانید دزفول یکی از شهرستان های مهم در استان خوزستان است و در نواحی جنوب غربی ایران واقع شده است و از جذابیت های تاریخی برخوردار می باشد.

دزفول یکی از شهرستان های مهم در استان خوزستان است شهرستان دزفول نه تنها به دلیل قدمت تاریخی خود شهری با اهمیت است بلکه به واسطه عبور رود دز از نزدیکی آن نیز اهمیت بیشتری یافته است این شهر دومین شهر وسیع در خوزستان محسوب می شود و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. ارتباط این شهرستان از نواحی اطراف خود با مناطق مختلف موجب اهمیت بیشتر شهر دزفول شده است همچنین با وجود جاذبه های گردشگری مختلفی که در خود جای داده است بسیار با اهمیت و دیدنی است. یکی از مناطق زیبا و دیدنی در دزفول همین دره عظیم و زیبا است که یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی و طبیعی در دزفول محسوب می شود این منطقه دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است و از موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی نیز برخوردار است. دور تا دور این دره را صخره ها و دیوارهایی مرتفع محاصره کرده اند که از جذابیت بسیار زیادی برای گردشگران و بازدیدکنندگان برخوردار است از دیگر ویژگی های مهم در این دره نیز می توان به رویش گیاهان وحشی اشاره کرد ارتفاعات صخره های این منطقه بده قدری است که خیلی از کوهنوردان علاقه زیادی برای گشت و گزار در این مناطق را دارند.

دره توبیرون چه زیبایی های منحصر به فردی دارد؟

از مهم ترین ویژگی های ظاهری در این دره می توان به صخره های عظیمی اشاره کرد که نواحی اطراف را محاصره کرده اند این دره به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد از آب و هوای مطبوع و خنکی نیز برخوردار است این دره در فاصله ۲۰ کیلومتری از دزفول واقع شده است و دارای ویژگی های بسیار منحصر به فرد است. صخره هایی که در اطراف این دره می بینید پر از قطرات آب است که در حال چکیدن بر روی صورتتان است همچنین یکی از زیبایی های این دره نیز شامل گیاهان وحشی است که طبیعت زیبای این منطقه را دیدنی تر کرده است. شاید جالب باشد بدانید که رشد این گیاهان وحشی آن هم از میان سنگ های سخت و صخره ای نوعی امیدواری و انگیزه را در دل شما زنده می کن همچنین می تواند درسی تازه را به شما بیاموزد و تجربیات زیادی را در اختیارتان قرار دهد. طبق تحقیقات ارتفاع برخی از این گیاهان وحشی نیز به ۱۰۰ متر می رسد طبق کارشناسی های متعددی که بر روی این دره عظیم صورت گرفته است جنس موادی که این صخره ها و دره ها را تشکیل داده اند از ماسه سنگ یا کنگومراها است این سنگ ها در اثر فرسایش های آبی و در طولانی مدت ایجاد شده اند.

چشم انداز توبیرون

تشکیل دره توبیرون یک پدیده طبیعی نادر و زیبا است و جالب است بدانید که چنین پدیده طبیعی و زیبایی طی چند هزار سال ایجاد می شود فرسایش سنگ ها توسط آب های جاری طی چند هزار سال موجب تشکیل چنین پدیده طبیعی و زیبا شده است. این دره در حفظ آب های زیرزمینی منطقه نیز اهمیت بسیار زیادی داشته است در دوران گذشته این منطقه مشکل کم آبی زیادی داشته است و این دره همانند یک زهکش آب های زیرزمینی را در خود جای داده است و آب منطقه را تامین کرده است. آب و هوای این منطقه نیز به قدری مطبوع و خنک است که خیلی از گردشگران نمی توانند رد پایان تابستان به آن سفر کنند بنابراین بهترین زمان برای تفریح در این مکان ها فصل های گرم تابستان است که در این منطقه هوا خنک تر از دیگر مناطق ایران است.

دیدنی های دره توبیرون

علت نامگذاری این مکان به توبیرون چیست؟

علت نامگذاری این دره به توبیرون بسیار جالب است این واژه ای دو کلمه تو و بیرون تشکیل شده است در گویش های محلی واژه تو معنای تب داشته است و از واژه بیرون نیز برای بریدن و از بین بردن استفاده می کنند در حقیقت معنای نامگذاری این دره خارج شدن تب از بدن است و در واقع این دره به دلیل هوای خنکی که دارد تب بدن شما را از بین می برد و حال و هوایتان را عوض خواهد کرد. این دره دارای خواص درمانی نیز می باشد افرادی که دارای مشکلات جسمانی هستند با آب تنی کردن در آب های این منطقه می توانند تب بدنشان را به تعادل برسانند خیلی از بیماران برای التیام بخشیدن به دردهای بدن خود از خواص درمانی آب های این منطقه استفاده می کنند.

دشت های توبیرون

  •  آرون گروپس

اهمیت این دره:

همانطور که ذکر شد این دره آب های زیرزمینی منطقه را تامین می کرده است و به همین جهت دارای اهمیت بالایی است سفره های آب زیرزمینی که در این مناطق وجود دارند موجب تامین بخش عظیمی از آب های منطقه شده اند در مسیر پیاده روی به این دره زیبا می توانید دو آبشار بزرگ و کوچک را مشاهده کنید که از زیبایی های خاص خود برخوردار هستند. دمای این دره در حد بالای آن به ۴۰ درجه سانتی گراد می رسد و د کمترین حد نیز ۲۰ درجه است اختلاف دمایی که در این دره وجود دارد در شهرستان دزفول نیز بیشتر است.

چه زمانی به این دره سفر کنیم؟

بهترین زمانی که می توانید برای سفر به دره توبیرون انتخاب کنید فصل های بهار و تابستان است در این فصل ها هوای این منطقه بسیار مناسب است و باید بدانی که فصل های پاییز و زمستان در این مناطق بسیار سرد و غیر قابل تحمل نیستند و باید در فصل های گرم تر به این مناطق سفر کنید. چشم اندازهای طبیعی این دره در فصل های تابستان نیز بسیار دیدنی است و از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است این دره یکی از مهم ترین مکان های دیدنی دزفول به شمار می آید و با سفر به این دره می توانید مکان های دیدنی دزفول را بیشتر بشناسید.

ارتفاعات توبیرون

گردشگرانی که به دره توبیرون سفر می کنند می توانند برای اقامت خود از ویلاها و سوئیت هایی که در دزفول وجود دارند برای اقامت استفاده کنندپیاده روی کردن های گروهی در این دره یکی دیگر از جذابیت هایی است که می توانید از دیدن آن لذت ببرید. برخی از گروه های تفریحی و ورزشی که به این دره سفر می کنند همچنین روستاهایی که در اطراف این دره وجود دارند مکان بسیار مناسبی برای اقامت کردن گردشگران هستند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *