دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اعتیاد به الکل دارای چه علائم و نشانه هایی است؟

  • ساناز براتی
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

اعتیاد به الکل با علائم مختلفی همراه است که از مهمترین آنها از دست دادن کنترل، تعرق و لرز شدید، صحبت کردن بریده بریده و اختلال در حافظه، خارش شدید بدن و پرخاشگری و گوشه گیری در افراد می باشد.

یکی از شایع ترین موارد اعتیاد، اعتیاد به الکل می باشد که در اغلب موارد جوانان و حتی نوجوانان را درگیر می کند، این نوشیدنی اعتیاد آور اولین و حتی دم دستی ترین نوشیدنی اعتیاد آور می باشد که استفاده بیش از اندازه از آن باعث ابتلا به بیماری های پرخطری مثل سرطان و برخی بیماری های گوارشی می گردد.

آشنایی با علائم اعتیاد به الکل

الکل از انواع مواد اعتیاد آور می باشد که قدرت اعتیاد آوری آن از دیگر مواد اعتیاد اور کمتر نمی باشد. الکل به خاطر تاثیری که بر روی کاهش عملکردهای حیاتی بدن دارد در دسته مواد کند کننده تقسیم بندی می گردد به همین دلیل افرادی که الکل مصرف می کنند سرعت پردازش اطلاعات در ذهنشان کم می شود و عکس العمل های کندی را از خودشان نشان داده، بریده بریده صحبت می کنند و در راه رفتن دچار مشکل می شوند. الکل انتخاب اول در بین اکثر جوانان برای مصرف مواد می باشد، در واقع میزان مصرف الکل در بین جوانان و نوجوانان بیشتر از سایر مواد اعتیاد آور است. اوایل نوجوانی دوره بسیار پر خطر برای شروع مصرف الکل محسوب می شود و بعضی از والدین تجربه مصرف الکل را در فرزندانشان خیلی پر خطر قلمداد نمی کنند، اما باید بدانید که الکل یک ماده بسیار نیرومند و دارای خواص تائیرگذاری بسیار  زیاد روی خلق و خوی افراد می باشد و نه تنها بر روی ذهن و بدن تاثیر گذار است، بلکه باعث می شود که نوجوانان قضاوت درست و مهارت های مقابله خود در برابر آن را از دست بدهند. مصرف الکا در یک بازه زمانی باعث بیشتر شدن علائم اعتیاد به آن می شود، برای آشنایی با علائم اعتیاد به این ماده در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با علائم اعتیاد به الکل

عوارض مصرف الکل

مصرف الکل دارای عوارض مختلفی می باشد:

  • عوارض جسمانی: با مصرف الکل فرد دچار برخی از عوارض جسمانی مانند کاهش فشار خون، احساس گرما و تلو تلو خوردن در زمان راه رفتن می شود.
  • عوارض روانی مصرف الکل: با مصرف الکل فرد دارای مشکلات روانی مختلفی مانند رنتارهای نامناسب، پر حرفی یا کم حرفی، حرف زدن های نامربوط، معاشرتی شدن یا گوشه گیری و پرخاشگر، اختلال در تعادل و ناتوانی از انجام کارهای ظریف، اختلال در توجه و حافظه می شود.
  • عوارض طولانی مدت مصرف الکل: با مصرف الکل در طولانی مدت فرد دچار مشکلات مختلفی مانند اختلال در خواب، درگیری مری و کبد، سوء تغذیه، افزایش فشار خون و خطر سکته قلبی و مغزی، ضعف در عضلات، ناتوانی های جنسی و تاخیر در انزال، توهمات شنوایی، فراموشی پایدار، افزایش خطر ابتلا یه سرطان سر و گردن و دستگاه گوارش خواهد شد.

اعتیاد به الکل و بررسی نشانه های آن

از دست دادن کنترل فرد، شایعترین نشانه مصرف الکل

اعتیاد داشتن به الکل به خاطر وجود بیش از اندازه اتانول که از مخمر گیاهان و دانه های میوه حاصل می شود، باعث ایجاد نشانه ها و علائم مختلفی در زندگی عادی افراد خواهد شد و زندگی او را تحت تاثیر خواهد قرار داد. از مهمترین و شایع ترین نشانه های مصرف الکل از دست دادن کنترل در فرد است که در افراد معتاد به الکل دیده می شود. به دفعاد زیاد دیده شده است که اشخاصی که الکا مصرف می کنند، بدن داشتن علائم مسمومیت در دفعات مختلف از حجم زیادی الکل استفاده می کنند و بدون داشتن کنترل در مصرف از آن می نوشند و در نهایت نمی توانند به تنهایی آن را کنار بگذارند و نیاز به کمک برای ترک اعتیاد خواهند داشت. همانطور که گفتیم اولین نشانه و بارزترین نشانه اعتیاد به الکل استفاده مکرر از آن و نداشتن کنترل روی مصرف الکل می باشد. افراد در زمان ها و مکان های مختلف و ساعات مختلفی اقدام به مصرف الکل می کنند و هیچ کنترلی در مصرف نکردن آن ندارند.

انواع علائم اعتیاد به الکل

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تعرق و لرز شدید از نشانه های مصرف الکل

از دیگر نشانه های اعتیاد به الکل تعرق شدید و لرز شدید در مصرف کننده است. بعد از استفاده مکرر و بی رویه از الکل نشانه های مختلف دیگری مثل تعرق شدید و لرز بدن در فرد باعث می شود تا از اینکه او به الکل معتاد است مطوئن شوید و جای هیچ شکی باقی نمی ماند. اغلب افرادی که به نوشیدن الکل اعتیاد دارند، اگر از ان مصرف نکنند با لرز و عرق شدید بدن مواجه خواهند شد، این نشانه ها تا زمان مصرف مجدد الکل از بین نخواهد رفت و این موضوع باعث خواهد شد تا انگیزه ترک الکل از مبتلایان گرفته شود و نتوانند به راحتی آن را کنار بگذارند.

اعتیاد به الکل و انواع نشانه های آن

صحبت کردن بریده بریده و اختلال در حافظه کوتاه مدت از دیگر نشانه های مهم اعتیاد به الکل

از دیگر نشانه های مختلف اعتیاد که فرد معتاد را در زمان عدم مصرف الکل درگیر خود می نماید، تکلم بریده بریده در فرد و عدم رفتاری در او است. اختلال حافظه و عدم یادآوری برخی از رویدادهای مهم، نیز از مهمترین نشانه های اعتیاد به الکل است که باید به آنها توجه شود زیرا زندگی فرد را تحت تاثیر قرار خواهند داد و باعق ایجاد مشکلات بدتری خواهند شد.

برخی از نشانه های اعتیاد به الکل

خارش شدید بدن از دیگر نشانه های اعتیاد به الکل

از دیگر نشانه ها و مواردی که فرد بعد از اعتیاد به الکل گرفتار ان می شود خارش شدید بدن می باشد که فرد معتاد راه فراری از آن ندارد. فردی که به الکل اعتیاد دارد به خاطر رسوب املاح صفراوی در زیر پوست، احساس خارش شدید را خواهد داشت و این خارش در برخی از موارد باعث زردی پوست، کبودی و حتی خونریزی پوست خواهد شد.

علائم مختلف اعتیاد به الکل

پرخاشگری و گوشه گیری از نشانه های اعتیاد به الکل

یکی دیگر از علائم مصرف الکل پرخاشگری و گوشه گیری در فرد معتاد است. مصرف بالای الکل علاوه بر نشانه های ظاهری که دارد و آسیب های فیزیکی که بر فرد وارد می کند باعث بروز مشکلات روحی و روانی مختلفی در فرد بیمار می شود که این موضوع باعث خواهد شد تا او در روابط اجتماعی و ارتباط با سایرین دچار مشکل شود. از مهمترین نشانه های روحی و روانی در افراد معتاد به الکل پرخاشگر شدن و گوشه گیری در این افراد اشت به شکلی که باعث آزار و اذیت به اطرافیان خود می شوند و نیاز به درمانگر خواهند داشت.

علائم وابستگی شدید به الکل

دلایل مختلف اعتیاد به الکل

اعتیاد و وابستگی به الکل دلیل خاصی ندارد و در واقع مجموعه ای از علائم و دلایل باعث می شوند  تا فرد در نهایت به اعتیاد دچار شود، برخی از دلایل مختلفی که ممکن است باعث روی اوردن فرد به سمت مصرف دائمی الکل شوند شامل موارد زیر می شوند:

  • وجود اختلالات خواب در فرد
  • بروز اختلالات اضطرابی در فرد
  • داشتن مشکلات و اختلالات جنسی مختلف
  • استفاده از خود درمانی برای حل مشکلات هیجانی
  • برخی از عوامل وراثتی و ژنتیکی
  • فرار از مشکلات مختلف در زندگی و بی مسئولیتی

اعتیاد به الکل و بررسی برخی از نشانه های آن

نگاه کلی به نشانه های اعتیاد به الکل

اگر می خواهید که بدانید مصرف الکل در شما یا یکی از اطرافیانتان باعث ایجاد اعتیاد به آن شده است، نشانه های مختلف زیر را در خودتان یا فرد مورد نظر بررسی نمایید و در صورت مطمئن شدن ار اعتیاد ختما با رونشناس و یک متخصص حوزه ترک اعتیاد مشورت کرده و از او کمک بخواهید:

  • افزایش میزان مصرف و یا بیشتر شدن دفعات مصرف آن.
  • ایجاد تحملات بسیار زیاد در مقابل تاثیرات الکل.
  • مصرف المل در زمان های نا مناسب مثل زمان بیدار شدن از خواب هنگام صبح قبل از انجام هر کاری.
  • دوری کردن از روفتن به جاهایی که امکان نوشیدن الکل در آنجا وجود ندارد.

نشانه های اعتیاد به الکل

  • ایجاد تغییر در روابط دوستانه و دوستی با کسانی که به شکل سنگین الکل مصرف می کنند.
  • پنهان نمودن مصرف.
  • وابسته بودن به مصرف الکل به منظور انجام کارهای روزانه و شخصی.
  • افزایش خواب آلودگی، افسردگی و مشکلات هیجانی.
  • درگیر شدن با مشکلات قانونی و ادرای مثل دستگیر شدن و اخراج از کار.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *