دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص هسته زردآلو و ارزش غذایی این دانه های خوشمزه

  • ساناز براتی
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

زردآلو یک میوه شیرین با طعمی دلپذیر است که دارای هسته ای پرخاصیت می باشد. برخی از مهمترین خواص هسته زردآلو شامل خاصیت ضد سرطانی، کاهش دهندگی فشار خون، افزایش دهنده قوای جنسی، افزایش طول عمر، بهبود دهنده درد و … می باشد.

زردآلو یکی از انواع میوه های تابستانی بسیار خوشمزه با طعمی دلنشین است که تقریبا همه از خوردن آن لذت می برند. علاوه بر گوشت زردآلو، هسته آن نیز در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، هسته این میوه تابستانی دارای ارزش غذایی بالایی است و خاصیت های مختلفی برای سلامت بدن و زیبایی دارد بنابراین، اگر شما نیز از خواص هسته زردآلو اطلاعی ندارید به شما شما دوستان پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

خواص مختلف هسته زردآلو

زردآلو یک نوع میوه تابستانی و خوشمزه ای است که مورد علاقه اغلب افراد می باشد که از نظر متخصصان طب سنتی، خواص میوه زردآلو شگفت انگیز می باشد، این میوه شیرین بوی چین و ایران می باشد و ارتفاع درخت آن به حدود ۶ متر هم میرسد، برگ های درخت زردآلو شکل قلب مانندی دارند و دارای شکوفه های درشت و سفید متمایل به قرمز می باشد. همانطور که می دانید میوه ی زردآلو گوشتی و شیرین بوده و عموما به رنگ زرد می باشد و در برخی موارد زرد متمایل به قرمز می باشد، علاوه بر گوشت این میوه هسته آن نیز مصرف خوراکی داشته و بسیار پرخاصیت است. در طب سنتی از هسته زردآلو به منظور درمان برخی از مشکلات مثل رفع مشکلات تنفسی، سوء هاضمه، فشار خون بالا، تقویت قوای جنسی، تسکین دهنده درد، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، مبارزه با عفونت و همچنین کمک به درمان آرتریت استفاده می کرده اند. علاوه بر گوشت و مغز زردآلو دیگر قسمت های آن مثل گل، پوست، تنه و ریشه درخت نیز در طب سنتی استفاده می شوند. هسته زردآلو دارای طبعی گرم و خشک بوده و برگ درخت آن نیز طبعی سرد و خشک دارد. برای آشنایی با خواص هسته زردآلو در ادامه مطلب همراه ما باشید.

بررسی خواص مفید هسته زردآلو

کاهش خستگی و حفظ انرژی

مواد معدنی موجود در دانه زردآلو در بهبود عملکرد بدن نقش مهمی را ایفا می کند دانه زردالو به دلیل داشتن آهن و فسفر کمک زیادی به کاهش خستگی و حفظ انرژی می کند و در واقع کمبود این دو ماده در بدن باعث احساس خستگی و ضعف در فرد می شود.

بهبود گردش خون

همانطور که می دانید دانه زردآلو دارای امگا ۳ می باشد که کمک زیادی به بهبود گردش خون و  همچنین کاهش ضربان قلب می کند و بدن قادر به تولید این اسید چرب ضروری نمی باشد و باید از طریق غذا دریافت نماید.

سلامت دستگاه گوارش

از دیگر فواید هسته زردآلو بهبود دستگاه گوارش می باشد زیرا، هسته زردآلو دارای مقادیر فراوانی چربی های سالم، پروتئین و فیبر هستند  که کمک زیادی به افزایش حرکات منظم روده، جذب سریع تر مواد غذایی، جلوگیری از نفخ، درمان یبوست، گرفتگی عضلات و اسهال می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تقویت استخوان ها

یکی دیگر از فواید هسته زردآلو تقویت استخوان ها می باشد زیرا، دارای مقادیر فراوانی کلسیم می باشد و همچنین خواص ضد التهابی دارد که علاوه بر تقویت استخوان ها و مفاصل به منظور درمان بیماری آرتروز نیز گزینه بسیار است و استفاده منظم از روغن هسته زردآلو باعث بهبود درد و تورم نواحی آسیب دیده می شود.

منبع آنتی اکسیدان

هسته زردآلو دارای میزان بالایی از ویتامین E می باشد، این ویتامین یک آنتی اکسیدان مهم و کارامد می باشد، همانطور که می دانیم آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کنند و باعث پیشگیری از انواع سرطان می شوند. رادیکال های آزاد در بدن از عوامل اصلی بروز سرطان می باشند. ویتامین E موجود در هسته زردآلو یک آنتی اکسیدان فوق العاده قدرتمند می باشد که به شکل خیلی فعال با رادیکال های آزاد مبارزه می نماید.

هسته زردآلو و خاصیت های آن

پیشگیری از رشد سلول های سرطانی

امروزه هسته زردآلو را برای درمان سرطان پیشنهاد می دهند، این هسته دارای ترکیبی به اسم آمیگدالین می باشد. این ماده در هسته زردآلو و هسته برخی میوه های دیگر مثل سیب نیز وجود دارد. آمیگدالین ترکیبی است که برای سلول های سرطانی بسیار مهلک می باشد و به شکل موثری مانع از رشد سلول های سرطانی می گردد، به همین دلیل استفاده از این هسته توصیه می شود.

ویژگی های هسته زردآلو

کاهش دهنده فشار خون بالا

هسته زردآلو به دلیل تشکیل تیوسیانات تاثیر بالایی در کاهش فشار خون دارد. تیوسیانات یک عامل قدرتمند در کاهش فشار خون می باشد و وجود آن در هسته زردآلو بسیار تاثیر مثبتی دارد. در اوایل قرن بیستم از تیوسیانات به منظور درمان فشار خون بالا تجویز می شد ولی به خاطر گزارش های بالای مسمومیت، دیگر از آن استفاده نمی شود. البته در حال حاضر هنوز هم از نیتروپروساید سدیم، که نوعی متابولیت تیوسیانات می باشد به منظور درمان بالا رفتن اورژانسی فشار خون استفاده می شود. فشار خون اورژانسی وقتی ابجاد می شود که فشار خون در شریان ها به مدت طولانی افزایش یابد که باعث بیماریهای مثل بیماری های قلبی، سکته مغزی، آنوریسم آئورت، بیماری های شریان محیطی و بیماری های مزمن خواهد شد. اجزای شیمیایی موجود در هسته زردآلو باعث کاهش سطح فشار خون می گردد ولی بر طبق تحقیقات انجام شده این دانه ها کاملا بی خطر نبوده و دارای عوارضی هستند.

خاصیت های مهم هسته زردآلو

تقویت کننده سطح انرژی بیماران سرطانی

کربوهیدرات ها و پروتئین ها منبع های اصلی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن می باشند، وجود میزان مناسبی از کربوهیدرات ها و پروتئین و همچنین وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در هسته زردآلو باعث شده است تا مصرف آن باعث تامین انرژی مورد نیاز در افراد به ویژه نیروی مورد نیاز بیماران سرطانی شود.

بهبود سلامتی و احساس خوب بودن در بیماران سرطانی

همانطور که گفتیم در هسته زردآلو آمیگدالین وجود دارد، علاوه بر این در این هسته ماده ای دیگر به نام لترین وجود دارد که ترکیبی جزئی از آمیگدالین محسوب می گردد. لیترین یک جایگزین مناسب برای درمان سرطان محسوب می شود که باعث بروز حس سلامتی و خوب بودن در بیماران سرطانی شده و آنها را بهبود می دهد.

هسته زردآلو و خاصیت های آن

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

هسته زردآلو ارای خواص ویژه و خاصی می باشد، که سلول های مضر بیماری زا در سراسر بدن را کاهش می دهد، اما روش دقیق تاثیرگذاری این ماده روی سلول ها هنوز به طور قطعی مشخص نیست. بر طبق یک مطالعه انجام شده در این مورد مشخص شد که ترکیب آمیگدالین باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود و توانایی سلول های سفید خون را به منظور حمله به سلول های مضر به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. بر طبق یک تئوری ارائه شده درباره اثرات آمیگدالی مشخص شده است که این ماده باعث می شود تا آنزیم های تولید شده در لوزالمعده از تبدیل سلول های طبیعی به سلول های پر خطر که ممکن است بیماری ها را ایجاد کنند، جلوگیری نمایند. به همین دلیل ویتامین B17 امکان دارد که باعث افزایش تولید آنزیم های پانکراس شود و خاص مضر موجود در بدن را نابود کند.

خاصیت های هسته زردآلو

افزایش دهنده طول عمر

در یک مطالعه تخصصی بر روی مردم باستان دره ی هنزه در شمال پاکستان مشخص شد که آنها وضعیت سلامت بی نقصی داشته اند و طول عمری طولانی و باورنکردنی داشته اند، این موردم بدون خطرات سلامتی مثل چلقی، بیماری های قلبی و سرطان زندگی می کرده اند و دلیل این موضوع در آنها مصرف هسته زردآلو بوده است.

خواص مختلف هسته زردآلو

تسکین دهنده درد

در بسیاری از تحقیقات انجام شده بر روی خواص ضد سرطانی هسته زردآلو مشخص شد که بیماران مبتلا به سرطان بعد از استفاده از ترکیبات حاوی هسته زردآلو کاهش درد مورد توجهی را تجربه کرده اند. بر طبق گزارشی منتشر شده در سال ۱۹۶۲، در ۱۰ بیمار مبتلا به سرطان متاستاتیک که با طیف وسیعی از دوزهای لاتریل وریدی درمان شده بودند، تسکین درد مهمترین مزیت گزارش شده در این مورد بوده است، همچنین در این بیماران کاهش تورم غدد لنفاوی و کاهش اندازه تومور هم گزارش شده بود.

انواع خاصیت های هسته زردآلو

درمان درد آرتریت

یکی دیگر از خواص هسته زردآلو درمان درد آرتریت می باشد. یک شرکت داروسازی چینی از هسته زردآلو به منظور درمان درد آرتریت استفاده می کند. هسته زردآلو دارای فیبر می باشد و این فیبر اسید ها و دیگر سموم موجود در سیستم گوارشی را از بدن خارج می نماید. هسته های زردآلو باعث سم زدایی بدن می شوند به شکلی که باعث می گردند التهاب در بدن کمتر شود، به همین دلیل از هسته زردآلو به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان آرتروز استفاده می نمایند. آرتریت بیماری است شایع که باعث تورم و درد مفاصل می شود.

بررسی خواص هسته زردآلو

افزایش دهنده قوای جنسی

از دیگر خواص هسته زردآلو می توان به افزایش دهندگی قوای جنسی اشاره کرد. هسته زردآلو مثل هسته بادام برای افزایش غرایز جنسی بسیار مفید می باشد. از هسته زردآلو در اروپا به شکل سنتی به منظور افزایش میل و غریزه جنسی استفاده می شود و بسیار در این زمینه معروف است.

هسته زردآلو و فواید آن در زیبایی

از دانه زردآلو و روغن آن به منظور تولید لوازم آرایشی و بهداشتی زیادی به خصوص در رابطه با مراقبت از پوست بهره می برند. شما می توانید با ترکیب کردن روغن هسته زردآلو با مقداری شکر آن را به یک لایه بردار طبیعی تبدیل کنید و پوست خود را پاکسازی نمایید. این ترکیب به منظور از بین بردن پوسته و سلول های مرده پوست و بعلاوه درخشان شدن پوست استفاده می شود. همچنین هسته زردآلو یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست محسوب می شود که خیلی خوب به پوست جذب می گردد.

خاصیت های مفید هسته زردآلو

سلامت قلب

هسته زردآلو یک منبع عالی و مهم از چربی های اشباع نشده می باشد که با کاهش دادن کلسترول بد بدن باعث سلامت قلب و بدن می شود. هسته زردآلو دارای کلسترول سالم است که کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

موارد مهم و احتیاطی در رابطه با مصرف هسته زردآلو

علاوه بر خواص مختلف هسته زردآلو که با آنها آشنا شدیم، این هسته ممکن است که تا حدودی خطر داشته باشد، خطر هسته زردآلو به خاطر آمیگدالینی است که در آن وجود دارد که ممکن است پس از خوردن به سیانید تبدیل گردد. همانطور که می دانیم سیانید یک ماده کشنده برای انسان می باشد، در این مورد گزارشی وجود دارد که یک مرد به خاطر درمان سرطان خود بیش از اندازه و در طولانی مدت هسته زردآلو مصرف کرده و فوت کرده است، مصرف خودسرانه و رعایت نکردن توصیه ای ایمنی در این مورد و رعایت نکردن دوز مناسب مصرف باعث مرگ او شده است. در تماس بیش از حد قرار گرفتن با هسته زردآلو امکان دارد باعث اثر طولانی مدت به مغز، قلب و سیستم عصبی نیز منجر گردد. بعلاوه مصرف هسته زردآلو ممکن است عوارض مختلفی مثل حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی های شکم، سردرد، گیجی و ضعف را به همراه داشته باشد.

خواص مفید هسته زردآلو

راهنمای استفاده از هسته زردآلو برای درمان سرطان

برای پیشگیری از عوارض هسته زردآلو ، در ادامه مطلب توصیه هایی را در مورد نحوه مصرف آن عنوان می کنیم تا از فوائد ضد سرطانی آن بهره بهتری ببرید:

  • مهمترین توصیه برای مصرف زردآلو مصرف آن در حد معمول و رعایت اعتدال در این مورد است.
  • بهتر است که در طول روز بین ۶ تا ۱۰ هسته زردآلو مصرف شود و در هر وعده یک تا ۳ عدد.
  • توجه داشته باشید که مصرف بیش از ۵۰ عدد هسته زردآلو در طول روز باعث مرگ خواهد شد.
  • هسته زردآلوی را مصرف کنید که شیرین باشند و روی آنها برچسب شیرین زده شده باشد، زیرا این هسته ها در مقایسه با هسته های تلخ سموم بسیار کمتری دارند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *