دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاشت درخت نارون و نحوه پرورش و رشد بهتر این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی نارون از دسته گیاهان یک ساله و بومی مناطق اروپایی می باشد که محبوبیت فراوانی نیز پیدا کرده و در این مطلب سعی داریم شما را با اصول کاشت درخت نارون آشنا نماییم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که درخت زیبای نارون در واقع بومی مناطق اروپایی می باشد که قابلیت رشد تا ارتفاع ۳۰ متر را دارا می باشند و از آنجایی این درخت دارای چوب های مرغوبی می باشد متاسفانه امروزه به دلیل برداشت های بیش از حد و بیماری این درخت در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

آشنایی با چگونگی کاشت درخت نارون

همانطور که متوجه شدید این گیاه از دسته درختان بومی اروپا محسوب می شود که البته امروزه تا مناطق آسیای صغیر و ایران نیز گسترش پیدا کرده است. به طور معمول این درخت می تواند تا ارتفاع ۳۰ و حتی ۳۵ متر نیز رشد کند و از آنجایی که طره تنه آن حدودا یک متر می باشد دارای تاجی های مخروطی و کروری خواهد بود. این گیاه دارای شاخه هایی کرکی و گاهی صاف می باشد و از سرعت رشد بسیار کندی نیز برخوردار هستند. گل های درخت نارون در واقع از پایک های کوتاه همراه با ۴ پرچم تشکیل شده اند که جنبه تزئینی ندارند و تنها فصل شکوفایی آن ها از اوایل بهار تا انتهای بهار می باشد. جالب است بدانید که گل های تنها نر و ماده می باشند و روند گرده افشانی از طریق باد صورت می گیرد و همچنین برگ ها به شکل تخم مرغ، نامتقارن، نوک تیز و سطح زبر با دندانه های مضاعف هستند و اغلب میوه های آن از نارون بالدار، بیضی شکل و با قاعده گونه ای می باشد و دانه ها نیز نزدیک به انتهای آن قرار گرقته اند.

چگونگی پرورش درخت نارون

دستورالعمل کاشت گیاه نارون:

توجه داشته باشید که می توان از بذر های نارون برای کاشت درخت نارون استفاده نمود و برای انجام این روش بایستی از بذر های تازه استفاده نمایید. اگر دقت کرده باشید بذر های نارون دارای پوششی بالدار هستند و بایستی پیش از خشک شدن پوشش آن اقدام به جمع آوری بذر ها از روی درختان بکنید و سپس بذور را به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در فضایی که از تهویه هوای خوبی برخوردار است قرار بدهید تا رطوبت موجود در آن کاملا خشک شود. سپس باید بذر ها را به صورتی که تنها حدود نیم سانتی متر در زیر خاک فرو بروند در زمین بکارید و می توانید از ترکیب پیت ماس،  خاک برگ و شن نیز برای کاشت بذرها استفاده نمایید. توصیه می شود مکانی را برای نگهداری بذرهای کشت شده انتخاب نمایید که از پر نور و روشن ولی به دور از نور مستقیم باشد و همچنین مراقب باشید که سطح خاک بیش از اندازه خشک نشود تا بذرها قابلیت جوانه زنی را داشته باشند.

دستورالعمل کاشت درخت نارون

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت نارون:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط محیطی لازم برای کاشت درخت نارون پرداخته ایم که می توانید در این فرآیند از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری:

بهتر است بدانید که برای کاشت درخت نارون، رشد بهتر ریشه ها و اینکه بعد ها درختی مقاوم داشته باشید بایستی پس از انجام کاشت چند روز مادام گیاه را به صورت عمیق آبیاری نمایید تا ریشه ها به سمت پایین بروند. پس از اینکه بذر ها رشد کردند و جوانه زدند تنها لازم است هفته ای یک مرتبه گیاه خود را آبیاری کنید و اگر در روند آبیاری افراط کنید با ایجاد مشکلاتی در گیاه خود مواجه خواهید شد.

  •  آرون گروپس

آبیاری لازم برای بستر گیاه نارون

دما:

توجه داشته باشید که درخت نارون قابلیت تحمل طیف وسیعی از دما را دارد و بازه دمایی ۳۵ درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل می کند و همچنین دمای بیش تر از این مقدار نیز در صورت در دسترس بودن منابع غنی آب و خشکی نکشیدن گیاه مشکل خاصی برای گیاه به وجود نمی آید.

خاک:

به طور کلی درخت نارون در واقع گیاهی کم نیاز است و در هر نوع خاکی می تواند رشد کند ولی توجه داشته باشید که قرار دادن آن در بستری حاوی خاک شور و آهنکش بالا می تواند موجب خشک شدن برگ ها شود و آن ها را بسوزاند. به همین منظور توصیه می شود اگر قصد دارید درخت نارون بکارید حتما یک آزمایش از خاک بستر داشته باشید تا پیش از آن بدانید کدام گیاه رشد بهتری خواهد داشت.

تامین شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت نارون

رطوبت:

توجه داشته باشید که گیاه نارون نیاز فراوانی به رطوبت دارد و از آنجایی که این درخت دارای انواع مختلفی می باشد توصیه می شود که پیش از تهیه بذر حتما از نوع مناسب آن برای محیط سکونت خود اطلاعاتی کسب کنید و سپس اقدام به تهیه و کشت بذر ها بکنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *