دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش کاشت شاه تره و اصول نگهداری مناسب برای رشد این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که در واقع گیاه شاه تره از دسته گیاهان خودرو و دارویی محسوب می شود که ما در این مطلب سعی داریم شما را با روش های کاشت شاه تره و برداشت آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی شاه تره یا به عبارت عامیانه تره شاهی از دسته پرخاصیت ترین سبزی ها شناخته می شود که اغلب به دلیل خواص فوق العاده ای که دارد در سبد غذایی ایرانیان ثبات پیدا کرده است. این نوع از سبزی با وجود رنگ های متنوع مانند بنفش یا سبز تیره که مشاهده می شود دارای خواص فراوانی است و اغلب توصیه می شود راهکارهای کاشت شاه تره را از دست ندهید.

آشنایی با چگونگی کاشت شاه تره

بهتر است بدانید که در واقع شاه تره از دسته گیاهان دارویی و از خانواده گیاهان شاه تره به شمار می آید که بومی مناطقی از آسیا به خصوص کشور ایران است. همچنین این گیاه دارای شاخ و برگ های متعددی می باشد و می توان آن را از گیاهان علفی و یک ساله دانست. شاه تره در واقع از اندام های هوایی ظریفی تشکیل شده است و دارای دمبرگ های بلند دو یا سه شانه ای می باشد و همچنین گل هایی کوچک خوشه ای آذین بسته بدون دمگل یا دمگل هایی کوتاه دارد که اغلب در قسمت انتهایی ساقه ها ظاهر می شوند. به طور کلی هر خوشه این گیاه دارای حدود ۵ الی ۱۵ گل می باشد که اغلب به رنگ صورتی هستند و هنگام شکفتن منظره زیبایی را برای محیط ایجاد خواهند کرد. شاه تره دارای میوه کوچک کروی شکلی است که هر کدام از میوه ها حاوی یک دانه می باشد و معمولا در بیشتر مناطق به صورت خودرو رشد می کند و تمامی قسمت های آن مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونگی کاشت گیاه شاه تره

دستورالعمل کشت گیاه شاه تره:

توصیه می شود که بذر گیاه شاه تره را در فصل بهار پس از اتمام دوران سرما به صورت مستقیم در زمین بکارید و حتما پیش از کاشت خاک را به صورت کامل شخم بزنید و آن را نرم نمایید. همچنین می تواتید برا تقویت خاک نیز آن را با مواد آلی همچون خاک برگ یا کود پوسیده حیوانی ترکیب نمایید.

در مرحله کشت بایستی بذر ها را در عمق نیم سانتی متری درون خاک قرار دهید و پس از کاشت بستر را مرطوب نمایید و تا زمان جوانه زنی بذرها رطوبت بستر را فراهم نمایید.

به طور کلی روند جوانه زنی بذرها حدود ۱۰ الی ۳۰ روز طول خواهد کشید و به همین منظور بایستی گیاه خود را در آفتاب کامل یا سایه قرار دهید. توجه داشته باشید که برای کاشت شاه تره باید آن را در طول روز حدود ۶ الی ۸ ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید و در طول هفته ای ۲ الی ۳ مرتبه نیز بدان آب بدهید. توصیه می شود که فاصله بین گیاهان را تقریبا ۳۰ سانتی متر در نظر بگیرید.

روش های کاشت شاه تره درون گلدان

  •  آرون گروپس

همچنین جالب است بدانید که کاشت شاه تره درون گلدان نیز امکان پذیر است و در صورتی که قصد دارید آن را درون گلدان بکارید در هر زمان از سال می توانید این کار را انجام دهید. برای انجام این روش بایستی در ابتدا گلدان را با خاک مناسب پر کنید و بذر ها را با عمق نیم سانتی متری درون بستر بکارید.

به طور کلی دمای مناسب برای برای جوانه زنی این گیاه بازه دمایی ۲۰ الی ۲۶ درجه سانتی گراد می باشد و توصیه می شود یک ماه پس از کاشت روند کوددهی را آغاز نمایید و برای این کار از کودهای کامل استفاده نمایید. همچنین بایستی در دوران رشد گیاه بستر را مادام مرطوب نگه دارید و با رعایت کلیه شرایط کشت گیاه می توان پس از گذشت ۶۵ الی ۷۰ روز گیاه خود را برداشت نمایید.

دستورالعمل کاشت گیاه شاه تره

شرایط مورد نیاز برای کشت و پرورش گیاه شاه تره:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و نکات لازم برای کاشت شاه تره پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

توجه داشته باشید که برای آبیاری گیاه شاه تره بایستی در فاصله دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شده باشد و سپس اقدام به آبیاری نمایید زیرا گیاه به آبیاری زیاد بسیار حساس است و در این صورت خیلی سریع از بین خواهد رفت.

آبیاری مورد نیاز گیاه شاه تره

نور:

بهتر است بدانید که گیاه شاه تره در واقع قادر به تحمل نور زیاد و مستقیم می باشد و اگر در این شرایط قرار بگیرد می تواند روند رشد خود را به خوبی طی کند. همچنین توصیه می شود که گلدان حاوی گیاه شاه تره را حتما در پشت پنجره های جنوبی قرار دهید.

خاک و تغذیه:

توصیه می شود که برای کاشت گیاه شاه تره درون گلدان حتما از ترکیب خاک باغچه، خاک برگ و ماسه استفاده نمایید و همچنین می توانید از مقداری پیت ماس نیز در این ترکیب استفاده نمایید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه شاه تره

البته نکته مهم این است که خاک بستر حتما از زهکشی خوب و ایده آلی برخوردار باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *