دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های درمان بلفاریت و جلوگیری از بروز مشکلات آن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

چشم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد که حفاظت از آن بسیار مهم شمرده می شود. در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا علاوه بر معرفی بیماری های چشم، روش درمان بلفاریت را به شما آموزش دهیم.

بلفاریت از گونه التهابات چشم به شمار می آید که پوست آن ناحیه را در بر خود می گیرد. به طور معمول این عارضه در بخش رویشی مژه ها بروز پیدا می کند و هر دو چشم را به خود درگیر می کند. گفتنی است که این اختلال در اکثر مواقع، زمانی بروز پیدا می کند که غدد روغنی در نزدیک پایه های مژه جایگزین شده باشند و مسدود کننده هر گونه رفت و آمد های هوایی شوند.

این بیماری به مرور زمان و عدم درمان به دیگر اختلالات مربوط به چشم منجر می شود که شرایط را سخت می کند. برای آشنایی بیشتر با این بیماری مربوط به پلک چشم و روش های درمان بلفاریت در ادامه این مطلب با ما همراه شود.

نشانه های بیماری بلفاریت

آشنایی با بیماری بلفاریت

این اختلال در گونه حاد بروز پیدا می کند و روند درمان در بیشتر مواقع با بروز مشکلات متعدد پیش می رود. طبیعی است که تمامی بیماری ها از نظر شخص ناخوشایند باشند، اما این عارضه با توجه به درگیر کردن بخش حساس بدن بسیار درد آور و ناراحت کننده می باشد. عواقب آن را نمی توان طولانی مدت و یا در آخر عمر در نظر گرفت، همچنین هیچ گونه سرایتی در ویروس های مبتلا کننده بلفاریت وجود ندارد.

بلفاریت را در اصطلاحی دیگر به نام قی کردن چشم نیز معرفی می کنند، اما گفتنی است که از شایع ترین بیماری های چشمی در بین افراد شناخته شده است. از علائم بروز آن می توان به پوسته پوسته شدن چشم اشاره کرد و در کنار آن می توان نشانه هایی همچون تورم و تحت تاثیر قرار گرفتن عملکرد های پلک اشاره کرد.

بفاریت سبب قرمزی و ایجاد التهاب در چشم می شود که ممکن است در صورت عدم پیشگیری چندین بیماری چشمی دیگر را نیز با خود به همراه داشته باشد.

 بلفاریت چیست؟

  •  آرون گروپس

نشانه های بروز التهاب پلک

در ابتدای آشنایی با نحوه درمان بلفاریت بهتر است که با نشانه و علائمی که در شروع همراه است، آشنا شوید. این علائم و نشانه ها را می توان در مواردی که مطالعه می کنید، دسته بندی کرد.
  1. اشک آلود شدن چشم ها به مراتب بسیار بالا
  2. قرمز شدن چشم ها
  3. احساس سوزش بسیار در نواحی چشم
  4. پلک های چرب شده
  5. خارش بیش از حد چشم
  6. سرخی و تورم غیر طبیعی پلک ها
  7. پوسته پوسته شدن پوست اطراف چشم
  8. مژه های برگشته
  9. پلک های چسبیده به یک دیگر
  10. پلک زدن پیوسته و پشت سر یک دیگر
  11. ایجاد حساسیت به نور
  12. ریختن مژه ها به صورت ناگهانی
  • انواع بلفاریت

به طور کلی این التهاب پلکی به دو گروه عمده قدامی و خلفی تقسیم می شود. قابل به ذکر است که التهاب خلفی از گوشه های داخلی چشم شروع به بروز نشانه های منحصر می کند، این در حالی است که التهابات قدامی از خارج چشم شروع به بروز می کنند. در این میان عوامل بسیاری ریسک ابتلا به این بیماری ملتهب چشم را افزایش می دهد که شامل موارد زیر می باشد؛

  1. شوره پوست سر و یا ابرو
  2. ایجاد حساسیت به لوازم آرایشی
  3. عوارض جانبی مصرف قرص و دارو
  4. ابتلابه انواعی ازعفونت های باکتریایی
  5. عملکرد های نادرست از سوی غده های چربی پلک
  • زمان مراجعه به پزشک

اگر نشانه و علائمی را در چشم و اطراف آن مشاهده می کنید که با هرگونه از مراقبت های پوستی از بین نمی رود، بهتر می باشد با پزشکی وقت ملاقات ترتیب دهید.

آشنایی با راه های درمان بلفاریت

علت بروی بلفاریت

برای انجام شیوه صحیح درمان بلفاریت باید تمامی جنبه ها را مورد بررسی قرار دهید تا در نهایت با تشخیص درست به رفع آن اقدام کنید. از این جهت علت های اصلی در بروز این عارضه را در ادامه این مطلب برای شما جمع آوری کرده ایم.

  1. ابتلا به درماتیت سبورئیک، شوره سر و ابرو
  2. ابتلا به عفونت های باکتریایی
  3. ایجاد اختلال در غده های چربی به روی پلک و مژه
  4. ابتلا به انواعی از مشکلات پوستی و قرمزی و التهاب
  5. ابتلا به انواعی از آلرژی ها از جمله؛ دارو های مخصوص چشم، لنز های رنگی و زیبایی و لوازم آرایشی نا سالم
  6. آسیب رسیدن از سوی کنه و شپش

مشکلات و عوارض بلفاریت

گفتنی است که در صورت عدم درمان بلفاریت مشکل و عوارض بسیاری برای فرد پدید می آید که در ادامه به ذکر آن ها پرداخته شده است.

  • ایجاد مشکل در پلک چشم

این عامل ممکن است سبب رشد غیر معمول مژه ها ویا حتی ریزش ناگهانی آن ها شود.

  • ایجاد مشکلات پوستی پلک

این مشکلات می تواند شامل مواردی باشد که در ادامه مطالعه می کنید.

  1. اشک های اضافی و یا حتی ابتلا به خشکی چشم
  2. پوسته پوسته شدن پوست اطراف چشم و ابتلا به شوره
  3. ترشح روغن و محلولات مخاطی

بلفاریت چگونه بروز پیدا می کند؟

  • گل مژه

این عفونت نیز در صورت بروز در نزدیکی پایه های مژه ها ایجاد می شود. گل مژه سبب برآمده شدن قسمت های بیرونی پلک می شود و به طور معمول قابل شاهده می باشد.

  • شالازیون

این اختلال نیز هنگامی رخ می دهد که در یکی از غده های چشمی انسداد و گرفتگی رخ دهد. شالازیون درست در پشت چشم بروز پیدا می کند و به علت آلوده شدن چشم به باکتری نیز می باشد. این بیماری بر خلاف گل مژه در قشمت های داخلی پلک تورم ایجاد می کند و از نشانه های آن می توان به قرمزی بیش از حد اشاره کرد.

  • چشم صورتی مزمن

در صورت عدم درمان بلفاریت می توان عارضه چشم صورتی را در دفعات بالا مشاهده کرد.

  • آسیب به قرنیه

سوزش پیوسته و بسیار پلک ها در طولانی مدن ممکن است به زخم قرنیه منجر شود. همچنین عدم اشک کافی برای مرطوب نگه داشتن فضا می تواند احتمال ابتلا و بروز این عارضه را افزایش دهد.

آشنایی با روش های درمان بلفاریت

بلفاریت در طولانی مدت ممکن است بر بینایی شما تاثیر منفی بگذارد و با ایجاد ناراحتی و درد، اوقات بدی را برای شما در طی روز رقم بزند. در ادامه این مطلب روش های درمان بلفاریت به صورت خانگی و بسیار ساده بیان شده است.

درمان بلفاریت به چه صورت است؟

  • رعایت بهداشت شخصی و پلک

رعایت بهداشت از روش های قطعی و درمان بلفاریت به حساب می آید. از آن جا که این عارضه ممکن است تا طولانی مدت با شما همراه شود، پس برای جلوگیری از تشدید آن بهتر می باشد که بیشتر مواظب بهداشت چشم و پلک خود باشید. در این روش باید در طی روز به صورت منظم چشم هایتان را با آب ولرم شستشو دهید، همچنین در این رابطه می توانید از محلول پاک کننده تجویز شده پزشک نیز استفاده کنید.

  • کمپرس آب گرم

در این روش یک تکه پارچه تمیز را در درون آب گرم فرو کنید و پس از گرفتن آب اضافه اش بر روی پلک های بسته و آسیب دیده خود قرار دهید. این عمل را در طی روز ۳ الی ۴ مرتبه تکرار کنید تا هر گونه خاک و یا آلودگی در پلک تجمع یافته، از بین برود. گفتنی  است که اگر عفونت در هر دو چشم شما وجود دارد، بهتر می باشد که از پارچه های مجزا برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

  • اسکراب پلک ها

برای انجام این روش درمان بلفاریت بهتر می باشد که ۳ الی ۲ قطره از محلول شامپو بچه را با آب گرم ترکیب کنید. سپس تکه پنبه ای به آن آعشته کنید و بعد از آن به مدت ۱۵ ثانیه بر روی مژه های خود قرار دهید. پس از آن چشم ها را با آب سرد شستشو دهید و پس از آن با حوله ای نرم به خشک کردن چشم ها بپردازید. این عمل را می توانید به مراتب ۲ الی ۳ در طی روز انجام دهید.

  • روغن درخت چایی

۲ الی ۳ قطره از روغن درخت چایی را با ۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل و یا روغن زیتون ترکیب کنید. سپس تکه پبنه ای را به این محلول آغشته کنید و پس از به روی هم گذاشتن پلک ها، پنبه را به روی مژه ها قرار دهید. در این حالت بهتر است چشم های خود را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بسته نگه دارید و هر ۲ روز یک بار به انجام آن بپردازید.

تاثیر روغن گرچک بر سلامتی چشم

  • روغن گرچک

در این روش درمان بلفاریت نیز پلک ها را به طور کامل با آب ولرم شستشو دهید. سپس کمپرس آب گرم را به مدت ۵ دقیقه به روی آنان انجام دهید و بعد از آن با استفاده از یک تکه پنبه آغشته شده به روغن گرچک به تمیز کردن پلک ها بپردازید. این روش را می توان قبل از رفتن به رختخواب برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست اطراف چشم نیز استفاده کنید.

رروز بعد نیز چشم های خود را آب ولرم شستشو دهید و بهتر می باشد که هرشب به انجام آن بپردازید.

  • اسید های چرب امگا ۳

در این رابطه می توان به مصرف غذا های سرشار از امگا ۳ همانند ماهی قزل آلا، ماهی تن، دانه های کتان و گردو بپردازید. در این رابطه می توانید از مکمل نیز استفاده کنید که برای تعین مقدار مناسب در طی روز بهتر می باشد با پزشک متخصص مشورت کنید.

  • روغن نارگیل

در این روش درمان یک تکه پنبه کوچکی را به روغن نارگیل آغشته کنید. سپس به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه به طور مستقیم در تماس با چشم ها قرار دهید. استفاده پیوسته و منظم از این روش درمان بلفاریت بسیار تاثیر گذار است.

  • آلوئه ورا

در این روش باید ژل طبیعی آلوئه ورا را خارج کنید و آن را بر روی چشم های خود قرار دهید. بگذارید برای ۱۰ دقیقه بر روی چشم ها بماند، سپس به ماساژ ملایم مشغول شوید. این روش درمان را بهتر می باشد ۲ الی ۳ مرتبه در طی روز تکرار کنید. نکته قابل توجه استفاده طبییعی از ژل های آلوورا می باشد، در این رابطه نباید به هیچ وجه از کرم های حاوی ژل آلوورا استفاده شود.

تاثیر وازلین بر سلامت چشم

  • وازلین

با انگشتانی تمیز مقداری وازلین را بر روی مژه های خود بکشید. در این روش به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه چشمان خود بسته نگه دارید و سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. این روش درمان بلفاریت را در روز می توانید به مراتب بسیاری انجام دهید.

  • یاس بنفش هندی

در این روش درمان یک مشت برگ چریش را در ۴ فنجان آب بجوشانید. پس از خنک شدن آن را به خوبی فشار دهید و از محلول آن برای شستشوی موهای خود در طی ۲ الی ۳ مرتبه  در هفته کمک بگیرید. این روش در رفع شوره سر نیز تاثیر به سزایی را دارا می باشد.

نکاتی که در رابطه  با درمان بلفاریت باید در نظر داشته باشید

پیروی از توصیه هایی که در ادامه بیان می شود، فرایند درمان را تا میزان قابل توجهی تسریع می بخشد.

نکاتی در رابطه با درمان بلفاریت

  1. ساده ترین توصیه، ماندن به مدت ۵ دقیقه در زیر دوش آب گرم با چشمانی بسته می باشد. این روش با تمام سادگی تاثیر به سزایی را در روند درمان دارا می باشد.
  2. کیسه چایی سبز و یا مشکی را بر روی پلک های پسته خود قرار دهید تا در کاهش درد و التهاب نقش موثری را ایفا کند.
  3. یک عدد سیب زمینی رنده شده را بر روی پلک های ملتهب خود بگذارید تا به خوبی تورم و درد را از بین ببرد.
  4. عسل مانوکا با دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی به رفع و درمان این عارضه  چشمی کمک بسیار می کند. برای استفاده از این روش می توانید ۲ الی ۳ روز به صورت پیوسته این عسل را در اطراف چشم خود بمالید.
  5. هیچ گاه با دست های آلوده به چشم های خود تماس پیدا نکنید.
  6. از مالش بیش از حد پلک های خارش زا جلوگیری کنید. گفتنی است که در این رایطه مالیدن چشم سبب گسترش عفونت ها در چشم می شود.
  7. از انجام آرایش چشم تا زمانی که به طور بهبود نیافته اید، استفاده نکنید. چراکه ممکن است شرایط سخت تری برای شما رقم بزند.
  8. برای کمک به فرایند بهبود چشم های خود می توانید از روان و چرب کننده های چشمی مناسب استفاده کنید.
  9. شوره سر و کنه ها را تحت کنترل داشته باشید تا فرایند بهبود را با مشکل مواجه نکند.
  10. در برخی موارد مصرف آنتی بیوتیک ها در جلوگیری از گسترش عفونت ها بسیار تاثیر گذار می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *