دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلیل لق شدن دندان در بزرگسالی و نحوه درمان و جلوگیری از آن

  • سحر هودانلویی
  • ۱۳ دی ۱۴۰۱
  • ۰

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و افزایش سن از عوامل اصلی در لق شدن دندان در بزرگسالی به شمار می آید. از این رو در این بخش از مجله آرگا به بیان بسیاری از نکات و روش های پیشگیری و درمان این عارضه پرداخته شده است.

طبیعی است که شل شدن و افتادگی دندان در سنین پایین، امری طبیعی و بسیار خوب به شمار می آید. برای تمامی افراد پیش آمده که در ابتدای دارا شدن دندان های ثابت و محکم، در قبل از آن دندان های شیری و ضعیفی داشته اند که در سنی خاص آن را از دست داده اند. در این باره گفتنی است که لق شدن دندان ها در بزرگسالی آن چنان هم خوشایند نیست و جلوه ای مناسب را دارا نمی باشد.

همان طور که گفته شد به علت عدم طبیعت چنین عارضه ای، فرد بزرگسال دچار استرسی برای بهبود بخشیدن هر چه سریع تر این شرایط می شود. با توجه به این که دندان های بزرگسالان با توجه به ویژگی های منحصر دائمی می باشد، علت بروز شل و افتادگی آن ها به عوامل بسیاری بستگی دارد. همچنین در این شرایط برخی افراد نیز هستند که هیچ نگرانی ندارند و با کسب آگاهی سعی می کنند که به درمان و پیشگیری آن بپردازند. به هنگام لق شدن دندان در بزرگسالی و از دست دادن آن باید به مراکز درمان دندان مراجعه کنید و با شناسایی علت طبق دستورات پزشک برای بهبود عمل کنید.

آشنایی با علت لق شدن دندان در بزرگسالی

لق شدن دندان در بزرگسالی

جابه جایی های بسیار کم و طبیعی روندی است که هر دندان در طی زندگی دستخوش آن می شود که چندان موضوع مهمی نیز به شمار نمی آید. این عارضه در علم پزشکی موبالیتی نام دارد که از نظر علم دندان پزشکی آسیبی جدی برای دندان های به شمار نمی آید. همچنین بیماری های مربوط به لثه و عدم نگهداری بافت های محافظ و استخوان ها از دیگر عوامل مرتبط با لق شدن دندان در بزرگسالی به شمار می آید. این عارضه نیز در علم دندان پزشکی آلوئول نام دارد که با روش های ارتودنسی به تثبیت و نگهداری آن ها پرداخته می شود.

دیگر بیماری های مربوط به سیستم عصبی نیز با تضعیف ریشه های اطراف دندان به از بین رفتن بافت و تثبیت و دندان ها منجر می شود. همچنین با وارد شدن ضربه ای شدید به دندان ها، شل شدگی رخ می دهد که پس از ۶ ماه تحت درمان بودن اگر شرایط بهبود نیافت، باید به پزشکی متخصص مراجعه کرد.

  • پلاک های میکروبی

با افزاش جرم بر روی دندان و لثه بخشی از بافت های تثبیت کننده دندان از بین می رود که همین امر در شل شدگی و از بین رفتن بافت های آن نقش موثری را ایفا می کند. در ابتدای شل شدن دندان ها قابل به ذکر است که جرم و پلاک های میکروبی مراحل ابتدایی بیماری های مربوط به لثه و بافت های اطراف دندان را طی می کنند.

گفتنی است که با شل شدن دندان ها، طول آن ها بیشتر از قبل دیده می شود و در برخی موارد نیز می توان ریشه آن را مشاهده کرد. این عارضه به سبب بیماری های مربوط به لثه و التهابات و عفونت های آن انجام می گیرد که می توان با آگاهی از روش های پیشگیری به درمان و اجتناب از ابتلا به آن پرداخت.

  •  آرون گروپس

 لق شدن دندان در بزرگسالی

عوامل اصلی در لق شدن دندان ها

مواردی که در ادامه بیان می شود، از جمله مواردی است که نقش موثری را در لق شدن دندان در بزرگسالی ایفا می کند.

  • بیماری های مربوط به لثه

این عامل در نام دیگری به اسم پریودنتیت نیز معرفی می شود و می توان آن را در دسته بیماری های عفونت مربوط به لثه ها قرار داد. این عارضه در اکثر مواقع به علت عدم رعایت بهداشت فردی و دندان بروز پیدا می کند که طبق آمار های مربوط به پیشگیری و درمان عارضه های دندان در ایالات متحده آمریکا، بیش از نیم افراد دارای سن ۳۰ سالگی و حتی بالاتر به بیماری لق شدن دندان مبتلا می شوند.

اگر از دسته افرادی هستید که در استفاده از نخ دندان و مسواک بسیار سهل انگار هستید؛ گفتنی است که امکان ابتلا به بسیاری از التهابات لثه را در خود افزایش می دهید. باکتری های عامل این بیماری با چسبیدن به سطح دندان زمان بیشتری را به درمان اختصاص می دهند که برای فرد کمی آزار دهنده می باشد. همچنین در صورت ضخیم شدن هر چه بیشتر پلاک های باکتری، احتمال از بین رفتن و درمان آن ها نیز روندی نزولی در پی خواهد داشت. این پلاک ها که در اصطلاحی دیگر تاتار نام دارند که با چسبیدن بر سطح دندان و لثه سبب ایجاد شکاف هایی بر روی آن می شوند، که در طی زمان به ورود بسیاری از آلودگی و باکتری ها کمک می کند.

آشنایی با علت خونریزی لثه ها در زمان مسواک زدن

نشانه های رایج در بروز بیماری های مربوط به لثه و دندان

فرایندی که مطالعه کردید در طی زمان به تضعیف بافت استخوان ها و لثه منجر می شود که در نتیجه شل شدن دندان را در سنین بزرسالی به همراه دارد.

از برخی علائم شایع در بیماری های مربوط به لثه، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. نازکی، قرمزی، احساس درد و تورم در نواحی لثه
  2. مشاهده خون در زمان انجام مسواک
  3. عقب رفتگی های لثه
  4. ایجاد تغییر در نحوه قرار گیری و موقعیت دندان ها
  • حاملگی

با افزایش سطح هورمون استروژن و پروژسترون در زمان بارداری، می توان ایجاد تغییرات بسیاری را در دندان و لثه های این خانم ها مشاهده کرد. قابل به ذکر است که با افزایش این هورمون ها در بدن خانم باردار، پردیونتیم ایجاد می شود که به سبب آن استخوان و رباط های حمایت گر در نگهداری و ثبیت دندان ها بسیار ضعیف عمل می کنند. با ابتلا به این عارضه ممکن است در سنین بزرگسالی  با لق شدن دندانها مواجه شده و چند دندان خود را از دست دهید.

پس از ایجاد تغییر های دوران بارداری و ابتلا به برخی از عارضه های ناخوشاند، بدن سعی بر برگرداندن ریتم بدن در حالت اولیه می کند. قابل به ذکر است که با مشاهده هر یک از نشانه های شل شدگی دندان بهتر می باشد که به پزشک متخصص مراجعه کنید و طبق دستورات  آن ها شروع به اعمال مربوطه کنید.

همچنین در برخی از خانم ها مشاهده شده که با ایجاد بیماری های مربوط به لثه و دندان، زایمان زودرس نیز در آنان رخ می دهد. به همین سبب باید زمان هایی را برای مراجعه به پزشک متخصص برای جلوگیری از این امر اختصاص دهید.

تاثیر مراجعه به دندان پزشک برای سلامتی دندان

  • وارد شدن آسیب به دندان

دندان ها در حالت طبیعی و سلامت بسیار محکم و استوار هستند، اما گفتنی است که با تحمیل ضربه ای محکم و سهمگین ممکن است این دوام و استقامت خود را از دست بدهند. در بسیاری از تصادفات و حتی دعوا های خیابانی این امر مشاهده شده پس از لق شدن دندان در بزرگسالی، به خرد شدن و تکه تکگی نیز منجر می شود. همچنین دندان قروچه و دیگر رفتار های غیر ارادی در زمان خواب و بیداری امکان آسیب رساندن به تثبیت دندان ها را افزایش می دهد.

برخی افراد از روی عادت شروع به دندان قروچه و ساییدن دندان ها به روی هم می کنند که در برخی موارد با احساس درد در این نواحی و مراجعه به پزشک، از مشکل خود باخبر می شوند. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر بهتر می باشد به دندان پزشک مربوطه مراجعه کنید تا هر چه سریع تر اقداماتی در جهت پیشگیری و درمان صورت گیرد.

  • پوکی استخوان

پوکی استخوان از دیگر بیماری های مربوط به بافت استخوان ها می باشد که با تضعیف، بسیاری از عملکرد ها را با اختلال مواجه می کند. در این صورت با بروز هر یک از ضربه های بسیار آسان و کم نیز فرد با شکستگی و از دست دادن دندان خود مواجه می شود.

شاید این بیماری را مختص نواحی همچون ستون فقرات و مچ دست و پا بدانید، اما گفتنی است که دارا بودن استخوان در فک بالا و پایین احتمال بروز این عارضه را نیز افزایش می دهد. گفتنی است که پوکی استخوان و این چنین موارد از بیماری ها به لق شدن دندان در بزرگسالی می انجامد. همچنین با کاهش بافت های استخوانی سستی و عدم تثبیت در دندان ها افزایش می یاید، که در این رابطه مرکز ملی بهداشت دندان در ایالات متحده به ریزش دندان ها و بالا  رفتن تهدید و خطر بیماری های مربوط به لثه هشدار بسیار می دهد.

تاثیر افزایش سن در از دست رفتن رفتن سلامتی دندان ها

تشدید عارضه لق شدن دندانها در بزرگسالی به چه صورت است؟

تا به اینجا عوامل اصلی لق شدن دندان در بزرگسالی را مطالعه کردید، بد نیست در پس این مطالب با مواردی که این عارضه را تشدید می کند، نیز آشنا شوبد.

  • ژنتیک

برخی از افراد به صورت ژنتیکی این بیماری را در خود دارا می باشند. همچنین وجود بیماری های مربوط به لثه و دندان در افرادی که دارای سابقه ژنتیکی می باشند، بسیار دیده شده است.

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

با رعایت نکات بهداشتی مربوط به دندان، گفتنی است که از بسیار بیماری های مربوط به عفونت و التهاب لثه در امان هستید. گفتنی است که با افزایش بافت جرم و پلاک در دندان ها، احتمال شکستگی دندان و حساس تر شدن لثه ها نیز افزایش پیدا می کند. قابل به ذکر است که جرم های نشسته بر روی دندان، همیشه مسبب بروز بیماری و ایجاد باکتری نیستند اما در ایجاد محیط و شرایط مناسب برای رشد و ایجاد باکتری ها نیز نقش موثری را ایفا می کنند.

  • دیابت

قابل به ذکر است که افراد دارای سیسم ایمنی بسیار ضعیف، بیشتر از دیگر افراد به بیماری های مربوط به لثه و دندان مبتلا می شوند. دهان و دندان با ابتلا به برخی از عفونت ها، سلامت بدنی را تحت تاثیر قرار می دهد و در این میان افراد دارای بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و خانم های باردار مستعد ابتلا به این عارضه هستند.

تاثیر استعمال دخانیات در لق شدن دندان در بزرگسالی

  • مصرف سیگار و دخانیات

گفتنی است که استعمال دخانیات از عوامل اصلی در تشدید و بروز بیماری های لثه می باشد.

  • افزایش سن

افراد دارای سنین ۳۰ الی ۴۰ سالگی بیشتر از دیگر افراد به بیماری و عفونت های لثه مبتلا می شوند. در صورت مشاهده هر یک از نشانه های دارا بودن مشکل و بیماری در نواحی لثه و دندان بهتر می باشد که هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

  • مسواک نامناسب

همچنین در این میان گفتنی است که استفاده از مسواک های بسیار زبر و محکم به بافت لثه و دندان آسیب ND وارد می کند.

  • عفونت های ویروسی

ابتلا به برخی از عفونت های ویروسی نیز سبب تشدید پلاک و جرم های دندان می شود. این عامل با تشدید گلبول های سفید در خون به تورم لثه ها منجر می شود.

تاثیر استفاده از نخ ندان در سلامتی دندان

مراحل لق شدن دندانها در بزرگسالی

لق شدگی چزئی : اکثر اوقات فرد زمانی که دچار له شدگی جزئی دندان می شود باید مواظب سلامت دندان هایش باشد و این مشکل را برطرف خواهد کرد، در این زمان باید مراقب باشید که با دندان لق خود غذا نخورید و حداقل تا چند روز از مصرف غذا های چسبنده و خوارکی هایی مثل کلوچه و غیره پرهیز کنید، ضمن اینکه نباید به هیچ عنوان دندان های لق شده خود را تکان دهید و یا حتی از لمس کردن دندان ها خودداری کنید، زیرا در این صورت موجب بدتر شدن وضعیت دندان می شوند، بعد از چند روز اگر دندانتان بهبود پیدا نکند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید و مشکلتان را با وی در میان بگذارید.

لق شدن بیشتر و افتادن دندان : این شرایط در سنین بزرگسالی معمولا در مواقع برخورد ضربه به صورت یا خوردن غذای سفت رخ می دهد به خصوص اینکه آن شخص دچار مشکلات حاد لثه که منجر به ضعیف شدن ریشه شده است، می باشد.

بنابراین حداقل دو ساعت وقت دارید که برای دندان کنده شده خود به داندانپزشک مراجعه کنید، البته قبل از آن باید اقداماتی انجام دهید تا شرایط برای رشد مجدد دندان مهیا باشد و همچنین تا جایی که ممکن است از بروز عفونت ها پیشگیری کنید.

لق شدن دندانها در بزرگ سالی

گاز گرفتن یک پارچه گاز استریل برای ثابت نگه داشتن دندان لق شده، فشار دادن دندان با زبان تا دندان لق شده هم سطح با دندان های کناری شود، نگه داشتن دندان در حفره ایجاد شده و مرطوب نگه داشتن دندان با آب دهان به منظور جلوگیری از سایش و تجمع باکتری ها از جمله این اقدامات می باشند.

روش های پیشگیری از افتادگی و لق شدن دندانها در بزرگسالی

در برخی از مواقع نمی توان به صورت قطعی و دائمی به رفع عارضه لق شدن دندان در بزرگسالی پرداخت، اما گفتنی است که با رعایت برخی نکات می توان گامی موثر در روند بهبود و پیشگیری از آن برداشت. از این رو بهتر می باشد که در ادامه این مطلب با ما همراه شوید و با رعایت هر یک از آنان سلامتی را به خود و دندان هایتان ببخشید.

  1. استفاده روزانه یک الی دو مرتبه از مسواک در طی روز
  2. استفاده روزانه یک الی دو مرتبه از نخ دندان در طی روز
  3. عدم استعمال سیگار و دخانیات
  4. انجام معاینات پزشکی و مراجعه به دندان پشک در موعودی مشخص
  5. در زمان بازی و ورزش های خطرناک بهتر می باشد از گارد محافظ دندان استفاده شود
  6. برای پیشگری از ابتلا به بیماری های پوکی و ضعف استخوان بهتر می باشد که به مصرف قرص های مکمل جهت دریافت کلسیم و ویتامین D پرداخت
  7. کنترل انواعی از بیماری های به خصوص دیابت
  8. از مصرف قرص و دارو های لق کننده دندان به شدت دوری شود

تاثیر مسواک زدن در سلامتی دهان و دندان

معرفی روش های درمان

  • درمان بیماری لثه

برای انجام این فرایند می توانید به مقیاس گذاری و برنامه ریزی ریشه ای توسط پزشک بپردازید.

  • استفاده از دهان شویه

برای از بین بردن عفونت های لثه و تسریع در بهبود بهتر می باشد که از شستشو دهنده های دهان و دندان استفاده کنید.

  • جراحی

از این مورد می توانید برای از بین بردن لثه های آسیب دیده و دندان های خراب استفاده کنید.

  • پیوند استخوان

رعایت و انجام این نکته نیز در ترمیم و بازسازی استخوان های از دست رفته و التهابات لثه بسیار موثر می باشد.

  • پیوند بافت نرم

با پیوند بافت های نرم دهان نیز می توان به از بین بردن مشکلات مربوط به لثه و دندان پرداخت.

علت استفاده از ابزار الات دندانپزشکی برای دندان چیست؟

  • استفاده از وسایل پزشکی

در رابطه با دندان قروچه های غیر ارادی نیز می توان به استفاده از وسایل پزشکی و اسپلینت های دندان پرداخت.

  • درمان بیماری ها

برای سلامتی دندان ها بهتر می باشد به درمان و پیشگیری از تسریع برخی بیماری ها از جمله لق شدن دندان در بزرگسالی بپردازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *