دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طریقه نگهداری، تکثیر و کاشت کالادیوم در خانه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

پرورش و کاشت کالادیومکه در واقع کار بسیار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید آن را به راحتی مورد کشت قرار دهید و به همین منظور در این مقاله به بیان شرایط مورد نیاز برای پرورش این گیاه زینتی خواهیم پرداخت.

به طور کلی کالادیوم از دسته گیاهانی به شمار می آید که در فضای گلخانه ای مورد کشت قرار می گیرد و به دلیل برگ های زیبا و تنوع بسیار آن جنبه زینتی پیدا کرده و ترکیب رنگ های کالادیوم به گونه ای می باشد که هیچ گیاه دیگری توان برابری با زیبایی آن را ندارد.

آشنایی با چگونگی کاشت کالادیوم

بهتر است بدانید که در واقع گیاه کالادیوم که بدان فیل گوش نیز گفته می شود عضو خانواده گل های شیپوری می باشد که از ۱۵ گونه مختلف تشکیل شده است. برگ های این گیاه مانند سرنیزه یا گوش فیل دارای دم برگ هایی بلند می باشند و در رنگ های سفید، سبز و زرد قابل مشاهده هستند. در واقع نوع وحشی این گیاه حدود ۴۰ الی ۹۰ سانتی متری قد دارد و برگ هایش تا ارتفاع ۱۵ الی ۴۵ سانتی متر رشد خواهند کرد. توجه داشته باشید که گیاه کالادیوم در واقع از یک ساقه غده ای تشکیل شده که در فصل پاییز به حالت رکود می رود و در طی این دوره نباید گیاه را آبیاری نمود و به تدریج با نزدیک شدن به فصل بهار روند رشد گیاه قوت خواهد گرفت. به طور کلی می توان کالادیوم را از دسته معدود گونه های گیاهی دانست که برگ های کوچک آن دارای نقاطی سفید رنگ هستند و به تدریج بر روی ساقه های باریک رشد می کنند. گل کالادیوم گیاهی کوچک و نسبتا مقاوم می باشد و به راحتی می توان آن را در دمای معمولی اتاق پرورش داد.

چگونگی کاشت گیاه کالادیوم

دستورالعمل کاشت گیاه کالادیوم:

توجه داشته باشید که در اواخر زمستان یا اوایل بهار بایستی غده های کالادیوم را در درجه حرارت ۲۵ درجه سانتی گراد بر روی بستری از تورب یا ماسه مرطوب قرار دهید تا جوانه ها رشد کنند. به طور کلی از هر غده چندین جوانه بیرون می آیند و شروع به رشد می کنند.

پس از رشد کردن جوانه ها باید ساقه های حاصل از رشد جوانه ها را به همراه قسمتی از ریشه جدا و درون بستری خاک سبک بکارید و همچنین درجه حرارت مناسب برای این روش ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد. توجه داشته باشید که به تدریج پس از ظاهر شدن برگ ها گلدان یا بستر کشت نیاز به تقویت دارد و بایستی روند آبپاشی بر روی برگ ها را انجام دهید.

به طور کلی در اوایل فصل پاییز باید به برگ ریزان کالادیوم کمک کرد و به همین منظور گلدان ها را به گلخانه ای گرم انتقال دهید و آبیاری را متوقف نمایید تا به تدریج برگ های گیاه ریخته شوند و غده ها خواب زمستانی خود را سپری کنند.

دستورالعمل پرورش گل کالادیوم

  •  آرون گروپس

دستورالعمل تکثیر کالادیوم:

همانطور که متوجه شدید در واقع کاشت کالادیوم از طریق یک غده زیر زمینی خواهد بود و اغلب در طول فصل زمستان در خواب و در طول فصل تابستان روند رشد خود را طی خواهد کرد. بسیار مهم است که پیش از عمل تکثیر از سلامت غده های کشت شده اطمینان حاصل نمایید و زمانی که برگ ها پژمرده شدند غده ها را از بستر خارج نمایید و آن ها را در مکانی خشک و دمایی ۱۶ درجه سانتی گراد قرار دهید و مراقبت های لازم را برای جلوگیری از بیماری قارچی در غده ها انجام دهید. توصیه می شود که در اوایل فصل بهار اقدام به خارج کردن غده ها بکنید و اغلب غده های جوان در کنار مادر را جدا کنید و هر یک را به صورت مجزا درون گلدانی با قطر دهانه ۹ الی ۱۱ سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی یا پیت ماس بکارید. همچنین می توانید برای جلوگیری از هر گونه فساد و پوسیدگی در گیاه خود از قارچ کش بنومیل نیز استفاده نمایید. بهتر است بدانید که در روند تکثیر این گیاه باید دمای محیط را در ۲۴ درجه ثابت نگه دارید و زمانی که رشد آغاز شد دما را به ۲۰ درجه سانتی گراد کاهش دهید و مراقب باشید که گیاهتان در معرض باد های شدید قرار نگیرد زیرا با مشکل برگ ریزان مواجه خواهید شد. به طور کلی در ابتدای کاشت و تکثیر کالادیوم غده ها به آبیاری کمتری نیاز دارند و وقتی که جوانه ها کامل رشد کردند می توانید میزان و دفعات آبیاری را افزایش دهید و همچنین خیس نمودن برگ ها در طول روز یک الی مرتبه می تواند بسیار مفید باشد. همچنین برگ های کالادیوم بسیار ریز و ضعیف می باشند و به همین منظور نیاز به تغذیه مصنوعی خواهند داشت.

چگونگی تکثیر کردن کالادیوم

شرایط مورد نیاز برای کشت گیاه کالادیوم:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط و اصول لازم برای کاشت کالادیوم پرداخته ایم که می توانید در این فرآیند از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری و رطوبت:

توجه داشته باشید که در واقع غبارپاشی می تواند برای این گیاه بسیار مضر باشد زیرا به برگ ها صدمه می زند و با وجود اینکه کاشت گیاه کالادیوم نیاز به رطوبت شدید دارد ولی غبارپاشی به برگ ها صدمه می زند و به همین خاطر بایستی جهت تامین رطوبت مورد نیاز گیاه زهکش گلدان را بازدید و آن را درون گلدان بزرگ تری قرار دهید. توصیه می شود که حد فاصل بین دو گلدان را با پیت یا خزه مرطوب متراکم پر نمایید و در زمان آبیاری گلدان خزه ها را نیز با میزان کمی آب مرطوب نمایید.

آبیاری لازم برای گیاه کالادیوم

نور:

توجه داشته باشید که جهت حفظ و نقوش برگ ها بایستی گیاه را در معرض نور کامل قرار دهید ولی بایستی مراقب اشعه های ظهر و مستقیم آفتاب نیز باشید و همچنین این گیاه در زیستگاه های طبیعی خود در مناطق سایه دار نیز می تواند رشد کند. اگر قصد دارید گیاه خود را در فضای منزل نگهداری نمایید باید آن را در یک اتاق نسبتا روشن و بدون تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید زیرا تابش نور مستقیم باعث آسیب و سوخته شدن برگ ها خواهد شد.

خاک:

بهتر است بدانید که در واقع ترکیب خاک های پیت ماس و یک قسمت لیمونی می تواند بهترین محیط رشد برای گیاه باشد. همچنین مخلوطی از خاک برگ، کود حیوانی و ذغال چوب و قطعات آخر می تواند جهت نفوذ پذیری و تهویه خاک مفید باشد.

خاک مورد نیاز برای بستر کشت گیاه

کوددهی:

از آنجایی که گیاه کالادیوم گیاهی کم توقع است کود مورد نیاز آن را می توان هر دو هفته یک مرتبه از بهار تا اواخر تابستان به مقدار ۲ کرم در لیتر مورد استفاده قرار داد. همچنین جهت تمیز نگه داشتن گیاه توصیه می شود که از برس مخصوص و نرم استفاده نمایید زیرا استفاده از پارچه یا مالش می تواند به برگ های حساس این گیاه صدمه وارد کند.

دما:

به طور کلی دمای مورد نیاز برای کاشت کالادیوم ۲۴ درجه سانتی گراد در فصل تابستان و ۱۶ درجه سانتی گراد در فصل زمستان است. اما اگر نگهداری گلدان گیاه کالادیوم تنها به دلیل حفظ ساقه های زیرزمینی است بایستی در درجه حرارت پایین تر و حدود ۱۳ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *