دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترساندن کودکان چه عوارض و خطراتی دارد؟

  • ساناز براتی
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

ترساندن کودک از هر چیزی برای مطیع ساختن او بسیار مضر است و عوارض جدی به دنبال دارد، ترس در ذهن کودک شکل گرفته و می تواند آثار مخربی در آینده او به دنبال داشته باشد.

برخی از والدین از روش ترساندن کودک به منظور تربیت او استفاده می کنند، برخی نیز اینکار را به عنوان سرگرمی و عاملی برای خنده در نظر می گیرند. ترساندن کودک باعث می شود مشکلات مختلفی را برای کودک به همراه دارد که بسیار مهم هستند.

عوارض مختلف ترساندن کودکان

ترس در واقع احساس ناخوشایند ولی طبیعی می باشد که در برابر واکنش به خطرات واقعی یا غیر واقعی ایجاد می گردد. فردی که می ترسد چه کودک چه بزرگسال با توجه به شرایط و میزان ترس عکس العمل نشان می دهد. این عکس العمل ها ممکن است فریاد زدن، حمله آنی، فرار کردن و یا بیهوش شدن از ترس باشد. ترساندن کودک بسیار متفاوت با این موضوع است، اغلب کودکانی که در روش تربیتی خود موفق نیستند و مهارت های فرزند پروری را نمی دانند از روش ترساندن برای کنترل فرزندان خود استفاده می کنند.

عواقب ترساندن کودکان

در برخی موارد والدین به دلیل اینکه نمی توانند کودک خود را کنترل کنند او را می ترسانند، ولی این ایجاد ترس در کودک ممکن است در کوتاه مدت نتیجه داشته باشد اما در دراز مدت اینگونه نیست و نتیجه بخش نخواهد بود، بلکه باعث مشکلات و عوارض مختلفی در سلامت روان کودکان خواهد شد. وقتی دائما در حال ترساندن فرزندمان از چیزی باشیم نباید توقع داشتن آرامش بالا را از او داشته باشیم. ترس در کودک باعث می شود تا در طولانی مدن مشکلات روانشناختی برای او ایجاد گردد.

عوارض ترسانیدن کودکان

عواقب ترساندن کودک و نکاتی در این باره

ترساندن کودکان باعث بروز مشکلات و عوارض زیادی در آنها می شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • کودکانی که ترسانده می شونددر معرض ابتلا به اختلالات روانی به ویژه افسردگی و بی هویت در آینده قرار دارند.
  • ترساندن کودک باعث می شود تا کودک دچار هیجان های عاطفی، فشارهای روحی و تنش های عصبی و اضطراب شود.
  • این موضوع باعث ایجاد مشکلات روحی غیر قابل جبرانی در نوجوانی کودک خواهد شد.
  • ترساندن کودکان فقط باید برای دور کردن آنها از کارهای خطرناک باشد که این موضوع نه تنها مشکلی ندارد بلکه لازم و واجب است.
  • ترساندن کودک باعث بروز مشکلات اضطراب بالینی و مرزی در دراز مدت برای آنها خواهد شد.

عوارض مختلف ترساندن کودکان

  •  آرون گروپس
  • ترساندن کودک از فردی باعث می شود تا رابطه کودک با آن فرد مخدوش و دچار مشکل شود، مثلا مقتی کودک را از پدرش می ترسانیم و می گوییم «بزار بابات بیاد می گم چیکار کردی»، در واقع رابطه کودک را با پدرش دچار مشکل می کنیم.
  • ترساندن کودک از دیگران باعث بی اعتمادی او نسبت به افراد می شود و کودک دائما به این موضوع می اندیشد که دیگران قابل اعتماد نیستند، این بی اعتمادی در طولانی مدت باعث می شود تا رابطه کودک با افراد مختلف در زندگی دچار مشکل شود.

عوارض برای ترساندن کودکان

  • کودکان باید در یک محیط آرام و با مهربانی و آرامش رشد کنند، وقتی که کودکی را می ترسانیم و در او ترس ایجاد می کنیم، در واقع باعث می شویم تا در رشد خودپندلره و اعتماد به نفس کودک تاثیر منفی ایجاد شود و کودک همواره با یک ترس همیشکی بزرگ شود.
  • والدین در عوض ترساندن کودک برای تربیت او باید به یادگیری مهارت های لازم برای فرزند پروری بپردازند تا بتوانند ارتباطی خوب با کودک خود داشته باشند و کودک به حرفه ای آنها گوش دهد.
  • ترساندن کودک به هر دلیلی که باشد و به هر روشی انجام شود، چه به صورت کلامی که کودک را از عوامل ناشناخته، تاریکی می ترسانند و یا با تهدید و ابزاری مثل زدن او را می ترسانند، در سریعترین زمان باید توقف یابد و آرامش جای آن را بگیرد.

عواقب ترسانیدن کودکان

  • کاهش اعتماد به نفس و خود پنداره منفی و شکاف ارتباطی از دیگر عوارض ترساندن کودکان خواهد بود، چون کودکان همواره نیاز به ارتباط مثبت همراه با آرامش و مهربانی دارند و ارتباط آنها با انسان های ترسناک، محیط های ترسناک و رفتارهای تهدید آمیز و رعب و حشت مانند سم مهلکی در ارتباط برقرار کردن آنها در آینده می باشد.
  • خاطره بد رفتار نامناسب والدین یا اطرافیان همواره عاملی سرنوشت ساز در آینده کودک می باشد. ترساندن کودک به هر دلیلی، روشی ناعادلانه در ارتباط با کودک می باشد، این موضوع باعث می شود در بزرگسالی کودک بی اعتماد به عامل ایجاد ترس یعنی والدین باشد. ارتباط ترسناک باعث می شود تا راه بر سلامت روحی و روانی کودک بسته شود و ناامنی در او ایجاد گردد.
  •  کودکانی که دچار ترس می شوند اغلب خجالتی و کم رو می باشند و قدرت تصمیم گیری ضعیفی خواهند داشت، در دوستی های خود موفق نیستند و همواره در برخورد با مسائل احیای ناامنی دارند و نمی توانند خیلی مستقل باشند.

عوارض مختلف ترسانیدن کودکان

ترس چه زمانی به اختلال تبدیل می شود؟

زمانیکه یک رفتار از دو ویژگی تداوم و شدت برخوردار باشد، از وجه سلامت خارج می شود و با درجه های مختلف به اختلال تبدیل می شود. اگر پدر یا مادر کودک خود را به دلایل و روش های مختلف بترسانند و هر بار نیز کار خود را شدیدتر کنند، دائما کودک در ترس واکنش ناخوشایند دیگران یا والدین به سر می برد و دچار اختلالات جدی روانی و رفتاری می شود.

از عوارض ترساندن کودکان

راهکارهایی برای غلبه بر ترس در کودکان

بعد از آشنایی با عوارض ترساندن کودکان ، راهکارهایی را برای مهار این مشکل و غلبه بر ترس در کودکان ارائه می دهیم:

  • اگر کودک شما از حیوان بخصوصی مثل سگ می ترسد، در عوض اینکه بگویید سگ ترس ندارد بهتر است به کودک بگویید که: می دانم که از سگ ترسیده ای، اما من در کنارت هستم و با هم از او عبور می کنیم.
  • با محبت به کودک به او بیاموزید که دنیا مکانی امن برای اوست، اگر نشانه ای از ترس و دلهره یا نگرانی در کودک خود مشاهده کردید او را در آغوش گرفته و با او ارتباطی عاطفی برقرار نمایید.
  • بگذارید کودک خود را در آینه ببیند و سپس با او صحبت کنید، و با تقلید صداهای کودکانه با او بازی نمایید، اینکارها باعث خواهد شد تا والدین ارتباطی قوی تر با کودک داشته باشند و در نتیجه احساس امنیت در کودک بیشتر خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *