دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های هماشهر و زیبایی های این منطقه

  • مریم صبوری
  • ۷ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

ما در این مقاله به موضوع دیدنی های هماشهر ، شهری تازه تاسیس در مسیر راه کرمان و سیرجان که دارای جذابیت های تماشایی و گردشگری فراوانی می باشد و در منطقه خودش واقعا بی نظیر است با ما همراه باشید.

یکی از شهر های تازه تاسیس که در محور فاصله بیست و سه کیلومتری سیرجان و کرمان قرار دارد. هماشهر در گذشته با نام همایجان می باشد. این شهر با پیوند روستاهای سعادت آباد، حسین آباد، یحیی آباد و دولت آباد تشکیل شده که با داشتن ۴۵۰۰ جمعیت با موقعیت جغرافیایی خوب از سمت جنوب به بلورد، از سمت شرق به بردسیرو، از غرب به شهرستان سیرجان و از شمال به شهرستان رفسنجان و بخش پاریز محدود می شود. در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

درباره دیدنی های هماشهر

آشنایی با دیدنی های هماشهر

هماشهر در واقع یکی از شهر های استان فارس می باشد که در قسمت همایجان یکی از بخش های سرسبز و وسیع شهرستان سپیدان قرار دارد. این شهر که حد فاصل بین مرکز شهر اردکان و شیراز است نزدیک به اردکان روستای بهرغان در سمت شمال غربی واقع است. همواره هماشهر از آب و هوای معتدل و بی نظیری بهره می برد که در تمام فصول سال می توان هوای دل پذیرش را تجربه کرد. زمین های سبز و درختان باطراوت و چشمه سار های پرآبش همواره در تمام لحظات سال جذاب است. منطقه همایجان پس از سرشماری سال ۱۳۹۰ به هماشهر تغییر نام پیدا کرد. آثار و قبرستان های به یادگار مانده در اطراف بقعه امامزاده شاه علمدار دالین که نشان از افسانه قدیمی می دهد. حاکی از قدمت کاروانسرا بین راه اردشیری بوده که در کانال های زبر زمینی و باغ های هزار خانه در دهپاگاه وجود داشته که مزار امامزاده نشانه قدمت کهن روستا می باشد.

گردشگری در هماشهر

بخش کشاورزی و صنعتی هماشهر

هماشهر ۳ دهستان دارد به نام های دهستان همایجان، دهستان شش پیر و دهستان سرناباد که دارای زمین های کشاورزی در ۲ رودخانه رودبال و ششپیر است که از راه دیم و چاه و قنات و کاریز قدیمی تامین آب می شود. محصولات زراعی و حبوباتی مثل: گندم، لوبیا، عدس، جو، ماش، نخود و درختان میوه بادام، گیلاس، انگور، سیب، آلبالو، هلو، گردو، آلو ، گوجه، شلغم، سیب زمینی، بادمجان می باشد. درختان انبوه این منطقه زیبایی فوق العاده ای برای گردشگران رقم می زند که می توانند در زیر سایه های درختان صنوبر و چنار و بید و سپیدار زمانی را برای تفریح بگذرانند. این منطقه توریستی و بکر به خاطر وجود امامزاده، صنعتی بودن، آب و هوای خوب، دشت و هموار بودنش محلی برای سکونت مسافران است. در هماشهر وجود کارخانه های شام شام و دمقنات و فراپاکس در این منطقه از رونق زیادی برخوردار بوده که از لحاظ اقتصادی و صنعتی در خاورمیانه بی همتاست.

هماشهر کجا قرار دارد؟

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گردشگری های این منطقه

امامزاده ها: بقعه متبرک امامزاده شاداب در سربست، امامزاده شاه علمدار در دالین ده علی، امامزاده شاه رکن ادین در روستا سنگر و امامزاده فخرالدین محمد ابنو

رودخانه ها: رودخانه رودبال و رودخانه ششپیر

چشمه ها: چشمه بهرغان، دلخان، روستای سنگر، ششپیر، شاداب

روستاها: چشم انداز روستای سنگر، تنگ آب دهپاگاه، دلخان، شول، اردشیری، سرتلی، دالین، رودبال و باسکان و خلار که در سفرنامه ناصرخسرو بسیار از قلعه خلار و انگور و سیب این منطقه گفته شده از دیدنی های هماشهر به حساب می آید.

دیگر جاذبه ها: چمنزار چاه زیبا آبنو، پل جوجه حق اردشیری، دشت تنگ سپیدراه سنگر، انگوردان گوره دون و برم ششپیر

کاروانسرا از دیدنی های هماشهر

  • کاروانسرا سعادت آباد

یکی از دیدنی های هماشهر کاروانسرای سعادت آباد می باشد، این ساختمان در سال ۱۲۹۷ هجری قمری به دست استاد غلامحسین زیدآبادی بنا گشت. که این محل به نام آقا سید هدایت از اهالی سعادت آباد بوده و به وقف ایشان درآمده بود. بر روی این بنای قدیمی کتیبه ای قرار دارد که گواهی از این می دهد هدف تاسیس این ساختمان برای رفاه حال مسافران و توریستان بوده که از راه سیرجان کرمان برای استراحت به این محل اقامتی می رفتند تا از جان و اموال شان نگهداری شود. در پایان می توانید در لینک مقابل سایر دیدنی های کرمان را ببینید

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *