دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی اجازه پدر در ازدواج دختر در احکام شرعی و قانون اساسی

  • ساناز براتی
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

بر طبق ماده ۱۰۴۳ از قانون مدنی هیچ دختر باکره ای نمی تواند بدون اجازه پدر یا جد پدری خود ازدواج نماید، مگر اینکه پدر یا جد پدری بدون دلیل منطقی اجازه ازدواج را به دختر ندهند، که در این صورت با اجازه دادگاه دختر می تواند ازدواج نماید.

در کشور ما ایران قانون های مختلفی برای خانم ها و دختران وجود دارد، این قانون ها در برخی موارد باعث می شود تا دختران نتوانند بدون اجازه پدر یا قیم قانونی برخی از کارها را انجام دهند.

بررسی اجازه پدر در ازدواج دختر

در آیات مختلفی از قرآن کریم بارها به مسئله ازدواج اشاره شده است و آیات بسیاری در رابطه با تکریم ازدواج در قرآن وجود دارد. درست است که در دین اسلام ازدواج امری مستحب عنوان شده و در دسته امور واجب قرار ندارد، ولی از این موضوع بسیار زیاد سخن گفته اند.

اجازه پدر برای ازدواج دختر

 

در ایران و فرهنگ مردم ایران به خاطر ارزشمندی بنیان خانواده و مقدس بودن پیوند زناشویی به ازدواج توجه زیادی می شود، به این دلیل که در جامعه تجربه و اطلاعات دختران نسبت به پسرها کمتر است و احساسات و طبیعت دختران با پسرها متفاوت می باشد، امکان فریب خوردن دخترها وجود دارد و ممکن است بر خلاف صلاح خود اقدام به ازدواج با فردی نادرستی بنمایند، قانون برای حمایت از آنها قوانین خاصی را مشخص کرده است و دختران به منظور ازدواج برای بار اول نیاز به اجازه پدر یا جد پدری خود دارند. اجازه پدر برای ازدواج یکی از اصلی ترین شروط برای عقد نکاح می باشد و این موضوع در ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی مورد بررسی قرار گرفته و شرایط و محدوده این رضایت عنوان شده است.

اجازه پدر در ازدواج دختر

رضایت پدر برای ازدواج در قانون مدنی

در ماده ۱۰۴۳ اصلاحی از قانون مدنی که در سال ۱۳۷۰ تصویب شده، رضایت پدر به منظور ازدواج دختر پیش بینی شده است که بر طبق آن نکاح دختر باکره، اگر چه به سن بلوغ نیز رسیده باشد، نیاز به رضایت پدر یا جد پدری دارد و اگر پدر یا جد پدری بدون دلیلی موجه از رضایت دادن مضایقه نمایند، اجازه آنها ساقط شده و دختر می تواند با معرفی مردی کامل برای ازدواج و قرار مهریه و شرایط نکاح بین آنها، از دادگاه مدنی اجازه اخذ نماید و بعد از ان با مراجعه به دفاتر عقد، ازدواج خود را ثبت نماید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

رضایت پدر در ازدواج دختر

بر طبق قانونی که گفته شد اجازه پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر باکره لازم و ضروری می باشد و شرط ازدواج برای دخترها قلمداد می شود البته همانطور که تا حدودی مشخص شد این اجازه منوط به وجود برخی شرایط می باشد.

اجازه پدر در ازدواج دختر خود

حدود رضایت پدر برای ازدواج دختر

دختر بعد از رسیدن به سن بلوغ همانطور که گفته شد با رضایت پدر یا جد پدری خود می تواند ازدواج نماید. دخالت در ازدواج دختری که به سن بلوغ رسیده و یا ولایت قهری بر او امری خلاف قاعده می باشد، قانونگذار با تابعیت از فقه اسلامی حدود و ثغوری برای این رضایت در نظر دارد و شرایطی را برای آن مشخص کرده که شامل موارد زیر می شود:

  • فقط پدر یا جد پدری اختیار و حق رضایت دادن برای ازدواج دختر را دارند و موافقت هر کدام از آنها برای ازدواج دختر کفایت می کند، به همین دلیل هیچ فرد دیگری مثل عمو، مادر و جد مادری و یا قیم اختیاری نمی توانند برای رضایت و عدم رضایت ازدواج دختر کاری کنند و در صورتی ک چدر یا جد پدری نباشند، دختر می تواند آزادانه ازدواج ناید.

رضایت پدر برای عقد دختر

  • اجازه پدر یا جد پدری برای دخترهایی لازم می باشد که باکره باشند، به همین دلیل دخترانی که قبلا ازدواج نموده اند و بکارت آنها از بین رفته برای ازدواج مجدد نیازی به اجازه پدر یا جد پدری خود ندارند. پس رضایت پدر برای ازواج دوم دختر شرط لازم نمی باشد و دختر بدون رضایت پدر هم می تواند برای بار دوم ازدواج کند.

بررسی اجازه پدر در ازدواج دختر

  • اگر پدر یا جد پدری در مورد رضایت خود برای ازدواج دختر و اختیاراتی که در این مورد دارند سوء استفاده نمایند و بی دلیل و بدون علت موجه از دادن رضایت خودداری نمایند، دختر با کسب مجوز از دادگاه و بدن رضایت پدر یا جد پدری خود می تواند ازدواج نماید. دختر باید به دادگاه مراجعه کند و درخواست مجوز برای ازدواج نماید و مشخصات فردی را که می خواهد با او ازدواج کند را ارائه دهد. اگر دادگاه دلایل دختر را همراه با دادخواست اجازه، موجه بداند و مخالفت پدر یا جد پدری را برای ازدواج بی مورد بداند، حکم ازدواج دختر را صادر خواهد کرد. در اینصورت طرفین با مراجعه به دفاتر ازدواج و ارائه حکم ازدواج می توانند ازدواج خود را ثبت نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *