دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کدام گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام هستند؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

به طور کلی سرویس های بهداشتی و حمام ها نیز بایستی مانند سایر بخش های خانه توسط گیاهان تزئین شوند تا جلوه و زیبایی متفاوتی به محیط بدهند و به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با گیاهان مناسب سرویس بهداشتی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید حمام و سرویس های بهداشتی مانند هر قسمت دیگری از خانه ارزش این را دارند که طراحی و زیبا شوند و در دنیای به روز کنونی توجه به این بخش ها بسیار زیاد شده است. به طور کلی بخشی از طراحی دکوراسیون این فضاها با استفاده از گیاهان انجام خواهد شد و با توجه به شرایط ویژه این مکان ها انتخاب گیاه مناسب حمام و سرویس بهداشتی بسیار مهم خواهد بود زیرا هر گیاهی نمی تواند در این محیط رشد کند و سالم بماند.

آشنایی با گیاهان مناسب سرویس بهداشتی

به طور کلی اگر از دسته افراد علاقمند به گل و گیاه هستید می توانید با انتخاب صحیح گیاهان آپارتمانی که به نور کمی برای نگهداری نیاز دارند و شرایطشان برای نگهداری بسیار راحت است باغی کوچک در گوشه ای از فضای خانه برای خود ایجاد نمایید. همانطور که می دانید استفاده از گل و گیاه برای دکوراسیون بخش های مختلف خانه از جمله سرویس های بهداشتی بسیار ایده آل و ویژه خواهد بود که علاوه بر ایجاد فضای سبز به تصفیه آب و پاکسازی هوا نیز کمک شایانی خواهد کرد. توجه داشته باشید از طرفی با توجه به فراهم بودن آب و رطوبت کافی در محیط هایی مانند سرویس بهداشتی و حمام به نظر می آید این مکان ها برای رشد و پرورش گیاهان مختلف مناسب می باشند و از سوی دیگر نیز نوسانات دما در سرویس های بهداشتی معمولا زیاد است و در صورت نبود هیچ گونه پنجره ای نور کافی به گیاه نمی رسد و به همین منظور بایستی در هنگام انتخاب گیاه مناسب به این بخش ها دقت کنید و به سه عامل نور کم، رطوبت بالا و نوسانات دما توجه بیشتری داشته باشید.

گل های مناسب سرویس بهداشتی

شرایط سرویس های بهداشتی برای رویش گیاهان:

همانطور که می دانید گیاهان برای اینکه بتوانند به درستی رشد کنند و در روند رویش آن ها اختلالی پیش نیاید نیاز به فراهم کردن شرایطی دارند و به همین منظور در ادامه به بیان شرایط لازم برای رویش گیاه در فضای سرویس های بهداشتی پرداخته ایم:

نور:

به طور کلی برخی از حمام ها دارای پنجره های کوچکی می باشند و برخی دیگر اصلا پنجره ندارند و به همین منظور انتخاب گیاه کمی سخت خواهد شد. یادتان باشد حتی گیاهان کم نور نیز نیاز به مقداری نور دارند و به همین منظور استفاده از لامپ های فلورسنت که نور مورد نظر گیاه را تامین خواهند کرد می تواند ایده خوبی باشد.

گل های مناسب سرویس های بهداشتی

رطوبت و دما:

بهتر است بدانید که آب داغ دوش و حمام به سرعت می تواند دما و رطوبت موجود در هوا را چندین برابر افزایش دهد و به همین خاطر تعداد گیاهان کمتری این شرایط را تحمل خواهند کرد و پیشنهاد می شود که برای فضای حمام از گیاهان بومی مناطق گرمسیری استفاده نمایید تا روند رویش آن ها در فضای حمام دچار اختلال نشود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

فضا و موقعیت:

همانطور که آگاهی دارید فضای حمام بسیار کوچک است و به همین خاطر فضا نیز محدود می باشد و بدین ترتیب گیاهان بزرگ و بلند نمی توانند در این فضا رویشی داشته باشند. بنابراین بهتر است برای این محدوده از گیاهان آویز استفاده نمایید و یا گیاهان را در قفسه هایی قرار دهید و همچنین قرار دادن گیاه مقابل پنجره نیز می تواند ایده بسیار خوبی باشد زیرا از این طریق مقدار نور دریافتی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

تعیین فضای مناسب برای نگهداری از گیاهام

گیاهان ایده آل برای فضای سرویس های بهداشتی:

بهتر است بدانید که در واقع تمامی بخش های مختلف خانه نیاز به طراحی دارند و بایستی بدان توجه شود که سرویس های بهداشتی نیز از این قبیل می باشند و در ادامه به بیان برخی از گل و گیاهان مناسب برای سرویس های بهداشتی پرداخته ایم که می توانید از آن ها استفاده نمایید:

بکونیا عروس

از دیگر گیاهان که مناسب سرویس بهداشتی هستند بگونیا عروس می باشد در اکثر موارد در فضای بیرون نگهداری می شوند اما در داخل منزل نیز قابلیت رشد خوبی دارند و باید در آب و هوای زمستان از این گیاه در داخل منزل نگهداری شود از این رو، حمام مکان مناسبی می باشد  و همچنین گیاه در نزدیکی پنجره و زیر فلوئور سنت به خوبی رشد کرده و به غبارپاشی منظم یا رطوبت موجود در حمام نیاز دارد.

دیفن باحیا

در صورتی که حمام تان فضای بزرگتری دارد می توانید از گیاهانی استفاده نمایید که سایز بزرگتری دارند که دیفن باحیا گزینه بسیار مناسبی است و این گیاه در شرایط مرطوب به خوبی می تواند رشد نماید و البته یک فضای روشن یا یک لامپ فلوئورسنت برای این گیاه ضروری است و در واقع این گیاه به نور غیر مستقیم نیاز دارد.

گیاه آلوئه ورا:

توجه داشته باشید که در واقع گیاه آلوئه ورا با نام گیاه جاویدان نیز شناخته می شود زیرا از بین بردن آن بسیار سخت و دشوار است. همچنین آب این گیاه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که ژل آن برای شفافیت پوست، زخم های سطحی و رفع جای جوش مورد استفاده قرار می گیرد. توصیه می شود که این گیاه موثر و زیبا را در نزدیکی پنجره حمام نگهداری نمایید و به دلیل نیاز کمی که به آب دارد رطوبت موجود بخش بزرگی از نیاز گیاه به آب را تامین خواهد کرد.

انتخاب گیاهان مناسب برای سرویس بهداشتی

برگ انجیری

این گیاه استوایی به مراقبت کمتری نیاز دارد و جزو گیاهان مناسب سرویس بهداشتی می باشد که تمایل زیادی به نور متوسط دارد از این رو، در صورتی که نور شدید باشد برگ های این گیاه زرد خواهند شد و فاصله گرفتن برگ های این گیاه نشانه کمبود نور می باشد که می توانید در این مواقع از لامپ های فلوئور سنت استفاده نمایید و به دلیل اینکه این گیاه با رطوبت متوسط سازگاری خوبی دارند برای استفاده در حمام یا سرویس بهداشتی گزینه بسیار مناسبی می باشد.

زاموفیلیا

این گیاه به دلیل اینکه قادر به تحمل بی توجهی می باشد به عنوان گیاه ابدی به شمار  می رود و متشکل از برگ های زیبا، بیضی شکل و براق می باشد و جزو گیاهان مناسب سرویس بهداشتی محسوب می شود که مکان هایی با نور مستقیم خورشید یا بسیار تاریک به منظور رشد این گیاه مناسب نمی باشد و در واقع نور ملایم و نیم سایه بسیار مناسب این گیاه است و این گیاه قادر به تحمل رطوبت نیز می باشد.

 

گیاه بامبو:

گیاه بامبو در واقع برای رشد نیاز اندکی به نور دارد و بایستی آن را در محلی با نور غیر مستقیم نگهداری نمایید. همچنین این گیاه احتیاجی به خاک ندارد و تنها بایستی ساقه ها را درون ظرفی شیشه ای همراه با مقداری سنگ ریزه قرار دهید و داخل آن را با آب ولرم بدون کلر پر کنید به اندازه ای که تا بند پنجم ساقه آب بالا بیاید. توصیه می شود که آب گلدان گیاه را در طول هر دو الی چهار هفته یکبار عوض کنید. بهتر است بدانید که گیاه بامبو رشد بسیار سریعی دارد و شما می توانید سرعت رشد آن را با قرار دادن یک مانع فیزیکی بر سر راه آن مانند یک قفسه کم کنید و یا هرس و شکل دهی منظم گیاه را انجام دهید.

گیاه سرخس بوستون:

توجه داشته باشید که در واقع سرخس بوستون یک گونه محبوب از خانواده گیاهان سرخس می باشد که دارای برگ هایی زیبا و شاخه هایی بلند می باشد و اغلب متعلق به جنگل های استوایی می باشند. به طور کلی بهترین رشد این گیاه زمانی اتفاق خواهد افتاد که در طاقچه پنجره و یا در نور غیر مستقیم قرار بگیرد و از آنجایی که گل سرخس علاقه فراوانی به رطوبت دارد بایستی در طول فصول رشد گیاه خاک بستر را همواره مرطوب نگه دارید. همچنین سایر سرخس ها نیز مانند سرخس پر سیاوشان، سرخس مارچوبه و سرخس شاخ گوزنی نیز به خوبی در حمام دوام خواهند آورد.

آشنایی با گیاه سرخس بوستون

گیاه برگ عنابی:

بهتر است بدانید که این گیاه به طور عجیبی سرسخت می باشد و حتی اگر بدان توجهی نداشته باشید هم به رشد و نموی خود ادامه خواهد داد زیرا قادر خواهد بود در نور کم، آبیاری نامنظم و گرمای شدید نیز روند رشد خود را طی کند. به طور کلی برای گرفتن بهترین نتیجه در نگهداری گیاه برگ عنابی بایستی آن را در فضایی با نور کم الی متوسط قرار دهید و از تابش نور مستقیم بدان بپرهیزید. توصیه می شود که گل برگ عنابی را به صورت منظم آبیاری نمایید و پیش از انجام آبیاری اجازه دهید سطح بستر کاملا خشک شود.

گیاه آگلونما:

به طور کلی گیاه آگلونما از دسته گیاهان دوست داشتنی و مقاوم با برگ های طرح دار و زیبا می باشد که برای نگهداری در فضاهای کم نور و منزل بسیار ایده آل خواهد بود. توجه داشته باشید که گل آگلونما در محیط هایی با نور متوسط و کم و همچنین نور غیر مستقیم رشد خوبی خواهد داشت. اگرچه آگلونما گرما و رطوبت موجود در محیط حمام را بسیار دوست دارد اما گیاهی بسیار منعطف می باشد و اگر در شرایط ویژه ای قرار بگیرد قادر به وقف دادن خود را با آن فضا است.

گل های مناسب برای نگهداری در سرویس های بهداشتی

گیاه دراسنا:

گیاه دراسنا در واقع دارای بیش از ۴۰۰ گونه متفاوت از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا می باشد که مقاومت خوبی در برابر سایه دارد و اغلب نور ملایم را برای رشد ترجیح می دهد و اگر آن را در محیطی با نور فراوان قرار دهید به تدریج با آفتاب سوختگی برگ ها مواجه خواهید شد. به طور کلی دراسنا به رطوبت بسیار زیادی نیاز دارد و با قرار دادن آن در محیط حمام می توانید نور و رطوبت مورد نیاز گیاه را به خوبی تامین نمایید.

گیاه ارکیده:

بهتر است بدانید که با قرار دادن این گیاه در محیط حمام می توانید علاوه بر زیبایی و ظرافت ظاهری لوکس و متفاوت به فضا بدهید. به طور کلی بایستی گیاه ارکیده را در لبه پنجره حمام قرار دهید تا نور غیر مستقیم و کافی را بدون آنکه هیچ آسیبی به برگ ها وارد شود دریافت کند. همچنین ارکیده گیاهی کوچک و جمع و جوری می باشد و به راحتی می توان آن را در محیط های کوچک نگهداری کرد و همچنین می توانید از این گیاه برای کناره های سینک و کناره وان نیز استفاده نمایید.

گیاه اسپاتی فیلوم:

توجه داشته باشید که این گیاه در واقع با برگ های چرمی و گل های سفید و برجسته خود زیبایی خاصی به فضای اطراف خواهد بخشید و در واقع می توان آن را از دسته گیاهان تصفیه کننده هوا دانست. به طور کلی اسپاتی فیلوم در شرایط نور غیر مستقیم رشد خوبی خواهد داشت اما نسبت به سایه و کمبود نور نیز کمی مقاومت دارد.

آشنایی با گیاه اسپاتی فیلوم

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب گل های مناسب پشت پنجره و گیاهان آپارتمانی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *