دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه تربیت کودک شجاع و تکنیک های دور کردن ترس از کودکان

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که در واقع تربیت کودک شجاع چندان فرآیند سخت و دشواری نیست و تنها بایستی برخی از اصول را انجام دهید که در این مطلب شما را با این روش آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

به طور کلی یکی از مواردی که بایستی در تربیت کودک شجاع خود مد نظر قرار دهید شخصیت آن ها است و در واقع هر آنچه کودک در آینده بدان تکیه خواهد کرد مربوط به شخصیت وی می باشد و معمولا شخصیت افراد در همان دوران کودکی شکل خواهد گرفت و آنچه ستون اصلی شخصیت محسوب می شود شجاعت نام دارد. به طور کلی شجاعت ستون فقرات شخصیت افراد به شمار می آیند و بدون وجود آن افراد کارایی خویش را در نقش های مختلف اجتماعی از دست خواهند داد.

آشنایی با چگونگی تربیت کودک شجاع

بهتر است بدانید که در واقع رشد و تربیت کودک فرآیند بسیار دشوار و حساسی محسوب می شود و معمولا والدین بایستی در این روند از روش های مختلفی استفاده کنند تا بتوانند کودکانی شجاع تربیت کنند. به طور کلی ترس از تاریکی، ترس از اسباب بازی های بلند و مرتفع در شهربازی، ترس از تنهایی، ترس از یک سگ بزرگ و… جز ترس های کودک به شمار می آیند و معمولا برای کودکی که از چیزی می ترسد نصیحت کردن و گفتن غیر واقعی بودن ترس هیچ فایده ای ندارد بلکه نیاز به انجام اقداماتی دارد. برخی از کودکان ممکن است به علل تفاوت های شخصیتی و ارثی بی پروا تر و برخی کودکان دیگر محافظه کار تر به دنیا بیایند ولی بهتر است بدانید که هیچ کدام از آن ها ترسو زاییده نخواهند شد و به همین منظور نخستین کاری که در کمک به کودک خود را غلبه بر ترس بایستی انجام دهید توجه به علل به وجود آمدن ترس در کودک است.

چگونگی تربیت کودک شجاع

روش های تربیت کودکان شجاع:

همانطور که می دانید تربیت کودکان شجاع چندان امر سخت و دشواری نیست و در ادامه سعی داریم شما را با این اصول و راهکار های شجاع کردن کودکان آشنا نماییم:

کودک خود را تشویق کنید شجاع باشد:

توصیه می شود که هیچگاه از تشویق کودک خود غفلت نکنید و به او مادام بگویید که می تواند شجاع باشد زیرا که او چیزی از شخصیت های شجاعی که می شناسد کم ندارد. همچنین می توانید برای او از شخصیت های شجاع مورد علاقه اش مانند کتاب داستان ها، کارتون ها و فیلم ها به عنوان مثال استفاده نمایید البته که باید تنها از شخصیت هایی استفاده کنید که با فرهنگ و سبک زندگی ما همخوانی داشته باشد. توجه داشته باشید که این موضوع به معنای مقایسه کردن نیست و تنها شما به کودک خود می گویید که قهرمان ها شجاع هستند زیرا با ترس های خود روبرو خواهند شد و او نیز می تواند یک قهرمان باشد. به طور کلی نباید این رفتار به گونه ای باشد که کودک احساس کند قصد دارید او را تحت فشار بگذارید ولی اگر این امر را با ظرافت تمام انجام دهید کودک استقبال خوبی از آن خواهد داشت.

روش های تربیت کودک شجاع

اجازه دهید کودک ریسک کند:

به طور کلی بایستی به افزایش درک کودک خود بپردازید تا حتی اگر نتیجه نهایی آنچه انتظارش را داشته نباشد اینکه راه مورد علاقه خود را انتخاب و طی می کند ارزشمند است و بخش فراوانی از کار را پیموده است اما به طور کلی این تفکر مخصوص افرادی است که دارای اعتماد به نفس می باشند و از نتیجه نرسیدن ترسی ندارند. توصیه می شود فرزند خود را ترغیب به شرکت در فعالیت های گروهی مدرسه مانند عضویت در تیم های ورزشی و گروه های موسیقی بکنید زیرا با انجام این کار کودک فرصت نشان دادن توانایی های خود را به دست می آورد و حتی ممکن است در برخی از این گروه ها به عنوان سر گروه نقش هایی را به عهده بگیرد که این فرآیند تاثیر زیادی در ایفای نقش کودک خواهد داشت.

  •  آرون گروپس

همچنین اقدام دیگری که می توانید برای شجاع کردن کودک خود انجام دهید برنامه ریزی برای گردش های کوتاه اما هیجان انگیز خانوادگی است و برای این کار می توانید دوچرخه ای را کرایه و مسیری را از قبل انتخاب نمایید و به کودک خود بگویید یک گردش غیر منتظره در پیش دارد و توصیه می شود که مسیر حرکت را به او نگویید تا در عمل انجام شده قرار بگیرد و ترس را تجربه کند و به مراتب اعتماد به نفسش بیشتر شود.

چگونگی داشتن کودکی شجاع

به کودک کمک کنید تا با ترس های خود مواجه شود:

توجه داشته باشید که برای تربیت کودک شجاع معمولا بایستی به کودک کمک کرد تا با ترس های مواجه شود و از آن ها فرار نکند. باید به کودک اجازه دهید در رابطه با ترس ها و علل آن ها با شما حرف بزند و توصیه می شود به هیچ وجه وی را به دلیل ترسی که دارد مسخره نکنید حتی اگر علت آن از نظر شما خنده دار باشد. در این روند باید کودک نسبت به ترس خود نگاهی واقع بینانه داشته باشد و سپس راهی برای مقابله با آن پیدا کند برای مثال اگر فرزندتان به دلیل تاریکی از داخل کمد اتاقش می ترسد توصیه می شود که کمد را کاملا خاکی کنید و اجازه دهید کودک خودش وسایل را مجدد درون آن بچیند.

به حرف های کودک به خوبی گوش کنید:

بهتر است بدانید که اگر کودتان نیاز به حرف زدن دارد باید برایش وقت بگذارید و به حرفی که می زند به خوبی گوش دهید زیرا او نیاز دارد که احساس کند افکارش، احساساتش، خواسته ها و نظراتش مهم هستند و پیشنهاد می شود به کودک خود کمک کنید تا با نام گذاشتن بر روی احساساتش با آن ها به راحتی کنار بیاید. برای مثال به فرزند خود بگویید می دانم که ناراحتی چون نمی توانی به آن مهمانی بروی و به طور کلی شما با پذیرفتن احساسات او بدون هیچ گونه قضاوت به احساس کودک اعتبار می بخشید و به او نشان می دهید که برای حرف هایش ارزش قائل هستید. همچنین اگر عواطف خود را با کودکتان قسمت کنید مثلا بگویید من نگران مادربزرگ هستم چون احوال مساعدی ندارد و بدین ترتیب کودک نیز در بیان احساسات خود اعتماد به نفس خوبی خواهد داشت.

تربیت کودک شجاع و اصول آن

برای کودک خود الگو باشید:

توجه داشته باشید که اگر قصد دارید شجاعت را در فرزندتان شکل دهید و به اصطلاح به تربیت کودک شجاع بپردازید بهترین و موثر ترین راه برای این کار این است که خودتان نیز شجاع باشید زیرا بهترین روش، روشی است که به صورت عملی انجام شود. به طور کلی کودکان رفتار والدین را نوعی ارزش می دانند و تلاش می کنند از آن تقلید کنند و به همین خاطر توصیه می شود نسبت به اعمال خود بیشتر توجه داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *